Knoflook, karnemelk etc. voor je hond

21-03-2010 12:12 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie geeft er ook dit soort dingen aan z'n hond en heeft verder nog goede tips?

Knoflook en karnemelk schijnen goed tegen vlooien te werken en een rauw eitje is goed voor de vacht. Wat geven jullie je honden verder nog?
quote:Gebakkie schreef op 21 maart 2010 @ 14:37:

Dit vond ik op internet.:

Kan een hond een salmonella-infectie krijgen door het eten van rauwe kip?

Nee, bij een gezonde hond hoef je hier absoluut niet bang voor te zijn. Een hond is een carnivoor en hij kan van nature al veel beter rauw vlees en zelfs rauwe botten natuurlijk, verteren dan een mens. Ons is geen enkel geval van een salmonella-besmetting bij honden bekend. Onze honden eten regelmatig kip.

Nog iets belangrijks... Varkensvlees is ook niet goed voor de hond in verband met de ziekte van Aujeszki.Ja, zoiets had ik ook gelezen.
Tomaten en aardappels schijnen trouwens ook niet zo heel goed te zijn.
quote:Gebakkie schreef op 21 maart 2010 @ 14:42:

[...]

De hond van mijn ouders heeft wel eens een schaal met paaseitjes te pakken gehad. Het gaat om het percentage pure cacao. Als het melkchocolade is loopt het niet zo'n vaart, daar zit naar verhouding minder cacao in. En het hangt dan ook nog af van het gewicht van de hond.
quote:mariesophie schreef op 21 maart 2010 @ 15:15:

@Gebakkie, hoe geef je die zemelen door het voer. Hier sowieso al harde drollen omdat ik vlees geef.

Knoflook had ik ook gehoord dat dat niet zo goed was, maar dat 1 of 2 teentjes per week niet zo veel kwaad kan.

Een afgestreken eetlepel iedere avond door de maaltijd mengen. Ik koop het gewoon bij de C1000. Toen wij onze hond net hadden vonden we dat ontzettend stonk. Dat bleken dus de volle anaalklieren te zijn. Op advies gebruiken we nu die tarwezemelen en sindsdien hebben we geen last meer van een stinkende hond.

Je kan echt beter de knoflook niet meer geven, alle looksoorten zijn niet goed voor ze.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
quote:mariesophie schreef op 21 maart 2010 @ 15:18:

Tomaten en aardappels schijnen trouwens ook niet zo heel goed te zijn.Dat klopt, tomaten zijn deels niet goed. Zoals ik al eerder had aangegeven, het groen van de tomaal is vergif voor de hond. Dát moet je dus wegsnijden.
In de zomer krijgen ze wel eens aan rauw ei. Alleen in de zomer, want ze mogen er lekker mee klooien in de tuin. Grote hond is gek op al het menseneten en krijgt regelmatig restjes als er geen kruiden door zitten.

Verder heb ik kongs en daar doe ik vanalles in. Hondenvoer en -koek maar ook yoghurt, banaan, ei, huttekase, pindakaas. Een nachtje in de vriezer en ze vinden het heerlijk (ook voor buiten als er erge knoeidingen in zitten)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Gebakkie schreef op 21 maart 2010 @ 14:42:

[...]

De hond van mijn ouders heeft wel eens een schaal met paaseitjes te pakken gehad. Hij is wel 15 jaar geworden. Toch, als ik chocolade eet en er valt een stukje op de grond dan zorg ik dat ik het z.s.m. van de grond heb geraapt voordat die smulpaap er met d'r grote snuit bij is.

Mocht er ooit een ander hondje in huis komen dan ga ik die leren dat hij/zij nooit iets van de grond mag eten. Dat scheelt een hoop ellende, ook met buiten spelen want alles wat eetbaar is dat vreet die smulpaap van me op.

Dit doet mij denken aan die hond van mijn kennis.

's Middags gingen wij stadten, en dan moest dus veel opgeruimd worden.

1 keer had ik in de haast een schaal met kersenbonbons laten staan.

Thuisgekomen vonden wij alleen de papiertjes.

Het waren er wel 20!

Hond is niet ziek geworden, gelukkig!

Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Bij kersenbonbons lijkt mij de alcohol schadelijker dan de cacao!

Mijn hond heeft als jonge hond behoorlijk veel rare dingen gejat en opgegeten. Een keer een heel olijvenbrood. Nou, daar is de die nacht behoorlijk van aan de dunne gegaan. Olijven zijn dan ook niet voor honden natuurlijk...
Ik geef mijn hond wel eens een stuk banaan, kapje van een tomaat, stuk appel, kaas en soms karnemelk of een beetje yoghurt. Vind ze heerlijk! Niet heel vaak hoor.

Mijn hond (golden retriever) heeft wel een droge, schilferige huid om sommige plaatsen. Dat merk ik bij het borstelen.

Wat zou ik haar daarvoor het beste kunnen geven? Lepel olijfolie/zonnebloemolie door haar brokken?

Ze krijgt ook weleens schapenvetbonbons, maar of dat helpt...

Het allerlekkerste vindt ze kaas. Als ik kaas uit de koelkast pak, staat ze al klaar (ik stuur haar dan weg).
quote:Sam32 schreef op 21 maart 2010 @ 16:27:

Mijn hond (golden retriever) heeft wel een droge, schilferige huid om sommige plaatsen. Dat merk ik bij het borstelen.

Wat zou ik haar daarvoor het beste kunnen geven? Lepel olijfolie/zonnebloemolie door haar brokken?

Ze krijgt ook weleens schapenvetbonbons, maar of dat helpt...

Ja, dat is inderdaad goed om te geven.
quote:Spijker schreef op 21 maart 2010 @ 16:10:

In de zomer krijgen ze wel eens aan rauw ei. Alleen in de zomer, want ze mogen er lekker mee klooien in de tuin. Grote hond is gek op al het menseneten en krijgt regelmatig restjes als er geen kruiden door zitten.

Verder heb ik kongs en daar doe ik vanalles in. Hondenvoer en -koek maar ook yoghurt, banaan, ei, huttekase, pindakaas. Een nachtje in de vriezer en ze vinden het heerlijk (ook voor buiten als er erge knoeidingen in zitten)

Ik sla het ei stuk in haar bak, en ze lebbert het er gewoon uit. Tot nu toe geen viezigheid op de vloer.

Huttekase ga ik ook eens geven. Is ook mager toch? Pindakaas met banaan is die van mij helemaal gek op. Idd lekker in de kong en in de zomer yoghurt met banaan in de vriezer. Zijn ze lekker een tijdje zoet.
quote:Gebakkie schreef op 21 maart 2010 @ 16:05:

[...]

Een afgestreken eetlepel iedere avond door de maaltijd mengen. Ik koop het gewoon bij de C1000. Toen wij onze hond net hadden vonden we dat ontzettend stonk. Dat bleken dus de volle anaalklieren te zijn. Op advies gebruiken we nu die tarwezemelen en sindsdien hebben we geen last meer van een stinkende hond.

Je kan echt beter de knoflook niet meer geven, alle looksoorten zijn niet goed voor ze.

Ik dacht dat een teen per week wel kon, maar toch maar niet doen dan?

Lijkt me zo droog tarwezemelen. Ik geef vlees, dus nooit problemen met anaalklieren, want ze heeft nu harde ontlasting.
quote:Gebakkie schreef op 21 maart 2010 @ 16:08:

[...]

Dat klopt, tomaten zijn deels niet goed. Zoals ik al eerder had aangegeven, het groen van de tomaal is vergif voor de hond. Dát moet je dus wegsnijden.Hond jatte die dingen uit de fruitschaal bij ons. Ik hoorde schuif schuif. Was ze lekker tegen de tafel aan gaan staan en schoof met haar poot de fruitschaal naar de rand en pakte er dus van alles uit, waaronder tomaat. Witte kleed zit nu ook onder de rode vlekken. Ik dacht ze is loops geworden, maar was dus tomaat.
Mijn hond is een slechte eter. Houdt eigenlijk van alles behalve van hondenvoer. Ik heb alle merken geprobeerd: eukanuba, royal canin, kuipjes cesar, hart en pens. Noem het maar op. Het gaat een paar dagen goed en hij stopt er weer mee. De laatste maanden heb ik nu gewoon pedigree brokken en daar doe ik een paar stukjes gekookte kipfilet door en dat gaat nu goed. Heb ook weleens gehoord dat een hond ziek kan worden van elke keer een ander merk voer. Dus ik laat het hier maar bij. Ohja, de bak van de kat eet hij wel vaak leeg, is ook niet gezond voor een hond heb ik gelezen. Tussendoor krijgt mijn hond gewoon pensstaafjes en hondenkoekjes etc. Verder is het een gezonde hond, energiek en speels, zal dus niet veel voer nodig hebben.
Een beetje chocola kan toch geen kwaad? Wij hebben altijd veel honden gehad thuis, waarvan er meerdere wel eens zijn geopereerd aan iets bij twee verschillende dierenartsen. Zij zeiden dat we de hond een blokje pure chocola moesten geven zodat ze fijner/beter/sneller/fitter uit de narcose kwamen.

Ik hoor de laatste tijd trouwens vaker dat rijst erg slecht is voor honden? Klopt dit? Het wordt toch ook in hondenvoer verwerkt bij sommige merken?
quote:Zoomix schreef op 21 maart 2010 @ 18:04:

Een beetje chocola kan toch geen kwaad? Wij hebben altijd veel honden gehad thuis, waarvan er meerdere wel eens zijn geopereerd aan iets bij twee verschillende dierenartsen. Zij zeiden dat we de hond een blokje pure chocola moesten geven zodat ze fijner/beter/sneller/fitter uit de narcose kwamen.

I

Juist puur is hartstikke giftig.

Rijst schreef iemand net dat snelkookrijst niet goed is.
Ik vind knoflook te veel goede eigenschappen hebben om het niet te geven, maar je moet wel oppassen. Hou het bij de laagst mogelijke dosis.
Even gekopieerd:

-Chocolade. Melkchocolade is het minst giftig, pure chocolade is zeer giftig (met mogelijk dodelijke afloop). Dit geldt ook voor cola, koffie en thee.

-Tafelresten die vermeden dienen te worden; eend, wildbraad, varken- en kalfsvlees zijn allen te vet voor het spijsverteringssysteem van de hond. Gekruid voedsel en hesp brengen een hondenmaag van streek. Gekookte kip-, kalkoen- of steakbeenderen zijn allen te broos en scherp.

-Rauwe vis; ?zalm vergiftigingsziekte? krijgen ze als ze rauwe met parasieten besmette vis eten uit beken of rivieren.

-Ajuinen : rauw, gekookt of gedroogd hebben een toxisch effect op hond en kat.

-Amandelen, abrikozen, avocado's , look, paddestoelen, nootmuskaat, perziken, rabarber, spinazie, en tomaten en de bladeren van deze.

-Alle alcohol houdende dranken

-Plastiekverpakkingen en aluminiumfolie. Honden eten dit soms op vanwege voedselresten die hieraan hangen. De verpakking en folie kan verstikking, of darm en maagverstoppingen veroorzaken, met interne bloedingen als gevolg.

-Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.

-Pinda's zijn vergif voor honden

-Aardappelen : aardappel vergiftiging komt zowel bij mens als hond voor. Rauwe aardappelen, zeker aardappelschillen, spruiten zijn zeer giftig voor de hond.

Opmerking ; gekookte of gepureerde aardappelen zijn goed voor de hond, zelfs vrij voedzaam en verteerbaar. Let wel op NIET gekruid!!

-Kalkoenhuid word veronderstelt om acute pancreatis bij honden te veroorzaken.

-Rauw varkensvlees ; geef het nooit, i.v.m de ziekte van Aujesky ( Pseudo Hondsdolheid )

-Melk ; werkt laxerend

-Avocados (het fruit, de pit én de plant) zijn giftig voor honden. Ze kunnen ademnood veroorzaken, vochtophoping in de longen, buikholte of het hart en/of een ontsteking van de alvleesklier.

-Uien vernietigen rode bloedcellen en kunnen bijgevolg bloedarmoede, algemene zwakte, en ademnood teweegbrengen. Zelfs kleine hoeveelheden kunnen na verloop van tijd veel schade berokkenen. Het betreft zowel uien, pijpajuin en bieslook - rauw, in poedervorm, gedroogd of zelfs gekookt. Grote hoeveelheden look lokken eenzelfde reaktie uit.

-Druiven en rozijnen kunnen leiden tot nierfalen. 1 kleine portie druiven kan een hond doden. Een regelmatige (kleine) portie druiven kan tot hetzelfde resultaat leiden.

-Nootmuskaat veroorzaakt bevingen, een beroerte, zelfs overlijden.

-Caffeïne (uit koffie of thee) stimuleert het centrale zenuwstelsel en het hart- en vatensysteem. Het kan leiden tot braken, rusteloosheid, hartkloppingen en zelfs overlijden op korte tijd.

-Dieet producten die de zoetstof Xylitol bevatten, kunnen aanzetten tot een plotse daling in bloedsuikers, met depressie, evenwichtsstoornissen en een beroerte tot mogelijk gevolg.

-Macademia noten kunnen aanleiding geven tot algemene zwakte, trillingen en verlamming. Deze symptomen zijn meestal tijdelijk. Walnoten zijn erg giftig voor honden.

-Ham en spek bevatten meestal té veel vet en té veel zout. Is varken dus mogen ze sowieso niet.

-Rauwe lever of té veel gekookte lever - minimum drie maal per week - kan leiden tot een vitamine A vergiftiging. Deze toxische reaktie kan vervormde beenderen veroorzaken, evenals een teveel aan botvorming op de ellebogen en de ruggegraat. De hond kan ook anorexisch worden. Kijk ook op het blik hondenvoer of er lever in de voeding verwerkt is.

-Wilde paddestoelen veroorzaken soms buikpijn, kwijlen, lever- en/of nierschade, buikloop, braken, stuiptrekkingen of coma.

-Rauw eiwit bevat een proteïne genaamd ‘avidine’. Deze kan ervoor zorgen dat je hond alle biotine verliest, een onderdeel van vitamine B. Biotine is noodzakelijk voor de groei van een hond en voor een gezonde vacht. Rauwe eidooiers bevatten voldoende biotine ter compensatie, dus hele rauwe eieren is best ok. Wel oppassen voor salmonella! Dit klopt niet.

-Gekookte beenderen kunnen splinteren en interne organen beschadingen.

-Honden verteren de meeste groenten moeilijk volledig of in grote stukken (wortelen, boontjes, sla, aardappelen, …). Aardappelschillen en groene aardappelen kunnen gevaarlijk zijn.
Leerzaam topic dit. Gekookte aardappelen en a.puree wist ik niet dat ze dat wel mochten hebben. Krijgt ze nooit hoor. Af en toe een plakkie brood (bruin en wit) met pindakaas of leverpastei in de kong.

Pensstaafjes en bullepees (maar dat stinkt zó verschrikkelijk als ik het blik opendoe)

En groene bonen als dat bij het avondeten niet op is gegaan.
Ik heb mijn hond wel eens mais gegeven. Dat verteren ze dus niet. Wel grappig als ze dat uitpoepen.
Ja tuurlijk kan dat ei stuk in een bakje. Maar dan is de lol eraf

Bij mij krijgen ze een heel ei. Dat rollen ze dan heel voorzichtig de tuin door, likken eraan, snuffelen eraan, pakken het voorzichtig op, leggen het weer neer. Ze amuseren zich kostelijk. Dan opeens zijn ze het zat, dan gaat -pats- een poot erop en dan is het stuk en wordt het opgegeten.

De eierenlol duurt zo wel een kwartier.
quote:Spijker schreef op 21 maart 2010 @ 19:02:

Bij mij krijgen ze een heel ei. Dat rollen ze dan heel voorzichtig de tuin door, likken eraan, snuffelen eraan, pakken het voorzichtig op, leggen het weer neer. Ze amuseren zich kostelijk. Dan opeens zijn ze het zat, dan gaat -pats- een poot erop en dan is het stuk en wordt het opgegeten.

De eierenlol duurt zo wel een kwartier.Da's leuk! Jammer dat wij (nog) geen tuin hebben maar op balkon kan natuurlijk ook.
@ mariesophie

Witte chocola is het minst giftig, dat ligt inderdaad aan de cacao die erin zit. Volgens mij zit in witte chocola geen cacao (alleen de cacaoboter), maar het lijkt me niet goed voor de hond.

Vis moet je daarom minstens 2 weken invriezen.

Pinda's begrijp ik niet. Veel honden krijgen pindakaas en dat wordt vaak in de Kong gedaan

Lever mag (is zelfs gezond in een uitgebalanceerd rauw dieet), maar inderdaad niet teveel. Maximaal 2% van het lichaamsgewicht per week (en dan het liefst niet in één keer).

Honden verteren inderdaad geen groente, maar het helpt wel om de darmen aan het werk te houden. Behalve Dalmatiërs hebben honden geen groente nodig.

Verder ben ik het erg met je eens.

Overigens krijgt mijn hond ook weleens groente als dat over is (ik kook altijd zoutloos). Vooral broccoli gaat er goed in, maar alleen gekookt. Vlees gaat erin als koek en hij werkt met gemak een heel haaskarkas naar binnen, maar de brocoli moet gekookt en de appeltjes in kleine stukjes. Ik heb een mutsenhond
quote:Spijker schreef op 21 maart 2010 @ 19:02:

De eierenlol duurt zo wel een kwartier.Ohhh lachen, dat ga ik ook een keer doen.
quote:Mariska76 schreef op 21 maart 2010 @ 20:18:

@ mariesophie

Witte chocola is het minst giftig, dat ligt inderdaad aan de cacao die erin zit. Volgens mij zit in witte chocola geen cacao (alleen de cacaoboter), maar het lijkt me niet goed voor de hond.

Vis moet je daarom minstens 2 weken invriezen.

Pinda's begrijp ik niet. Veel honden krijgen pindakaas en dat wordt vaak in de Kong gedaan

Lever mag (is zelfs gezond in een uitgebalanceerd rauw dieet), maar inderdaad niet teveel. Maximaal 2% van het lichaamsgewicht per week (en dan het liefst niet in één keer).

Honden verteren inderdaad geen groente, maar het helpt wel om de darmen aan het werk te houden. Behalve Dalmatiërs hebben honden geen groente nodig.

Verder ben ik het erg met je eens.

Overigens krijgt mijn hond ook weleens groente als dat over is (ik kook altijd zoutloos). Vooral broccoli gaat er goed in, maar alleen gekookt. Vlees gaat erin als koek en hij werkt met gemak een heel haaskarkas naar binnen, maar de brocoli moet gekookt en de appeltjes in kleine stukjes. Ik heb een mutsenhond

Lijstje heb ik niet zelf gemaakt hoor. Gewoon van het web geplukt .

Ik heb net komkommer gegeven. Ik heb haar nog nooit zo langzaam zien eten (het is een Labrador, en normaal heeft ze alles binnen een seconde op).

Pinda's weet ik ook niet. Ik geef ook gewoon pindakaas aan mijn hond. Bij kongrecepten staat dat er ook vaak bij, en zelfs op de hondenschool zeiden ze het.

Kip moet je toch eigenlijk ook koken of invriezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven