Taalergernissen
vrijdag 2 april 2010 om 09:16
Waar erger jij je aan? Laten we ons hier lekker uitleven, haha 
- Ik besef me (dat hoor je tegenwoordig dus echt heel vaak, maar het is gewoon hartstikke fout)
- Heeeeeeeel vaak 'Ik zeg' gebruiken in een verhaal (dat is wel de ergste wat mij betreft)
- te vaak: 'ik heb zoiets van....' gebruiken
- te vaak in principe zeggen, terwijl het vaak helemaal nergens op slaat.
- Te veel gebruik van het woordje 'kids'
- Te pas en te onpas 'effe' zeggen. Het is even!!!!!!!
- het woordje 'sowieso' niet kunnen spellen en het schrijven zoals het klinkt
Nou, dat waren ze wat mij betreft wel. Nu jullie!
- Ik besef me (dat hoor je tegenwoordig dus echt heel vaak, maar het is gewoon hartstikke fout)
- Heeeeeeeel vaak 'Ik zeg' gebruiken in een verhaal (dat is wel de ergste wat mij betreft)
- te vaak: 'ik heb zoiets van....' gebruiken
- te vaak in principe zeggen, terwijl het vaak helemaal nergens op slaat.
- Te veel gebruik van het woordje 'kids'
- Te pas en te onpas 'effe' zeggen. Het is even!!!!!!!
- het woordje 'sowieso' niet kunnen spellen en het schrijven zoals het klinkt
Nou, dat waren ze wat mij betreft wel. Nu jullie!
vrijdag 2 april 2010 om 13:00
Bij met staat wel met stip op 1: 'me' schrijven als je 'mijn' bedoelt... En d en t fouten. Liefst in hetzelfde stukje. Ik ben een taalnerd en kan hier echtechtecht niet tegen.....
Oja: ik heb het dus vooral over geschreven taal - op internet. Spreektaal niet heel veel anders dan hier al geschreven is.. hun hebben, ik zeg.. Staat zo dom vaak.
Oja: ik heb het dus vooral over geschreven taal - op internet. Spreektaal niet heel veel anders dan hier al geschreven is.. hun hebben, ik zeg.. Staat zo dom vaak.
vrijdag 2 april 2010 om 15:55
zaterdag 3 april 2010 om 16:59
quote:Bellavita schreef op 02 april 2010 @ 13:00:
Bij met staat wel met stip op 1: 'me' schrijven als je 'mijn' bedoelt... En d en t fouten. Liefst in hetzelfde stukje. Ik ben een taalnerd en kan hier echtechtecht niet tegen.....
Oja: ik heb het dus vooral over geschreven taal - op internet. Spreektaal niet heel veel anders dan hier al geschreven is.. hun hebben, ik zeg.. Staat zo dom vaak.Helemaal eens, dit zijn ook echt mijn taalergenissen. En de d- en t-fouten storen me met name in vormen waarbij er gewoon geen -t aan te pas komt, zoals: gezegt. Dan denk ik: dat zie je toch, dat dat gewoon niet kan? Maar goed, dat is blijkbaar niet voor iedereen zo....
Bij met staat wel met stip op 1: 'me' schrijven als je 'mijn' bedoelt... En d en t fouten. Liefst in hetzelfde stukje. Ik ben een taalnerd en kan hier echtechtecht niet tegen.....
Oja: ik heb het dus vooral over geschreven taal - op internet. Spreektaal niet heel veel anders dan hier al geschreven is.. hun hebben, ik zeg.. Staat zo dom vaak.Helemaal eens, dit zijn ook echt mijn taalergenissen. En de d- en t-fouten storen me met name in vormen waarbij er gewoon geen -t aan te pas komt, zoals: gezegt. Dan denk ik: dat zie je toch, dat dat gewoon niet kan? Maar goed, dat is blijkbaar niet voor iedereen zo....
zondag 11 april 2010 om 22:45
quote:Fieka schreef op 02 april 2010 @ 18:53:
[...]
Ook zoiets waar mijn tenen van kromtrekken. Het is: de moeder van mijn vriend.
Dat meen je niet? En het is niet 'waar mijn tenen van kromtrekken, maar tenenkrommend' .
Wat ik ook vervelend vind en de laatste tijd veel lees is 'dat doe ik ook wel is' .
[...]
Ook zoiets waar mijn tenen van kromtrekken. Het is: de moeder van mijn vriend.
Dat meen je niet? En het is niet 'waar mijn tenen van kromtrekken, maar tenenkrommend' .
Wat ik ook vervelend vind en de laatste tijd veel lees is 'dat doe ik ook wel is' .
dinsdag 13 april 2010 om 13:26
quote:Djinn schreef op 13 april 2010 @ 13:11:
'Heen gaan'. Als in 'we gingen gisteren heen', als je heengaat, ga je dood. Je gaat ergens heen. Of je gaat écht dood natuurlijk, maar dat kun je doorgaans niet meer navertellen
Kan wel hoor.
heengaan (ww): opstappen, vertrekken, weggaan, wegrijden, wegtrekken, zich op weg begeven
heengaan (ww): overlijden, sterven, uittreden, verscheiden
heengaan (ww): verlopen, voorbijgaan
'Heen gaan'. Als in 'we gingen gisteren heen', als je heengaat, ga je dood. Je gaat ergens heen. Of je gaat écht dood natuurlijk, maar dat kun je doorgaans niet meer navertellen
Kan wel hoor.
heengaan (ww): opstappen, vertrekken, weggaan, wegrijden, wegtrekken, zich op weg begeven
heengaan (ww): overlijden, sterven, uittreden, verscheiden
heengaan (ww): verlopen, voorbijgaan
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 13 april 2010 om 15:13
Is al genoemd: me moeder, me hond, me vriend. Komt zo gruwelijk dom over.
Verder ook al vaker gesignaleerd hier op het forum: haske.. ipv hartstikke. Iew... "haske" klinkt zo....huishoudbeurs-bezoekster.
"vrouwenuitdrukkingen"
- ik zeg dus tegen die vrouw, ik zeg: blabla.... (ja dat hoor ik, dat jij het zegt)
- nou, en toen zei ik dus ... (altijd bij een saaaaaaai verhaal)
- dan heb ik zoiets van... (jeuk, jeuk, jeuk!)
- naar mijn persoonlijke mening...(ja, van wie anders? van de paus?)
- sorry hoor, maar.... (hou je mond dan, als het je spijt! Maar de sorry wordt altijd gevolgd door een fikse lading kritiek. Waarom dan die nep-sorry).
Meestal verpakken dit soort dames hun verhalen in hopen ontkrachtende termen:
(bijvoorbeeld: volgens mij is het toch een beetje anders. Als je wil kunnen we er misschien nog eens naar mijn ideetje/webwinkeltje kijken, als je even tijd hebt. Je zal het vast geen goed idee vinden maar wilde het toch even zeggen als het kan. Mijn collegaatje vond het ook best leuk.).
Zo, dat is eruit haha.
-
Verder ook al vaker gesignaleerd hier op het forum: haske.. ipv hartstikke. Iew... "haske" klinkt zo....huishoudbeurs-bezoekster.
"vrouwenuitdrukkingen"
- ik zeg dus tegen die vrouw, ik zeg: blabla.... (ja dat hoor ik, dat jij het zegt)
- nou, en toen zei ik dus ... (altijd bij een saaaaaaai verhaal)
- dan heb ik zoiets van... (jeuk, jeuk, jeuk!)
- naar mijn persoonlijke mening...(ja, van wie anders? van de paus?)
- sorry hoor, maar.... (hou je mond dan, als het je spijt! Maar de sorry wordt altijd gevolgd door een fikse lading kritiek. Waarom dan die nep-sorry).
Meestal verpakken dit soort dames hun verhalen in hopen ontkrachtende termen:
(bijvoorbeeld: volgens mij is het toch een beetje anders. Als je wil kunnen we er misschien nog eens naar mijn ideetje/webwinkeltje kijken, als je even tijd hebt. Je zal het vast geen goed idee vinden maar wilde het toch even zeggen als het kan. Mijn collegaatje vond het ook best leuk.).
Zo, dat is eruit haha.
-
dinsdag 13 april 2010 om 15:29
"Iets een plekje geven" is ook heel eng inderdaad.
En verder overige zweefteef vocabulair als ;
"Je moet dicht bij jelzelf blijven" Waarop ik dan altijd denk; Als je iets wil veranderen moet je het vooral NIET dicht bij jezelf houden.
Waar ik ook niet zo goed tegen kan zijn de 'helemaal' meisjes.
"Dat is helemaal leuk"
"Dat is helemaal goed"
Ah en de bekendste, hij zal vast al genoemd zijn: "Laat mij mijn ding maar doen", of "Dat is mijn ding niet"
En verder overige zweefteef vocabulair als ;
"Je moet dicht bij jelzelf blijven" Waarop ik dan altijd denk; Als je iets wil veranderen moet je het vooral NIET dicht bij jezelf houden.
Waar ik ook niet zo goed tegen kan zijn de 'helemaal' meisjes.
"Dat is helemaal leuk"
"Dat is helemaal goed"
Ah en de bekendste, hij zal vast al genoemd zijn: "Laat mij mijn ding maar doen", of "Dat is mijn ding niet"