Kosten avondeten
vrijdag 28 januari 2011 om 11:27
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.

vrijdag 28 januari 2011 om 13:23
quote:Avaeyebrow schreef op 28 januari 2011 @ 13:21:
Je kan de 35 % korting producten gelijk in de vriezer doen en dan kan je ze makkelijk 3 maanden bewaren.
Als je zuinig moet leven is de vriezer je grootste vriend!Tjsa, daar heb je het al: wij hebben (helaas) geen vriezer. Klein appartement + ienniminnie keuken = no vriezer....
Je kan de 35 % korting producten gelijk in de vriezer doen en dan kan je ze makkelijk 3 maanden bewaren.
Als je zuinig moet leven is de vriezer je grootste vriend!Tjsa, daar heb je het al: wij hebben (helaas) geen vriezer. Klein appartement + ienniminnie keuken = no vriezer....
vrijdag 28 januari 2011 om 13:24
vrijdag 28 januari 2011 om 13:26
mosterdstampot met snijbonen/sperziebonen..
Ingredienten voor 3/4 personen:
+-500 gram sperziebonen: 1.90
+-300 gram snijbonen (uit de diepvries ah): 0.93
uitgebakken spekjes euroshopper 0.79
stamppot purree 1,37
paar lepels mosterd 0,15
eventueel nog een rookworst erbij voor een echt stampot gevoel.. maar ooh het is toch zon lekkere stampot!
Ingredienten voor 3/4 personen:
+-500 gram sperziebonen: 1.90
+-300 gram snijbonen (uit de diepvries ah): 0.93
uitgebakken spekjes euroshopper 0.79
stamppot purree 1,37
paar lepels mosterd 0,15
eventueel nog een rookworst erbij voor een echt stampot gevoel.. maar ooh het is toch zon lekkere stampot!

vrijdag 28 januari 2011 om 13:26
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 13:22:
[...]
Is hachee dan nog lekker, als je het invriest? Het hacheevlees dat ik maak, valt uit elkaar van malsigheid, blijft dat behouden na vriezen en ontdooien?Als je het heel langzaam laat ontdooien (avond ervoor in de koelkast zetten) en rustig opwarmt wel. Als je het in de magnetron ontdooit niet, maar persoonlijk vind ik alles wat snel ontdooit wordt smerig.
[...]
Is hachee dan nog lekker, als je het invriest? Het hacheevlees dat ik maak, valt uit elkaar van malsigheid, blijft dat behouden na vriezen en ontdooien?Als je het heel langzaam laat ontdooien (avond ervoor in de koelkast zetten) en rustig opwarmt wel. Als je het in de magnetron ontdooit niet, maar persoonlijk vind ik alles wat snel ontdooit wordt smerig.
vrijdag 28 januari 2011 om 13:28
Heel mooi, en leg nu eens uit hoe je daarvan een mozzarella maakt? Of heb je deze niet-gerelateerde informatie voor het gemak gegeneraliseerd naar alle kazen waarvan de prijs die je incorrect geinterpreteerd hebt, je ook maar enzigszins angstig maakt? Eerst lezen, dan nadenken. Niet niet-lezen en domme dingen roepen.
vrijdag 28 januari 2011 om 13:32

vrijdag 28 januari 2011 om 13:34
vrijdag 28 januari 2011 om 13:35
Mac, in de mozzarella van de Aldi zit niks raars. Hoofdbestanddeel is ook keurig melk, zoals dat hoort. De ingrediënten zijn precies dezelfde als die van duurdere mozzarella als Santa Lucia.
Heb die aflevering van De keuringsdienst van waarde ook gezien. Zeker interessant (en ontluisterend), maar niet van toepassing op de mozzarella van de Aldi. Die nepkaas wordt, trouwens, in bedekte termen ook wel analoogkaas genoemd.
Heb die aflevering van De keuringsdienst van waarde ook gezien. Zeker interessant (en ontluisterend), maar niet van toepassing op de mozzarella van de Aldi. Die nepkaas wordt, trouwens, in bedekte termen ook wel analoogkaas genoemd.
vrijdag 28 januari 2011 om 13:40
quote:Mac123 schreef op 28 januari 2011 @ 13:36:
Als jij zegt dat je voor 50 cent mozzarella hebt gegeten weet ik niet of je een plakje kwaliteit mozzarella of een hele bol hebt gegeten. Ik hoop dat jij er van genoten hebt en dat je het lekker vond.Je hebt mijn post niet echt gelezen, zie ik. Waarom dan meteen een oordeel?
Als jij zegt dat je voor 50 cent mozzarella hebt gegeten weet ik niet of je een plakje kwaliteit mozzarella of een hele bol hebt gegeten. Ik hoop dat jij er van genoten hebt en dat je het lekker vond.Je hebt mijn post niet echt gelezen, zie ik. Waarom dan meteen een oordeel?

vrijdag 28 januari 2011 om 13:42
quote:Elynn schreef op 28 januari 2011 @ 13:37:
Dat iets chemisch is, wil overigens niet per se zeggen dat het troep is.Mee eens. Maar vaak worden er andere ingredienten toegevoegd, niet om het product te verbeteren maar om de prijs naar beneden te krijgen. Dan komt het in mijn ogen toch in de buurt van "troep". Zeker als de smaak en structuur er op achteruit gaat.
Dat iets chemisch is, wil overigens niet per se zeggen dat het troep is.Mee eens. Maar vaak worden er andere ingredienten toegevoegd, niet om het product te verbeteren maar om de prijs naar beneden te krijgen. Dan komt het in mijn ogen toch in de buurt van "troep". Zeker als de smaak en structuur er op achteruit gaat.

vrijdag 28 januari 2011 om 13:48
quote:Mac123 schreef op 28 januari 2011 @ 13:42:
[...]
Mee eens. Maar vaak worden er andere ingredienten toegevoegd, niet om het product te verbeteren maar om de prijs naar beneden te krijgen. Dan komt het in mijn ogen toch in de buurt van "troep". Zeker als de smaak en structuur er op achteruit gaat.Ben ik met je eens, al is troep misschien wel wat sterk uitgedrukt.
[...]
Mee eens. Maar vaak worden er andere ingredienten toegevoegd, niet om het product te verbeteren maar om de prijs naar beneden te krijgen. Dan komt het in mijn ogen toch in de buurt van "troep". Zeker als de smaak en structuur er op achteruit gaat.Ben ik met je eens, al is troep misschien wel wat sterk uitgedrukt.