Luie neger, kut marokkaan Viva.

04-02-2011 10:00 234 berichten
Dit vond ik net in de Volkskrant.

AMSTERDAM - Daten met een luie neger of een kut-Marokkaan? Vanaf vrijdag kan het. Viva-lezeressen kunnen met een sms- en winactie een diner voor twee winnen met hun favoriete stereotype man.

'Termen als kut-Marokkaan of christenhond hoor je steeds vaker', zegt hoofdredactrice Corinne van Duin. 'Maar wat vinden die mannen daar zelf nou van?' Van Duin besloot er een artikel aan te wijden in de Viva.

De oproep aan gierige kaaskoppen, stoffige christenen, luie negers, domme Turken en kut-Marokkanen leverden een hoop leuke reacties op. Toen bleek dat bijna alle uitgekozen mannen single waren - de gierige kaaskop gaf aan een open relatie te hebben - ontstond het idee voor de Grote Vrijgezellen Vooroordeel Date Show.

Luie neger te laat

Vijf mannen profileren zich in de Viva en ontkrachten zo de heersende vooroordelen. Alleen de luie neger bewees het tegendeel: hij kwam te laat voor de fotoshoot (en gaf dat ook ruiterlijk toe).

Viva-lezeressen kunnen sms'en voor de man van hun keuze. Via de mail moeten ze vervolgens zichzelf beschrijven en hun keuze motiveren. Viva kiest zelf de winnaars uit de leukste e-mails.

Opbrengst naar goed doel

De opbrengst van de sms'jes gaat naar een goed doel. 'We vonden het immoreel om er zelf aan te verdienen', zegt Van Duin. 'Het geld gaat naar oneMen. Ik ben zelf al lang donateur en de duidelijke link tussen de mannen en 'Men' gaf de doorslag.'

Van Duin vindt de mannen die zich aangemeld hebben erg sportief. 'Ik weet niet of ik wel gehoor zou geven aan een oproep voor slimme domme blondjes.'
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 14:02:

[...]

Kijk dat bedoel ik, jij bent echt niet in staat normaal te reageren. Dus wie ben jij om een ander tot de orde te roepen.Laar Iris gewoon met rust, daar gaat dit topic niet over.
Alle reacties Link kopieren
Altijd weer fijn om bepaalde individuen te zien die een sport van maken om een topic om zeep te helpen met simplistisch gezever en inactieve mods.
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:04:

Altijd weer fijn om bepaalde individuen te zien die een sport van maken om een topic om zeep te helpen met simplistisch gezever en inactieve mods.Haha, maak je speciaal een nick aan (en wat voor nick) omdat mee te delen? Waarom reageer je niet gewoon onder je oude nick, of durf je dat niet?
quote:Cateautje schreef op 04 februari 2011 @ 11:53:

[...]

Zelfspot is een teken van kracht, jij haalt dat neer en dat komt meestal,voort uit een vorm van medelijden.

In hoeverre zijn de vooroordelen van een Viva redactrice zelfspot?

Ik weet prima hoe het werkt met zelfspot, maak er zelf al jaren met succes gebruik van. Maar die zogenaamde luie neger en die kut-Marokkaan hebben zich niet zelf gemeld bij de Viva omdat ze zo'n leuk ideetje hadden over de vooroordelen die er over ze bestaan. En om dat eens lekker uitvergroot in beeld te brengen. Dát zou zelfspot geweest zijn. Nu is het dat niet. Nu is het op basis van vooroordelen eens kijken of we daar een leuke uitzondering op kunnen vinden. Hé verrek, behalve die luie neger... ja hoor, het kan.

Maar om de een of andere reden denk ik zomaar dat de mensen uit dit artikel niet zelf bedacht hebben dat het wel leuk zou zijn om zichzelf eens als normaal mens te presenteren. Dat zijn ze al, dus daar is geen noodzaak toe.

Met medelijden heb ik verder niets trouwens, behalve dat ik er zelf wel eens tegenaan loop. En dat vind ik maar verrekte irritant. Net zoals ik het maar verrekte irritant vind als mensen in plaats van mij alleen maar één uitvergrote eigenschap van mij blijven zien. En geknuffeld hoeft er van mij ook al niet te worden. (Tenzij je mijn man of mijn kind bent, voor hen maak ik een uitzondering. )
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:06:

[...]

In hoeverre zijn de vooroordelen van een Viva redactrice zelfspot?

Ik weet prima hoe het werkt met zelfspot, maak er zelf al jaren met succes gebruik van. Maar die zogenaamde luie neger en die kut-Marokkaan hebben zich niet zelf gemeld bij de Viva omdat ze zo'n leuk ideetje hadden over de vooroordelen die er over ze bestaan. En om dat eens lekker uitvergroot in beeld te brengen. Dát zou zelfspot geweest zijn. Nu is het dat niet. Nu is het op basis van vooroordelen eens kijken of we daar een leuke uitzondering op kunnen vinden. Hé verrek, behalve die luie neger... ja hoor, het kan.

Maar om de een of andere reden denk ik zomaar dat de mensen uit dit artikel niet zelf bedacht hebben dat het wel leuk zou zijn om zichzelf eens als normaal mens te presenteren. Dat zijn ze al, dus daar is geen noodzaak toe.

Met medelijden heb ik verder niets trouwens, behalve dat ik er zelf wel eens tegenaan loop. En dat vind ik maar verrekte irritant. Net zoals ik het maar verrekte irritant vind als mensen in plaats van mij alleen maar één uitvergrote eigenschap van mij blijven zien. En geknuffeld hoeft er van mij ook al niet te worden. (Tenzij je mijn man of mijn kind bent, voor hen maak ik een uitzondering. )Die luie neger en die kutmarokkaan, zijn er niet aan hun haren bijgesleept, zijn mensen die de keuze hebben gehad om er al dan niet aan mee te werken. Wie is wie om dat af te wijzen?
quote:Cateautje schreef op 04 februari 2011 @ 14:09:

[...]

Die luie neger en die kutmarokkaan, zijn er niet aan hun haren bijgesleept, zijn mensen die de keuze hebben gehad om er al dan niet aan mee te werken. Wie is wie om dat af te wijzen?wat is je punt precies?
quote:Iwannalive schreef op 04 februari 2011 @ 12:39:

[...]

Volgens mij hou je mensen die zo een soort houding hebben tegenover allochtonen wel een spiegel voor met dit soort akties als in de OP benoemd. Je daagt ze als het ware uit, confronteert ze met de vooroordelen die ze hebben. Eigenlijk stel je hard op de vraag "maar is dat allemaal wel zo wat jij denkt te weten over die mensen?"

Kijk anders eens naar een aflevering van Tienerruil XL. Daarin zie je het ook zo goed. Sommige tieners hebben een enorm vooroordeel over buitenlanders of homo's/lesbo's en gaan daar heel ver in. De manier om het beeld dat ze in standhouden over die groep mensen te laten wankelen is hen een kijkje te geven in het leven van de homo's/lesbo's en buitenlanders. Zodra iemand ook maar iets doet dat die persoon eigenlijk ook wel leuk of normaal vindt, verandert dat abnormale beeld dat hij van die ander heeft.

Onbekend maakt onbemind.Als het doel van dit artikel werkelijk zo idealistisch was, dan snap ik oprecht niet waarom 9 van de 10 covermeisjes (of misschien zelfs nog wel meer) blanke meisjes zijn. De beste manier om te laten zien dat [noem een groep waaraan een vooroordeel hangt] ook gewoon mensen zijn, is simpelweg door ze gewoon als normale mensen te behandelen. Zonder dus steeds die verschillen te benadrukken. Want juist het benadrukken van verschillen wekt de indruk dat het daadwerkelijk om een ander soort mensen gaat.
Ik heb er maar weinig aan toe te voegen.. Maar gierige kaaskop? Hier in nederland kan en mag bijna alles.. Dus vind ik niet echt de juiste benaming...
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:13:

[...]

Als het doel van dit artikel werkelijk zo idealistisch was, dan snap ik oprecht niet waarom 9 van de 10 covermeisjes (of misschien zelfs nog wel meer) blanke meisjes zijn. De beste manier om te laten zien dat [noem een groep waaraan een vooroordeel hangt] ook gewoon mensen zijn, is simpelweg door ze gewoon als normale mensen te behandelen. Zonder dus steeds die verschillen te benadrukken. Want juist het benadrukken van verschillen wekt de indruk dat het daadwerkelijk om een ander soort mensen gaat.eens, nog nooit een mooie moslima gezien op de cover van viva, met hoofddoek uiteraard
quote:Cateautje schreef op 04 februari 2011 @ 14:09:

[...]

Die luie neger en die kutmarokkaan, zijn er niet aan hun haren bijgesleept, zijn mensen die de keuze hebben gehad om er al dan niet aan mee te werken. Wie is wie om dat af te wijzen?Jij dicht mij medelijden toe en jij stelt dat het artikel gaat over zelfspot. Beiden zijn nu ontkracht, toch? Dat mensen aan zo'n artikel meewerken, moeten ze zelf weten. En ik hoop voor die mensen dat ze dat inderdaad doen omdat ze zelfspot hebben. Maar dat maakt de aanpak in mijn ogen nog steeds niet minder onbenullig en/of beledigend voor de groepen die voor het voetlicht geplaatst worden.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 13:54:

Maar sjonnie, het is echt 4000 jaar, Nero, Atilla de Hun, al die wrede griekse koningen, de kerk (allemaal witte mannen) ten tijde van de middeleeuwen. De vrouwen werden opgejaagd, uitgehuwelijk, verkracht, op de brandstapel gebracht, gehouden als fokkoe, en nu ineens moet de witte man het opnemen voor de vrouw? Prima Wilders en co. zorg er eerst maar eens voor dat er vrouwen aan de top komen, te beginnen bij je eigen partij.Nee joh, dat waren allemaal lokale witte mannetjes, die lokaal of net iets over de grens de boel op stelten jaagden. Tegenover Atilla kan je net zo goed een Temujin zetten en die was wel heel erg geel. Blanke werelddominantie is vrij recent.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 14:06:

[...]

Haha, maak je speciaal een nick aan (en wat voor nick) omdat mee te delen? Waarom reageer je niet gewoon onder je oude nick, of durf je dat niet?Leuk he, dat je nu aandacht krijgt. Zo, ga nu maar in je boxje weer zitten dan kunnen de grote mensen weer verder praten.. *pat* *pat*
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 14:15:

[...]

eens, nog nooit een mooie moslima gezien op de cover van viva, met hoofddoek uiteraardOok nog nooit een mooie hindoestaanse trouwens, om die discussie maar wat breder te houden.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 14:15:

[...]

eens, nog nooit een mooie moslima gezien op de cover van viva, met hoofddoek uiteraardEn als er een keer een allochtoon op de cover staat dan is het één of andere lelijke artiest of halve BN-er. Nooit eens een willekeurige frisse Antilliaan of iets dergelijks.
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:13:

[...]

Als het doel van dit artikel werkelijk zo idealistisch was, dan snap ik oprecht niet waarom 9 van de 10 covermeisjes (of misschien zelfs nog wel meer) blanke meisjes zijn. De beste manier om te laten zien dat [noem een groep waaraan een vooroordeel hangt] ook gewoon mensen zijn, is simpelweg door ze gewoon als normale mensen te behandelen. Zonder dus steeds die verschillen te benadrukken. Want juist het benadrukken van verschillen wekt de indruk dat het daadwerkelijk om een ander soort mensen gaat.Het gaat ook om andere soorten mensen en het onvermogen van de Nederlandse maatschappij, om daar fatsoenlijk mee om te gaan. Nederland gaat er vanuit tolerant te zijn, maar is het wel zo fijn om getolereerd te worden? Nederland gaat er vanuit verdraagzaam te zijn, maar is het wel zo fijn dat je verdragen wordt?Juist omdat het hier gaat om andere soorten mensen. Is het niet de bedoeling dat we elkaar leren waarderen en onze eigen-aardigheden op prijs weten te stellen? Dit wat Viva doet gaat geheel aan de tolerantie en verdraagzaamheid voorbij, en dat werd een keertje tijd dat daar ook eens aandacht aan wordt besteed.
quote:Cateautje schreef op 04 februari 2011 @ 14:04:

[...]

Laar Iris gewoon met rust, daar gaat dit topic niet over.

Zit jij soms in haar groepje?

Dit hele forum gaat over Iris, of je het nou leuk vindt of niet.
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:15:

[...]

Jij dicht mij medelijden toe en jij stelt dat het artikel gaat over zelfspot. Beiden zijn nu ontkracht, toch? Dat mensen aan zo'n artikel meewerken, moeten ze zelf weten. En ik hoop voor die mensen dat ze dat inderdaad doen omdat ze zelfspot hebben. Maar dat maakt de aanpak in mijn ogen nog steeds niet minder onbenullig en/of beledigend voor de groepen die voor het voetlicht geplaatst worden.Dat zijn dus ook kaaskoppen en truttige christenen en meerdere blanke groeperingen, er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen blank en zwart.
Hoogstens Umberto Tan of Najib Amhali. Laten dat juist niet de mensen zijn die je op de voorpagina wilt hebben. Niet omdat het slechte voorbeelden zijn maar om de aandacht ergens anders op te vestigen ipv het voorgekauwde.
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:06:

[...]

)Dat is precies wat me stoorde aan de opzet.
quote:Charlotte69 schreef op 04 februari 2011 @ 14:21:

[...]

Zit jij soms in haar groepje?

Dit hele forum gaat over Iris, of je het nou leuk vindt of niet.
quote:Cateautje schreef op 04 februari 2011 @ 14:24:

[...]

Lachen met mij hè, ik vond het zelf ook best wel een goeie!
quote:qwertuu schreef op 04 februari 2011 @ 14:16:

[...]

Ook nog nooit een mooie hindoestaanse trouwens, om die discussie maar wat breder te houden.Of een bosjesvrouw
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:16:

[...]

Leuk he, dat je nu aandacht krijgt. Zo, ga nu maar in je boxje weer zitten dan kunnen de grote mensen weer verder praten.. *pat* *pat*Gut gut, wat een held ben jij. Beetje provoceren onder een nieuwe nick.
Hey. Nou mis ik wéér de kankerjood in het rijtje, Viva.
Ze willen natuurlijk niet antisemitisch overkomen hè, Kjong.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven