Afscheid van mijn asperger-mannetje

22-04-2010 12:26 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na heel erg getwijfeld te hebben eindelijk de relatie verbroken met mijn vriend die het Syndroom van Asperger heeft. Jarenlang heb ik de kar voor ons beiden kunnen trekken, waar ik steeds verder aan onder door ging.

Hij trok het niet om hulp te zoeken, ik heb dit wel gedaan, gewoon voor mezelf. Hier heb ik meer inzicht gekregen in hoe hij is, en dat het ook absoluut geen onwil is vanuit hem, maar dat bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn. Dit gaf mij in het begin een goed gevoel, ik begreep hem hierdoor beter. Alleen kwam daarna het besef bij mij dat dit aan de situatie nooit iets zou kunnen veranderen. Hij blijft zoals hij is, mijn lieve asperger-mannetje, en ik moet hem niet willen veranderen in iemand die hij niet is.

Het is teveel een verzorgende rol geworden en er is geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Ik heb me nu zover aangepast dat ik mezelf niet meer was, en dat trok ik niet meer. Het voelt ontzettend egoïstisch dat ik het na al die jaren opgeef, maar ik kies nu voor mezelf en dat lucht ergens ontzettend op.

De pijn is alleen zo groot op dit moment omdat ik nog steeds zo ontzettend veel van hem hou.

Ik moet het even van me af praten, weet ook verder niet wat ik wil met dit topic, maar het lucht even op.
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 20:13:

[...]

Een Asperger is een autist.Volgens mij valt Asperger onder 1 van de autistische stoornissen en is klassiek autisme (en ik neem aan dat dat wordt bedoeld door Schampie) een andere variant. In mijn ogen is het dus niet hetzelfde, maar valt het wel onder de ASS-noemer.
Volgens mij is Einstein nooit gediagnosticeerd? Dan kun je nu alleen maar speculeren of hij een autist was of niet. En of zijn vorm van autisme dan Asperger was zul je al helemaal nooit meer vast kunnen stellen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:18:

[...]

Volgens mij valt Asperger onder 1 van de autistische stoornissen en is klassiek autisme (en ik neem aan dat dat wordt bedoeld door Schampie) een andere variant. In mijn ogen is het dus niet hetzelfde, maar valt het wel onder de ASS-noemer.Nope. Mijn zoon is gediagnosticeerd met klassiek autisme. De woorden van de psychiater: als je hem ziet is ie een typische Asperger, maar hij heeft een paar kleine dingetjes waardoor hij toch die diagnose niet krijgt.

David Dunning
quote:schampie schreef op 22 april 2010 @ 20:16:

[...]

Wat bedoel je hiermee?

A.Einstein was een Asperger. Ja

A.Einstein was een autist, Ja.

Zie eerdere uitleg dus: ja Einstein viel onder de ASS noemer, maar hij was geen klassiek autist.

Ik noem hem dus liever Asperger om verwarring te voorkomen.
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 20:11:

[...]

Ik denk dat heel veel mensen dat stempeltje ook niet hebben, ondanks dat zij wel een anders functionerend brein hebben. Soms wordt het min of meer bij toeval ontdekt. Nu, dan weet je dat. Maar het maakt voor veel mensen echt niet uit in hun dagelijkse praktijk.

Bij volwassenen kan ik me wel voorstellen dat zoiets bij toeval wordt ontdekt, bij een kind niet. Er moet dan wel iets bijzonders zijn waardoor je het kind (of leerling) wilt laten testen. Daarnaast denk ik dat alle peuters wel een autistische kenmerken hebben (egocentrisme en (nog!) niet empatisch)
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 20:19:

[...]

Nope. Mijn zoon is gediagnosticeerd met klassiek autisme. De woorden van de psychiater: als je hem ziet is ie een typische Asperger, maar hij heeft een paar kleine dingetjes waardoor hij toch die diagnose niet krijgt.Dan is hij toch een mengvorm, net als bijvoorbeeld Hans is?
Iris, hoezo was Einstein geen klassiek autist?

Alle stoornissen vallen binnen het ASS: Autisme Spectrum Stoornissen. Het is een spectrum, van mild tot zwaar. Klassiek en Asperger zijn de zwaarste vormen en zijn vrijwel gelijk. PDD-NOS is een lichtere vorm (vanuit diagnose-criteria gezien, in het dagelijks leven hoeft het helemaal niet milder tot uiting te komen).

David Dunning
Asperger is een vorm van hoog functionerend autisme ( Bill Gates) Is een compleet ander beestje als klassiek of laagfunctionerend autisme ( rainman)

Daarnaast is er geen standaard asperger klant. Ik denk dat dit per persoon verschillend is, en daarnaast ook nog beïnvloedbaar is door omgeving en opvoeding.

Ik snap wel waarom Traincha reageert zoals ze doet. Sommige dingen die hier geroepen worden slaan kant noch wal.

Iemand vroeg iets over opvoeden en het liefdesleven later. Ik hoop dat ik mijn zoon voldoende vaardigheden kan aanleren over wat wel en niet kan in een relatie ( of dit nu broer zijn, partner zijn, neef zijn of zoon zijn, vriend zijn of vijand zijn is).
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:22:

[...]

Dan is hij toch een mengvorm, net als bijvoorbeeld Hans is?Mijn zoon is twee keer onderzocht. De eerste keer kreeg hij de diagnose klassiek autisme, de tweede keer de diagnose autistische stoornis. Ik denk dat de tweede psychiater al meer richting de nieuwe terminologie gaat.

David Dunning
De verwarring die maak jezelf. Iemand is autist en de vorm ervan wordt benoemd in A.S.S.
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 20:18:

Volgens mij is Einstein nooit gediagnosticeerd? Dan kun je nu alleen maar speculeren of hij een autist was of niet. En of zijn vorm van autisme dan Asperger was zul je al helemaal nooit meer vast kunnen stellen.Klopt, maar de tekenen schenen volgens de deskundigen onmiskenbaar richting Asperger te wijzen, vandaar dat algemeen ook zo wordt gezien.
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:23:

Asperger is een vorm van hoog functionerend autisme ( Bill Gates) Is een compleet ander beestje als klassiek of laagfunctionerend autisme ( rainman)

Klassiek autisme is niet hetzelfde als laagfunctionerend autisme.

Valt het al op dat ik een stokpaardje heb?

David Dunning
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:23:

Daarnaast is er geen standaard asperger klant. Ik denk dat dit per persoon verschillend is, en daarnaast ook nog beïnvloedbaar is door omgeving en opvoeding.

Ik snap wel waarom Traincha reageert zoals ze doet. Sommige dingen die hier geroepen worden slaan kant noch wal.

Iemand vroeg iets over opvoeden en het liefdesleven later. Ik hoop dat ik mijn zoon voldoende vaardigheden kan aanleren over wat wel en niet kan in een relatie ( of dit nu broer zijn, partner zijn, neef zijn of zoon zijn, vriend zijn of vijand zijn is).Daarnaast is er geen standaard asperger klant. Ik denk dat dit per persoon verschillend is, en daarnaast ook nog beïnvloedbaar is door omgeving en opvoeding.

Hoe kan je dat beïnvloeden?
@Iris, mij is uitgelegd dat PDD-NOS in feite een verzamelnaam is voor alle ASS stoornissen waarbij geen volledige diagnose gesteld kan worden. Dat er dus wel raakvlakken zijn maar ook een aantal raakvlakken ontbreken. Dit word dan PDD-NOS genoemd.

Mijn zoon is overigens op mijn aandringen getest en heeft de diagnose ADHD en Asperger gekregen waar ik gruwelijk blij mee was. Omdat mijn kind anders is en ik nu eindelijk gericht wat kan doen voor het kereltje in plaats van altijd maar de twijfel te hebben of ik iets niet goed doe in mijn opvoeding waarom hij is zoals hij is. Omdat ik nu gebruik kan maken van de middelen die er zijn om hem verder te helpen in het leven. Die het voor hem wellicht makkelijker maken om een fijne plek in de maatschappij te krijgen ondanks zijn "stempel"

Vroeger ( voordat er allerlei testen waren) was het gewoon een onaangepast rotkind. Zo hard was het gewoon. En daar kon hij het mee doen, terwijl hij hier niet om gevraagd heeft.
quote:yayah schreef op 22 april 2010 @ 20:21:

[...]

Bij volwassenen kan ik me wel voorstellen dat zoiets bij toeval wordt ontdekt, bij een kind niet. Er moet dan wel iets bijzonders zijn waardoor je het kind (of leerling) wilt laten testen.[..]

Nee, het kan bijvoorbeeld zijn dat een ander kind in het gezin autist is. Dan worden soms ook de andere kinderen onderzocht.

quote:Daarnaast denk ik dat alle peuters wel een autistische kenmerken hebben (egocentrisme en (nog!) niet empatisch)

In dat geval vertoont dat peutertje geen autistisch gedrag, maar egocentrisch en niet-empathisch gedrag.

Echt, niet iedere autist is egocentrisch of niet-empathisch.

Enfin. Maar ik ga nog even wat andere dingen doen, want ik weet dat er enorm veel misverstanden over autisme bestaan en die ga ik nooit van zijn langzalzeleven rechtzetten en dit soort gesprekken leiden ook meestal nergens toe.

Dank voor alle input van iedereen.

En Wussy, nogmaals sorry voor het verloop van het topic.
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 20:26:

[...]

Klassiek autisme is niet hetzelfde als laagfunctionerend autisme.

Valt het al op dat ik een stokpaardje heb?Klopt, daarom zei ik ook of ;) en wees jij maar trots op je stokpaardje
quote:schampie schreef op 22 april 2010 @ 20:24:

De verwarring die maak jezelf. Iemand is autist en de vorm ervan wordt benoemd in A.S.S.Nee hoor, ik draai het alleen om en begin met ASS en maak van daaruit dus onderscheid tussen Asperger en autisme. Maar het maakt verder ook niet uit voor de discussie.
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 20:22:

Iris, hoezo was Einstein geen klassiek autist?

Alle stoornissen vallen binnen het ASS: Autisme Spectrum Stoornissen. Het is een spectrum, van mild tot zwaar. Klassiek en Asperger zijn de zwaarste vormen en zijn vrijwel gelijk. PDD-NOS is een lichtere vorm (vanuit diagnose-criteria gezien, in het dagelijks leven hoeft het helemaal niet milder tot uiting te komen).Hoezo zwaarste vormen? volgens mij is dat heel persoonsafhankelijk wat zwaar is en wat niet, volgens mij speelt intelligentie ook een heel belangrijke rol in hoe zwaar iemand de stoornis ervaart (of bij een ander ervaart). Hoe intelligenter, hoe beter te compenseren.
Omen mag ik jou ook hartelijk danken voor jouw input, je geeft mij weer hoop dat het echt wel goed komt met mijn kind
Asperger is een vorm van Autisme, net als een Golf een vorm van Volkswagen is
Hoe weten jullie dat Einstein Asperger had? Toen konden ze dat toch niet testen? Volgens mij is het een aanname?

Ik zie op de site een heleboel bekende mensen met Asperger. Ook Napoleon. Maar hoe kan dat terwijl toen het Syndroom in naam nog niet bestond?
Iig staat Asperger niet in de weg om een goede carriere te maken. Las ook Bill Gates.
quote:yayah schreef op 22 april 2010 @ 20:28:

[...]

Hoezo zwaarste vormen? volgens mij is dat heel persoonsafhankelijk wat zwaar is en wat niet, volgens mij speelt intelligentie ook een heel belangrijke rol in hoe zwaar iemand de stoornis ervaart (of bij een ander ervaart). Hoe intelligenter, hoe beter te compenseren.

Volgens mij is dat nou exact wat ik tussen haakjes toegevoegd heb. Bij de diagnose is het aantal kenmerken van belang. Bij te weinig kenmerken voor een volledige diagnose, maar teveel kenmerken voor geen diagnose, kom je op PDD-NOS uit. De ernst van de kenmerken is voor de diagnose niet van belang.

Iemand met PDD-NOS kan best meer problemen hebben dan een klassiek autist, als die klassiek autist de kenmerken in eenmildere vorm heeft.

David Dunning
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:28:

Omen mag ik jou ook hartelijk danken voor jouw input, je geeft mij weer hoop dat het echt wel goed komt met mijn kind

Graag gedaan!

Echt hoor, je kind is niet 'gedoemd'. Je kind heeft jou als moeder en jij probeert zo bewust mogelijk met je kind om te gaan. Dat maakt al zoveel uit.
Ik denk Maxem dat er onderzoek gedaan is naar deze mensen en dat aan de hand van die informatie een "diagnose" is gesteld. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan een persoon moet voldoen om een diagnose te krijgen, en wanneer een persoon aan al die voorwaarden voldoet, dan kun je stellen dat het waarschijnlijk iemand was met Asperger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven