Hond vervreet één en ander. Tips?

15-04-2010 12:00 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze hond is nu 9 maanden. Super lief beest, wil goed luisteren en ontzettend sociaal. Alleen vervreet hij het één en ander (met uitzondering van meubelen), om gek van te worden. Nooit gedaan, pas na het tanden wisselen. Hebben een bench in huis staan, maar het is een enorme sta-in-de-weg. Zonder bench gaat het 3 dagen goed en dan begint het weer.

Iemand tips? Het liefst zie ik die bench namelijk gaan als het mogelijk is!
Carpe diem
Zorg dat hij zich niet meer verveelt.
.
Een kluif geven?
Don\'t ever let them get you down
Jeuk aan zn tanden, zorg voor een stuk touw
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
geen dingen om te kauwen los laten liggen. Krijg je meteen een opgeruimd huis van
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Heb je genoeg speeltjes waar hij z'n tanden in kan zetten. En héél consequent néé/foei/mag niet zeggen.
Mijn ouders hadden trouwens vroeger een destructieteam in huis.... DHun hond was jong en kauwde op alles.....oplossing: alle spullen lagen veilig hoog op kasten en het aanrecht ed.

Maar de kat die samen met hondlief was opgegroeid, de gooide alles op de grond voor de hond Een hoop knaagschade....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Hij heeft enorm veel speeltjes, kauwbotten en touwen. Ik werk thuis, dus hond krijgt genoeg aandacht. Van vervelen geen sprake. Hebben gigantische velden achter het huis waar hij altijd heerlijk kan razen en dollen. Gebeurt elke dag.

Hij vervreet boeken uit de boekenkast, heeft aan plinten lopen knagen en aan de muren.
Carpe diem
Wat wil je liever, al je spullen kapot of een tijdje een bench-die-in-de-weg-staat en er voor zorgt dat er geen slechte gewoonte ontstaat, c.q. wordt afgeleerd.....

Ik vind het een beetje zot om ons dan tips te vragen hoor, de oplossing weet je zelf al!
@singalala: ik heb al erg veel omgegooid voor de hond om er niet meer bij te kunnen. De boekenkast verzetten is helaas geen optie. Ook de muren en plinten niet, gehe

@ratteke: hond wordt inderdaad heel consequent aangepakt. Luistert als geen ander, behalve op dat gebied.

Gebeurt overigens alleen wanneer wij niet thuis zijn of 'snachts.
Carpe diem
@jooppie: die bench staat er nu al zo'n 3 maanden. Blijkbaar leert hij het niet af! Die bench dient naar mijn mening slechts voor het ontlopen van het probleem. Punt is: ik wil dat die hond gewoon van de spullen afblijft en het dus afleert! En daar vraag ik tips voor.
Carpe diem
Je moet zorgen dat de hond niet in de fout kan gaan. Maar dat is hij al gegeaan dus moet het afgeleerd worden. Dat lukt niet in 3 maanden nee, heeft hij weer één keer de kasn om toch te slopen dan ben je weer terug bij af.....

Dus ik zou je toch sterkt de bench aanraden en dan zeer consequent op de momenten dat je hem zelf niet in de gaten kunt houden in ieder geval......
Ik zag laatst op tv (animal planet geloof ik?) een aflevering van Britain's worst pet (iets in die richting) en daar hadden ze een hond die aan meubels, plinten etc. knaagde. Hij had verlaatingsangst. Omdat je zei dat hij het alleen doet wanneer jullie er niet zijn.... Anyway, geen verstand van tv, alleen slechte tv! Succes
voor paarden die op hun stal kauwen heb je allerlei vies spul in de handel die je op hout kunt smeren. Misschien heeft de dierenwinkel ook wel iets dat geschikt is voor binnenshuis zonder je meubels te beschadigen?

En hoe groot is de hond? Want de onderste rij boeken verplaatsen en er plastic dozen of iets anders wat eningszins toonbaar en onkauwbaar is, in stoppen kan natuurlijk ook.
@jooppie: het is heel lastig af te leren, omdat hij nooit een dergelijke poging doet wanneer wij er zelf bij zijn. Ik weet dat je een hond moet betrappen, wil het straffen echt effect hebben, maar dat komt in dit geval dus niet voor.

Dus jij zegt de komende tijd elk moment dat wij er zelf niet bij zijn de hond in de bench? Voor hoelang? Want dat doen we nu dus ook! Hebben het nu twee keer weer geprobeerd, maar dan gaat het misschien een kleine week goed. Daarna begint hij weer. Zou het ook kunnen liggen aan de puberteit (heb het idee overigens dat hij daar een beetje uitraakt, omdat het los lopen en eea weer perfect gaat)?

Overigens willen we hem ook laten castreren (ivm gedrup en gedrag naar loopse teefjes). Zou dit er ook effect op kunnen hebben in positieve zin?
Carpe diem
Goede tip, wat bij ons erorm heeft gewerkt is het volgende.

Ik zou proberen hem/haar te betrappen op het moment dat hij het doet.

B.v als jullie weg gaan en hij doet het alleen als jullie niet thuis zijn.. dan b.v 10 min stiekem door het raam blijven gluren tot je hem kunt betrappen.

En dan moet je hem heel hard straffen. Doe heel hard foei te zeggen en eventueel en zacht tikje met voorwerp op zijn snuit te geven.. NIet hard natuurlijk.

Daarna meteen de bench in sturen en hem laten afkoelen.

Dat een paar keer doen dan leert hij het zo wel af.

Hebben we bij onze hond ook gedaan en hij knaagt nu nergens meer aan.

Het is ongeveer hetzelfde als met zindelijk maken, Als hij b.v in de kamer plast dan een keer goed met de snuit er door heen halen, dat werkt echt na een paar keer.

Of anders op curcus met de hond wil ook nog wel eens werken.

Waarschijnlijk gaat je hond binnenkort puberen en dan word het er niet beter op.

Wij hebben nu een hartstikke lieve hond door de deze tip voor een hondenschool houder, en het begin vond ik het wel zielig.

maar het is alleen maar voor je eigen bestwil.
Meer eten geven??
castereren worden ze inderdaad wel rustiger van schijnt.

maar daar heb ik geen ervaring mee.
@Moi_eva: ja, daar heb ik inderdaad ook aangedacht, omdat hij vanaf pup af aan altijd gezelschap heeft gehad. Misschien is hij in die zin iets te verwend (om het maar een naam te geven).

Hebben ze daar toevallig ook een concrete oplossing genoemd?

@singlala: het is een golden retriever. Ik heb inderdaad ook al zo'n spuitbusje aangeschaft, maar tot op heden heeft het weinig indruk op hem gemaakt helaas. Hij lijkt ook eerlijk waar wel alles lekker te vinden, haha.
Carpe diem
-
@strawberry86: bedankt voor de tip! Ik denk dat we dat inderdaad maar eens moeten proberen. Want het is verder een heel gevoelige hond. Als pup begon hij eens aan de tafelpoot te knagen en ik heb hem toen betrapt. Was hij enorm van onder de indruk en is daar met zijn bek nooit meer in de buurt gekomen.

Hij is (volgens mij) nu net weer uit de puberteit. Toen hij een halfjaar was, was hij echt strondvervelend. Hij wordt nu weer zijn oude ik. Op het vreten na!

Bedankt voor de tips zo ver :D
Carpe diem
@Missrabbit: nou ik hoop het! (Eens, raar woord, vervreeten!)
Carpe diem
castreren gaat hiervoor echt niet werken, dit heeft namelijk niets maar dan ook niets met dominantie te maken. Eventueel heeft het met onzekerheid (verlatingsangst) te maken, dan zou je het door castratie zelfs kunnen verergeren.

Zijn gedrag naar loopse teefjes is een probleem? Natuurlijk is het heftig, je hebt een puber in huis! Geef hem even nog een jaar de kans wat dat betreft, of probeer anders eerst een chip. Ballen er af kan altijd nog en castratie heeft ook nadelen.

Nóóit de bench gebruiken als strafmiddel!

Gedrag uit onzekerheid nóóit straffen want dan wordt het erger. Ik ben dus totaal tégen de opmerkingen van strawberry.

Wat je wel moet doen is erg afhankelijk van waarom de hond dit doet, en dat kan ik uit je post niet opmaken.

Omdat je schrijft over velden waar hij in mag rennen heb ik toch het vermoeden dat het met verveling te maken kan hebben. Velden en rennen zijn vaak niet uitdagend genoeg. Hij kent die velden waarschijnlijk op zijn duimpje. Probeer eens een tijdje om iedere dag een wandeling van een uur met hem te maken. Als je tijdens die wandeling ook wat spelletjes en wat oefeningen doet ben je helemaal goed bezig.

Naast verveling is de andere optie onzekerheid, verlatingsangst. Dit zou je kunnen aanpakken door hem heel snel opnieuw het alleen blijven aan te leren. Ik ga maar niet helemaal opschrijven hoe je dat moet doen, want daar is op internet zat over te vinden (kort weggaan, terugkomen voor hij onzeker is, kong geven als je even weggaat, tijd dat je weg bent opbouwen).

Bedenk: echt belangrijk: gedrag dat voorkomt uit angst of onzekerheid niet bestraffen. Natuurlijk ben je boos als hij weer iets gesloopt heeft, maar je snijdt jezelf ermee in de vingers want daarvan kan het juist erger worden.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:pijnboompitje schreef op 15 april 2010 @ 12:44:

@Moi_eva: ja, daar heb ik inderdaad ook aangedacht, omdat hij vanaf pup af aan altijd gezelschap heeft gehad. Misschien is hij in die zin iets te verwend (om het maar een naam te geven).

Hebben ze daar toevallig ook een concrete oplossing genoemd?

Oh! kijk! Hij heeft gewoon nog niet geleerd om alleen te zijn!

Tja, dan is het best logisch dat hij dit doet. Het is voor een hond niet normaal om alleen te zijn, honden zijn roedeldieren. Het goede nieuws is dat je ze wel kan leren alleen te zijn. Beste doe je dat van pup af aan, maar dat ben je kennelijk vergeten.

Dus nu gewoon aanleren!

Hoe lang laat je hem nu alleen?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven