Geld & Recht alle pijlers

verkeerd pinbedrag

01-06-2010 19:00 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laats gepind en dat was toen ik thuis kwam te weinig nu heb ik een mail van de bank gekregen dat ik me moet melden bij de winkel maar ik vind dit raar kunnen die zomaar mijn gegevens krijgen hun hebben de fout gemaakt en het pin bedrag verkeerd ingetoetst
Ja, vikki, maar toen was het 'weggenomen goed' al weg! Het opzet was er in het begin niet.
quote:vikki schreef op 01 juni 2010 @ 19:52:

[...]

Het gaat er helemaal niet om wat ik vínd of wat jij víndt! Het ís diefstal.

Ongeacht iemands mening daar over, sorry!Bepoal jij dat?
quote:Lieve1976 schreef op 01 juni 2010 @ 20:18:

[...]

En ja, eerlijk is eerlijk, als ze teveel aanslaan, ga ik wel terug.

Dat hangt helemaal van het bedrag af. Ik heb tijden gehad bij mijn supermarkt dat ze vergaten de akties te veranderen in de kassa. En dat zag ik dan net als ik thuis was. Nou terug gaan, kost benzine, parkeergeld, nou dan ga je net voor niets.

Uiteraard check ik dus ook tegenwoordig IN de winkel of de bon klopt.

Maar voor een paar dubbeltjes ga ik niet terug.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:emaille schreef op 01 juni 2010 @ 20:25:

[...]

Bepoal jij dat?Uh, nee..... waarom zou ik dat bepalen?
quote:lindy schreef op 01 juni 2010 @ 20:03:

Ik zou echt niks per email van de bank aannemen. Let op, dit mailtje kreeg ik van de ING bank. Leek behoorlijk echt, maar kwam dus wel van een hotmail adres, he. Banken nemen doorgaans per brief of telefoon contract op, zeker als het om zoiets persoonlijks gaat, dus geen standaardmail voor al hun klanten.

Dit is de zogenaamde ING mail:

Datum: 29/05/10

Van: ING Nederlands <ingdireckt@hotmail.com>

Aan:

Onderwerpen: For the safety of your ING Internetbankieren!

Grootte: 3 kB

Geachte klant(en),

Hierbij willen wij u mededelen en op de hoogte stellen van de actieve internet fraude dat momenteel plaats vind. De ING Bank is sinds 29 Mei een nieuw systeem gestart, hiermee willen wij deze internet fraude tegen gaan. Het nieuwe systeem heet: 'For our safetey'. U ontvangt 1 keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips die u kunt gebruiken om geen slachtoffer te worden van de internet fraude. Met behulp van dit systeem houden wij u op de hoogte van de actieve internet fraudeurs dat u beschermt tegen skimmen. Wij vragen u om de volgende gegevens in te vullen:

PGebruikersnaam :

Wachtwoord :

PinCode :

Op onderstaand mobiele telefoonnummer ontvangt u TAN-codes van de ING

geboortedatum :

mobiele telefoonnummer :

telefoonnummer :

E-mail Adres :

E-mail Wachtwoord :

Zodat u beveiligd bent en u uw nieuwe pas ontvangt binnen 5 werkdagen, dit is vooral om er verzekerd van te zijn dat alles volgens alle veiligheidsregels verloopt. Hier zijn geen kosten aan verbonden.Wij hopen zo snel mogelijk de gegevens van u te ontvangen zodat wij dit voor u in orde kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

ING bank manager technisch onderhoud.Je ziet toch gelijk dat nep is? Allee het taalgebruik al. Ik krijg die dingen 3x per week. Stuur ze altijd wel netjes naar ING, tegenwoordig. Maar ik zou er echt niet intrappen.
Celeone wil je ons verduidelijken met de juiste definitie van diefstal dan>? graag in strafrechterlijke termen.

Om verwarring te voorkomen het is hier al zo onduidelijk.
..popcorn?
quote:dese26 schreef op 01 juni 2010 @ 20:22:

Nou ik snap best dat dit reacties opleverd maar nu doet iedereen of die Roomser is dan de paus als je wisselgeld terug krijgt en dat is teveel dan zeg je het ook niet of je ziet het later pas in je portemonnee. Ik vind het raar als ik iemand een rekening stuur en kom er later achter dat het een foute is kan ik er ook geen rekening achter aan sturen met het verzoek om de vergeten artikelen te betalen

Natuurlijk zeg ik het wel als ik teveel wisselgeld terug krijg.

En als ik het later pas zie, en het zou om een in verhouding groot bedrag gaan dan ga ik terug of ik bel waar ik het naar kan overmaken.

Ik vind daar niets 'roomser dan de paus aan', ik vind dat gewoon normaal fatsoen.

Andersom verwacht ik ook dat de winkelier mij geld terug geeft als er een fout is gemaakt in mijn nadeel.

Maar geef je nou expres geen antwoord op de vraag om hoeveel geld het eigenlijk gaat?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
@dese26: Ben je iets wijzer geworden van onze antwoorden/ deze discussie? Wat ga je doen? En wat was nou het verschil, meer dan honderd euro?
Dese26 vertel vertel!
..popcorn?
quote:dese26 schreef op 01 juni 2010 @ 20:22:

Nou ik snap best dat dit reacties opleverd maar nu doet iedereen of die Roomser is dan de paus als je wisselgeld terug krijgt en dat is teveel dan zeg je het ook niet of je ziet het later pas in je portemonnee. Ik vind het raar als ik iemand een rekening stuur en kom er later achter dat het een foute is kan ik er ook geen rekening achter aan sturen met het verzoek om de vergeten artikelen te betalenNee hoor, zijn ook hele andere reacties. En ik heb nog helemaal niets gezegd, alleen gevraagd om welk verschil het gaat. En zie mijn andere posting, kwam je er al in de winkel achter, thuis of pas toen je een email van de bank kreeg?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Dese26, als jij te veel had betaald, was je dan wel terug gegaan naar de winkel?
Diefstal =

opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegnemen, met het oogmerk het zich wederrechtelijk toe te eigenen.
Ik vind het raar als ik iemand een rekening stuur en kom er later achter dat het een foute is kan ik er ook geen rekening achter aan sturen met het verzoek om de vergeten artikelen te betalen

dat kan dus wel.
..popcorn?
Er was laatst toch een die man die per ongeluk een fout rekeningnummer had ingevoerd bij internetbankieren en een heel groot bedrag had overgemaakt aan een totaal onbekende ipv zijn zoon?

Die vrouw (ontvanger) weigerde in eerste instantie ook terug te betalen maar is daar later -volgens mij- wel toe gesommeerd door de rechter.

Dus misschien kan de winkel de betaling wel afdwingen, als TO weigert.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Nammma schreef op 01 juni 2010 @ 19:29:

Ik begrijp het probleem niet zo.

Laatst had ik 20 euro bijgepind (dat kan in de supermarkt). Omdat er een leuke man achter me stond....ben ik het geld vergeten en de cassiere dus ook!

Toen ik thuis kwam, ontdekte ik dat. Het was zaterdag, ik terug naar de winkel. De hoofdcassiere zei: Ik wil best die kassa sluiten en gaan tellen. Maar dinsdagmorgen maken we de kassa's open en gaan we tellen. Als we bij die kassa 20 euro teveel hebben, bellen we direct. En inderdaad, ik werd dinsdagmorgen om half 9 al gebeld en kon het geld ophalen.

Dus als ik te weinig had betaald, was ik dus óók terug gegaan!

Sorry dat ik achter je stond.

Maar ja, het gebeurt ook andersom, zo vergat ik vandaag de AH reclamecheque te gebruiken. Ben toen meteen teruggegaan, want het ging wel om 4,41euro. (was gelukkig maar 5 minuten lopen)
quote:ikwilafvallen schreef op 01 juni 2010 @ 20:31:

Dese26, als jij te veel had betaald, was je dan wel terug gegaan naar de winkel?Mmm, deze vraag had ik ook graag aan de winkel willen stellen. Hadden zij ook de bank benaderd als TO teveel betaald had?
Dus celeone, is hier dus geen sprake van diefstal.
..popcorn?
quote:ninon schreef op 01 juni 2010 @ 20:34:

[...]

Mmm, deze vraag had ik ook graag aan de winkel willen stellen. Hadden zij ook de bank benaderd als TO teveel betaald had?Ja, dat vraag ik me ook af. In het voorbeeld van iemand anders in deze discussie die in een winkel had gewerkt deed die winkel dat niet. Alleen als ze te weinig geld in kas hadden.
quote:nola schreef op 01 juni 2010 @ 20:34:

Dus celeone, is hier dus geen sprake van diefstal.Mijn idee en volgens mij komt het op hetzelfde neer als de definitie op Wiki.
quote:nola schreef op 01 juni 2010 @ 20:34:

Dus celeone, is hier dus geen sprake van diefstal.Ja, maar dat had ik al gezegd.
In moraal opzicht kiest iedereen dus het liefst eieren voor het eigen geld..
..popcorn?
quote:amalia schreef op 01 juni 2010 @ 19:53:

Een vriend van mij heeft een zaak en die vertelde mij eens dat het pinbedrag nagekeken moet worden door de klant voordat je op okee drukt. Dus als je iets voor 15 euro koopt maar in het scherm staat 1500 (ipv 15,00) is het jouw probleem. Voordeel voor de winkel dus, want jij moet controleren of de kassière het goed heeft ingetypt. En in principe hoeft de winkel het niet terug te betalen aan de klant.

Lijkt me dus ook andersom werken. Als het 1500 euro is, maar zij typt 15,00 is het dus haar taak dit goed te doen.

Maar het lijkt me wel zo netjes om danwel door de winkel het teveel betaalde bedrag terug te storten en voor de klant om bij te betalen. Maar volgens mij ben je dus niets verplicht.

bel anders de bank even hierover.

Wat een onzin! Juridisch klopt hier niks van.

Tuurlijk moet je het controleren, maar juridisch heet dit een onverschuldigde betaling (1500 euro ipv 15 betalen) en die kun je gewoon terugvorderen. Andersom is het ook zo dat de winkel wel recht heeft op het geld (is nl. de overeengekomen prestatie) maar de winkel heeft niet zo veel middelen om de klant daartoe te dwingen. En omdat winkels vaak niet over het adres van een klant beschikken proberen ze het via de bank.

Ik ken iemand die iets wilde betalen via internetbankieren, maar de komma verkeerd zette. Betaalde dus 100x zoveel als bedoeld. Had ze ook moeten controleren, maar had dat niet goed gedaan. De bank ging toen inderdaad bemiddelen.
quote:nola schreef op 01 juni 2010 @ 20:37:

In moraal opzicht kiest iedereen dus het liefst eieren voor het eigen geld..You win some, you lose some
quote:ninon schreef op 01 juni 2010 @ 20:37:

[...]

Mijn idee en volgens mij komt het op hetzelfde neer als de definitie op Wiki.Nee, die wiki-definitie is bepaald niet volledig. Maar da's nogal juridisch, dat gaat dit topic een beetje te buiten denk ik.
Ik vind het sowieso geen diefstal.

Wel is het volgens mij zo dat: 'als je redelijkerwijs kon weten dat de prijs niet klopt' je het bedrag of alsnog moet betalen of het product terug kan brengen.

Bijvoorbeeld 1 euro voor een lcd-tv, of 20 cent voor een dure tas.

Maar weer niet bij schoenen voor 30 ipv 50 euro.

Alleen denk ik niet dat een winkel dit voor 1 persoon niet voor de rechter gaat brengen, dus dat ze het maar laten zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven