Geld & Recht alle pijlers

Ben ik te hebberig?

05-11-2010 20:18 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren ben ik aan het vechten om een schuld af te lossen, van een lening die ik ooit voor mijn ex heb genomen. Als dingen zo doorgaan als nu ben ik daar nog jaren mee bezig om af te lossen. Niet leuk maar eigenschuld dikke bult had ik maar niet zo naiëf moeten zijn. Nu hebben mijn ouders een erfenis gekregen, een flink bedrag wat voor hen natuurlijk geweldig is. Zij hebben aangeboden om de schuld af te lossen in gedeelten zodat het belasting technisch allemaal kan. Ik krijg dan bij onze erfenis het bedrag van de erfenis in mindering gebracht. Dit is in goed overleg afgesproken, en ik wil het ook niet anders, het bedrag is te groot om als schenking aan te nemen. Harstikke fijn zover veel geld zorgen vallen van me af!

Maar net vertelde mijn moeder dat mijn broers en zussen allemaal een bedrag van hen gekregen hebben, en dat ik ook een bedrag krijg. Alleen is dat bedrag veel minder dan wat zij krijgen ik vind dat niet eerlijk. Ik vind dat alle kinderen hetzelfde bedrag zouden moeten krijgen. Of ben ik te hebberig? Moet ik blij zijn dat ze die schuld aflossen ookal zijn daar afspraken over gemaakt en moet ik blij zijn dat ik wel iets krijg?
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 november 2010 @ 20:35:

[...]

Ja je kan het ook zo zien,

TO krijgt 20000 euro voor die schuld. Ze missen daar die rente over. Stel dat er in de loop van de jaren wat gebeurd dan is dat geld er niet meer dus krijgen de andere kinderen minder geld bij de erfenis.

Dus nu bijv. een schenking voor elk kind van 1000 euro en voor TO van 700 euro.

Fictief even he.

Als ze zo denken zou ik mij er iets bij voor kunnen stellen.

Hmm, over het mislopen van de rente had ik niet aan gedacht. Dat is inderdaad zo. Ouders geven dus op zo'n manier meer dan afgesproken. Dat is dus dan eigenlijk ontzettend lief!!

Misschien is dat de reden dat ouders minder geven?? Maar ik sluit me aan bij de rest. Dit is gissen.
quote:Evidenza schreef op 05 november 2010 @ 20:38:

[...]

Oh, als ze gelijkwaardig behandeld wil worden, dan moet ze gewoon net als de andere broers en zussen wachten op haar geld.

Ja, maar dan zit ze onnodig geld in een put te gooien dat rente heet....Dat terwijl ouders het geld alvast kunnen geven. Dat scheelt weliswaar hun rente over het geld en wellicht de reden dat ze daarom minder geven.

Denk zelfs dat deze aanname het meest plausibel is.
Daarom zeg ik ook, zonder dat we de motivatie van de ouders weten, kunnen we hier geen zinnig woord over zeggen.
Ik vind het opmerkelijk dat je als ouders nu al weet welk bedrag je over houdt voor een erfenis.

Of het moet het huis zijn, dan snap ik het wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Lovestar schreef op 05 november 2010 @ 20:40:

[...]

Ja, maar dan zit ze onnodig geld in een put te gooien dat rente heet....Dat terwijl ouders het geld alvast kunnen geven. Dat scheelt weliswaar hun rente over het geld en wellicht de reden dat ze daarom minder geven.

Denk zelfs dat deze aanname het meest plausibel is.

En juist dan moet TO blij zijn. Stel heel negatief dat volgend jaar hun huis afbrand en ze krijgen verre van alles vergoed. En een groot deel van de erfenis moeten ze aanspreken om een nieuw huis te kopen of het te laten opknappen en nieuwe meubels.

Dan hebben de andere kinderen aan de eind van de rit als er ooit een erfenis te verdelen is toch minder? Dus hoe dan ook is ze toch voorgetrokken?

En daarbij kan ze nu weer leven ipv van haaar leven lang alleen maar rente af te betalen voor een schuld van haar ex.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
oeh wat veel reacties al! Dank.

Vooropgesteld! Mijn ouders zijn geweldig dat ze de schuld nu aflossen! Daar zijn echter met iedereen afspraken over gemaakt dat ik bij de erfenis dat bedrag in mindering krijg. Het gaat niet om een mega bedrag niet boven de 10:000 dat maakt ook niet uit het is nu eindelijk van weg en ja daar ben ik echt heel erg blij over!

De reden waarom ik minder krijg weet ik nog niet maar zou inderdaad misschien wel te maken kunnen hebben met het schenkingsdeel wat je belasting vrij mag schenken. Ik zal ze dat morgen in alle rust nog eens vragen.

Mijn broers en zussen krijgen 4 x het bedrag wat ik krijg.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 november 2010 @ 20:42:

Ik vind het opmerkelijk dat je als ouders nu al weet welk bedrag je over houdt voor een erfenis.

Of het moet het huis zijn, dan snap ik het wel.Weet je, dan nog. Wat als één van de broers of zussen overlijdt voordat de ouders overlijden. Je moet er niet aan denken maar het kan. TO kan nu alvast veilig genieten van de erfenis en de rest moet maar afwachten of ze er ooit de vruchten van kunnen plukken.
quote:jus_tine schreef op 05 november 2010 @ 20:44:

Vooropgesteld! Mijn ouders zijn geweldig dat ze de schuld nu aflossen! Daar zijn echter met iedereen afspraken over gemaakt dat ik bij de erfenis dat bedrag in mindering krijg. Het gaat niet om een mega bedrag niet boven de 10:000 dat maakt ook niet uit het is nu eindelijk van weg en ja daar ben ik echt heel erg blij over!

De reden waarom ik minder krijg weet ik nog niet maar zou inderdaad misschien wel te maken kunnen hebben met het schenkingsdeel wat je belasting vrij mag schenken. Ik zal ze dat morgen in alle rust nog eens vragen.

Mijn broers en zussen krijgen 4 x het bedrag wat ik krijg.Het is maar wat je niet veel vindt 10000 euro.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Vier keer het bedrag!!!! Wat ontzettend vreemd.
quote:jus_tine schreef op 05 november 2010 @ 20:44:

Mijn broers en zussen krijgen 4 x het bedrag wat ik krijg.

Ik ga er sterk vanuit dat het iets dergelijks is.

Maar stel dat het iets anders is. Stel dat je ouders vinden dat jij bewezen hebt niet met geld om te kunnen gaan en je daarom minder geven. Stel dat je ouders vinden dat jij nu alvast geniet van de voordelen van de erfenis en je daarom minder geven.

Hoe dan ook, zij hebben bewust de keuze gemaakt om jou minder te geven én je dat te vertellen. Ik vind het opmerkelijk dat de motivatie niet ter sprake is gekomen, en ik verwacht een financiële goed onderbouwde motivatie, maar als dat niet zo is: in je handjes knijpen dat je uit de schulden bent en dankjewel zeggen.
Ik zou daarover niet praten met mijn ouders, zelfs niet op hun sterfbed. Dat vind ik smakeloos. Ze zijn helemaal vrij wat ze willen doen met hun geld en ik neem aan dat ze bij hun volle verstand zijn.
Precies. Los van fiscale aspecten: TO krijgt nu al een heel groot voordeel (aflossing schuld en daardoor ook geen rente meer hoeven betalen), een voorschot op de erfenis, en voor haar broers en zussen is het nog afwachten of ze dat ooit zullen krijgen. Er kan nog van alles gebeuren in de tussentijd.

Ik vind het niet zo gek dat broers en zussen daarom nu een wat groter cadeautje krijgen.
Hebben jouw broers en zussen kinderen en jij niet?
quote:Evidenza schreef op 05 november 2010 @ 20:52:

Hebben jouw broers en zussen kinderen en jij niet?O, da's ook wel een hele goeie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 november 2010 @ 20:48:

[...]

Het is maar wat je niet veel vindt 10000 euro.Voor mij was die 10:000 euro het hoogste bedrag wat je maar kon bedenken. Het is niet mijn bedoeling om het te bagataliseren. Meestal als ik het bedrag noem word echter dat wel gezegd. Iets in de trant van " owhhhh is het "maar" zoveel? Dat los je toch gemakkelijk af? Dat bedoelde ik eigenlijk er mee te zeggen.
En wat iemand anders al vermeldde, het zal waarschijnlijk voor een paar honderd euro bij een notaris zijn vastgelegd dat het bedrag in mindering komt bij een erfenis en trekken ze dat af van het kadobedrag.
je moet een gegeven paard niet in de bek kijken
quote:jus_tine schreef op 05 november 2010 @ 20:53:

[...]

Voor mij was die 10:000 euro het hoogste bedrag wat je maar kon bedenken. Het is niet mijn bedoeling om het te bagataliseren. Meestal als ik het bedrag noem word echter dat wel gezegd. Iets in de trant van " owhhhh is het "maar" zoveel? Dat los je toch gemakkelijk af? Dat bedoelde ik eigenlijk er mee te zeggen.Tsja, dan zit je toch in een ander milieu, ik ken niemand die dit even een peuleschilletje vind om een schuld die niet van jezelf is even af te lossen.
quote:Evidenza schreef op 05 november 2010 @ 20:49:

[...]

Ik ga er sterk vanuit dat het iets dergelijks is.

Maar stel dat het iets anders is. Stel dat je ouders vinden dat jij bewezen hebt niet met geld om te kunnen gaan en je daarom minder geven. Stel dat je ouders vinden dat jij nu alvast geniet van de voordelen van de erfenis en je daarom minder geven.

Ja dat kan, natuurlijk kan dat, maar waarom dan dit niet zeggen in onze gesprekken? We hebben deze oplossing, die trouwens niet van mij uitkwam uitgebreid besproken. Lijkt me dat ze dit dan tijdens die gesprekken hadden kunnen aangeven?
quote:toffifee schreef op 05 november 2010 @ 20:26:

Op de lange termijn levert die schuld wegpoetsen jou natuurlijk veel meer op dan dat bedrag dat zij nu krijgen van je ouders. In plaats van jaren aflossen ben je er nu zo vlotjes af. Daarbij heb je je financiele vrijheid gewoon weer terug. Ik denk dat ik daarom al ontzettend blij ben. En jij krijgt in verhouding natuurlijk veel meer dan je broers/zussen. Het is het gebaar dat ze naar je maken om je graag van de schuld af te willen helpen en wie weet lopen je broers/zussen morgen onder de auto en zijn ze dood en hebben ze dat grote bedrag nooit gezien.

Dat ze er vlotjes af komt is alleen maar fijn vind ik. Het klinkt nu alsof het haar niet gegund wordt ofzo.

Ze krijgt ook helemaal niet meer dan haar broers en zussen, ze krijgt het alleen nu in plaats van na het overlijden van haar ouders. Op welke manier denk jij dat zij veel meer krijgt?
quote:jus_tine schreef op 05 november 2010 @ 20:57:

[...]

Ja dat kan, natuurlijk kan dat, maar waarom dan dit niet zeggen in onze gesprekken? We hebben deze oplossing, die trouwens niet van mij uitkwam uitgebreid besproken. Lijkt me dat ze dit dan tijdens die gesprekken hadden kunnen aangeven?

Dat ben ik met je eens. Ik noemde het ook al opmerkelijk dat de motivatie niet ter sprake was gekomen. Ik vind het gek dat je wel meegedeeld wordt dat je een vierde krijgt van wat de anderen krijgen, maar niet waarom.

Waarom heb je het niet gevraagd eigenlijk?
Even duidelijk. Ook ik ben van mening dat TO blij moet zijn met hetgeen wat ze krijgt. Hoeveel dat ook is. Ze kan haar schuld aflossen, geweldig toch!!!!

Maar, hypothetisch hé . Die ouders zetten de volledige erfenis vast en daar kunnen ze niet aan komen, ze krijgen alleen de rente. Op een gegeven moment komt die erfenis vrij en dan krijgen alle kinderen het bedrag wat er afgesproken is. Dan is het toch raar dat de broers en zussen 4x het bedrag krijgen van wat zij krijgt?? Rente of niet. Het gaat om het idee.

Maar goed, kom ik wederom tot de conclusie dat hier dus niets zinnigs over te zeggen is aangezien TO niet weet hoe en wat. We zitten hier maar een beetje in de ruimte te speculeren.
Begrijp ik nou goed dat je ouders je schuld aflossen en dit bedrag in mindering wordt gebracht op jouw erfdeel?

En dat - apart van bovenstaande - nu op dit moment alle broers en zussen een geldbedrag krijgen, waarvan het jouwe 4 x lager is dan dat van de rest?

Uiteraard moet je blij zijn met wat je krijgt en moeten je ouders in principe zelf weten wat ze met hun geld doen, maar ook ik zou dit raar en toch ook wel kwetsend vinden. En dan gaat het niet om het geld, maar om het onderscheid maken. Ben benieuwd naar de reden van je ouders!
Zou het ook niet met het schenkingsrecht te kunnen maken. Dat als ze je meer geven (incl het bedrag wat je gebruikt om de lening af te lossen) zij boven de vrijstelling komen.

Vrijstellingen 2010

Vanaf 2010 wijzigen de tarieven en bedragen aanzienlijk. De tarieven voor schenken en erven worden verlaagd en de vrijstellingen voor partners en kinderen gaan omhoog.

Voor 2010 gelden voor schenkingen de volgende vrijstellingen:

* De algemene vrijstelling is ¤ 2.000 per jaar. Over schenkingen met een waarde beneden de ¤ 2.000 betaalt u geen schenkbelasting*.

* Ouders mogen hun kinderen elk jaar ¤ 5.000 belastingvrij schenken. Dit bedrag geldt per kind*.

* Is een kind tussen de 18 en 35 jaar? Dan mogen ouders hun kind eenmalig maximaal ¤ 24.000 belastingvrij schenken. Kinderen mogen maar één keer gebruikmaken van deze eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook nog voor kinderen die ouder zijn dan 35 jaar, maar een partner hebben die tussen de 18 en 35 jaar is*.

* De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 35 jaar kan verhoogd worden tot ¤ 50.000, als het kind het geld gebruikt om een dure studie te betalen of een eigen woning te kopen*.
Oke. Ze lossen de schuld in gedeeltes af omdat dat belastingtechnisch het gunstigst is.

Het lijken mij mensen die alles heel precies berekenen, en daarom denk ik dat ze vast tot een juiste (eerlijke) verdeling zijn gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven