Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 16:10:

jij hebt het over moslims, en die moeten zich dan aanpassen.

Ik ben daar niet mee bezig in deze discussie. Ik had het over dierenwelzijn.Het is ook logisch dat dergelijke discussies van alles losmaken, en dat we meerdere zaken gaan vergelijken. Dat is ook nodig om dan weer terug te komen tot de kern, de vraag wat we als moreel handelen moeten gaan bestempelen. En dat is lastig wanneer 'culturen' tegenover elkaar staan.
quote:judith29 schreef op 19 juni 2011 @ 16:05:

Ik grijp dit onderwerp niet aan om mijn mening over een bepaalde religie te spuien. Ik geef juist aan respect te hebben voor het feit dat de moslims, waar het hun eigen land aangaat, wel grenzen stellen aan de toelaatbaarheid van andere religies en de daarbij behorende faciliteiten en rituele gebruiken. Ik vind dat wij dat anderzijds zelf in Nederland ook zouden moeten doen onder het motto "onze cultuur is het ook waard om te leren kennen" en eens op moeten houden met het tot op het zieke af "loyaal zijn".

Tuurlijk, wil jij je schaap slachten op je balkon? Geen probleem, wij passen ons wel aan! Nee hoor, dat schaap horen we niet, daar hebben we geen last van.... Ach en dat beetje bloed, wat is daar nou erg aan.... Wil je het afval weggooien? Ach tuurlijk! Doe maar in de container hier beneden, dat ruikt zo lekker. Alles om u als moslim thuis te laten voelen hoor. Zelfs dit gaat ons niet te ver.

Het arme schaap.

Dit gebeurt ook. Het is wel lastig omdat ritueel slachten alles te maken heeft met een religie. Misschien bij oudere volken (Peru) heeft het te maken met hun bos- en natuurgoden etc.

Wij hebben te maken met een verbod dat indruist tegen de religieuze vrijheid, denkt men. Maar daar gaat het niet om. Religieuzen mogen denken en doen wat zij willen. Al willen ze vanavond onderste boven tegen het plafond aan slapen, doppen, hangen of spugen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Maar daar blijft het hier niet bij, hier gaat het over het recht van andere wezens in dit geval over dieren. Dieren hebben evengoed het recht om beschermd te worden. Nu al worden dieren eeuwen en eeuwen heen geofferd, zodat de eigenaar wel een forse plek in het nabastaandse universum zal krijgen. Men offert min of meer met gestolen leven. Ik zelf vind dat sowieso asociaal. Blijf met je poten van andermans lijf en leven af. Als je wilt offeren, geef dan je knip weg aan het dierenasiel.
P.v.d.A heeft haar mening 180 graden bijgesteld.

Kijk dit is een politiek spelletje. Zo bang zijn ze om 85 % van hun aanhang te verliezen. Liever de idealen op de schop, hoe hypocriet kan de p.v.d.a nog meer zijn?
Ik hoorde het net op de radio. Sukkels......die A staat niet voor Arbeid maar Arrogantie.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 16:23:

[...]

Dit gebeurt ook. Het is wel lastig omdat ritueel slachten alles te maken heeft met een religie. Misschien bij oudere volken (Peru) heeft het te maken met hun bos- en natuurgoden etc.

Wij hebben te maken met een verbod dat indruist tegen de religieuze vrijheid, denkt men. Maar daar gaat het niet om. Religieuzen mogen denken en doen wat zij willen. Al willen ze vanavond onderste boven tegen het plafond aan slapen, doppen, hangen of spugen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Maar daar blijft het hier niet bij, hier gaat het over het recht van andere wezens in dit geval over dieren. Dieren hebben evengoed het recht om beschermd te worden. Nu al worden dieren eeuwen en eeuwen heen geofferd, zodat de eigenaar wel een forse plek in het nabastaandse universum zal krijgen. Men offert min of meer met gestolen leven. Ik zelf vind dat sowieso asociaal. Blijf met je poten van andermans lijf en leven af. Als je wilt offeren, geef dan je knip weg aan het dierenasiel.Maar jij eet en koopt helemaal geen vlees neem ik aan?
dubbel
Ik eet geen vlees en kluif ook niet aan botjes. Mij te primitief, voel met daar heel gezond en wel bij.
quote:judith29 schreef op 19 juni 2011 @ 16:05:

Ik grijp dit onderwerp niet aan om mijn mening over een bepaalde religie te spuien. Ik geef juist aan respect te hebben voor het feit dat de moslims, waar het hun eigen land aangaat, wel grenzen stellen aan de toelaatbaarheid van andere religies en de daarbij behorende faciliteiten en rituele gebruiken. Ik vind dat wij dat anderzijds zelf in Nederland ook zouden moeten doen onder het motto "onze cultuur is het ook waard om te leren kennen" en eens op moeten houden met het tot op het zieke af "loyaal zijn".

Tuurlijk, wil jij je schaap slachten op je balkon? Geen probleem, wij passen ons wel aan! Nee hoor, dat schaap horen we niet, daar hebben we geen last van.... Ach en dat beetje bloed, wat is daar nou erg aan.... Wil je het afval weggooien? Ach tuurlijk! Doe maar in de container hier beneden, dat ruikt zo lekker. Alles om u als moslim thuis te laten voelen hoor. Zelfs dit gaat ons niet te ver.

Het arme schaap.

Wat een onzin. Waar is ooit goedgekeurd dat men op het balkon mag slachten? Dit is altijd verboden geweest. Dit soort taferelen gebeurd echt niet meer hoor. Zo achterhaald. Daarvoor zijn slachthuizen die aan alle normale regels voldoen. In welk opzicht pas jij je dan hier aan aan ' de moslims' dat vat ik weer niet?

Verschil tussen sommige moslimlanden en het westen, is dat het westen een beschaafde samenleving is dat zich heeft ontwikkeld. Daar horen ook bepaalde grondrechten en vrijheden bij. Dus eigenlijk juich jij het toe als het westen deze los gaat laten en eigenlijk een stap achteruit doet. In gematigde/ontwikkelde moslimlanden kunnen mensen van andere religies ook gewoon hun geloof uit oefenen. Daar hoeven ze zich echt niet aan te passen en dat doen ze ook echt niet.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 17:33:

Ik eet geen vlees en kluif ook niet aan botjes. Mij te primitief, voel met daar heel gezond en wel bij.Prima maar wat maakt het voor verschil of een dier geslacht wordt om gelijk op te eten. Of eerst ter offering wordt geslacht en daarna wordt opgegeten. In beide gevallen gaat een dier dood. Maar het een heeft een religieuze reden. Dus ik vatte je post niet helemaal.
quote:judith29 schreef op 19 juni 2011 @ 15:22:

Nee het dierenleed wat ermee gemoeid gaat, vind ik de belangrijkste reden om het ritueel slachten af te schaffen. En verder ben ik inderdaad van mening dat we te ver meegaan in de islamitische gebruiken.

Ik weet niet wie jansen is en lees ook verder geen andere reacties om te kijken of ik daar iets uit kan filteren, om iets of iemand mee te vergelijken. Ik geef gewoon mijn mening in een topic.

Als we het eens allemaal met elkaar eens zouden zijn, zou het een saaie wereld worden.

In welke islamitische gebruiken ga jij mee als ik vragen mag?

En als het je om dierenleed gaat, ben je dan ook tegen de megastallen de manier waarop kippen behandeld worden etc etc?
quote:judith29 schreef op 19 juni 2011 @ 14:57:

Tja ik zou zeggen, afschaffen die handel.

Als je als christelijke verhuisd naar een moslimland, staat er ook niet ineens een katholieke kerk en zijn er ook geen industriële slachthuizen om aan je wensen als immigrant nederlander te voldoen. Daar houden ze zich ook vast aan hun eigen cultuur en moet je je maar aanpassen. Waarom hier niet?

Ik vind dat de regering sowieso al veel te ver gaat met die "we moeten voor iedereen alle faciliteiten te bieden hebben" houding.Dit is complete onzin wat je zegt.
quote:hadda schreef op 19 juni 2011 @ 17:49:

[...]

Dit is complete onzin wat je zegt.Toch heeft in zekere zin wel gelijk. Als wij ons in andere landen begeven moeten we ons ook aanpassen. Ik heb zelf ook in div. landen gewerkt. Men verwacht dat je daar de taal spreekt, respect hebt voor hun gewoonten. Lijkt me meer dan wenselijk.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 10:49:

Ik vind het echt ondenkbaar dat we in deze tijd in onze samenleving dieren nog zo laten lijden. Heeft voor mij niets te maken met wat ik wel en niet van de islam of moslims vindt.

En dat schijnt door het doorsnijden van halsslagader dus niet zo te zijn, dan zijn ze op slag dood.

In de rij staan en wachten op het schot tussen de ogen daarentegen...
Toen ik laatst in een N.Afrikaans land was en op de medina liep lagen daar de schapen- geitenkoppen op een lapje stof. Afschuwelijk, ook hoe het er uit zag. Ik snap dan ook niet dat die mensen dat nog durven eten. Brrrrrrrrrrrr.
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 17:56:

[...]

En dat schijnt door het doorsnijden van halsslagader dus niet zo te zijn, dan zijn ze op slag dood.

In de rij staan en wachten op het schot tussen de ogen daarentegen...Staan ze niet in de rij te wachten tot zij een snede met een mes krijgen? Hoezo gaat ze eerst nog een rondje dartelen in de weide?
Yes! De ledenraad fluit de fractie terug! Goed zo! Nu maar hopen dat Cohen cs ruggengraat tonen en dat achterlijke verbod niet steunen.
quote:jansenenjanssens schreef op 19 juni 2011 @ 18:00:

Yes! De ledenraad fluit de fractie terug! Goed zo! Nu maar hopen dat Cohen cs ruggengraat tonen en dat achterlijke verbod niet steunen.Nee, hij is immers gewend in de draaikontenmolen te fungeren. Eerst is hij voor, nu weer tegen. Ja ja want anders verliest hij een meerderheid van zijn stemmers. Joepie daar gaan we weer aan de thee.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 17:58:

[...]

Staan ze niet in de rij te wachten tot zij een snede met een mes krijgen? Hoezo gaat ze eerst nog een rondje dartelen in de weide?Je hebt duidelijk niet gelezen wat halal slachten is? De dieren zien het mes niet juist om stress te voorkomen.
quote:gaia9 schreef op 19 juni 2011 @ 12:52:

[...]

Precies. Alles uit het verband rukken heet dat.

Wat een farce, jammer hoor!Eng idee wat het woord ritueel betekent?
Cohen en de fractie zijn de partij niet, de leden zijn de partij. Cohen en de fractie vertegenwoordigen de leden. En de ledenraad stemt tegen het verbod op ritueel slachten. Dus als Cohen een vent is, dan stemt de fractie tegen omdat de ledenraad tegen is. Simpel, zo werkt dat in de partij.

Ik kon het me al niet voorstellen dat een rechtgeaard PvdA-er hier mee akkoord zou gaan.
quote:iones schreef op 19 juni 2011 @ 13:03:

Wageningen heeft geen huisdieren waarmee hij/zij een band heeft. Dat kan niet. Niet als je zo min over dieren denkt.

Ik heb wel huisdieren. En veel. En ik haal zelfs kikkers van de weg omdat ik het zielig vind als ze platgereden worden.

Maar ze zijn NIET mijn gelijke.
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 18:04:

[...]

Je hebt duidelijk niet gelezen wat halal slachten is? De dieren zien het mes niet juist om stress te voorkomen.

Beetje naief om te denken dat een koe of schaap bij het zien van het mes denkt "he zal het wel goed geslepen zijn'? Of dat het dier zich afvraagt "is dat mes wel hallal, zou er geen varkentje mee geslacht zijn". Of misschien is er bloemkool mee gesneden, waar hij zo'n hekel aan heeft.

Je doet net alsof dit dier nadenkt over het mes, schei eens uit. Dan kan die beter bij de gamma gaan werken, als uitsmijter.

Oh nee schapen horen bij de p.v.d.a, sorry voor de vergissing. Zo mak als een schaapje, de schaapjes op het droge hebben.
Hoe haal je kikers van de weg dan? Die springen toch al weg wanneer je eraan komt? LOL

Ik hielp vroeger wel mee met padden veilig over laten oversteken tijdens de paddentrek.
quote:jansenenjanssens schreef op 19 juni 2011 @ 18:06:

Cohen en de fractie zijn de partij niet, de leden zijn de partij. Cohen en de fractie vertegenwoordigen de leden. En de ledenraad stemt tegen het verbod op ritueel slachten. Dus als Cohen een vent is, dan stemt de fractie tegen omdat de ledenraad tegen is. Simpel, zo werkt dat in de partij.

Ik kon het me al niet voorstellen dat een rechtgeaard PvdA-er hier mee akkoord zou gaan.linksgeaarde maar dan wel een die onder stroom staat.
quote:jansenenjanssens schreef op 19 juni 2011 @ 18:14:

Hoe haal je kikers van de weg dan? Die springen toch al weg wanneer je eraan komt? LOL

Ik hielp vroeger wel mee met padden veilig over laten oversteken tijdens de paddentrek.Ik benader ze van achteren zodat ze minder stress hebben als ze mijn hand niet zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven