Gezondheid alle pijlers

Mammografie

18-06-2010 15:47 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Doet dat erg veel pijn?

En?

Totaal aantal stemmen: 31

Ja (39%)
Nee (45%)
2 borsten dubbel zo veel als 1 (16%)
Ik heb ooit een keer een mammografie moeten laten maken, waarbij de broeder (!!!) met een veelbetekenende blik op mijn kleine B'tjes zei: "Nou, dat zal niet meevallen" Vond ik eigenlijk wel grappig.

Maarre... het is niet prettig als je borsten geplet worden, inderdaad.
Maandag meteen al, Sarah.

Ik verwacht dat het "voor niets" is hoor. De huisarts vroeg waar ik zelf bang voor was. Nou... ehhh... voor een zwangerschap. "Oh, de meeste vrouwen noemen als antwoord borstkanker..."

Edit: zwangerschap had ik zelf al uitgesloten intussen trouwens.
Ik heb een A/B cup misschien dat ik daarom de MRI krijg? . Anders kunnen ze gewoon niks pletten haha.
quote:qwertuu schreef op 18 juni 2010 @ 16:16:

Maandag meteen al, Sarah.

Ik verwacht dat het "voor niets" is hoor. De huisarts vroeg waar ik zelf bang voor was. Nou... ehhh... voor een zwangerschap. "Oh, de meeste vrouwen noemen als antwoord borstkanker..."Maar das toch makkelijk te onderzoeken door ff een test te doen? Of heb je die al gedaan?
quote:PixiePink schreef op 18 juni 2010 @ 16:16:

Ik heb een A/B cup misschien dat ik daarom de MRI krijg? . Anders kunnen ze gewoon niks pletten haha.Dat is dan wel een voordeel van kleine borsten!
Ja, kan ik me in jouw geval voorstellen.... hopelijk is het iets verklaarbaars en idd geen zwangerschap.....heb je al getest?
Ik ben dankbaar dat ik ieder jaar mag. Ja, het is vervelend maar wat is 10 min op een mensenleven.

(weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)
quote:PixiePink schreef op 18 juni 2010 @ 16:16:

[...]

Maar das toch makkelijk te onderzoeken door ff een test te doen? Of heb je die al gedaan? *kucht*welvier*uche-uche*
Oh ik zie je edit. Nou hopelijk is het onschuldig dan
quote:qwertuu schreef op 18 juni 2010 @ 16:17:

[...]

Dat is dan wel een voordeel van kleine borsten! Nja komt ook omdat ik erfelijk belast ben dan wordt er denk ik eerder voor een MRI gekozen. Succes iig! Mocht je ooit een MRI krijgen dat valt iig reuze mee!!
quote:PixiePink schreef op 18 juni 2010 @ 16:18:

[...]

Mocht je ooit een MRI krijgen dat valt iig reuze mee!!

Hé bedankt hè.
quote:qwertuu schreef op 18 juni 2010 @ 16:12:

Ai. Ik heb een E-cup. Dat is ook meteen de reden van de mammografie: mijn borsten zijn opeens een cupmaat gegroeid. Inclusief de harde schijf en het opgezette klierweefsel. (En nee, ik ben niet zwanger. )

Als ik het zo lees, wordt het een pijnstiller slikken een uurtje van tevoren? Ik heb nu nog napijn van het borstonderzoek door de huisarts eerder vandaag. Ibuprofen doet wonderen! En wat Coldpacks in de koelkast voor eventuele napijn.
MILF in the making ;-)
quote:bankje schreef op 18 juni 2010 @ 16:17:

Ik ben dankbaar dat ik ieder jaar mag. Ja, het is vervelend maar wat is 10 min op een mensenleven.

(weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)tien minuten? Ik moet steeds minimaal drie keer, want grote borsten dus alles moet heel erg goed in beeld gebracht en bij de minste twijfel pletten we de boel gewoon nog een keer. En dan dus nog een dag of drie napijn. Heb er al eens blauwe plekken van overgehouden.
MILF in the making ;-)
Oh, coldpacks is wel een goede ja! Die heb ik nog liggen van de talloze borstontstekingen. (Maar niet meer in de vriezer dus...)
Blauwe plekken?!
Laatste keer stond ik binnen 10 min weer buiten, jaren daarvoor duurde het inderdaad iets langer ( moest een aantal keren opnieuw)
quote:qwertuu schreef op 18 juni 2010 @ 16:21:

Blauwe plekken?! Ik krijg heel snel blauwe plekken, dus het zal niet representatief zijn hoor.
MILF in the making ;-)
quote:PixiePink schreef op 18 juni 2010 @ 16:10:

[...]

De reden dat ik het zeg is dat ik zelf het Borstkanker 1 gen/BRCA1 gen heb. En dus jaarlijks een MRI krijg, vandaar mijn vraag. Ik krijg dus geen mammografie ivm de pijn en het feit dat ik erg jong ben.

Dus je hoeft niet gelijk zo kriegelig te reageren, het was een gemeend voorstel omdat ik deze dus krijg ivm de pijn die een mammo doet. Ik heb idd de contrastvloeistof gekregen en dat viel reuze mee. Deed geen pijn alleen beetje warm gevoel toen het ingespoten werd.

Ik was niet kriegelig, maar enkel reëel. Ik wist niks van jouw situatie.

Kijk, jij hebt een verhoogd risico en bent jong, dus meer klierweefsel in je borsten waardoor een mammografie niet zo goed te beoordelen valt. De kans om een tumor te vinden op MRI is dus groter dan bij vrouwen die gewoon voor het bevolkingsonderzoek komen. Een hoger vooraf kans op borstkanker dus.

Dan is het gerechtvaardigd om jou te scannen.

Maar om als je alle vrouwen zou scannen, dan kost het een boel en ook worden er een hoger aantal afwijkingen gezien die "vals" zijn, dan bij mammografie. Maar er is wel iets gezien, dus er moet meer onderzoek gedaan worden wat er nu precies op de scan te zien was, alsnog mammografie, echo, biopsie en in ieder geval een hoop onrust.

Bij jou is de kans dat een afwijking ook echt borstkanker is een stuk groter door je dragerschap. Bij vrouwen in de gewone bevolking is de kans dat een afwijking op de scan foute boel is vele malen kleiner en hierdoor zou je dus onnodig onderzoeken en stress veroorzaken.

Bovendien zijn er heel veel mensen bang voor een scan ivm claustrofobie, of voor naalden vor het infuus. En dat de contrastvloeistof bij jou zonder problemen ging, is fijn, maar wil je iedereen bloot stellen aan het risico van bijwerkingen?

Dus buiten het geld, kun je ook nog verdedigen dat een mammografie minder belastend is dan een scan voor de patiënt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Van te voren een paracetamol. Verder vind ik het weinig voorstellen. Goed te doen...
Oh, ik vraag me echt af wat ze bij jullie doen dat het zo'n pijn doet. (of ik heb heel veel geluk gehad?)
quote:PixiePink schreef op 18 juni 2010 @ 16:18:

[...]

Nja komt ook omdat ik erfelijk belast ben dan wordt er denk ik eerder voor een MRI gekozen. Succes iig! Mocht je ooit een MRI krijgen dat valt iig reuze mee!!

Hi PixiePink,

Wel fijn dat jij zo'n MRI krijgt, lijkt me erg pijnlijk zo'n borstpletpartij. Ben je meer gerustgesteld sinds je die testen krijgt omdat je erfelijk belast bent? (hhmm, wel erg off-topic)
Geeft niet hoor, Lotjelove. Mijn vraag is al beantwoord intussen. (Ik vrees het ergste. )
ik kreeg trouwens beide keren een echo na de mammografie.

Ik heb ook maar een A-tje en de tweede keer mompelde die meneer ja daar kan ik dus niets mee in zichzelf en ik ga even de dokter erbij roepen. Ik had toen al zelf aangegeven dat ik de eerste keer ook een echo had gehad.

Ik kreeg een echo omdat mijn weefsel nog te strak is en ze op een mammografie dus eigenlijk onvoldoende kunnen zien. Ben ook pas 31 overigens, maar bij mij is er ook een verhoogde kans
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Dat had de huisarts al gezegd (en de assistente bij wie ik net een afspraak maakte ook trouwens), dat ze daarna soms nog een echo doen. Voor een echo ben ik dan wel weer een stuk minder nerveus. Kunnen ze die volgorde niet omdraaien?
Wel heftig trouwens, dat zo veel vrouwen hier toch jaarlijks gecontroleerd worden. Dat had ik me helemaal nooit zo gerealiseerd eigenlijk. Je leest het wel eens natuurlijk, maar nu meteen al zoveel mensen die reageren die jaarlijks moeten... Lijkt me best confronterend eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven