Taalergernissen

02-04-2010 09:16 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar erger jij je aan? Laten we ons hier lekker uitleven, haha :-)



- Ik besef me (dat hoor je tegenwoordig dus echt heel vaak, maar het is gewoon hartstikke fout)

- Heeeeeeeel vaak 'Ik zeg' gebruiken in een verhaal (dat is wel de ergste wat mij betreft)

- te vaak: 'ik heb zoiets van....' gebruiken

- te vaak in principe zeggen, terwijl het vaak helemaal nergens op slaat.

- Te veel gebruik van het woordje 'kids'

- Te pas en te onpas 'effe' zeggen. Het is even!!!!!!!

- het woordje 'sowieso' niet kunnen spellen en het schrijven zoals het klinkt



Nou, dat waren ze wat mij betreft wel. Nu jullie!
Alle reacties Link kopieren
Bij met staat wel met stip op 1: 'me' schrijven als je 'mijn' bedoelt... En d en t fouten. Liefst in hetzelfde stukje. Ik ben een taalnerd en kan hier echtechtecht niet tegen.....



Oja: ik heb het dus vooral over geschreven taal - op internet. Spreektaal niet heel veel anders dan hier al geschreven is.. hun hebben, ik zeg.. Staat zo dom vaak.
Alle reacties Link kopieren
Oja, nog 1: je ergens tegenaan bemoeien.

Hm, ik ben wel op dreef :-)
Alle reacties Link kopieren
Enigste. Er is geen overtreffende trap van enige. Het is geen of een.
Alle reacties Link kopieren
O ja, dat is ook erg! Me vriend ze moeder zegt dat ook altijd!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer mensen de persoonsvorm en het onderwerp omdraaien. Mijn moeder zegt altijd: Pinnen wil ik graag.



Dat is één van mijn grootste irritaties. Onnodig gebruik van Engelse woorden staat ook hoog op de lijst. Samen met te lange zinnen (is het een alinea? Nee, het is een zin).
Alle reacties Link kopieren
Het gebruik van het woord Meneer als iemand haar vriend, man of, erger nog, kind bedoelt. Dat klinkt zo verschrikkelijk denigrerend.
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is;beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
quote:Bezzzz schreef op 02 april 2010 @ 14:22:

O ja, dat is ook erg! Me vriend ze moeder zegt dat ook altijd!Ook zoiets waar mijn tenen van kromtrekken. Het is: de moeder van mijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
quote:hupseflups schreef op 02 april 2010 @ 10:51:

[...]





Hardstikke Zeeuws, Walchers, om nog preciezer te zijn-> overal 'doen' en 'gaan' voor plakken.Hartstikke, bedoel je?
Haske bedoelt ze.



Me ipv mijn is echt tenenkrommend gruwelijk.
Alle reacties Link kopieren
gruwelijk haha, dat is tegenwoordig ook een manier om te zeggen dat je iets helemaal te gek vindt.

En dat vind ik dan wel weer grappig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bellavita schreef op 02 april 2010 @ 13:00:

Bij met staat wel met stip op 1: 'me' schrijven als je 'mijn' bedoelt... En d en t fouten. Liefst in hetzelfde stukje. Ik ben een taalnerd en kan hier echtechtecht niet tegen.....



Oja: ik heb het dus vooral over geschreven taal - op internet. Spreektaal niet heel veel anders dan hier al geschreven is.. hun hebben, ik zeg.. Staat zo dom vaak.Helemaal eens, dit zijn ook echt mijn taalergenissen. En de d- en t-fouten storen me met name in vormen waarbij er gewoon geen -t aan te pas komt, zoals: gezegt. Dan denk ik: dat zie je toch, dat dat gewoon niet kan? Maar goed, dat is blijkbaar niet voor iedereen zo....
Alle reacties Link kopieren
quote:Fieka schreef op 02 april 2010 @ 18:53:

[...]





Ook zoiets waar mijn tenen van kromtrekken. Het is: de moeder van mijn vriend.



Dat meen je niet? En het is niet 'waar mijn tenen van kromtrekken, maar tenenkrommend' .



Wat ik ook vervelend vind en de laatste tijd veel lees is 'dat doe ik ook wel is' .
Alle reacties Link kopieren
Ja, of als je leest: Wat lijkt die op jou zeg! Terwijl ze bedoelen: wat lijkt hij op jou. Voorbeeld van spreektaal letterlijk zo opschrijven en ook niet weten hoe het wel moet.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren weer een lekkere "hoe duur kost dat"voorbij zien komen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
'Heen gaan'. Als in 'we gingen gisteren heen', als je heengaat, ga je dood. Je gaat ergens heen. Of je gaat écht dood natuurlijk, maar dat kun je doorgaans niet meer navertellen ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Djinn schreef op 13 april 2010 @ 13:11:

'Heen gaan'. Als in 'we gingen gisteren heen', als je heengaat, ga je dood. Je gaat ergens heen. Of je gaat écht dood natuurlijk, maar dat kun je doorgaans niet meer navertellen ;)



Kan wel hoor.





heengaan (ww): opstappen, vertrekken, weggaan, wegrijden, wegtrekken, zich op weg begeven

heengaan (ww): overlijden, sterven, uittreden, verscheiden

heengaan (ww): verlopen, voorbijgaan
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mja, ben het ook even gaan opzoeken, nadat ik dat schreef... Misschien wordt het meer in Nederland gebruikt? Ik kom uit België, hier schrikken ze zich rot als er 'heengegaan' wordt
Alle reacties Link kopieren
Uitdrukkingen als: "het een plekje geven" of "dicht bij jezelf blijven" brrr!



Daar is ook laatst een heel topic over geopend maar dat kan ik nergens meer vinden...
Huts!
"met me hubbie voor een bib/beeb klussen"

DAAR krijg ik kotsneigingen van.
Alle reacties Link kopieren
Is al genoemd: me moeder, me hond, me vriend. Komt zo gruwelijk dom over.



Verder ook al vaker gesignaleerd hier op het forum: haske.. ipv hartstikke. Iew... "haske" klinkt zo....huishoudbeurs-bezoekster.



"vrouwenuitdrukkingen"

- ik zeg dus tegen die vrouw, ik zeg: blabla.... (ja dat hoor ik, dat jij het zegt)

- nou, en toen zei ik dus ... (altijd bij een saaaaaaai verhaal)

- dan heb ik zoiets van... (jeuk, jeuk, jeuk!)

- naar mijn persoonlijke mening...(ja, van wie anders? van de paus?)

- sorry hoor, maar.... (hou je mond dan, als het je spijt! Maar de sorry wordt altijd gevolgd door een fikse lading kritiek. Waarom dan die nep-sorry).



Meestal verpakken dit soort dames hun verhalen in hopen ontkrachtende termen:

(bijvoorbeeld: volgens mij is het toch een beetje anders. Als je wil kunnen we er misschien nog eens naar mijn ideetje/webwinkeltje kijken, als je even tijd hebt. Je zal het vast geen goed idee vinden maar wilde het toch even zeggen als het kan. Mijn collegaatje vond het ook best leuk.).



Zo, dat is eruit haha.

-
Alle reacties Link kopieren
Schoonmoeder tegen mijn dochter

doe maar hap

doe maar pakken

doe maar stap

doe maar kusje geven



AAAAAARGH!
"Iets een plekje geven" is ook heel eng inderdaad.



En verder overige zweefteef vocabulair als ;

"Je moet dicht bij jelzelf blijven" Waarop ik dan altijd denk; Als je iets wil veranderen moet je het vooral NIET dicht bij jezelf houden.



Waar ik ook niet zo goed tegen kan zijn de 'helemaal' meisjes.



"Dat is helemaal leuk"

"Dat is helemaal goed"



Ah en de bekendste, hij zal vast al genoemd zijn: "Laat mij mijn ding maar doen", of "Dat is mijn ding niet"
Ik las ergens brussen? Betekent dat broers en zussen?



Sorry, ik ben niet zo op de hoogte. Als ik ga klussen is dat in oude kleren met een hamer of kwast. Als iemand zegt dat hubbie zo komt denk ik dat haar man Hubbert heet en als de brussen komen...?
quote:nouschi schreef op 13 april 2010 @ 10:31:

Gisteren weer een lekkere "hoe duur kost dat"voorbij zien komen.

Nog een vraag.

Die mag niet, maar 'het weegt zwaar' , mag die nou tegenwoordig wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven