zo snel oud in NL?!

16-05-2011 13:26 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wist niet goed waar dit onderwerp te plaatsen, gaat eigenlijk over denkwijze van mensen dus dan maar hier. Het valt mij de laatste jaren op dat vrouwen/mannen vanaf 25 jaar maar vooral vrouwen zichzelf al oud vinden. Dan denk ik dat is toch niet normaal meer. Op tv hoor je niet anders dan oud. Mannen van 36 die over zichzelf zeggen, ja ik ben al een ouwe lul he! Dan denk ik waar gaan we naartoe. Ben zelf 42, voel me alles behalve oud en ben ook echt geen wanna-be younger type, maar ik vind Holland er de laatste jaren niet op vooruit gaan qua mentaliteit. Het wordt steeds platvloerser en ordinairder.

Je zou je haast schamen om ouder te worden omdat je vooral niet meetelt. Die jongeren denken dat ze niet ouder worden ofzo? Ik heb er zelf geen moeite mee maar denk dat next generation het heel moeilijk gaat krijgen met ouder worden. Hoe zien jullie het?
quote:Beauke schreef op 16 mei 2011 @ 16:24:

[...]

Er valt volgens jou toch niks te discussieren omdat dit je ervaringen zijn (zie je eerdere posts)?

Volgens mij was mijn post aan plops gericht.

Maar als je je aangesproken wenst te voelen, dan past de schoen.
quote:Cateautje schreef op 16 mei 2011 @ 16:27:

[...]

Volgens mij was mijn post aan plops gericht.

Maar als je je aangesproken wenst te voelen, dan past de schoen.Ha, ha, die schoen past jou ook verdomde goed in ieder geval. Je blijft maar happen.
Ik sprak laatst een vrouw van 55 die niet eens snapte hoe de evolutietheorie werkte: als je een beetje ontwikkeld bent snap je toch wel dat je niet opeens van de aap naar de mens kan springen?

Een dag later sprak ik een 70-jarige man die nooit een boek las, wat een sukkel zeg, hoe kun je zo met jezelf leven?

En dat is een beetje mijn doorsnee ervaring van 50+ers: alleen maar met zichzelf bezig en het veiligstellen van hun pensioen, maar belangrijke feiten hebben ze niet op een rij: welke oudere weet tegenwoordig nog wanneer Willem van Oranje werd vermoord en wat een luipaard is?

Dat is toch gewoon basiskennis die je in huis dient te hebben? Wat moet je zonder? Ik vind het diep en diep triest dat ik dit moet constateren, maar ik kan niet anders...

P.s.: Die 70-jarige had nooit de basisschool afgemaakt en die vrouw van 55 had de huishoudschool gedaan...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 16 mei 2011 @ 16:32:

Ik sprak laatst een vrouw van 55 die niet eens snapte hoe de evolutietheorie werkte: als je een beetje ontwikkeld bent snap je toch wel dat je niet opeens van de aap naar de mens kan springen?

Een dag later sprak ik een 70-jarige man die nooit een boek las, wat een sukkel zeg, hoe kun je zo met jezelf leven?

En dat is een beetje mijn doorsnee ervaring van 50+ers: alleen maar met zichzelf bezig en het veiligstellen van hun pensioen, maar belangrijke feiten hebben ze niet op een rij: welke oudere weet tegenwoordig nog wanneer Willem van Oranje werd vermoord en wat een luipaard is?

Dat is toch gewoon basiskennis die je in huis dient te hebben? Wat moet je zonder? Ik vind het diep en diep triest dat ik dit moet constateren, maar ik kan niet anders...

P.s.: Die 70-jarige had nooit de basisschool afgemaakt en die vrouw van 55 had de huishoudschool gedaan...Ik vind het diep en dieptriest dat jij zo spreekt over oudere mensen
quote:Beauke schreef op 16 mei 2011 @ 16:29:

[...]

Ha, ha, die schoen past jou ook verdomde goed in ieder geval. Je blijft maar happen. Ja joh, ik ben zo dom om er op in te blijven gaan, want jij zit inderdaad alleen maar te stoken, daarom schreef ik ook, die post was aan plops gericht.
Cateautje het is een keuze die je maakt hoor, mijn moeder is veel ouder ,maar werkt nog steeds, doet er vrijwilligers werk naast in een verzorgingstehuis,gaat er soms zelfs alleen op uit en heeft een hele grote mond waarmee ze ook de ongemanierde jeugd in de stad op hun nummer zet.Nee hoor mijjn moeder is alles behalve een poppetje en zeker niet shallow, maar ze wordt wel gerespecteerd.

Nee ze heeft niet het gevoel dat ze maatschappelijk niet meer meetelt

Daarnaast heb ik vrienden in de categorie 22- 34 en het beeld dat je schept herken ik niet in hen.

Tuurlijk, als ik de trein uitstap in Rotterdam merk ik op dat je omver wordt gelopen, tuurlijk merk ik dat je met sommige jongeren geen discussie aan kan gaan,tuurlijk zie ik ook weleens jongeren die je als je ze de weg vraagt kauwgumkauwend en druk sms'end aankijken alsof je van mars komt. Maar newsflash die jongeren waren er ook toen jij twintiger was hoor, alleen zat je er toen zelf midden in en nu je ouder bent en zelf een beeld hebt van hoe het allemaal hoort kijk je een stuk kritischer naar de 'jeugd'.

Vergeet overigens niet dat het niet alleen de jeugd is he, ook de maatschappij de prestatiedruk, de media die invloed heeft op materialisme en uiterlijk.

Dat de ene jongere daar gevoeliger voor is dan de andere is ook niet nieuw.
quote:feeks schreef op 16 mei 2011 @ 16:38:

[...]

Ik vind het diep en dieptriest dat jij zo spreekt over oudere mensen

En waarom is het wel diep triest als er zo over ouderen wordt gepraat en niet om 'de jeugd van tegenwoordig'? Beiden zijn toch groepen met mensen, iedereen is toch gelijk?

Deborah wilde alleen aantonen ( tenminste, dat intepreteer ik zo) hoe het over KAN komen bij de jeugd van tegenwoordig, die generalisatie..
quote:ardni schreef op 16 mei 2011 @ 16:44:

Cateautje het is een keuze die je maakt hoor, mijn moeder is veel ouder ,maar werkt nog steeds, doet er vrijwilligers werk naast in een verzorgingstehuis,gaat er soms zelfs alleen op uit en heeft een hele grote mond waarmee ze ook de ongemanierde jeugd in de stad op hun nummer zet.Nee hoor mijjn moeder is alles behalve een poppetje en zeker niet shallow, maar ze wordt wel gerespecteerd.

Nee ze heeft niet het gevoel dat ze maatschappelijk niet meer meetelt

Daarnaast heb ik vrienden in de categorie 22- 34 en het beeld dat je schept herken ik niet in hen.

Tuurlijk, als ik de trein uitstap in Rotterdam merk ik op dat je omver wordt gelopen, tuurlijk merk ik dat je met sommige jongeren geen discussie aan kan gaan,tuurlijk zie ik ook weleens jongeren die als je ze de weg vraagt kauwgumkauwend en druk sms'end je aankijken alsof je van mars komt. Maar newsflash die jongeren waren er ook toen jij twintiger was hoor, alleen zat je er toen zelf midden in en nu je ouder bent en zelf een beeld hebt van hoe het allemaal hoort kijk je een stuk kritischer naar de 'jeugd'.

Vergeet overigens niet dat het niet alleen de jeugd is he, ook de maatschappij de prestatiedruk, de media die invloed heeft op materialisme en uiterlijk.

Dat de ene jongere daar gevoeliger voor is dan de andere is ook niet nieuw.

Sorry hoor, maar ik voel me niet aangesproken op je post.

Dat de maatschappij vindt dat ik op mijn 49ste niet meer meetel en ik in mijn handjes mag wrijven dat ik het goed voor elkaar heb. Wat betreft de mentaliteit van jongeren? Joh, daar heb ik het niet eens over gehad en dat vind ik allemaal ook reuze meevallen. Ik heb tot nu toe nog nooit jongeren aan hoeven spreken op hun gedrag en ze hebben me ook nog nooit aangekeken alsof ze van mars komen. Ben er ook niet bekend mee dat ik van de sokken word gelopen etc. etc.

Er wordt nu van alles bij me neergelegd en ik weet met de beste wil van de wereld niet waar je het vandaan haalt.
quote:Debora schreef op 16 mei 2011 @ 16:32:

P.s.: Die 70-jarige had nooit de basisschool afgemaakt en die vrouw van 55 had de huishoudschool gedaan...

Nou, nou, mijn moeder van 71 kent de belangrijkste geschiedenisfeiten met jaartal uit haar hoofd, schrijft foutloos Nederlands etc. heeft op de MMS gezeten. Overigens zou ik wel willen dat ze wat meer met haar financiën bezig was.....

Mijn oma,( leeft niet meer), heeft als meisje gestudeerd las boeken in 't Frans, Spaans, Duits en Nederlands nog op hoge leeftijd.
quote:Cateautje schreef op 16 mei 2011 @ 13:53:

Ben nu 49 en zou in deze tijd niet jong meer willen zijn, terwijl ik sociaal maatschappelijk eigenlijk helemaal niet meer mee tel.Liever dit laatste , dan dat ik het nu allemaal over zou moeten doen.

Ik vind het leven van nu vreselijk oppervlakkig. Wat me heel erg opvalt is dat de jeugd niets doet aan de algemene ontwikkeling en zich beperkt tot wat ze op school leren.Non fictie boeken worden niet gelezen, algemene kennis wordt niet van belang geacht en als het niet in wikipedia te vinden is, dan bestaat het niet.

Vind het vreselijk armoedig.enfin, eigenlijk doet het er ook niet toe!
Ik verbaas me er soms over hoe snel mensen zich oud gaan gedragen. Ik ben 30 en ga nog graag uit, lekker dansen of gewoon leuke actieve dingen doen. Maar veel jongere mensen, rond de 20, die ik ken zijn zo enorm ingekakt al. Altijd moe, vroeg naar huis en van impulsieve dingen doen hebben ze volgens mij al helemaal niet gehoord! Laatst gingen we met een hele groep weg, de leeftijd varieerde van 19 t/m 36...en het viel me enorm tegen hoe passief en mat de jongeren waren. Ik begrijp dat niet...is dat iets van de jongere generatie of zo? De mensen van mijn leeftijd en ouder waar ik mee omga zijn helemaal niet zo uitgeblust als de jonge mensen die ik ken. Zo jammer...

Als ik spontaan voorstel om iets leuks te gaan doen dan zijn het meestal de jongere mensen die beginnen te piepen over moe en een avondje overslaan. (Een avondje? Zeg maar gerust dat ze een heel leven overslaan...)
quote:ardni schreef op 16 mei 2011 @ 17:12:

[...]

enfin, eigenlijk doet het er ook niet toe!

Je kan het allemaal onderstrepen, maar het heeft toch echt niets met de mentaliteit van de jeugd te maken hoor, wat dat betreft vind ik ze prima. Dat ik in deze tijd niet jong meer zou willen zijn, heeft daar niets mee van doen.

Dat is sociaal maatschappelijk niet meer mee tel, ligt gewoon aan de Nederlandse cultuur en dat je bijna verplicht bent om onder de 35 te zijn en inderdaad, ook ik heb zo mijn bezigheden, maar ik kan niet meer veranderen, want ik wordt nergens meer aangenomen, te oud. Dat is een feit , waar niemand onderuit kan.

Werkgevers raken niets aan boven de 45, ze roepen het keihard en hondsbrutaal in de media, dus dat kan jou niet ontgaan zijn.
quote:Chantilly21 schreef op 16 mei 2011 @ 16:51:

[...]

En waarom is het wel diep triest als er zo over ouderen wordt gepraat en niet om 'de jeugd van tegenwoordig'? Beiden zijn toch groepen met mensen, iedereen is toch gelijk?

Deborah wilde alleen aantonen ( tenminste, dat intepreteer ik zo) hoe het over KAN komen bij de jeugd van tegenwoordig, die generalisatie..

Het blijkt steeds weer dat iedere generatie van de generaties daaronder roept dat ze zo slecht opgevoed zijn en geen normen en waarden meer kennen. Daarvan zijn voorbeelden bekend van honderden tot duizenden jaren terug.

Misschien weet een 15-jarige niet wat een luipaard is, maar weet die wel hoe je een website kunt programmeren: aan dat soort kennis heb je vandaag de dag veel meer, één klik op google en je ziet hoe een luipaard eruitziet. Maar een website zelf programmeren is veel ingewikkelder.

Daarom snap ik de opmerkingen van andere users ook wel dat ze die uitspraken juist vinden getuigen van ouwelijkheid. (Het komt er een beetje op neer dat je grootmoeder roept dat de de jongeren van tegenwoordig slappelingen zijn: welke jongen kan een goede sigaar nog waarderen? Een echte vent, die rookt! En welk meisje leest Joop ter Heul tegenwoordig nog of kan een behoorlijke trui breien? Het is slecht gesteld met hun algemene ontwikkeling...)

Hetzelfde geldt voor jongeren die roepen dat de ouderen alleen maar om hun eigen geld/pensioen denken en dat wij daar de dupe van zijn.

Ik zou bijna willen zeggen: je bent niet ontwikkeld als je dit soort dooddoeners uit de kast trekt. Een beetje belezen mens vermijdt dit soort domme clichés als het even kan, omdat ze gewoon niet waar zijn.

(Overigens gaf ik de ongeletterde ouderen als voorbeeld, omdat dat hopelijk een lichtje zou doen branden: je moet snappen dat de helft van de bevolking een IQ onder de 100 heeft en hoe lager je komt, hoe groter de kans dat het lezen van boeken en leren van feiten je niet makkelijk afgaat. Om die mensen als minderwaardig af te doen, vind ik niet netjes (en wederom: een beetje onbelezen). Bovendien: tot je 25e ben je verminderd toerekeningsvatbaar omdat je hersenen nog niet uitgerijpt zijn. Een jongen van pakweg 19 zit onder de hormonen en kan zeer veel moeite hebben om zich ook maar op iets te concentreren...)
Occam's razor
Ik ben een studente Psychologie van 23 jaar. En ja, die studie kan ik hartstikke goed aan ondanks mijn eigen psychische bagage. Ik heb namelijk ontzettend veel levenservaring, hoewel ik nog jong ben. Daar kan niemand over oordelen behalve ikzelf, en ik weet dat ik geschikt en capabel ben voor dit beroep.

Mijn algemene kennis gaat ontzettend ver, ook omdat ik nu eenmaal opgevoed ben met het idee dat het belangrijk is om informatie te hebben over de wereld om je heen.

Feesten, zuipen en uitgaan interesseren mij weinig. Natuurlijk klets ik lekker met vrienden over oppervlakkige dingen. Het is toch ook niet nodig om continue zware maatschappelijke discussies te voeren?

Hoewel dat goed mogelijk zou zijn, want AL mijn vrienden zijn hardwerkende, door de maatschappij geboeide jongeren, die zeker niet alleen maar zuipen, internetten en sms'en.

Mijn oma is 70, en nog in de bloei van haar leven. Ze danst, doet vrijwilligerswerk en zeurt nooit over de jeugd van tegenwoordig. Als je die term in haar omgeving gebruikt, vindt ze dat generaliserend. Zij voelt zich ook nog hartstikke jong. Na het overlijden van mijn opa is ze zelfs weer gaan daten!

Haar maatschappelijke ontwikkeling reikt echter niet zover, en van veel dingen heeft ze geen (feitelijke) kennis. Maar ze stuurt me wel mooi een e-card om mij uit te nodigen voor haar verjaardag.

Wat ik wil aantonen is dat niet alles zo zwart-wit is. Tuurlijk heb je luie, oppervlakkige jongeren. Maar je hebt ook luie, oppervlakkige ouderen.

Ik ben zoals gezegd 23, mijn oma 70, maar we denken over veel zaken hetzelfde en hebben veel lol. Zij voelt zich niet oud, ik voel me niet jong. Ik voel me gewoon mezelf en die leeftijd is maar een cijfertje, zoals mijn oma me ook altijd op het hart drukt.
Time spent with a cat is never wasted
quote:Debora schreef op 16 mei 2011 @ 18:43:

[...]

Het blijkt steeds weer dat iedere generatie van de generaties daaronder roept dat ze zo slecht opgevoed zijn en geen normen en waarden meer kennen. Daarvan zijn voorbeelden bekend van honderden tot duizenden jaren terug.

Misschien weet een 15-jarige niet wat een luipaard is, maar weet die wel hoe je een website kunt programmeren: aan dat soort kennis heb je vandaag de dag veel meer, één klik op google en je ziet hoe een luipaard eruitziet. Maar een website zelf programmeren is veel ingewikkelder.

Daarom snap ik de opmerkingen van andere users ook wel dat ze die uitspraken juist vinden getuigen van ouwelijkheid. (Het komt er een beetje op neer dat je grootmoeder roept dat de de jongeren van tegenwoordig slappelingen zijn: welke jongen kan een goede sigaar nog waarderen? Een echte vent, die rookt! En welk meisje leest Joop ter Heul tegenwoordig nog of kan een behoorlijke trui breien? Het is slecht gesteld met hun algemene ontwikkeling...)

Hetzelfde geldt voor jongeren die roepen dat de ouderen alleen maar om hun eigen geld/pensioen denken en dat wij daar de dupe van zijn.

Ik zou bijna willen zeggen: je bent niet ontwikkeld als je dit soort dooddoeners uit de kast trekt. Een beetje belezen mens vermijdt dit soort domme clichés als het even kan, omdat ze gewoon niet waar zijn.

(Overigens gaf ik de ongeletterde ouderen als voorbeeld, omdat dat hopelijk een lichtje zou doen branden: je moet snappen dat de helft van de bevolking een IQ onder de 100 heeft en hoe lager je komt, hoe groter de kans dat het lezen van boeken en leren van feiten je niet makkelijk afgaat. Om die mensen als minderwaardig af te doen, vind ik niet netjes (en wederom: een beetje onbelezen). Bovendien: tot je 25e ben je verminderd toerekeningsvatbaar omdat je hersenen nog niet uitgerijpt zijn. Een jongen van pakweg 19 zit onder de hormonen en kan zeer veel moeite hebben om zich ook maar op iets te concentreren...)Kijk, zoiets dacht ik al. De andere kant van de medaille laten zien. Ik ben het trouwens helemaal met je eens, wat bovenstaande betreft.
Mooie post, Debora, ik ben het met je eens!
Time spent with a cat is never wasted
quote:_minny schreef op 16 mei 2011 @ 17:32:

Ik verbaas me er soms over hoe snel mensen zich oud gaan gedragen. Ik ben 30 en ga nog graag uit, lekker dansen of gewoon leuke actieve dingen doen. Maar veel jongere mensen, rond de 20, die ik ken zijn zo enorm ingekakt al. Altijd moe, vroeg naar huis en van impulsieve dingen doen hebben ze volgens mij al helemaal niet gehoord! Laatst gingen we met een hele groep weg, de leeftijd varieerde van 19 t/m 36...en het viel me enorm tegen hoe passief en mat de jongeren waren. Ik begrijp dat niet...is dat iets van de jongere generatie of zo? De mensen van mijn leeftijd en ouder waar ik mee omga zijn helemaal niet zo uitgeblust als de jonge mensen die ik ken. Zo jammer...

Als ik spontaan voorstel om iets leuks te gaan doen dan zijn het meestal de jongere mensen die beginnen te piepen over moe en een avondje overslaan. (Een avondje? Zeg maar gerust dat ze een heel leven overslaan...)

Ja, die hele groep van jou is representatief voor de gehele jeugd in Nederland EN internationaal.

Sinds wanneer staat op tijd naar bed gaan voor ingekakt en uitgeblust? Ik vind het eerder een teken van verstandigheid en vooruitplannen: vandaag op tijd naar bed=morgen meer energie voor andere dingen. Persoonlijk doe ik liever leuke dingen overdag dan 's avonds, want dan is de enige optie in de kroeg/dancing/etc hangen en daar ligt mijn interesse niet zo.

Je zou ook kunnen zeggen: Hoe komt het toch dat er nog steeds een groep 30+ers is die heel sneu hun levensplezier blijft halen uit stappen en zuipen en nog steeds niet inzien wat nu echt belangrijk is in het leven. Die slaan echt hun leven over...

(Je moet me toch even uitleggen hoe je kunt verklaren dat jongeren van 19-36 uitgeblust zijn, maar dat mensen van 30 en ouder dat niet zijn... Ik zie namelijk een gekke overlap...)
Occam's razor
quote:Debora schreef op 16 mei 2011 @ 18:50:

[...]

Hoe komt het toch dat er nog steeds een groep 30+ers is die heel sneu hun levensplezier blijft halen uit stappen en zuipen en nog steeds niet inzien wat nu echt belangrijk is in het leven. En wat is daar precies sneu aan?
quote:mamalief schreef op 16 mei 2011 @ 18:53:

[...]

En wat is daar precies sneu aan?Precies mijn punt!
Occam's razor
Wat naar hoe er door sommigen gegeneraliseerd wordt over de jeugd van nu. Niks mis met de jeugd wel met mensen die overal over zeuren.
Toen ik nog "jong" was klaagde de ouderen ook al over de jeugd.

Ik weiger hieraan mee te doen want dan voel ik me pas oud en ik zit nog in de ontkenningsfase

Verder eens met de post van Debora.
quote:Debora schreef op 16 mei 2011 @ 18:50:

[...]

(Je moet me toch even uitleggen hoe je kunt verklaren dat jongeren van 19-36 uitgeblust zijn, maar dat mensen van 30 en ouder dat niet zijn... Ik zie namelijk een gekke overlap...)Dan moet je beter lezen. Dan, en alleen dan, ga ik in op wat je allemaal te zeggen hebt. Als ik daar zin in heb.
quote:Marielle29 schreef op 16 mei 2011 @ 19:34:

Wat naar hoe er door sommigen gegeneraliseerd wordt over de jeugd van nu. Niks mis met de jeugd wel met mensen die overal over zeuren.Zoals dat ze moehoehoe zijn, altijd en overal? Ik vind het opvallend hoe snel oud de jeugd is inderdaad, en hoe weinig beweging er in te krijgen is. Als ik zo om me heen kijk dan zijn het toch voornamelijk mensen vanaf eind 20 die de leuke dingen doen. Toen ik jonger was hield je mij, en mijn vrienden, met geen 10 paarden binnen...maar dat is nu wel anders zo te zien.
quote:Debora schreef op 16 mei 2011 @ 19:09:

[...]

Precies mijn punt!Jij stelt dat 30+ers sneu zijn als ze gaan stappen...Bam vraagt aan jou wat daar sneu aan is...en dat is dan precies jouw punt? Interessant...het slaat nergens op...maar interessant hoor.
quote:Marielle29 schreef op 16 mei 2011 @ 19:34:

Wat naar hoe er door sommigen gegeneraliseerd wordt over de jeugd van nu. Niks mis met de jeugd wel met mensen die overal over zeuren.Dit ja. Bovendien zie ik veel mensen hier zeuren over het gebrek aan bijvoorbeeld algemene kennis bij de jeugd, terwijl ik diezelfde mensen hier op dit forum toch reacties zie geven waarvoor ik me plaatsvervangend zou schamen als ik dat op "die leeftijd" nog zou zeggen. Überhaupt, eigenlijk. Of verliezen sommigen met het tellen der jaren ook hun gevoel voor nuance en tact?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven