
Wanneer naar groep 3 en waarom?

zondag 13 januari 2008 om 22:12
Eens met Ellen. Daarna kan een kindje niet meer ergens blijven zitten, want officieel ben je al eens blijven zitten.
Maar andere haken en ogen zijn juist, dat als je door gaat. Dan ben je 11 als je naar de middelbare school gaat en 17 als je wilt studeren. Dus geen ov jaarkaart. Maar goed die is er tegen die tijd vast helemaal niet meer. Maar wat ik zeggen wil dat je je hele schooltijd de jongste bent. Dat kan een voordeel of een nadeel zijn. Maar houdt het wel in je gedachten.
Maar andere haken en ogen zijn juist, dat als je door gaat. Dan ben je 11 als je naar de middelbare school gaat en 17 als je wilt studeren. Dus geen ov jaarkaart. Maar goed die is er tegen die tijd vast helemaal niet meer. Maar wat ik zeggen wil dat je je hele schooltijd de jongste bent. Dat kan een voordeel of een nadeel zijn. Maar houdt het wel in je gedachten.

zondag 13 januari 2008 om 22:12
Hij klinkt slim. Zou het niet vervelend zijn als hij zich de rest van zijn basisschoolcariere gaat lopen vervelen? Nu kun je deze keus nog makkelijk maken, maar als hij straks een aantal jaar in dezelfde klas heeft gezeten is het moeilijker om hem opeens een jaar hoger te zetten. Als hij zich dan stierlijk zit te vervelen heeft hij al vriendjes gemaakt en is het emotioneel veel lastiger om hem cognitief uitgedaagd te houden.
Als zelfs de juf zegt dat hij nu best naar groep 3 kan, dan zou ik dat toch maar sterk overwegen. Zo'n juf zegt dat niet voor niets.
Als zelfs de juf zegt dat hij nu best naar groep 3 kan, dan zou ik dat toch maar sterk overwegen. Zo'n juf zegt dat niet voor niets.
zondag 13 januari 2008 om 22:17
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 21:42:
Of hij heel goed kan leren kan ik niet beoordelen, want daar heb ik geen verstand van. Volgens de juf is hij slim. Hij rekent tot over de 20 en kent best veel letters.
Zo!! Als je boeken gaat lezen over wat je kind leert in groep 3 dan is een van de EINDdoelen rekenen tot 20. Ik weet natuurlijk niet hoe het met taalvaardigheid en leesvaardigheid is gesteld, maar als ik dit zo lees is dit geen kind dat nog een jaar moet kleuteren.
Ik weet dat ik geen reclame mag maken voor een bepaalde site, maar google eens op hoogbegaafdheid.
Juffen weten ook niet alles en zeker niet op dit vlak!! Is mijn persoonlijke ervaring. Ga goed letten op onderpresteren. Succes!!
Of hij heel goed kan leren kan ik niet beoordelen, want daar heb ik geen verstand van. Volgens de juf is hij slim. Hij rekent tot over de 20 en kent best veel letters.
Zo!! Als je boeken gaat lezen over wat je kind leert in groep 3 dan is een van de EINDdoelen rekenen tot 20. Ik weet natuurlijk niet hoe het met taalvaardigheid en leesvaardigheid is gesteld, maar als ik dit zo lees is dit geen kind dat nog een jaar moet kleuteren.
Ik weet dat ik geen reclame mag maken voor een bepaalde site, maar google eens op hoogbegaafdheid.
Juffen weten ook niet alles en zeker niet op dit vlak!! Is mijn persoonlijke ervaring. Ga goed letten op onderpresteren. Succes!!
zondag 13 januari 2008 om 22:18
Nippo, als de juf er zelf mee komt zou ik voor groep 3 kiezen.
Ik heb zelf een zoon die van november is en ook vervroegd naar groep 3 is gegaan en bij hem was het zo dat als hij makkelijk werk moest doen juist ging onderpresteren
( Hij had destijds ( in groep 1) op de test van groep 1 een C niveau en de test van groep 2 een A niveau, dus hoe moeilijker, hoe beter hij presteerde)
Hij moet echt uitgedaagd worden.
Mij zoon is nu net 8 en zit in groep 5 en doet werk van groep 6 en 7.
Daar spelen ze heel goed op in op school.
Wat ik wel vind is dat karakter een heel grote rol speelt, mijn zoon is heel leergierig, wil altijd verder, hij leeft pas als hij uitdagingen krijgt.
Sociaal-emotioneel gezien ligt hij achter door autisme, maar hij is zeker geen uitzondering, vind ik. Hij heeft vriendjes die net als hem zijn. Gewoon uit zijn klas.
Mijn jongste is toevallig getest vanwege een spraakachterstand die hij toen had en daar kwam een grote cognitieve voorsprong uit: ook een heel hoog IQ. maar hij is qua karakter heel anders, dus dat weet ik nog niet, hoe dat zal gaan.
Hij zit nog maar net op de basisschool. Hij is van december.
Mij is vanuit die hulpverlening aangeraden hem genoeg uit te dagen en hem meteen naar groep 1 te laten gaan ipv de instroom ( groep 0), maar ik wacht eerst maar eens af hoe het gaat de komende maanden.
Ik heb zelf een zoon die van november is en ook vervroegd naar groep 3 is gegaan en bij hem was het zo dat als hij makkelijk werk moest doen juist ging onderpresteren
( Hij had destijds ( in groep 1) op de test van groep 1 een C niveau en de test van groep 2 een A niveau, dus hoe moeilijker, hoe beter hij presteerde)
Hij moet echt uitgedaagd worden.
Mij zoon is nu net 8 en zit in groep 5 en doet werk van groep 6 en 7.
Daar spelen ze heel goed op in op school.
Wat ik wel vind is dat karakter een heel grote rol speelt, mijn zoon is heel leergierig, wil altijd verder, hij leeft pas als hij uitdagingen krijgt.
Sociaal-emotioneel gezien ligt hij achter door autisme, maar hij is zeker geen uitzondering, vind ik. Hij heeft vriendjes die net als hem zijn. Gewoon uit zijn klas.
Mijn jongste is toevallig getest vanwege een spraakachterstand die hij toen had en daar kwam een grote cognitieve voorsprong uit: ook een heel hoog IQ. maar hij is qua karakter heel anders, dus dat weet ik nog niet, hoe dat zal gaan.
Hij zit nog maar net op de basisschool. Hij is van december.
Mij is vanuit die hulpverlening aangeraden hem genoeg uit te dagen en hem meteen naar groep 1 te laten gaan ipv de instroom ( groep 0), maar ik wacht eerst maar eens af hoe het gaat de komende maanden.
zondag 13 januari 2008 om 22:18
Hier ook zoon van begin december, heeft ruim twee en een half jaar gekleuterd. GElukkig! Hij kon het ook qua IQ prima aan eerder te beginnen (zelfde als kind van Nippo, al met vier jaar alle letters en rekenen), maar was er sociaal emotioneel nog zeker niet aan toe. Nog te veel spelen. Wat onzeker. Ik ben er dan ook superblij om dat hij nu "pas" in groep 3 zit.
Dochter is van eind oktober, ze is net 4 en zit dus in groep 1. Bij haar zou ik eveneens eerder kiezen voor langer kleuteren, dan voor groep 3, hoewel ook zij alle letters kent en enigszins kan rekenen, en sociaal (gelukkgi) een stuk vaardiger is dan haar broer. Ze moeten nog zo lang leren... daarentegen moet een kind zich niet vervelen in groep 2.
Die regel van oktober, november, december - dat kinderen uit die maanden dus maar een kleine twee jaar kleuteren - wordt bij ons op school voor het eerst dit jaar vrij stritk toegepast. En daar zit inderdaad wel het een en ander achter. Oa dat het voor een school als slecht presteren wordt gezien als de kinderen meer dan 2 jaar kleuteren, en daar hangen weer beoordelingen van Onderwijsinspectie aan vast enzo.... en het belang daarvan hangt vast weer erg van de school af, maar veel scholen willen natuurlijk graag een goede beoordeling.
Ten slotte: het verhaal van irenek gaat ook op voor mijn man. Is ook van september, dus vroege leerling, en heeft daar eigenlijk lang last van gehad. Pas tijdens studietijd ging het "verschil" vroege - late leerling er echt uit.
Dochter is van eind oktober, ze is net 4 en zit dus in groep 1. Bij haar zou ik eveneens eerder kiezen voor langer kleuteren, dan voor groep 3, hoewel ook zij alle letters kent en enigszins kan rekenen, en sociaal (gelukkgi) een stuk vaardiger is dan haar broer. Ze moeten nog zo lang leren... daarentegen moet een kind zich niet vervelen in groep 2.
Die regel van oktober, november, december - dat kinderen uit die maanden dus maar een kleine twee jaar kleuteren - wordt bij ons op school voor het eerst dit jaar vrij stritk toegepast. En daar zit inderdaad wel het een en ander achter. Oa dat het voor een school als slecht presteren wordt gezien als de kinderen meer dan 2 jaar kleuteren, en daar hangen weer beoordelingen van Onderwijsinspectie aan vast enzo.... en het belang daarvan hangt vast weer erg van de school af, maar veel scholen willen natuurlijk graag een goede beoordeling.
Ten slotte: het verhaal van irenek gaat ook op voor mijn man. Is ook van september, dus vroege leerling, en heeft daar eigenlijk lang last van gehad. Pas tijdens studietijd ging het "verschil" vroege - late leerling er echt uit.

zondag 13 januari 2008 om 22:21
Over het algemeen vind ik de meeste juffen heel behoudend. Dus al zij dit zegt zal hij echt best goed zijn.
Maar er hoeft nu toch nog geen beslissing genomen te worden, het schooljaar duurt nog wel even hoor.
Krijgen de oudste kleuters geen Cito toets? Niet dat dat zaligmakend is, maar je haalt er behalve de toetsgegevens ook een stukje werkhouding en luisterhouding uit.
Maar er hoeft nu toch nog geen beslissing genomen te worden, het schooljaar duurt nog wel even hoor.
Krijgen de oudste kleuters geen Cito toets? Niet dat dat zaligmakend is, maar je haalt er behalve de toetsgegevens ook een stukje werkhouding en luisterhouding uit.
zondag 13 januari 2008 om 22:22
Bedankt voor die link naar ouders online, ik heb met interesse het artikel zitten lezen. En met verbazing, want ik heb nooit geweten dat hij wettelijk gezien gewoon naar groep 3 zou moeten. Dat maakt wel uit, want dat betekent dat hij later niet de enige jonge leerling zal zijn (op de lagere school zou hij dat sowieso niet zijn, maar daarna dus ook niet.
Vliegendehollander, bedankt voor je advies. Maar onderpresteren heeft in mijn ervaring meer te maken met karakter dan met intelligentie. Bovendien ben ik niet zo geinteresseerd in een label, ik wil gewoon dat hij het leuk heeft.
Vliegendehollander, bedankt voor je advies. Maar onderpresteren heeft in mijn ervaring meer te maken met karakter dan met intelligentie. Bovendien ben ik niet zo geinteresseerd in een label, ik wil gewoon dat hij het leuk heeft.
zondag 13 januari 2008 om 22:24
zondag 13 januari 2008 om 22:25
zondag 13 januari 2008 om 22:26
zondag 13 januari 2008 om 22:28
Ely, ik neem aan dat het in overleg gaat. Ons is de keuze ook helemaal niet voorgelegd als zodanig. Maar ik vind het prettig om me op het overleg voor te bereiden. Hij heeft nu dus de cito-toetsen van groep 1 en 2 gemaakt, en ik denk dat we naar aanleiding daarvan gaan praten. Maar cito-toetsen geven natuurlijk maar een beperkt beeld uiteindelijk.
zondag 13 januari 2008 om 22:28
In reactie op Ely: school heeft bij ons het standpunt: wij adviseren. Ons advies is bindend. Maar school gaat echt in alle gevallen voor overleg met de ouders. Maar als het er op aan zou moeten komen (wat je toch ook niet mag hopen) gaat het advies van de school voor, en de school volgt inderdaad de wettelijke bepaling dat kinderen van september-december naar groep 3 gaan na anderhalf jaar kleuteren (even afgerond natuurlijk).

zondag 13 januari 2008 om 22:28
quote:Elyane schreef op 13 januari 2008 @ 22:25:
Weet je, eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar wel een aanvulling op de discussie.
Ik vind eigenlijk dat de keus helemaal niet bij de ouders zou moeten liggen.
Hoe zit dat eigenlijk. Stel school adviseert groep 3, en jullie willen groep 2.
Wat dan?Dan blijft ie in groep 2 met een aantekening op het rapport en in het dossier. Tenminste hier op school.
Weet je, eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar wel een aanvulling op de discussie.
Ik vind eigenlijk dat de keus helemaal niet bij de ouders zou moeten liggen.
Hoe zit dat eigenlijk. Stel school adviseert groep 3, en jullie willen groep 2.
Wat dan?Dan blijft ie in groep 2 met een aantekening op het rapport en in het dossier. Tenminste hier op school.
zondag 13 januari 2008 om 22:33
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 22:26:
Wat een reacties, dankjewel,erg nuttig.
Lonbonton, ik herken mijn kind wel in jouw verhaal. Hij is ook heel leergierig en heeft ook uitdagingen nodig. Blij te horen dat het goed met je zoon gaat. Hoe denk je dat zijn sociaal-emotionele ontwikkeling was geweest als hij langer had gekleuterd?
Dat weet niet zeker Nippo, maar dat komt vanwege dat autisme, dus is niet echt te vergelijken.
Ik denk wel dat hij dan moeilijker gedrag had gehad, hij wordt rusteloos en gaat gek doen ( de clown uithangen) zonder uitdaging. Ik weet niet wat jou zoon doet als hij geen uitdaging krijgt, maar de mijne is dan onbereikbaar raar, haha..
(Ja, ik ben ook heel blij dat alles zo goed gaat. Het is heel onzeker geweest de laatste jaren.)
Wat een reacties, dankjewel,erg nuttig.
Lonbonton, ik herken mijn kind wel in jouw verhaal. Hij is ook heel leergierig en heeft ook uitdagingen nodig. Blij te horen dat het goed met je zoon gaat. Hoe denk je dat zijn sociaal-emotionele ontwikkeling was geweest als hij langer had gekleuterd?
Dat weet niet zeker Nippo, maar dat komt vanwege dat autisme, dus is niet echt te vergelijken.
Ik denk wel dat hij dan moeilijker gedrag had gehad, hij wordt rusteloos en gaat gek doen ( de clown uithangen) zonder uitdaging. Ik weet niet wat jou zoon doet als hij geen uitdaging krijgt, maar de mijne is dan onbereikbaar raar, haha..
(Ja, ik ben ook heel blij dat alles zo goed gaat. Het is heel onzeker geweest de laatste jaren.)
zondag 13 januari 2008 om 22:43
Mijn zoon is half december ook 5 geworden en ik heb eigenlijk dezelfde vraag.
Enerzijds denk ik ook dat hij er wel aan toe (wb cognitieve ontwikkeling), anderzijds denk ik dat hij er nog niet aan toe is (nog te speels).
Zijn juf deelt dezelfde mening als mij. We wachten gewoon dit jaar af en bekijken het aan het einde van het jaar. Er kan in een half jaar ook nog zo ontzettend veel veranderen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat als hij nog een jaar moet kleuteren, hij zich op den duur gaat vervelen. Hij is nl wel speels, maar ook erg leergierig. Al zijn vriendjes gaan overigens volgend jaar wel naar groep 3 of zitten daar nu al in (zijn allemaal ouder).
Hij wordt waarschijnlijk of de jongste óf de oudste in de klas.
Enerzijds denk ik ook dat hij er wel aan toe (wb cognitieve ontwikkeling), anderzijds denk ik dat hij er nog niet aan toe is (nog te speels).
Zijn juf deelt dezelfde mening als mij. We wachten gewoon dit jaar af en bekijken het aan het einde van het jaar. Er kan in een half jaar ook nog zo ontzettend veel veranderen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat als hij nog een jaar moet kleuteren, hij zich op den duur gaat vervelen. Hij is nl wel speels, maar ook erg leergierig. Al zijn vriendjes gaan overigens volgend jaar wel naar groep 3 of zitten daar nu al in (zijn allemaal ouder).
Hij wordt waarschijnlijk of de jongste óf de oudste in de klas.
zondag 13 januari 2008 om 22:45
Fachat, lees ook eens die link op ouders online. Ik ben daar veel wijzer geworden. Wettelijk gezien zou mijn zoon (en die van jou) gewoon naar groep 3 moeten, en anders wordt hij een zittenblijver. En dat kan bijvorbeeld consequenties hebben bij de keuze van een middelbare school. Dat is toch goed om te weten in geval van twijfel.
zondag 13 januari 2008 om 22:47
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 22:37:
Lonbonton, mijn zoon is niet autistisch maar kan wel druk zijn en de clown uithangen. En dat zien we helemaal niet als hij lego heeft, of een kralenplank op school ofzo. Dus wat dat betreft is dat hier precies hetzelfde.
Nee klopt, dat 'de clown uithangen' is niet autisme, dat is vanwege het feit dat hij geen uitdaging krijgt.
Ik had bij mijn zoon heel erg het gevoel dat er geen keus was, het werd gewoon groep 3, er is niet eens veel over gesproken. Het was gewoon logisch.
Is dat bij jouw zoon ook niet zo? Ik herkende ook altijd wel dingen als ik over jouw zoon las.
Bij mijn zoon was het zo dat hij vanaf het medisch kleuterdagverblijf naar groep 3 ging, dus het was niet zo dat hij klasgenootjes achterliet in groep 2, dat scheelde wel.
Lonbonton, mijn zoon is niet autistisch maar kan wel druk zijn en de clown uithangen. En dat zien we helemaal niet als hij lego heeft, of een kralenplank op school ofzo. Dus wat dat betreft is dat hier precies hetzelfde.
Nee klopt, dat 'de clown uithangen' is niet autisme, dat is vanwege het feit dat hij geen uitdaging krijgt.
Ik had bij mijn zoon heel erg het gevoel dat er geen keus was, het werd gewoon groep 3, er is niet eens veel over gesproken. Het was gewoon logisch.
Is dat bij jouw zoon ook niet zo? Ik herkende ook altijd wel dingen als ik over jouw zoon las.
Bij mijn zoon was het zo dat hij vanaf het medisch kleuterdagverblijf naar groep 3 ging, dus het was niet zo dat hij klasgenootjes achterliet in groep 2, dat scheelde wel.
zondag 13 januari 2008 om 22:50
zondag 13 januari 2008 om 22:54
Hoi, ik ben zelf juf van groep 1 en intern begeleider van de kleutergroepen.
Zit op het moment met hetzelfde dilemma. Mijn dochter is afgelopen november 5 geworden en zit nu in groep 2. Ik weet zelf nog niet zo goed wat ik wil als moeder.
Als intern begeleider zou ik zeggen dat okt, nov, dec kinderen doorkunnen als ze goed scoren op de screeningslijst die wij gebruiken om te testen of een kind naar groep 3 kan of niet. (deze screeningslijst hoort bij het PRAVOO-systeem). Welke testen gebruiken ze bij jou op school? Toch niet alleen de CITO hoop ik?
Als moeder is het gevoel anders. Ik vind haar nog zo jong. Ook hoorde ik van een andere moeder die hetzelfde met haar dochter had en die nu op de middelbare school zit, dat ze sociaal gezien overal achteraan hobbelt. Lijkt me ook geen fijne ervaring...
In mijn geval zit ik dus met twee petten op. Ik ga hoe dan ook op het advies van de leerkracht/mijn collega af.
Zit op het moment met hetzelfde dilemma. Mijn dochter is afgelopen november 5 geworden en zit nu in groep 2. Ik weet zelf nog niet zo goed wat ik wil als moeder.
Als intern begeleider zou ik zeggen dat okt, nov, dec kinderen doorkunnen als ze goed scoren op de screeningslijst die wij gebruiken om te testen of een kind naar groep 3 kan of niet. (deze screeningslijst hoort bij het PRAVOO-systeem). Welke testen gebruiken ze bij jou op school? Toch niet alleen de CITO hoop ik?
Als moeder is het gevoel anders. Ik vind haar nog zo jong. Ook hoorde ik van een andere moeder die hetzelfde met haar dochter had en die nu op de middelbare school zit, dat ze sociaal gezien overal achteraan hobbelt. Lijkt me ook geen fijne ervaring...
In mijn geval zit ik dus met twee petten op. Ik ga hoe dan ook op het advies van de leerkracht/mijn collega af.
zondag 13 januari 2008 om 22:59
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 22:45:
Fachat, lees ook eens die link op ouders online. Ik ben daar veel wijzer geworden. Wettelijk gezien zou mijn zoon (en die van jou) gewoon naar groep 3 moeten, en anders wordt hij een zittenblijver. En dat kan bijvorbeeld consequenties hebben bij de keuze van een middelbare school. Dat is toch goed om te weten in geval van twijfel.
Dat klopt, zo ziet de inspectie dat. Er staan officieel 8 jaren voor de basisschool en als een kind er langer over doet, dan is ie ergens "blijven zitten".
Het woord zittenblijven mag je van de inspectie ook niet noemen , maar je moet spreken van een verlengde kleuterperiode.
De 1oktobergrens is afgeschaft, deze is niet verschoven naar 1 januari, maar men kijkt naar alle kinderen individueel. Dus theoretisch is het mogelijk dat een kind van februari gewoon doorstroomt naar de volgende klas als hij/zij daaraan toe is. Of dat wenselijk is, is een tweede.
Je ziet het wel, ben vorig jaar langdurig in gesprek geweest met een inspecteur van onderwijs..... zó gezellig als zij langskomen...(NOT)
Fachat, lees ook eens die link op ouders online. Ik ben daar veel wijzer geworden. Wettelijk gezien zou mijn zoon (en die van jou) gewoon naar groep 3 moeten, en anders wordt hij een zittenblijver. En dat kan bijvorbeeld consequenties hebben bij de keuze van een middelbare school. Dat is toch goed om te weten in geval van twijfel.
Dat klopt, zo ziet de inspectie dat. Er staan officieel 8 jaren voor de basisschool en als een kind er langer over doet, dan is ie ergens "blijven zitten".
Het woord zittenblijven mag je van de inspectie ook niet noemen , maar je moet spreken van een verlengde kleuterperiode.
De 1oktobergrens is afgeschaft, deze is niet verschoven naar 1 januari, maar men kijkt naar alle kinderen individueel. Dus theoretisch is het mogelijk dat een kind van februari gewoon doorstroomt naar de volgende klas als hij/zij daaraan toe is. Of dat wenselijk is, is een tweede.
Je ziet het wel, ben vorig jaar langdurig in gesprek geweest met een inspecteur van onderwijs..... zó gezellig als zij langskomen...(NOT)
zondag 13 januari 2008 om 23:03
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 22:50:
Misschien. Ik ben denk ik een beetje huiverig omdat mijn ouders me van jongs af aan hebben ingeprent dat het beter was om te verbreden in plaats van te versnellen. En ik zag dit als een klas overslaan. Nu ik heb gelezen dat het dat helemaal niet is, ligt het voor mijn gevoel misschien wat anders.Maar je zult zien dat je zoon, ook als hij nu naar groep 3 gaat alsnog moet verbreden. Het gaat maar om een paar maanden verschil met september kindjes en als je zoon zo slim is ( en daar twijfel ik niet aan) ligt hij ook in groep 3 voor.
Misschien. Ik ben denk ik een beetje huiverig omdat mijn ouders me van jongs af aan hebben ingeprent dat het beter was om te verbreden in plaats van te versnellen. En ik zag dit als een klas overslaan. Nu ik heb gelezen dat het dat helemaal niet is, ligt het voor mijn gevoel misschien wat anders.Maar je zult zien dat je zoon, ook als hij nu naar groep 3 gaat alsnog moet verbreden. Het gaat maar om een paar maanden verschil met september kindjes en als je zoon zo slim is ( en daar twijfel ik niet aan) ligt hij ook in groep 3 voor.