Oppas bij de oppas?!

22-01-2010 13:44 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag weten wat jullie hier van vinden:

WIj gaan binnenkort 4 dagen weg, vliegen naar het buitenland. Wij hebben voor onze 2 kinderen geregeld dat ze naar opa en oma gaan. NU bleek dat opa en oma al iets hadden op één van die avonden, of ze dan mijn zwager en vriendin konden vragen om op te passen. Nu passen zij wel vaker op, dus dat vonden we goed.

Wat hoor ik vanochtend: er kwam een tweede uitnodiging binnen, voor een ander feestje, voor (volgens mij) een dag ervoor. En nu heeft mijn schoonmoeder geregeld dat mijn schoonzus met dr vriend komt oppassen. Zij hebben nog nooit eerder op onze kinderen opgepast. (mede omdat ze niet in ons dorp/omgeving wonen, maar verder weg) Het werd me vanochtend niet voorgelegd, maar medegedeeld.

Eigenlijk ben ik not amused. Zelf letten we goed op dat we bijvoorbeeld niet 2 weekenden achter elkaar een opass hebben, zeker niet als het ze daardoor niet in hun eigen bed slapen.

Nu moeten ze dus wennen aan opa en oma en daar slapen, en krijgen ze 2 avonden achter elkaar dat iemand anders ze te eten geeft en naar bed brengt. Ik reken er maar op dat ik zondags 2 redelijk over de wap-kinderen klan ophalen. Veel er tegen doen, kan ik lastig, want vliegtickets al geboekt ed.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
.
quote:marieg33 schreef op 22 januari 2010 @ 15:02:

Ik zou ook absoluut "not amused" zijn als opa en oma 2 avonden oppas zouden regelen.... ik laat zelfs opa en oma bij ons thuis opassen en breng ze geen weekend die kant uit. Vind het prettiger voor de kinderen om in hun eigen omgeving te zijn. Dan heb je mazzel dat ze dat nog doen ook. Ik zou er als opa-oma zijnde voor passen. Allerlei voorwaarden aan een gust stellen vind ik een beetje over the top namelijk. Graag of niet zou bij mij het motto zijn...
Kids just wanna have fun too......

Ok dat kost wat energie maar dat is hun ogen de lol dubbel en dwars waard
NJB: ik vind trouwens dat je heel open en constructief met alle opmerkingen omgaat. Compliment hiervoor!

Meestal schieten mensen in de verdedigingsmodus.
quote:Enneaaa schreef op 22 januari 2010 @ 15:28:

[...]

Behalve als je kindertjes terug krijgt die bekaf zijn.... even weer in jullie eigen ritme moeten komen maar met stralende ogen vertellen wat ze zo leuk hebben gevonden.

En...... na een tijdje verwachtingsvol je aankijken en vragen: mag ik weer bij opa en oma slapen?

Kijk dat is dus mijn ervaring.... en ik heb me (ooit he ) toch een partij moeilijk gedaan in mijzelf over een toenmalige logeerpartij , voor een eigen vakantie en dat het niet liep zoals het thuis gegaan zou zijn. Zelfs achteraf nog.... Totdat mijn kinderen me leerden dat niet meer te doen.

Misschien moet ik ook leren dat heelhuids thuiskomen, voldoende is, zeker als ze pret hebben gemaakt.

Maar aangezien dochter een fles weigeraar is(drink-weigeraar) kijk ik toch iets anders naar welke mate van rust er wordt geboden, (ik keek naar opa en oma en had vertrouwen, maar opa en oma besteden ze nu 2 keer uit. Ik heb zelf minder vertrouwen in de laatste twee die aan de 6 care takers zijn toegevoegd vwb drinken.) In 4 dagen moet je wel drinken. En als ze op de extra oppas avonden niet drinken, en zo onrustig is door alle wisselingen, drinkt ze misschien die andere dagen ook nauwelijk. Als we dit hadden geweten, had ik ergens anders voor gekozen, mede vanwege mijn dochter. De kids dan dus ergens anders naar toe, of niet weg gaan zelf.
Jeetje, als ik dit topic lees dan ben ik wel verbaasd eigenlijk.

Ik zou me dus om dit soort dingen totaal niet druk maken.

Het is wel weer typisch Nederlands om er zo krampachtig over te doen, in vele andere culturen worden kinderen door hele families "opgevoed" en maakt het niet uit wie er mee aan de haal is bij wijze van spreken.

Als je er zelf relaxed over doet en er geen problemen mee hebt je kinderen bij andere mensen te laten, dan is het voor de kinderen zelf ook veel normaler.

En als de 1 moeilijk drinkt merkt de oppas dat vanzelf wel. Ik neem aan dat die mensen niet seniel ofzo zijn.

Mijn advies is om lekker te genieten van jullie 4 dagen zonder kinderen! Ik kan er echt niet bij waarom je je druk maakt als je een hele familie hebt die wil oppassen.
.
quote:qwertu schreef op 22 januari 2010 @ 15:29:

[...]

Jouw kinderen hebben geen contact met hun ooms en tantes?

Dan zou ik eerder dáár een verbeterpuntje zien dan in de communicatie met de grootouders, eerlijk gezegd...

Tja, als schoonzus 9 van de 10 keer niet komt opdragen op onze uitnodiging, dan houdt het wel een keer op.

De oom,die zien ze heel vaak, en die past ook op. Daarom hadden we er ook geen moeite mee.

Contact is trouwens iets anders dat vertrouwd met iemand zijn.
Het gaat meer om het eten en naar bed brengen van de kids dan dat ze slapen en er een oppas zit. In mijn ogen een belangrijk moment van de dag.
quote:Suy schreef op 22 januari 2010 @ 15:35:

Mijn advies is om lekker te genieten van jullie 4 dagen zonder kinderen! Ik kan er echt niet bij waarom je je druk maakt als je een hele familie hebt die wil oppassen.

Doe dat meid, dan mag je lekker loslaten al dat denken over..... heerlijk toch zulke lieve mensen die je dat gunnen?

En die kleine houden ze wel drinkend hoor.... het zijn wel haar opa en oma. Een kleintje moet drinken...let maar op.
.
.
Wat een gedoe allemaal. Het blijft toch in de familie?? Het is toch niet dat een volslagen vreemde ineens gaat oppassen?
Ik zou er ook geen moeite mee hebben eigenlijk, fijn dat opa en oma dat zelf kunnen regelen. Ze laten er toch geen vreemd oppas-meisje van 14 bij?

Een stel, familie nog en jullie kennen ze ook nog.

En dat drinken en eten en slapen komt echt wel goed hoor, kinderen gedragen zich bij anderen ook anders en het kan zijn dat zij er dus geen moeite mee hebben om dat drinken erin te krijgen.

Een kindje zal echt echt niet 4 dagen zonder drinken zitten.

Relax!
quote:elninjoo schreef op 22 januari 2010 @ 13:48:

Je mag blij zijn dat opa en oma zelf vervanging voor je regelen ipv dat ze je ermee laten zitten terwijl je naar het buitenland gaat.Dat vind ik onzin. Wanneer je afspraken met elkaar maakt hoef je niet blij te zijn wanneer men zich daaraan houdt lijkt me.
quote:_lente_ schreef op 22 januari 2010 @ 15:44:

Ik zou er ook geen moeite mee hebben eigenlijk, fijn dat opa en oma dat zelf kunnen regelen. Ze laten er toch geen vreemd oppas-meisje van 14 bij?

Een stel, familie nog en jullie kennen ze ook nog.

En dat drinken en eten en slapen komt echt wel goed hoor, kinderen gedragen zich bij anderen ook anders en het kan zijn dat zij er dus geen moeite mee hebben om dat drinken erin te krijgen.

Een kindje zal echt echt niet 4 dagen zonder drinken zitten.

Relax!

Weet wat je zegt over flesweigeraars. Als ze het niet/nauwelijks doet op de creche, waarom nu dan ineens wel? Het spuitje gaat in ieder geval mee!

Ik heb in ieder geval afgesproken dat schoonmoeder goed berikbaar blijft.
quote:njb schreef op 22 januari 2010 @ 15:49:

[...]

Weet wat je zegt over flesweigeraars. Als ze het niet/nauwelijks doet op de creche, waarom nu dan ineens wel? Het spuitje gaat in ieder geval mee!

Ik heb in ieder geval afgesproken dat schoonmoeder goed berikbaar blijft.

Ik heb op een flesweigeraar gepast die met de vinger gevoerd werd. Bij mij dronk ie wel Ik deed het gewoon in zo'n tuitfles die hij niet kende. Nee hij dronk hem niet op, maar nam wel een paar slokken.

Nu ga ik iets zeggen wat waarschijnlijk niet bij jou van toepassing is; maar de moeder van dat jongetje waar ik op pastte die deed zo extreem moeilijk over dat drinken dat ze helemaal gestresst was.

Kindjes drinken echt wel als ze dorst hebben en in yoghurt zit ook vocht. Zij dwong het echt tot drinken, en volgens mij helpt dat niet echt.

Je kunt toch even zeggen dat ze erop moeten letten dat ze wel wat vocht binnen krijgt?

En anders bel je die avond even voor het slapen gaan, kan toch ook?
Volledig offtopic maar het was dus deze speen. Fruitspeen geloof ik, van Avent.

Maar 'wat' vocht binnen krijgen is wat anders als kind avonds of sochtends voldoende binnen krijgt. Bij 4 dagen weg, moet je erop letten of ze niet uitdroogt.

3 slokken, tja, ieder kwartier dan. Ik hoop toch dat mijn dochter dat mijn schoonmoeder helemaal niet 'aandoet'.

Mijn fles-'weigeraar, weigert hem niet altijd(wel vaak, en zeker bij anderen) hoewel ze hem nooit helemaal drinkt, maar is wel erg eigenwijs.(wanneer ze wat wil)Gelukkig eet ze voldoende ander voedsel, maar je moet heel wat yoghurt eten, om aan je 500 ml vocht te komen. Helaas hier alle flessen en bekers geprobeerd, maar er werkt er maar één war ze langer dan 3 slokken aan drinkt.

Mede hierom wilden we dat de kinderen alleen naar opa en oma zouden gaan vanwege de rust. En dat valt nu zo tegen.

Waarom zou ik moeten bellen voor het slapen gaan? Lijkt me geen goed plan.
die speen hebben we hier. Werkt voor '3 slokken' prima.
Ik dacht ook, mijn kind gaat wel drinken als ze dorst/honger heeft.

Score: thuis 11 uur zonder voedsel/drinken.

hele dagen op kdv (3 dagen acher elkaar in de week) met 3 slokken uit een fles/beker.
Ik zou het al niet fijn vinden wanneer mijn kattenverzorgster tijdens mijn vakantie iemand anders regelt om voor mijn katten te zorgen, laat staan voor mijn kinderen.

En wat betreft dat NJB blij mag zijn met die gunst. Is het binnen de familie niet geven en nemen. Zij zal zelf ook vast gunsten verlenen aan opa en oma. Hoeft m.i. niet op een weegschaal afgewogen te worden en tevens hoef je je niet overal bij neer te leggen wanneer iemand je een gunst verleend ómdat hij dit doet.
Ik vind dat afspraak afspraak is en ook al doen O&O dat als gunst dan moeten ze zich nog aan de afspraak houden of overleggen en dan zonder morren accepteren dat de ouders het liever niet hebben of merken dat ze het liever niet hebben.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik snap niet dat je 4 dagen weg gaat als jij je zo druk maakt. Wees blij dat ze oppassen en dat ze oppas regelen. En die evil thought vind ik inderdaad slecht van je ja. Dus mijn advies: blijf thuis dan heb je geen zorgen en geen evil thoughts over mensen die het goed bedoelen.
Maar omdat het een gunst is en geen harde afspraak (evt. vastgelegd met contract en loon etc) dan kun je gewoon andere dingen regelen?
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven