het psyche forum

18-03-2011 21:03 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier in het psyche forum nogal wat "toestanden" .

vaak van mensen die lichamelijk prima in orde zijn en dus eigenlijk gezegend zijn met het leven dat ze gekregen hebben.

toch raar dan eigenlijk dat ze psychische problemen hebben met bijvoorbeeld de rouwverwerking van hun overleden cavia die ze als kind verloren hebben.

Ik zou tegen diegene willen zeggen. kijk naar de andere kant van de wereld of dichterbij naar de invalide buuf/buum en besef hoe SCHATrijk je bent en zeik niet zo.
Ik kom je opzoeken is een dreiging. Het is maar goed dat ik je niet kan vinden en dat ik geen zin heb om er moeite voor te doen is geen dreiging.

Verder vind ik (persoonlijk) dat het ene scheldwoord niet erger is dan het andere scheldwoord. Een scheldwoord is niet meer dan een kernachtige omschrijving van een toegedichte eigenschap. Heeft niets met lichaamsdelen, dieren of oorlog te maken dus.

Oftewel: relativeren
quote:positivodo schreef op 18 maart 2011 @ 23:27:

Ik stel overigens voor dat je die ontspannende link naar dat fijne boed.wijsheden.pdfje nog eens even goed gaat doornemen, er valt voor jou ook nog wel wat te halen.Dank je voor je advies
quote:yellowlove schreef op 18 maart 2011 @ 23:26:

Nou Meds , jij ziet wel het positieve in mensen, ook heel veel waard (serieus gemeend trouwens)

Maar toen ik in de OP het woord 'zeik' las, was ik er al snel klaar mee. Ik vind dat veroordelend. Veroordelend naar mensen toe die geestelijk lijden.Er zullen heus gevallen zijn waarvan echt geldt dat er wat minder gezeken en meer gerelativeerd kan worden. Maar ik denk dat het gros dat zich hier aangevallen wordt daar zeker niet onder geschaard kan worden. Andersom kan je ook stellen dat TO zich niet zo op moet winden over deze mensen want "er zijn wel ergere dingen in de wereld"
quote:mamzelle schreef op 18 maart 2011 @ 23:28:

Ik kom je opzoeken is een dreiging. Het is maar goed dat ik je niet kan vinden en dat ik geen zin heb om er moeite voor te doen is geen dreiging. Zo wordt het ook in het echte leven gezien. Iets kan bedreigend over komen maar is dat niet rechtstreeks. Ik vind wel dat dit soort uitspraken gewoon niet moeten worden gedaan. Hier niet en in het echte leven ook niet. Niet nodig ook.
quote:meds schreef op 18 maart 2011 @ 23:24:

[...]

eens ik vind het ronduit walgelijk dat ik dat de afgelopen twee dagen nu al voor de derde keer zie hier op VF.Ik vind het echt/oprecht ronduit walgelijk/weerzinwekkend dat mensen een vergelijking trekken met een oorlog terwijl ze geen idee hebben waar ze het over hebben.
Macumba ik vraag me oprecht af of je naar aanleiding van de reacties op dit topic een ander inzicht gekregen hebt.

Of dat je inzicht een beetje bijgesteld is?
quote:mamzelle schreef op 18 maart 2011 @ 23:28:

Ik kom je opzoeken is een dreiging. Het is maar goed dat ik je niet kan vinden en dat ik geen zin heb om er moeite voor te doen is geen dreiging.

Verder vind ik (persoonlijk) dat het ene scheldwoord niet erger is dan het andere scheldwoord. Een scheldwoord is niet meer dan een kernachtige omschrijving van een toegedichte eigenschap. Heeft niets met lichaamsdelen, dieren of oorlog te maken dus.

Oftewel: relativeren Er is zeker een gradatie in scheldwoorden. Je hebt "algemene scheldwoorden" en je hebt scheldwoorden die bijvoorbeeld refereren aan de grootste genocide ooit (WOII) of scheldwoorden die racistisch zijn. Dat vind ik echt een andere gradatie dan een doorsnee geslachtsdelenuitroep. Kloten en Kutten hebben we namelijk allemaal, je doet dan niet aan specifieke negatieve beeldvorming, opzettelijk bepaalde groepen kwetsen of haatzaaierij.
Sjah, Meds, ik weet het niet. Ik ken iemand die heeft echt wekenlang gehuild en gekrijst toen haar huisdier doodging. En ik ken mensen die hun kind zijn verloren. Ja ,ik kan me wel voorstellen dat de tendens is dat eht laatste 'erger' is dan het eerste, maar je kunt je ergste verdriet niet inbeelden denk ik, je kunt alleen maar iets ervaren, en dat is dan het ergste wat je tot nu toe meegemaakt hebt.

Ik voel me verder trouwens niet heel erg persoonlijk aangevallen, ondanks mijn psychische problemen. Meer dat ik gewoon oprecht niet begrijp hoe je kunt denken dat relativeren psychisch lijden oplost. Ken niemand bij wie dat werkte.
quote:Floks schreef op 18 maart 2011 @ 23:32:

[...]

Ik vind het echt/oprecht ronduit walgelijk/weerzinwekkend dat mensen een vergelijking trekken met een oorlog terwijl ze geen idee hebben waar ze het over hebben.eensch
quote:yellowlove schreef op 18 maart 2011 @ 23:34:

Ik voel me verder trouwens niet heel erg persoonlijk aangevallen, ondanks mijn psychische problemen. Meer dat ik gewoon oprecht niet begrijp hoe je kunt denken dat relativeren psychisch lijden oplost. Ken niemand bij wie dat werkte. werkte het maar dan hadden we al die psychologen/ pilletjes ed therapieën niet nodig, denkt dat wel het liefst allemaal gewoon goed functioneren zonder hulpmiddelen.
anoniem_63658 wijzigde dit bericht op 18-03-2011 23:38
Reden: Quote wat ingekort tot de kern waar ik op reageerde
% gewijzigd
quote:yellowlove schreef op 18 maart 2011 @ 23:34:

Sjah, Meds, ik weet het niet. Ik ken iemand die heeft echt wekenlang gehuild en gekrijst toen haar huisdier doodging.

Dat kan, dat is ook verdrietig

En ik ken mensen die hun kind zijn verloren. Ja ,ik kan me wel voorstellen dat de tendens is dat eht laatste 'erger' is dan het eerste,

Ja maar het is geen wedstrijdje toch?

maar je kunt je ergste verdriet niet inbeelden denk ik, je kunt alleen maar iets ervaren, en dat is dan het ergste wat je tot nu toe meegemaakt hebt.

Maar iemand die een kind verliest kan evengoed ook verdrietig zijn om een huisdier.

Ik voel me verder trouwens niet heel erg persoonlijk aangevallen, ondanks mijn psychische problemen. Meer dat ik gewoon oprecht niet begrijp hoe je kunt denken dat relativeren psychisch lijden oplost. Ken niemand bij wie dat werkte.

Het werkt wel, maar lang niet in alle gevallen. Je lost er een manische depressie niet mee op bijvoorbeeld. Maar mensen worden wel stabieler naarmate ze ouder worden, meer mee hebben gemaakt en dus beter kunnen relativeren. Maar het werkt niet om tegen iemand die rouwt te zeggen: Kop op joh, in Japan, da's pas kloten.

Aan de andere kant was er gisteren een topic, waarbij iemand beweerde dat het feit dat iemand waar ze een vittie mee had haar negeerde, emotionele manipulatie was, en dat dat een wereldprobleem aan het worden is. Dan zeg ik, Kop op joh, in Japan, daar hebben ze pas een wereldprobleem...

Kortom, de relativatie-methode is maatwerk
Persoonlijk vind ik NSB-er al redelijk in de richting van de tyfus, de pest of andere historische scheldwoorden gaan. Het woord wordt uitsluitend in de betekenis 'verrader' gebruikt en nooit in de betekenis 'jodenhater', 'genocide-ontkenner' of iets anders dat rechtstreeks met de oorlog van doen heeft.

Die oorlog was echt niet erger dan andere oorlogen. Wel meer slachtoffers, maar slachtoffers vallen er in elke oorlog. Heeft totaal geen zin om het ene leed groter te maken dan het andere leed (en daarmee zijn we mooi weer on topic).

By the way vind ik 'konijn' veruit de beste verwensing die er vanavond op dit topic is gespuid, als er dan toch iets gespuid moest worden.
@ Meds : Aaah, dat topic inderdaad. Maar dat stond niet op de psyche pijler

Ik begrijp wel wat je bedoelt trouwens, maar het is inderdaad maatwerk. En ik denk dat de grenzen van waar het 'kan' voor iedereen anders is, daardoor kan het soms lomp/onaardig/hard overkomen. Zoals bij deze OP is gebleken.

Wat betreft het schelden: Ik ben er geen voorstander van, sowieso niet op het forum. Behalve wiswijf voor OP meltdowns heb ik volgens mij nog nooit echt gescholden hier. Ik denk dat we ons, ondanks onze woede af en toe , best kunnen proberen te beheersen, want scheldwoorden vind ik ook (en dat blijkt maar weer) van die woorden die totaal verkeerd kunnen vallen. (en soms nog lomper dan al bedoeld, want schelden is natuurlijk bedoeld om iets onaardigs te zeggen)
anoniem_71971 wijzigde dit bericht op 18-03-2011 23:45
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:mamzelle schreef op 18 maart 2011 @ 23:40:

By the way vind ik 'konijn' veruit de beste verwensing die er vanavond op dit topic is gespuid, als er dan toch iets gespuid moest worden.

Ik vind het een degradatie van een schattige onschuldige diersoort.

Schandalig eigenlijk
Het konijn is zo fluffy dat ik alleen maar kan lachen als het woord als scheldwoord gebruikt wordt. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke eigenschappen je een persoon toedicht door haar konijn te noemen maar allee, ondanks schattigheidsfactor toch een kwalificatie van de persoon, zij het niet een erg exacte.

Kan me niet herinneren ooit gescholden te hebben op dit forum, maar mss heb ik last van een selectief geheugen (gesneerd heb ik zeker wel en dat is ook niet aardig/niet nodig).
Zanne ik maak mijn excuses naar jou toe, ik had dat woord nooit mogen zeggen.

Mijn oprechte excuus

Persoonlijk vind ik NSB-er al redelijk in de richting van de tyfus, de pest of andere historische scheldwoorden gaan. Het woord wordt uitsluitend in de betekenis 'verrader' gebruikt en nooit in de betekenis 'jodenhater', 'genocide-ontkenner' of iets anders dat rechtstreeks met de oorlog van doen heeft.

Die oorlog was echt niet erger dan andere oorlogen. Wel meer slachtoffers, maar slachtoffers vallen er in elke oorlog. Heeft totaal geen zin om het ene leed groter te maken dan het andere leed (en daarmee zijn we mooi weer on topic).

By the way vind ik 'konijn' veruit de beste verwensing die er vanavond op dit topic is gespuid, als er dan toch iets gespuid moest worden.Tja...... in elke oorlog vallen slachtoffers ja. Laten we vooral het ene leed niet niet groter maken dan het andere.

By the way vind ik 'konijn' veruit de beste verwensing die er vanavond op dit topic is gespuid, als er dan toch iets gespuid moest worden.Die oorlog was de laatste die op Nederlands grondgebied heeft plaatsgevonden, waarbij 6 miljoen mensen op mechanische wijze zijn vermoord vanwege bijv. afkomst (joden, zigeuners, homoseksuelen, gehandicapten), waarbij op papier stond hoe de agressor bovendien deze moorden financieel kon uitbuiten. Door mensen te gebruiken als economisch product of experimenteel materieel voor de wetenschap. Daarnaast stierven er plm 60 tot 70 miljoen mensen aan het front en in de steden. Het was de enige oorlog waarin kernwapens zijn gebruikt. Daarmee is de WOII in omvang en uitvoering de meest schrikwekkende oorlog ooit. En ieder die dat niet ziet heeft zand in de ogen. Dit gegeven, mede gelet op het feit dat er op dit moment nog mensen in leven zijn die hun hele familie zijn verloren in de kampen is het not done om WOII termen te gebruiken als scheldwoord. Iedere vergelijking met deze verschrikking is zover buiten proportie, zo verstoken van enige kennis en empathie, ik heb daar geen woorden voor

De tweede wereldoorlog niet erger dan een andere oorlog? Er heeft een enorme genocide plaatsgevonden.

NSB'ers waren de mensen die de onderduikers en verzetsmensen verraadden om ze op transport te zetten of kapot te martelen.

Ik vind het bij lange na niet hetzelfde als tyfus.
Invisible tears are the hardest to wipe away.
Amen Meds!
Niemand van onze generatie is bevoegd om ook maar iets van de oorlog te vinden of een vergelijking te trekken.
Is schelden met een ziekte die - hier - niet - meer - voorkomt wél ok?

Is tering of typhus niet erg en " krijg een klaplong" of " krijg een embolie " wél?

En waarom zeggen we niet " krijg een middenoorontsteking van een week " , want dat is ook héél erg vervelend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik doe niet aan (valse of tijdgebonden) empathie. Check de tabel uit het onderwerp 'genocide' op Wikipedia. Dat de schaal van WOII in geen verhouding staat tot eerdere oorlogen doet er niet aan af dat in de basis de agressoren in elke oorlog even agressief waren. Eerdere agressoren (of latere) beschikten over minder middelen of minder organisatie.

Over een paar honderd jaar/paar duizend jaar is de tweede wereldoorlog niet meer dan één van de zovele oorlogen die deze aarde heeft geteisterd.
Rare bochten maakt dit topic.

TO heeft het over zogenaamd psychisch leed, nu komt WOII ter sprake, dé oorlog waarin men overtuigd was dat psychisch zieken degeneratieven waren die vernietigd moesten worden. Wat, o horror, ook gebeurde.
Bull, van niets mogen vinden. We vinden toch ook met zijn allen dat Afrikanen en Afro-amerikanen niet meer moeten zeiken over de slavernij van enkele honderden jaren terug? Wat ze dus mooi wel doen omdat ze zich zelf slachtoffer voelen, al dan niet terecht. Dan ook niet zeiken over iets wat onze oma's en opa's is overkomen. Of zijn die laatsten meer mens dan de overgrootouders van de eersten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven