borderline??

11-08-2010 22:01 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had al een ander topic geplaatst bij relaties, maar denk misschien dat een van mijn problemen wel is dat ik in zekere mate last heb van borderline. Ben er al een tijdje bang voor. Heb namelijk last van een negatief zelfbeeld, verlatingsangst, slecht eten, drang om mezelf pijn te doen, impulsief, sterk wisselende emoties. Maar weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Heb al eerder bij een psycholoog gelopen voor paniekstoornis en depressie, maar dat is niet heel goed bevallen. Weet iemand een goede psycholoog in Amsterdam of andere tips?
Je hebt borderline of je hebt het niet. Geen 'beetje' ook geen 'in zekere mate'.

Ga naar een psycholoog. bel er gewoon een paar op en kijk bij wie je een klik voelt.

*edit.. erg kortaf.sorry.

Ik bedoelde te zeggen; ga eens bij een psycholoog langs en kijk of je een klik hebt. is er misschien een kans dat je het vorige (paniek/depressie) nog niet overwonnen hebt?
Poelepoelepoelepoes!
Ik heb wel ergens gelezen dat het in meerdere gradaties voorkomt, dus vandaar.
Mijn paniekaanvallen heb ik zeker overwonnen, geen last meer van hyperventilatie enzo. Depressie lijkt nu weer terug te komen door een tegenslag (liefdesverdriet). Het probleem is dat ik mijn vorige psychologen niet zo goed vond, omdat ze niet echt met een therapie kwamen aanzetten. Eentje zei zelfs dat ik het niet van mijn uiterlijk moest hebben, als het aankwam op het versieren van mannen (terwijl ik al zo'n negatief zelfbeeld had). Ik ben helemaal niet lelijk, en er zijn genoeg mannen die me gewoon een *lekker wijf* vinden, dus dat was wel een beetje vreemd.
quote:cestmoi schreef op 11 augustus 2010 @ 22:10:

Mijn paniekaanvallen heb ik zeker overwonnen, geen last meer van hyperventilatie enzo. Depressie lijkt nu weer terug te komen door een tegenslag (liefdesverdriet). Het probleem is dat ik mijn vorige psychologen niet zo goed vond, omdat ze niet echt met een therapie kwamen aanzetten. Eentje zei zelfs dat ik het niet van mijn uiterlijk moest hebben, als het aankwam op het versieren van mannen (terwijl ik al zo'n negatief zelfbeeld had). Ik ben helemaal niet lelijk, en er zijn genoeg mannen die me gewoon een *lekker wijf* vinden, dus dat was wel een beetje vreemd.Dat vind ik echt niet normaal, als een psycholoog dat zegt! Trouwens, van niemand zou ik dat normaal vinden, of je nou een negatief zelfbeeld hebt of niet.
Jezelf diagnosticeren via internet is nu niet bepaald betrouwbaar.

Spreek je vermoeden eens uit aan een psycholoog, je klinkt alsof je daar in ieder geval aan toe bent. Je huisarts kan je soms helpen een goede te vinden, maar het staat je vaak ook vrij om een kennismakingsgesprek te hebben voordat je ergens echt begint. Je kunt dan vragen hoe zij behandeling voorstellen en aan jou om te beoordelen of dat wat voor je is.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Wil je dat stempeltje zodat het makkelijk wordt om er achter te verschuilen?

Al die zaken zijn ook een signaal dat je op een T splitsing staat van je leven en een keuze MOET maken om verantwoordelijkheid te nemen voor je leven, waar je onbewust tegenin gaat, omdat je dat eigenlijk niet wil.

Dat is aannemelijker dan borderline.
Borderline kun je voor zover ik weet inderdaad wel in gradaties hebben.

En de ene psycholoog is de andere niet. Als je graag therapie wilt, kun je misschien vragen naar een 'praktisch ingestelde' ofzo. Dat je echt samen ergens aan gaat werken, stappenplannen bijv. en niet alleen maar vaag in de ruimte lullen.

Belachelijke opmerking trouwens, over je uiterlijk... zoiets zeg je niet, en een psycholoog al helemaal niet! Zijn ze nou helemaal!
Borderline is een grote stempel maar het kan zijn dat je je deels herkent erin.

Iedereen herkent zich in meer of mindere mate wel in sommige 'persoonlijkheids stoornissen' zoals ze heten.

Het klinkt zo zwaar meteen-maar je bent niet gek of anders er is alleen iets waar je mee worstelt.

Misschien is het minder gecompliceerd dan je denkt.

Wat dom naief mutsje zegt daar ben ik het wel mee eens in grote lijnen.

Depressie is een signaal van het onderbewuste dat het anders moet alleen het verstand wil er nog niet aan.

Maar ga inderdaad naar je huisarts en vraag om een verwijzing naar de GGZ voor een therapie.
lees inderdaad het boek "zo ben ik nu eenmaal" eens... van elke persoonlijkheidsstoornis heb je wel trekjes in een bepaalde mate, maar de meeste mensen gelukkig niet zoveel van een type dat ze een persoonlijkheidsstoornis hebben.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Tips: provocatieve therapie.

Goed boek: ''handboek voor neuroten

met tips om jezelf slecht te voelen en anderen te irriteren''

;)

Maar dit terzijde want het is misschien meer iets voor mensen die te lang in therapie en in hun situatie blijven hangen en in de slachtoffer rol.

Wat bij jou wellicht helemaal niet aan de orde is.

Het is gewoon een grappig boek.
't Is sowieso niet aan een psycholoog om een diagnose te stellen, volgens mij.
een borderline persoonlijkheidsstoornis moet echt door een psychiater worden vastgesteld door middel van meerdere gesprekken en velen onderzoeken. Inderdaad heeft iedereen wel kenmerken van.....Het gaat erom in welke mate etc. Wanneer je echt bps hebt ben je niet in staat om normaal deel te nemen aan de maatschappij......heb je therapie en medicijnen nodig......

sterkte en vraag een verwijzing, en kijk uit met het strooien van medische termen
quote:betty73 schreef op 11 augustus 2010 @ 23:16:. Wanneer je echt bps hebt ben je niet in staat om normaal deel te nemen aan de maatschappij......heb je therapie en medicijnen nodig......Pertinent niet waar. Er is een term voor en die ben ik even vergeten, maar er je kunt bps hebben en wél goed meedraaien in de maatschappij, zónder medicatie.
je zou best bps kunnen hebben idd iedereen herkent zich wel in een aantal van die problemen die r beschreven staan ze hebben mij ook gediagnosticeerd als bps er,nou ik vind het allemaal prima hoor...ik geloof het wel.

Wat alleen belangrijk is is dat je een hulpverlener zoekt die bij je past en die je liefst niet de stront in trapt.

Ik loop al vanaf mn 18e bij het riagg en ik kan nu eindelijk zeggen dat het redelijk gaat maar of dat door het riagg komt weet ik niet maar dat doet er ook niet toe

Tips zoek toch een hulpverlener op en neem niet de eerste de beste die zich aandiend,zeg duidelijk wat je wel of niet wil...

Of je nu bps hebt of niet dat doet er niet toe het is meer zaak om je weer een beetje redelijk te voelen,dus zoek een geschikte hulpverlener!
wow betty wat jij zegt klopt niet hoor niet alle bpsers zijn zware psychoten die niet in de maatschappij kunnen functioneren dat is allang achterhaald die informatie komt uit het jaar 0 ofzo!!!
Eentje zei zelfs dat ik het niet van mijn uiterlijk moest hebben, als het aankwam op het versieren van mannen

Die kan heel anders uitgelegd worden dan je hebt gedaan en gaat waarschijnlijk volledig op. Je moet het van je innerlijk gaan hebben en niet van je uiterlijk waar je de verkeerde personen mee aantrekt in combi met je problemen.
quote:DNM schreef op 11 augustus 2010 @ 22:30:

Wil je dat stempeltje zodat het makkelijk wordt om er achter te verschuilen?

Waarom vraag je dat aan TO?

En ik vraag dit weer aan jou omdat volgens mij uit niks blijkt dat TO daarom wil weten wat er gaande is en jouw vraag me daarom verbaast.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:fleurtje schreef op 11 augustus 2010 @ 23:05:

't Is sowieso niet aan een psycholoog om een diagnose te stellen, volgens mij.

Dat dacht ik ook altijd maar ik heb een aantal keren als reactie daarop gekregen dat psychologen ook diagnoses mochten stellen.

Ben nou wel benieuwd hoe het werkelijk zit.
Na even googlen lijkt het alsof het van instantie tot instantie verschilt. Maar ik geloof niet dat ik een diagnose van een psycholoog zou willen krijgen; voor borstkanker ga ik toch ook niet naar de huisarts?
quote:fleurtje schreef op 11 augustus 2010 @ 23:17:

[...]

Pertinent niet waar. Er is een term voor en die ben ik even vergeten, maar er je kunt bps hebben en wél goed meedraaien in de maatschappij, zónder medicatie.

De mildste vorm van borderline?

Dan lijkt het mij ook mogelijk dat je best nog mee kunt draaien zonder hulpmiddelen. Je schrijft echter alleen 'zonder medicatie'. Bedoel je dan dat therapie wel moet/nodig is?
Als je daadwerkelijk vermoed borderline te hebben kan een psycholoog vaak niet goed genoeg helpen. Ga naar je huisarts en vraag een doorverwijzing voor een psychiater.

Dan kom je waarschijnlijk bij de GGZ oid uit en krijg je hulp na dat er daadwerlijk uitgezocht is wat er mis is/gaat.(spreek uit ervaring met angst stoornis depresie en borderline)

Als je borderline blijkt te hebben kunnen ze je gerichter helpen eventueel met medicatie (voor depresie maar ook voor moodswings)
Nee, ik denk dat therapie ook niet altijd nodig is, eigenlijk. Of liever gezegd: ik denk dat er van alles mogelijk is, meedraaien met med., meedraaien zonder med., maar met therapie, of juist zonder therapie. Of niet meedraaien zonder med., niet meedraaien zonder therapie, niet meedraaien mét therapie en med..... Met andere woorden: generaliseren heeft niet zoveel zin, denk dat ik dat bedoelde, of in ieder geval: absurd om te zeggen dat je als iemand met een bps NIET mee kunt draaien.
quote:fleurtje schreef op 11 augustus 2010 @ 23:34:

Na even googlen lijkt het alsof het van instantie tot instantie verschilt. Maar ik geloof niet dat ik een diagnose van een psycholoog zou willen krijgen; voor borstkanker ga ik toch ook niet naar de huisarts?

Eens. Met een verwijsbrief van de huisarts naar een (goed bekend staande) afdeling psychiatrie in een ziekenhuis. Dat zou ik doen en dat heb ik ook gedaan zeven jaar geleden.

Meteen mijn advies voor TO. Geen psycholoog maar een psychiater.
quote:fleurtje schreef op 11 augustus 2010 @ 23:38:

Nee, ik denk dat therapie ook niet altijd nodig is, eigenlijk. Of liever gezegd: ik denk dat er van alles mogelijk is, meedraaien met med., meedraaien zonder med., maar met therapie, of juist zonder therapie. Of niet meedraaien zonder med., niet meedraaien zonder therapie, niet meedraaien mét therapie en med..... Met andere woorden: generaliseren heeft niet zoveel zin, denk dat ik dat bedoelde, of in ieder geval: absurd om te zeggen dat je als iemand met een bps NIET mee kunt draaien.Net als dat je gradaties hebt in vormen van borderline, al dan niet in combi met een andere stoornis o.i.d. varieert het ook per persoon hoe ermee omgegaan moet worden. Alles wat jij noemt, is mogelijk. Zo 'doe' ik het alleen met medicatie, geen therapie en ik kan redelijk meekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven