Taalergernissen

02-04-2010 09:16 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar erger jij je aan? Laten we ons hier lekker uitleven, haha :-)



- Ik besef me (dat hoor je tegenwoordig dus echt heel vaak, maar het is gewoon hartstikke fout)

- Heeeeeeeel vaak 'Ik zeg' gebruiken in een verhaal (dat is wel de ergste wat mij betreft)

- te vaak: 'ik heb zoiets van....' gebruiken

- te vaak in principe zeggen, terwijl het vaak helemaal nergens op slaat.

- Te veel gebruik van het woordje 'kids'

- Te pas en te onpas 'effe' zeggen. Het is even!!!!!!!

- het woordje 'sowieso' niet kunnen spellen en het schrijven zoals het klinkt



Nou, dat waren ze wat mij betreft wel. Nu jullie!
Alle reacties Link kopieren
dialect? Volgens mij is het gewoon volks.
Alle reacties Link kopieren
Mijn taalergernis: Mensen die zeiken over elke kleine taalfout.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebele schreef op 02 april 2010 @ 10:15:

dialect? Volgens mij is het gewoon volks.Dan is het toch ook een dialect?
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuweauto schreef op 02 april 2010 @ 09:56:

huisje, mannetje, tuintje grrrrrrrrrrrrrr



alles verkleinen wat eigenlijk niet verkleind hoeft te worden..Maar als je nu echt een heel klein huisje met een heel klein tuintje hebt!!!
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 10:19:

[...]

Maar als je nu echt een heel klein huisje met een heel klein tuintje hebt!!!

En wat als je nu inderdaad een heel klein mannetje hebt?



Misschien is dit wel een goed tegenoffensief bij het gebruik van het woord mannetje: (met een zeer ernstig kijkend gezicht) vragen hoe klein hij dan wel niet is....
Alle reacties Link kopieren
quote:Guinevieve schreef op 02 april 2010 @ 10:22:

[...]



En wat als je nu inderdaad een heel klein mannetje hebt?



Misschien is dit wel een goed tegenoffensief bij het gebruik van het woord mannetje: (met een zeer ernstig kijkend gezicht) vragen hoe klein hij dan wel niet is....



of hoe lang

(realiseert zich nu ineens waarom er in sommige topics over "mannetje" gesproken wordt)
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 10:19:

[...]





Maar als je nu echt een heel klein huisje met een heel klein tuintje hebt!!! Dan is het een klein huis of een huisje....klein + -tje is dubbelop.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet altijd zo lachen om mijn man. We komen allebeide uit een ander deel van Nederland. En hier eindigt alles op ie. Terwijl ik vaak te horen kreeg dat ik naar de logopedist zou moeten omdat mijn deel van Nederland geen ABN zou spreken. En nu hoor ik de hele dag woorden als; Meissie, bankie, messie, huissie....etc....

Hahahaah...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 april 2010 @ 10:29:

[...]





Dan is het een klein huis of een huisje....klein + -tje is dubbelop.en als je huisje nu het formaat heeft van een paddestoel. echt heel heel heel klein dus
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 10:30:

[...]





en als je huisje nu het formaat heeft van een paddestoel. echt heel heel heel klein dus Een héél klein huis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Guinevieve schreef op 02 april 2010 @ 10:18:

[...]



Dan is het toch ook een dialect?Hardstikke Zeeuws, Walchers, om nog preciezer te zijn-> overal 'doen' en 'gaan' voor plakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:hupseflups schreef op 02 april 2010 @ 10:51:

[...]





Hardstikke Zeeuws, Walchers, om nog preciezer te zijn-> overal 'doen' en 'gaan' voor plakken.Nou, in de Peel kunnen ze d'r ook wat van hoor
Iets anders
Alle reacties Link kopieren
mensen die Engelse woorden en uitdrukkingen gebruiken, omdat dat stoerder is, professioneler lijkt, "beter uitdrukt wat ik bedoel", en dan fout gespeld.



doe het dan gewoon in goed Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een leraar Nederlands die graag engelse woorden er tussendoor gooide. Was een heel aardige man hoor, maar ik dacht toch wel; We zitten toch bij Nederlands???
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is;beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
Zoals mijn leerlingen geschokt zijn als ik eens een keer een Nederlands woord gebruik.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 april 2010 @ 10:06:

[...]





Dat komt dus van Geen Stijl.dat is dus gewoon achterhoeks ( doe de tuin eens vegen, doe eens koffiezetten )
quote:hvm schreef op 02 april 2010 @ 11:03:

Ik had een leraar Nederlands die graag engelse woorden er tussendoor gooide. Was een heel aardige man hoor, maar ik dacht toch wel; We zitten toch bij Nederlands???



Tsss ongelofelijk!



Waar ik niet tegen kan:



bijv: "Ik vind dit wel een soort van lekker-achtig"
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is;beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 10:30:

[...]





en als je huisje nu het formaat heeft van een paddestoel. echt heel heel heel klein dus Dan moet je wel een kaboutertje zijn om erin te passen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:hvm schreef op 02 april 2010 @ 11:03:

Ik had een leraar Nederlands die graag engelse woorden er tussendoor gooide. Was een heel aardige man hoor, maar ik dacht toch wel; We zitten toch bij Nederlands???





Dus??



Alles heeft een verband.



Ik geef een kunstvak op een middelbare school, maar verbeter een leerling vaak wanneer hij een stomme fout maakt met zijn Nederlands. Veel leerlingen zeggen: "hun gaan", en daar zeg ik altijd wat van.
"Nieuwschierig"

"Niveau's", "cadeau's", "bureau's"

"Dillema"

"Hij betaald"



Aaaaaaah!!!!
Mensen die te pas en vooral te onpas "te pas en te onpas" zeggen (zie OP).
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is;beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg tegen hem, ik zeg, dat moet je niet doen, ik zeg, je kunt het krijgen zoals je het hebben wilt, ik zeg, maar op deze manier, ik zeg.....



En zo verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven