Entertainment alle pijlers

De mooiste kinderboeken

10-11-2010 18:48 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke kinderboeken hebben jouw jeugd bepaald en lees je gewoon voor de nostalgie wel honderd keer over?

Mijn boeken:

Ronja de roversdochter

De kinderen van bolderburen

Hasse Simonsdochter

De brief voor de koning en geheimen van het wilde woud.

Dit zijn toch echt de boeken waar ik de mooiste herinneringen aan heb en die ik nooit zat ben.
Kinderen van moeder aarde van Thea Beckman

&

Sjakie in de chocoladefabriek van Roald Dall
Evert Hartman, natúúrlijk! En Jan Terlouw niet te vergeten.
Ik vergeet helemaal JB Schuil, de boeken die mijn vader als kind al had. De Artapappa's, Jan Van Beek... Vond ik indrukwekkende boeken!
quote:pitamientje schreef op 10 november 2010 @ 19:05:

Ik had trouwens ook nog een boekje: Diederik uit het blik

Een nogal apart boek over een vrouw die op een dag een groot conservenblik ontvangt, waar dan een jongen van een jaar of 9 in blijkt te zitten. Die jongen is dus in een fabriek geproduceerd en betreedt dan voor het eerst de wereld.

Erg vreemd, maar ik heb het wel tig keer gelezen!

Ben benieuwd of iemand dit boek kent...

Ja! Ik heb het 1x gelezen en daarna nog wel eens gezocht, maar nooit gevonden, zelfs geen verwijzing op internet.

edit: duidelijk niet goed gezocht en waarschijnlijk niet op internet.
De boeken die tegelijk met mijn vorige zijn genoemd die heb ik ook gelezen. Vooral Scandinavische schrijfsters vond ik erg leuk.
Trouwens ik vergeet er nog een paar!!

Heb alle griezelbussen van Paul van Loon gelezen,

De GVR van Roals Dalh

De kippevel boeken

Hasse simonsdochter ook vaak
Het gras aan de overkant is niet groen.
"Sterke Wanja", van dezelfde schrijver als "Meester van de zwarte molen"" (Ottfried Preussler), maar minder bekend.

Ik verslond het vroeger en lees het nu voor aan mijn eigen zoon.

Alleen op de wereld. Tranen met tuiten heb ik erom gelaten, vooral toen Jolie Coeur doodging..
Nothing happens for a reason
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Jan de Zanger heeft ook heel erg mooie boeken. Niet heel veel helaas. Aanrader voor Lemniscaat-liefhebbers (volgens mij werd hij niet door Lemniscaat uitgegeven).
Ik vond Tonke Dragt best moeilijk leesvoer. Die paralelle werelden in 'Torens Van Februari' bijvoorbeeld. En dat terwijl

Ik echt zo'n boekenwurm-nerd was.
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Evert Hartman.
quote:ModuleX schreef op 10 november 2010 @ 18:59:

De meester van de zwarte molen

was ik alweer vergeten, wat een geweldig boek is dat.

Zaterdag gelijk naar de bieb kijken of ze die hebben voor zoon.

(vind het altijd leuk om te weten of de boeken die ik geweldig vond/vind, ook nog leuk is voor zijn generatie)
Jaaaaa, de Vijf.

Pitty.

En de boeken van Evert Hartman en Jan Terlouw. Met Thea Beckman kon ik dan weer minder.

Jip en Janneke.

Blauwe Plekken maakte indruk geloof ik.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
En vanuit het niets komt er ineens "Vechten voor overmorgen" naar boven. Evert Hartman dus.
Ik lees nog steeds het liefst Thea Beckman en Tonke Dragt. Ik heb alle boeken gekocht zodat ik ze kan lezen wanneer ik wil, evenals een aantal van Evert Hartman en Simone v/d Vught. En Roald Dahl natuurlijk. Wel opvallend dat bijna iedereen dat noemt!

Pitty op kostschool heb ik ook verslonden, die waren van mijn moeder. De Kameleon ook trouwens.

Naast de serie van Thule is het meest favoriet Juniper en Heksenkind van Monica Furlong. Wat wou ik vroeger ook graag zo zijn!
Ik heb alles gelezen van de Kameleon. We hebben tot in onze twintiger jaren nog boeken van de Kameleon gekocht om de serie compleet te houden. En dat is gelukt.

Verder alles van Bianca en haar paard. Ook daar tot ver in de twintiger jaren nog boeken van gekocht en als er nu nieuwe boekjes zouden zijn koop ik ze ook (ben 34 ahum). Serie is compleet.

Nancy Drew en nog meer pockets.

Andertje van J.M. Selleger-Elout, Kruimeltje
quote:nostradame schreef op 10 november 2010 @ 19:09:

[...]

Ja! Ik heb het 1x gelezen en daarna nog wel eens gezocht, maar nooit gevonden, zelfs geen verwijzing op internet.

edit: duidelijk niet goed gezocht en waarschijnlijk niet op internet.Nou heb net uit nieuwsgierigheid toch even op Google gezocht, maar er is idd weinig over te vinden iig geen plaatjes. Blijkbaar geen populair boek. Maar grappig dat jij het in ieder geval ook kent.
Ik kijk nu alweer uit naar Kerst: kinderboeken lezen!

Oh, en toen ik jonger was, las ik Pinkeltje ook.
quote:pitamientje schreef op 10 november 2010 @ 19:27:

[...]

Nou heb net uit nieuwsgierigheid toch even op Google gezocht, maar er is idd weinig over te vinden iig geen plaatjes. Blijkbaar geen populair boek. Maar grappig dat jij het in ieder geval ook kent.Ik weet niet zeker of ik nou wel ofniet op internet had gezocht, maar idd is er nu ook niet veel te vinden. Het is dat Bol.com tegenwoordig 2e hands boeken verhandeld. In de catalogus van de bieb staat hij niet in elk geval.
Zelf neus ik ook nog graag in onze gezamenlijke (want beiden uit onze jeugd ingebracht) boeken van Pinkeltje en Saskia & Jeroen.

Verder vind ik de boeken van Richard Scarry heel erg leuk en hoop ik dat Timanni dat ook gaat vinden.
Jajaja Thea Beckman!! Absolute nr 1.

Ik spaar de boeken nu . Ik vind de boeken zo ontzettend mooi, dat ik bang ben dat ze later niet meer te krijgen zijn. Dus af en toe doe ik me er 1 kado. Heerlijk. En het lijkt me zo leuk als mijn kinderen dit ook nog kunnen lezen.

Ben op dit moment de trilogie aan het lezen van: geef mij de ruimte. Prachtig. Wat kon Thea toch goed schrijven.

Eigenlijk zocht ik vroeger vooral de boeken uit van uitgeverij Lemniscaat. Al de boeken van Jan Terlouw & Thea Beckman en geloof ook Evert Hartman komen daar vandaan. Oh en de meester vd zwarte molen ook. Prachtig!
- Mark en Mieke

- De zevensprong

- Richard Scarry

- Olijke tweeling

- Dolly tweeling

- Pitty

- De belhamel
Ow..Thea Beckman en Evert Hartman heb ik echt verslonden!

Staan nu in mijn boekenkast en ik lees ze nog wel eens

Stephen King heb ik ook veel gelezen vanaf mijn 10e.

Pff wat vond ik dat soms eng
Ha, dit topic gaat hard. Ik heb net de Gebroeders Leeuwenhart weer gelezen, erg mooi. Blauwe plekken vond ik erg mooi, Gegijzeld, De hut van oom Tom, de boeken van Roald Dahl (Daantje de Wereldkampioen met name), De geheime tuin, Niels Holgerssons wonderbare reis, Lotta uit de kabaalstraat... Zoveel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven