Geld & Recht alle pijlers

Kosten avondeten

28-01-2011 11:27 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.

Ik zal de aftrap geven:

Kip Tandoori

Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)

Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49

Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45

Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47

Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60

Totaalprijs: ¤ 4,01

Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60

Besparingsmogelijkheden voor dit recept:

* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.

Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.

Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
quote:layla1969 schreef op 28 januari 2011 @ 12:42:

@ Ruza, dat snap ik best, maar ik denk dat het merendeel van de mensen daar niet meer geld aan uit wil / kan geven, anders wordt er toch geen topic over het besparen op avondeten geopend?

Dat snap ik ook! We hebben het hier ook soms heel krap. En toch probeer ik dan wel echt goede, eerlijke producten te kopen. Wij slaan altijd aan het begin van de maand rijst, pasta, wraps, tomatensaus, kaas etc in zodat we dat iig hebben. En met een tientje kun je dan nog best wat groente kopen als aan het einde van de maand het geld op is.

De enige groente die hier in de vriezer gaat zijn doperwtjes(doe ik vaak door de rijst want dat ziet er leuk uit) en bladspinazie(voor de snelle maaltijd, of de we-hebben-geen-geld-meer maaltijd)
Dat heb ik dus ook Ruuz.

Ik ben altijd nog verbaasd als ik zie hoeveel je er eigenlijk nog van kan kopen.

En als je ongemerkt vanalles in je kar gooit is het ineens voor 30 euro..

We hebben het totaal niet breed maar ik wil wel lekker eten.

En dat hoeft echt niet duur te zijn.
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 12:37:

[...]

Layla, met alle respect, maar wat voor rommel krijg je binnen als je een hamburger voor 50 cent of minder koopt? Dan kan toch nooit veel soeps zijn, en goed voor je lijf? En die eieren, die zal je echt wel zo goedkoop kunnen kopen, maar uit wat voor oostblokbatterij komen ze dan? Snap je dat mensen bereid zijn meer geld uit te geven voor fatsoenlijk eten?Mijn eieren haal ik hier om de hoek uit de tuin van mensen die kippen houden, lopen vrij rond. Kosten 15 ct per stuk. En ik woon niet in een Oostblokland.
En de ultieme geldbespaartip: ga zelf voor je eten zorgen! Op een paar m2 kun je al een moestuintje aanleggen. Dat is niet aan iedereen besteed natuurlijk, maar als je krap zit qua geld dan is het een heel goede investering. Met een zakje zaad van 1 euro kun je 's zomers elke week een kilo sperziebonen plukken. 10 slaplantjes heb je voor 2,50, bloemkool, andijvie, aardbeien, peulen, allemaal met heel weinig werk zelf te verbouwen. Een moestuin van een meter bij een meter kan je al honderden euro's per jaar schelen.

En wat denk je van een paar kippetjes? Zelfs in een rijtjeshuis mag je in de meeste gemeenten heus wel een paar leghennetjes houden. Een leghennetje gaat voor een euro of 8, wil je een raskip dan zit je rond de 15 euro. Elke dag een vers gelegd eitje en misschien na een paar jaar zelfs een lekker biologisch scharrelkippenboutje uit eigen tuin.
quote:Kuzu schreef op 28 januari 2011 @ 12:48:

Dat heb ik dus ook Ruuz.

Ik ben altijd nog verbaasd als ik zie hoeveel je er eigenlijk nog van kan kopen.

En als je ongemerkt vanalles in je kar gooit is het ineens voor 30 euro..

We hebben het totaal niet breed maar ik wil wel lekker eten.

En dat hoeft echt niet duur te zijn.Ja je kunt best veel en lekker kopen voor weinig geld. Zo is een pot pastasaus van bertolli al 2 euro en een beetje meer, terwijl een fles biologische tomatensaus 1.70 is, kun je met 2 personen 2 keer van eten. Je doet er zelf een beetje boter, lekkere kruiden, zout en een beetje suiker in en je hebt heerlijke saus.
quote:Immaculata schreef op 28 januari 2011 @ 12:49:

En de ultieme geldbespaartip: ga zelf voor je eten zorgen! Op een paar m2 kun je al een moestuintje aanleggen. Dat is niet aan iedereen besteed natuurlijk, maar als je krap zit qua geld dan is het een heel goede investering. Met een zakje zaad van 1 euro kun je 's zomers elke week een kilo sperziebonen plukken. 10 slaplantjes heb je voor 2,50, bloemkool, andijvie, aardbeien, peulen, allemaal met heel weinig werk zelf te verbouwen. Een moestuin van een meter bij een meter kan je al honderden euro's per jaar schelen.

En wat denk je van een paar kippetjes? Zelfs in een rijtjeshuis mag je in de meeste gemeenten heus wel een paar leghennetjes houden. Een leghennetje gaat voor een euro of 8, wil je een raskip dan zit je rond de 15 euro. Elke dag een vers gelegd eitje en misschien na een paar jaar zelfs een lekker biologisch scharrelkippenboutje uit eigen tuin.Niet alleen het bovenstaande, maar ook gewoon echt zelf je eten maken met kruiden etc. is vaak veel goedkoper dan een pakje of een zakje.
Heb werkelijk nog nooit uitgerekend wat mijn avondmaal kost. Zal het eens doen. Wat me altijd wel opvalt is dat degene voor me bij de kassa een 2 volle boodschappen tas heeft voor het zelfde geld als waar ik 1 volle voor heb.
quote:whopper schreef op 28 januari 2011 @ 12:48:

[...]

Mijn eieren haal ik hier om de hoek uit de tuin van mensen die kippen houden, lopen vrij rond. Kosten 15 ct per stuk. En ik woon niet in een Oostblokland.Nee dat kan natuurlijk ook nog altijd. En ook goede rundvleeshamburgers zullen wel eens in de aanbieding zijn waardoor ze omgerekend 50cent per stuk kosten. Het gaat mij niet om die voorbeelden whopper, maar om het principe dat probeer te schetsen. Snap je dat?
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 28 januari 2011 @ 12:56:

Heb werkelijk nog nooit uitgerekend wat mijn avondmaal kost. Zal het eens doen. Wat me altijd wel opvalt is dat degene voor me bij de kassa een 2 volle boodschappen tas heeft voor het zelfde geld als waar ik 1 volle voor heb.Herkenbaar! maarja, ik vind de inhoud van mijn ene tas wel veel aantrekkelijker dan die van haar 2 tassen.
Ik begrijp dat geld een probleem kan zijn (of eerder het ontbreken ervan). Maar: hoe lekker kan kip zijn voor 4 euro per kg? Hoeveel water zit er in? Hoeveel hormonen? Dat kan toch gewoon geen kwaliteit zijn voor dat geld?

Mozzarella voor 50 cent? Dat kan niet lekker zijn. En ik vraag me serieus af of het wel echt kaas is voor dat geld en geen chemische samenstelling.

Ik weet ook dat duur niet per definitie lekker is en dat je voor weinig geld ook heel lekker kunt eten, maar sommige dingen zijn onmogelijk, zoals bovenstaande voorbeelden.
quote:Mac123 schreef op 28 januari 2011 @ 13:00:

Mozzarella voor 50 cent? Dat kan niet lekker zijn. En ik vraag me serieus af of het wel echt kaas is voor dat geld en geen chemische samenstelling.

de mozzarella van de Aldi is heel prima te eten.

Chemisch weet ik niet...
Voor 50 cent moet het wel chemisch of over datum zijn. Weet je nog dat verhaal van die 'pizza-kaas'? Komt geen melk aan te pas en kost 20 cent per kilo (pin me niet vast op het bedrag maar het was belachelijk laag). Ik wil niet weten wat er dan in deze mozzarella zit.
quote:Mac123 schreef op 28 januari 2011 @ 13:10:

Voor 50 cent moet het wel chemisch of over datum zijn. Weet je nog dat verhaal van die 'pizza-kaas'? Komt geen melk aan te pas en kost 20 cent per kilo (pin me niet vast op het bedrag maar het was belachelijk laag). Ik wil niet weten wat er dan in deze mozzarella zit.Maar zo gaat het dus wel. Mensen zijn dolgelukkig dat ze zich voor 2 euro p.p. per dag vol kun eten (plofkippen, vleeskiloknallers en weet ik wat voor rommel meer, maar dan vinden ze het wel gek (of ze leggen de link helemaal niet) dat ze (op latere leeftijd) allerlei narigheid onder de leden krijgen....maar hey, ziekenhuisopname wordt volledig vergoed door het ziekenhuis hè jongens, who cares!
ingredienten: melk,stremsel (microbieele) zout,voedingszuur,citroenzuur.

dat staat op de verpakking
Ik denk dat er nog een derde categorie is: mensen die wel graag lekker eten en het ook wat uitmaakt wat ze eten, maar die geen zin hebben om uren in de keuken te staan (wegens tijdgebrek, niet erg van koken houden etc). Tot deze categorie reken ik mezelf. Zo af en toe vind ik het wel leuk om wat uitgebreider te koken, maar alleen als manlief de kinderen uit de keuken houdt of ze uit logeren zijn
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Soms is ons vlees alleen al meer dan 10 euro.... daarin tegen koop ik dus rijst ed. bij de Turk en groenten op de markt, maar vlees haal ik bij de bioslager of bij de AH (bio) en eieren haal ik bij de boer net als mijn aardappels.

En wij eten echt veel groenten en fruit, gemiddeld 1 kilo groenten in het avond eten en 3 fruit per dag, dus dat loopt op.

Maar wij gaan weer niet vaak naar de bios of uit eten of weekendjes of avondjes weg, dus dat scheelt ook denk ik wel.
Wij doen alle boodschappen bij de ah, maar ik maak wel een weekmenu/boodschappenlijst aan de hand van de bonus aanbiedingen van die week.

Voorbeeldje: deze week een kilo kipfilet voor 4 euro.

Dan eten we 1 dag kipschnitzels met groente&aardappels.

En 1 dag pasta met kip in roomsaus,of nasi met kipblokjes.

Als het die week 1 kilo rundergehakt in de bonus is, dan eten we 1x lasagne en 1 x wraps .
quote:Mac123 schreef op 28 januari 2011 @ 13:00:

Lieve paniekzaaier, zoals je wellicht had kunnen vermoeden betreft het hier geen hele mozzarella. Ik kan na een bord risotto niet ook nog een bol kaas op.

Verder ben ik erg benieuwd hoe jij voorstelt een kaas chemisch samen te stellen. Hoe evil onze voedingsmaatschappij ook is, kazen worden nog altijd min of meer ouderwetsch gecreeerd van melk.
Oh en ik ben heel makkelijk met eten, ik kijk dus niet naar de prijs maar naar het gemakzuchtige, is het al voorgesneden (bijv de groenten ed, daar kies ik dan eerder voor, ookal is het duurder, maar ik wil wel vers en lekker eten.
Ik eet twee keer per week vlees en dan mag het van mij wel wat duurder zijn, haal altijd bij de scharrel slager. En eigenlijk zoveel duurder is het ook weer niet. Verder haal ik al mijn groente op de markt en rijst en bonen haal ik bij een toko die super goedkoop is. Thuis waren wij altijd super arm en moest mijn moeder zeer creatief zijn met koken en dat heb ik over genomen. Zo doe ik voor een 1 pers.huishouden voor ¤ 25.00 boodschappen per week. Oh en natuurlijk altijd goed op de aanbiedingen letten.

Soms geef ik natuurlijk wel eens meer uit als ik eters krijg. Dan maak ik altijd een super maaltijd.

Vandaag ben ik alleen en ga ik bruine rijst koken ( grote zak toko ) met allemaal lekkere gemarineerde groenten. Hier doe ik dan twee dagen mee.
De simpelste tip om avondeten goedkoper te maken is grotere hoeveelheden koken. Hachee maak ik bijvoorbeeld altijd voor 2 of 3 dagen, 1x gewoon eten en de rest invriezen. Het vlees is dan alsnog duur, maar als je er uiteindelijk 3x van eet, maakt dat weinig uit.
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 13:13:

[...]

Maar zo gaat het dus wel. Mensen zijn dolgelukkig dat ze zich voor 2 euro p.p. per dag vol kun eten (plofkippen, vleeskiloknallers en weet ik wat voor rommel meer, maar dan vinden ze het wel gek (of ze leggen de link helemaal niet) dat ze (op latere leeftijd) allerlei narigheid onder de leden krijgen....maar hey, ziekenhuisopname wordt volledig vergoed door het ziekenhuis hè jongens, who cares!Eens! Ga dan voor de aanbiedingen naar de slager (al koop ik ook wel eens vlees bij de supermarkt hoor, maar ik zou dat nooit bij een Aldi of Lidl kopen) En groente en fruit kunnen ook heel goed op de markt of bij de Turk (soms ook met slager en dat is ook erg lekker vlees meestal voor minder geld dan bij de supermarkt). Goedkoop en meestal goede kwaliteit. Of als je toch voor makkelijk gaat: laat (tegen 1800 u) boodschappen doen bij Albert Heijn en voor de 35% korting gaan. Goede producten maar moeten wel diezelfde avond gegeten worden, al kijkt dat ook weer niet zo nauw, een dag later kan vaak ook nog wel.
Je kan de 35 % korting producten gelijk in de vriezer doen en dan kan je ze makkelijk 3 maanden bewaren.

Als je zuinig moet leven is de vriezer je grootste vriend!

Zo waren vorige week de biologische tartaartjes in de aanbieding bij de AH. Heb gelijk 3 pakken gekocht, komt altijd van pas.
quote:Sunemom schreef op 28 januari 2011 @ 13:18:

De simpelste tip om avondeten goedkoper te maken is grotere hoeveelheden koken. Hachee maak ik bijvoorbeeld altijd voor 2 of 3 dagen, 1x gewoon eten en de rest invriezen. Het vlees is dan alsnog duur, maar als je er uiteindelijk 3x van eet, maakt dat weinig uit.Is hachee dan nog lekker, als je het invriest? Het hacheevlees dat ik maak, valt uit elkaar van malsigheid, blijft dat behouden na vriezen en ontdooien?
quote:AlettaJacobs schreef op 28 januari 2011 @ 13:15:

[...]

Lieve paniekzaaier, zoals je wellicht had kunnen vermoeden betreft het hier geen hele mozzarella. Ik kan na een bord risotto niet ook nog een bol kaas op.

Verder ben ik erg benieuwd hoe jij voorstelt een kaas chemisch samen te stellen. Hoe evil onze voedingsmaatschappij ook is, kazen worden nog altijd min of meer ouderwetsch gecreeerd van melk.

Ik ben blij dat ik je aandacht heb en dat je lichtelijk in paniek raakt, want dat is helaas nodig. Zie hier en bekijk dan ook eens de afleveringen van Keuringsdienst van Waarde. Buiten het feit dat het erg vermakelijke tv is, steek je er ook nog eens heel wat van op en kan je zelf beslissen of je sommige dingen nog wilt eten.

Gepubliceerd: woensdag 27 augustus 2008 09:10

Update: woensdag 27 augustus 2008 12:58

Veel kaas op producten als pizza's, cheeseburgers, moussaka en lasagne is nep. Dat blijkt uit een onderzoek van het RVU-televisieprogramma De Keuringsdienst van Waarde dat donderdag wordt uitgezonden.

De voedselproducenten stoppen volgens de onderzoekers veel plantaardige olie in de 'kaas' in plaats van melk. Vooral bij pizza's zou alleen maar nepkaas worden gebruikt. De consument zou via de etiketten op de verpakkking niet exact kunnen achterhalen dat er met de kaas gerommeld is.

De onderzoekers vonden in de cheeseburgers van McDonalds 30 procent nepkaas. in de lasagne van het huismerk van Albert Heijn zat 40 procent, en op een pizza van de COOP, onderdeel van Superunie zat 70 procent nepkaas.

'Pizzakaas is nep'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven