Wat heb jij je kat geleerd?

22-09-2010 14:09 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee Burmese kittens van bijna 5 maanden oud. Ik heb ze nu ongeveer anderhalve maand.

De eerste weken ben ik vooral bezig geweest met ze te leren wat ze wel en niet mogen. Wel op de bank en de stoelen, niet op de tafel of in het konijnenhok. Ze kunnen nu ook met mij spelen zonder hun nageltjes en tandjes te gebruiken (tenzij ze met elkaar aan het spelen zijn, dan gaat het er hard aan toe en moet ik me er niet mee bemoeien).

Ik ben bezig om ze te leren te komen als ik hun naam roep en dat gaat vrij goed. Ben vandaag begonnen om ze te leren zitten door een snoepje voor ze te houden en dan over hun hoofd naar achteren te bewegen (de hondenmethode zeg maar). Ze gaan dan vanzelf zitten. Ik zeg er dan "zit" bij. Geen idee of een kat dan ook het commando gaat herkennen, het is immers geen hond (alhoewel Burmezen ook wel de hondkat genoemd worden), maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Ik zou het leuk vinden om ze meer dingen te kunnen leren. Burmezen zijn hele sociale en mensgerichte katten. Dat maakt het denk ik wel makkelijker om ze dingen te leren. Op internet heb ik dit filmpje gezien, waarin een Burmees apporteert. Lijkt me heel leuk om zo met ze te kunnen spelen. Geen idee alleen hoe ik ze dat zou moeten leren. Heb al wel even met google gezocht hoe je het een hond leert, maar of dat bij een kat ook werkt?

Dus vandaar mijn vraag: Wat hebben jullie je kat geleerd? En hoe heb je dat gedaan?
Had je niet beter een hond kunnen nemen?
Ik probeer op dit moment de mijne te leren om elkaar niet af te maken maar dat wil niet echt lukken.

Kunstjes aan een kat leren.....heb je tijd teveel ofzo?
Mijn kat apporteert ook, gewoon een htk kater. Doet hij overigens alleen met een bepaald soort balletjes.

Verder heb ik dezelfde kat net geleerd dat de plumeau erg leuk is om mee te spelen. Verstandig, neuh waarschijnlijk niet, maar wel leuk
quote:BadAss schreef op 22 september 2010 @ 14:17:

Had je niet beter een hond kunnen nemen?

Nee, want ik ben niet in de gelegenheid om een hond vier keer per dag uit te laten. En een hond zijn plas maar op laten houden als jij aan het werk bent vind ik echt niet kunnen.

Ik heb wél heel bewust voor een kattenras gekozen dat heel erg op mensen gericht is en dat het leuk vindt om dingen met je te doen.
Ik dacht dat je dit bedoelde:

http://www.youtube.com/wa ... E9D69&playnext=1&index=45
quote:stukje_cake schreef op 22 september 2010 @ 14:19:

Mijn kat apporteert ook, gewoon een htk kater. Doet hij overigens alleen met een bepaald soort balletjes.

Leuk :-) Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Hoe je hem geleerd hebt dat de plumeau leuk is, kan ik me wel voorstellen Dat is niet zo moeilijk. Ik heb ook van die leuke speeltjes met veertjes hier, daar zijn ze helemaal gek mee.
Koffie zetten en de krant halen. Aan verse jus maken wordt nog gewerkt!

Maar nee, heb de kat niks geleerd behalve de normale 'opvoed-dingen'. Ze speelt wel als een idioot met die veertje-speeltjes, daar rent ze ook achteraan, maar verder kan ze niets bijzonders.
quote:BadAss schreef op 22 september 2010 @ 14:18:

Ik probeer op dit moment de mijne te leren om elkaar niet af te maken maar dat wil niet echt lukken.

Kunstjes aan een kat leren.....heb je tijd teveel ofzo?Blijkbaar
Hier ook 2 Burmezen in huis. Het zijn idd erg leuke katten, dus je gaat je nog genoeg vermaken met ze Honingvogel!

Mijn ene Burmees apporteert ook graag (vroeger echt tot bijna vervelens toe) en de andere sleept gewoon graag rond met alles wat hij vindt (knuffelbeesten, sokken, vaatdoekjes, onderbroeken, bh) en verstopte dat vroeger in zijn rovershol. Nu met de nieuwe bank gaat dat niet meer

Het zijn erg slimme katten met een doorzettingsvermogen van hier tot Tokio. Kan het niet linksom, dan maar rechtsom of desnoods met grof geweld, maar gebeuren zal het. Het zijn dus wel katten waar je redelijk 'bovenop moet zitten' want ze nemen zo een loopje met je. Hier luisteren ze ook allebei heel goed naar hun naam en als ik 'kom maar' zeg, komen ze ook binnen bijv. Idd, de honden onder de katten.

Leuk hoor, wat voor kleur hebben ze? Zijn het mannetjes of vrouwtjes? Foto????
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:elninjoo schreef op 22 september 2010 @ 14:20:

Ik dacht dat je dit bedoelde:

http://www.youtube.com/wa ... E9D69&playnext=1&index=45:-) Ze kunnen veel leren dus... Maar het hoefen nou ook weer geen circusbeesten te worden
quote:Clary schreef op 22 september 2010 @ 14:25:

Koffie zetten en de krant halen. Aan verse jus maken wordt nog gewerkt!
Vroeger probeerde ik mijn kat op de achterpoten te leren lopen door kruidnootjes in de lucht te houden (die vond ze erg lekker). Voor die dingen deed ze wel een paar stapjes.

Zonder kruidnootjes is het nooit gelukt (en het is ook vast niet goed voor een kat, maar dat wist ik niet toen ik 8 was).

Ik heb ook geprobeerd vliegen te dresseren met suikerkorreltjes, die deden ook al niet wat ik wilde....
Mijn kater apporteert ook, maar dat heeft hij zichzelf geleerd! Wij hebben het alleen maar 'onderhouden' door elke keer als hij met een balletje aan komt lopen het weer weg te gooien. Hij komt het nu standaard bij je brengen. Als hij het te ver weg legt dan helpen we hem niet, even later komt hij het dan naast je op de bank brengen. Dan gooien we het weer weg.

Het is een kruising abessijn, die zijn heel druk en best slim, hij heeft gemerkt dat hij op deze manier langer met ons kan spelen.

Heb geprobeerd het onze poes ook te leren, maar die snapt er geen hout van, hahahaha! Denk niet dat het voor iedere kat weggelegd is.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ik heb mijn Siamees en mijn Blauwe Rus geleerd dat het prima is om op het aanrecht te springen, dat ze bij me in bed mogen slapen, dat ook levende prooien welkom zijn in huis, dat het heel schattig is om mij om 5 uur 's morgens wakker te peeuwen, dat ze over mijn toetsenbord mogen wandelen, op mijn muis mogen slapen, dat de Siamees het beste op het donkere schone wasgoed kan liggen en de Rus op het lichte schone wasgoed, rustig bij de buren binnen mogen komen, etc.

En ik blijk een geweldig lerares te zijn want mijn poezen blinken echt uit in bovenstaande.
Sowieso zijn oosterse katten (volgens mij val een Abessijn daar ook onder?) heel erg slim, aanwezig, vriendelijk en onvermoeibaar
Mijn katten apporteren weleens, als ze er zin in hebben.

Ik heb een kat gehad die ik naar zijn mandje kon sturen, 'ga in je mandje' en dan droop hij af, naar zijn mandje Maar die was gestoord Heel lief, maar compleet van de aardbodem.

Voor de rest denk ik, dat als je niet wil eindigen in een rusthuis, zacht voor je uitprevelend, 'kom poes, kom poes' je je verwachtingen over de trainbaarheid van katten misschien een beetje naar beneden moet stellen
Dus eigenlijk heb je twee Burmezen genomen omdat je geen tijd hebt voor een hond? Hmm...

Katten zijn nu eenmaal hele andere beesten dan honden, dus ik vind je kat trucjes leren zelf niet zo geslaagd. Maar vooruit.

Mijn kat kan;

- alles vertikken waarvan jij wil dat hij het doet

- met de meest onschuldige blik ter wereld op de aanrecht zitten

- net doen of hij niet stiekem uit je glas water drinkt (ieuw)

- in de meest belachelijke hoekjes verstoppen

- blikvoer eten of zijn leven er vanaf hangt

- je voeten aanvallen in bed, bij voorkeur als je slaapt

Ohja, en vliegen vangen, dat dan weer wel. Beetje jammer dat hij zo ook opvreet.

Maar goed, ik zou zeggen; stop met je katten als honden te behandelen en laat ze gewoon lekker kat zijn.
668, the neighbour of the Beast
Vlinder was me voor

Zouden onze katten broers zijn?
668, the neighbour of the Beast
quote:Olijfje_ schreef op 22 september 2010 @ 14:27:

Hier ook 2 Burmezen in huis. Het zijn idd erg leuke katten, dus je gaat je nog genoeg vermaken met ze Honingvogel!

Mijn ene Burmees apporteert ook graag (vroeger echt tot bijna vervelens toe) en de andere sleept gewoon graag rond met alles wat hij vindt (knuffelbeesten, sokken, vaatdoekjes, onderbroeken, bh) en verstopte dat vroeger in zijn rovershol. Nu met de nieuwe bank gaat dat niet meer

Het zijn erg slimme katten met een doorzettingsvermogen van hier tot Tokio. Kan het niet linksom, dan maar rechtsom of desnoods met grof geweld, maar gebeuren zal het. Het zijn dus wel katten waar je redelijk 'bovenop moet zitten' want ze nemen zo een loopje met je. Hier luisteren ze ook allebei heel goed naar hun naam en als ik 'kom maar' zeg, komen ze ook binnen bijv. Idd, de honden onder de katten.

Leuk hoor, wat voor kleur hebben ze? Zijn het mannetjes of vrouwtjes? Foto????

Ik heb twee vrouwtjes, zusjes uit hetzelfde nest. Ze zijn chocolate, dus de kleur van koffie mega verkeerd met een donkerder gezichtje, een donkerder staat en dondkerder oortjes. Foto heb ik wel, maar die moet al ergens online staan voordat je ze hier kan plaatsen toch?

Heel herkenbaar wat je schrijft. Ze zijn inderdaad erg hardnekking. :-) Van het konijnenhok wéten ze dat ze er niet in mogen, maar als ik niet kijk, doen ze het lekker toch. Zit nog te wachten tot het konijn ze een keer een optater verkoopt. Maar tot nu toe gaat het echt super goed samen, dus ik denk dat het konijn gewoon een te lieve sul is.

Dat slepen met dingen doen ze hier ook. Ik heb van die slofsokken met anti-slip eronder en die worden het hele huis door gesleept. Sok is zowat groter dan de kat, maar ze lopen er zelfs de trap mee op en af! Vaatdoekjes en bh's vinden ze ook leuk

Hoe heeft die van jou dat apporteren geleerd?
quote:Marels schreef op 22 september 2010 @ 14:33:

Vlinder was me voor

Zouden onze katten broers zijn? Denk het niet, ik heb poezen namelijk. Maar familie lijkt me wel heel waarschijnlijk, dat soort talenten kom je niet vaak tegen namelijk
Marels, Burmezen hebben gewoon een 'honderig' karakter. Als de bel hier gaat staan ze gelijk te trappelen voor de deur (wie komt er aan??? wie komt er aan???????) en al het bezoek wordt uitgebreid begroet, besnuffeld, bekopt en vreemde schoten worden gelijk in beslag genomen. Zit gewoon in die beessies maar niet iedereen is er van gediend, maar daar hebben ze gewoon schijt an
Er is een groot verschil tussen de normale huis-tuin- en keukenkat en burmees of siamees. Die zijn intelligenter en hebben zo hun eigen visie op de wereld. Vooral omdat ze vinden dat hun ras superieur is en dat de rest plebs is. Maar voor de rest, prima vriendjes, tikje veeleisend dat wel.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
quote:Propje39 schreef op 22 september 2010 @ 14:32:

Voor de rest denk ik, dat als je niet wil eindigen in een rusthuis, zacht voor je uitprevelend, 'kom poes, kom poes' je je verwachtingen over de trainbaarheid van katten misschien een beetje naar beneden moet stellen Haha, nou dat zal wel meevallen hoor Ik heb er geen verwachtingen van. Als het niet gaat, gaat het niet.
quote:Honingvogel schreef op 22 september 2010 @ 14:34:

[...]

maar als ik niet kijk, doen ze het lekker toch. Dat talent hadden de mijne ook. Kwestie van wachten tot ze het talent uitontwikkeld hebben, dan doen ze het ook lekker toch als je wel kijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven