Gezondheid alle pijlers

ik heb fibromyalgie!

22-02-2010 18:06 437 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry dames, maar vanwege het nieuwe knopjes-beleid waarmee een heel topic op allerlei netwerksites kan worden gezet en mijn recentelijk gebleken herkenbaarheid, ga ik al mijn berichten uit dit topic verwijderen waar mogelijk. Jammer genoeg kan ik dat met evt. gequote berichten niet doen, dus mocht je mij ergens gequote hebben, zou ik het fijn vinden als jullie die quotes ook willen verwijderen.

Deze actie betekent dus helaas ook dat de openingspost verdwijnt. Het spijt me, maar als VIVA deze nieuwe knopjes inderdaad laat staan, post ik hier echt niet meer....
Een mening is als een erectie. Je hebt er zo een, maar dan moet je hem nog staande zien te houden. Anders wordt het al snel slap gelul...
Mitsy, goed dat je door bent gegaan met ondezoeken. Bij mij was de diagnose pas gesteld ná alle onderzoeken. Op MRI en foto's was geen slijtage te zien, alles zag er goed uit.

Dat er bij jou wat anders aan de hand is, wil niet zeggen dat FM niet bestaat (helaas?)
Later is nu
Hoi ik meld me ook ff weer.. ik lees nog braaf mee hoor. maar niet altijd de puf om te reageren.

Hier ook alle pijnlijke gewrichten op foto, echo en mri gezien.

En inderdaad geen slijtage.

Vraagje, hebben er meer mensen last met deze warmte?

Gisteren en vandaag echt veel pijn gehad, terwijl ik weinig tot niets belastend heb gedaan.
Nee geen last van de warmte, dat vind ik juist prettig - ik slaap ook met een elektrische deken. Het is juist als het koud wordt, vochtig, regen, dat ik daar heel veel last van heb.
x
Een mening is als een erectie. Je hebt er zo een, maar dan moet je hem nog staande zien te houden. Anders wordt het al snel slap gelul...
Nee, juist geen last van warmte. Helaas heb ik toch teveel gedaan in de tuin dus dáár last van. Toen ik vanmorgen dan ook zag dat ik een half uur tegen de wind in zou moeten fietsen, heb ik gekozen voor de auto. Helaas hielp 10 minuutjes 'filerijden' niet erg en kreeg ik ook nog last van m'n bekken

Merk dat e.e.a. (pijn en slecht weer, + vermoedelijke zonneallergie) een weerslag heeft op m'n humeur. Die zakt enkele graden, net als de temperatuur buiten. Ben ook nog moe, en werk is vandaag druk, niemand te bereiken (telefooncentrale) en programma's gaan uiterst traag..

Al met al... wilde ik dat ik thuis op de bank kon hangen, dus eigenlijk. Eigenlijk maar goed dat ik werk heb, denk ik dan, anders zat ik de hele tijd op de bank en dat helpt toch ook niet. Gisterenavond wist ik gewoon niet meer hoe ik moest zitten voor de tv. Ik voel me idd zo'n weervrouwtje, waar je vroeger wel over hoorde "oh, het gaat vast regenen, want m'n gewrichten doen zeer ;-)"
Later is nu
*
Ai, kerkbanken zijn natuurlijk ook een crime Duet!

Dat merk ik telkens weer bij banken in zwembaden. Mijn dochter traint als ze fit is 2x 1,5 uur in de week bij een plaatselijk zwembad en na een half uur ben ik helemaal stijf van zo'n bankje. Na 45 minuten begint de pijn en na een uur strompel ik weg. De laatste tijd was ze niet fit (erfelijk? Ik hoop het niet voor haar!!!) dus zat ik er maar een half uurtje. Nu zwemt ze weer steeds langer en zit ik erover te denken een campingstoeltje mee te nemen. Maarja, dan kan ik niet gezellig beppen met de andere ouders.
Later is nu
*
Hey dames, wat een weertje vandaag, niet leuk meer al die regen.

Ik denk ook niet dat mn klachten nu van de warmte komen, maar soms zoek je gewoon een reden terwijl die er dus vaak gewoon niet is.

Vorige week best druk geweest op het werk, en toen niet zo veel pijn, en dan int weekend lekker relaxe en dan pijn krijgen... verlate reactie op drukte op het werk, of gewoon zomaar... je weet het nooit zeker.

Ik heb vanmorgen weer nieuwe amitriptyline besteld, heb er toch veel baat bij, slik ze 2 of 3x in de week een uur voor het slapen gaan, en slapen dat ik dan doe....... eerste uurtje sochtends is wel even moeilijk wakker worden, maar daarna voelt mn lijf echt veel uitgeruster.

Ik slik nu trouwens ook meloxicam als de pijn te erg word, te erg bedoel ik dan dat ik anders niet meer mn normale dingen kan doen. Hier iemand die dat ook slikt toevallig?

Waren hier nou trouwens ook meer dames met HMS? Misschien heb ik het allang een keer gevraagd heb trouwens, maarja, vergeetachtig he! haha hoort er ook bij.

Want volgens mij lees ik sommigen van jullie ook wel eens op het EDS HMS topic waar ik ook regelmatig meelees.
*
haihai

Nou, stembureau zitten lijkt op zwembad/kerkbankjes Stom genoeg pakte ik na 7 uur vanavond pas een zachtere stoel, wat een uitkomst!

Ik doe als Duet. Als het me echt te erg word, pak ik paracetamol. Gaat laatst tijd weer goed (slik weinig) maar tijdje terug slikte ik dagelijks. Was nog met koude.

Reumatoloog heeft wel gekeken naar hypermobiel. Ik zat op randje. Ik schrijf bij 'leven met pijn', daar zitten hypermobiele dames en daar 'spar' ik wel mee. Was laatst toch ongerust over dochter, die van blessure naar blessure gaat en ja, wat ze dan heeft past bij HMS. Ik zwikte altijd al makkelijk, kan zelf m'n hele rug insmeren, overstrek gewrichten.. het past allemaal. Maar ik heb er niet genoeg last van om het echt te laten onderzoeken. Mijn doel/streven, waar ik nu aan werk, is sterkere spieren. Volgens mij vangt dat al veel op?

Zo

nu (veel te laat) naar bed. Ik ben morgenvroeg eerste uren vrij, mogelijk dat ik alleen 's middags even ga. Ik zou ergens bij zijn, maar houd het nooit lang vol, denk ik.

Toedels
Later is nu
Mag ik vragen, Me So Happy, op basis waarvan je amitriptyline van de huisarts krijgt? Is dat puur voor het slapen?

Ik heb absoluut geen verstand van medicatie verder, maar zelf dacht ik altijd dat dit een anti depressiva was, dat dan dagelijks moet worden ingenomen.

Mijn nachten zijn ook erg beroerd, en ik krijg van de huisarts daar oxazepam voor (10 mg). Helaas is het effect daarop niet echt fantastisch te noemen.
*
x
Och Ayla, sterkte En natuurlijk, als je het van je af moet schrijven, kan dat hier ook?

Duet, wat een ellende, whiplash! Jeetje.. zou herstel daarvan bij een FM patient ook langer duren? Heb je als FM patient, wat tegen HMS aan kan liggen, hier ook meer kans op? Had JIJ er ook meer kans op of net zoveel als ieder willekeurig ander, die in de flanken gereden wordt? Niet dat dat wat uitmaakt, maar ik vroeg me nav jouw ongeluk af of wij eigenlijk ook extra kwetsbaar zijn. Ook omdat we allemaal al aangaven sneller irritaties aan spieren en pezen te hebben. Herstel lijkt (mij) soms ook langer te duren.

Lichaam leek vanmorgen helemaal geen last meer te hebben van lang zitten op te harde stoelen, voorafgegaan en nagekomen met weinig/slechte nachtrust. Maar ik heb vandaag enorme pijn Rustig opstaan was wel lekker, k0n dat maar vaker!
Later is nu
-
Hey, wat een vervelende berichten allemaal, Duet echt klote dat je dit overkomen is, ik hoop dat meevalt, maar een wiphlash is niet niets. sterkte.

Ayla sterkte.

Duet, als ik op slechte dagen niet slik zou ik niet echt kunnen functioneren, mn schouder is mn ergste pijnpunt en soms kan ik nog geen kopje vasthouden, mn haar niet kunnen borstelen, schrijven, typen, enz. Tis mn rechter schouder en ik ben rechts dus heel vervelend. Mn arm trilt dan en voelt slap en doof.

Dan doet zelfs ademhalen pijn, mn schouder en spieren naar mn nek zijn dan zo gespannen.

Daarom slik ik meloxicam tijdens die dagen, soms duurt het 1 dag, soms weken achter elkaar.

Ik weet dat ik te veel doe, mn baan is erg stressy, ik kan moeilijk dingen uit handen geven, ik ga zowel op werk als in mn prive vaak over mn grenzen. Ik ben me daar wel heel bewust van. Maar ik wil er nog niet aan om mn leven anders in te richten, ook al weet ik dat ik er toch ooit een keer aan moet geloven.

Pastcy ik heb de amitriptyline voorgeschreven gekregen van de reumatoloog, het is inderdaad een antidepressiva, maar ik slik 10mg per keer, dit is een heel lage dosis.

Mijn reumatoloog heeft aangegeven dat ik kan spelen met de dosering en inname frequentie, ze gaf aan dat het een hulpmiddel is voor FM-ers, voor het slapen en ontspannen snachts.

Het helpt mij enorm om uit cirkel van pijn en slecht slapen en daardoor meer pijn te komen.

Bovendien heeft het bij regelmatige inname een positief resultaat op de pijn bij een groot deel van de FM-ers.

Google maar eens op amytriptyline en FM.

Ik weet dat FM en HMS met elkaar te maken hebben/elkaar overlappen, ik had de diagnose HMS eerder dan de FM.

Mn fysiotherapeut heeft hypermobiliteit bij me geconstateerd nadat ik bij hem terecht kwam en al 7 jaar met klachten liep.

Die stuurde me weer door naar de orthopeed, die stuurde me naar de revalidatie arts en fysio in het ziekenhuis en die diagnoseerde HMS, en die stuurde me weer door naar de reumatoloog.
quote:barbabientje2 schreef op 10 juni 2010 @ 20:00:

Wat een vervelende berichten! Ayla en Duet, allebei veel sterkte gewenst!!

Bij mij eigenlijk weinig bijzonders te melden. Het gaat redelijk goed, maar ben wel elke dag na mijn werk te moe om iets te ondernemen. Daar baal ik van.

Weten jullie trouwens hoe het werkt om een aanpassing op je werk te realiseren. Als ik langere tijd achter de computer moet zitten (ik heb geen kantoorbaan maar 'bureauwerkzaamheden' komen wel veel voor), krijg ik toch wel last van mijn lijf. Ik heb dan ook gewoon een houten stoel aan mijn bureau. Het zou de pijn verlichten als ik een goede bureaustoel zou hebben.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik vind zowieso dat als je bureauwerkzaamheden hebt dat je dan een goede bureau stoel moet hebben, ipv een houten stoel.

Ik heb op mn werk veel voor elkaar gekregen, heb een lekker dure bureau stoel die in alle standjes te verstellen is, heb een verhoogd scherm, super ergonomisch toetsenbord met softpad ervoor voor mn polsen.

En een documenthoudertje voor als ik wat over moet typen.

Dit heb ik allemaal samen met mn ergo therapeute uit het ziekenhuis uitgezocht, ze is op mn werk geweest alles meten enzo, en toen hebben we in haar behandelruimte mn werkplek nagebootst en uitgeprobeerd.

Dit moet de werkgever echter wel allemaal zelf betalen zover ik weet. Heeft de mijne wel gedaan.
Ayla, wat vervelend en als je toch van je af wilt schrijven, dan kan dat hier

Duet, ik heb 15 jaar geleden een kettingbotsing gehad en dus een whiplash gekregen. Ik had daar heel veel last van. In 1997 werd ik zwanger, beviel in 1998. Daarmee is de whiplash wel wat soepeler geworden, maar echt weg is hij niet. Ik kan bijv. niet makkelijk mijn armen boven mijn hoofd houden, en boven mijn macht werken is al helemaal een drama.
*
*
*
Daar moet ik dan wel weer heel erg om lachen, kindjes die overstuur zijn, omdat de auto niet meer gemaakt kan worden Voor kinderen is het dus bijna een echt persoon en ook die heeft nu een trauma meegemaakt. Hun trauma. Sterkte hiermee.

Barbabientje, ik werk bij de overheid en heb 'gewoon' een arbo-coordinator op het werk. Deze kijkt preventief bij de medewerkers of iedereen goed zit en wat er voor aanpassingen kunnen. Zodra iemand klachten heeft/krijgt, volgt er een werkplekonderzoek. Een houten stoel bij het bureau zul je hier nooit aantreffen! En als ik bedenk hoe ik me voelde na een dagje stembureau op houten stoel, denk ik dat je maar heel snel moet zorgen dat je een betere krijgt!

Fijn dat de whiplash in de categorie 2 valt, Duet.

Ik heb vandaag naast pijnklachten vooral vermoeidheidsklachten. Vanmorgen voelden m'n spieren als stroop of alsof de zwartekracht verdubbeld was ofzo. Bewegen ging zo zwaar! En toen moest ik ook nog ergens heen, wat gewoon dubbele afstand fietsen was. Was wel heel lekker, dus gewoon blij gedaan, maar wel zwaarder dan normaal.

Dit vind ik ook wel moeilijk hoor, soms. Dat je lichaam zo in en in moe aan kan voelen. Ik viel op de plaats van bestemming dan ook gelijk aan op de koffie en de suikerrijke versnaperingen, die erbij lagen.
Later is nu
Wie gaat er mee naar Aruba??
IK!!

Want ooooh, wanneer blijft het nou eens langer mooi en warm weer?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven