School verbiedt fietsen - mag dat?

12-09-2011 12:59 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
De school van mijn zoon heeft de kinderen die dichtbij wonen verboden om nog op de fiets te komen. Ze moeten lopen.

Dit omdat er tekort fietsenrekken zijn.

Nu kan je discussiëren wat dichtbij is en wat niet maar ik snap dat als je naast school woont het wat overdreven is om op de fiets te komen. Maar het geldt ook voor kinderen die eigenlijk altijd op de fiets komen omdat lopen net te ver is en teveel tijd in beslag neemt.

Ik heb al gezocht op internet of daar iets over te vinden is maar heb niets gevonden.

Weet iemand dit?
Hoe gaan ze dat dan controleren? Dan zet je je fiets toch gewoon niet in het fietsenrek, maar vlak buiten school neer? Of het mag of niet, ik vind het een absurde regel.
Het is hun schoolplein. Als zij de fietsen gedeeltelijk of zelfs helemaal willen bannen, is dat ook hun goed recht.

Of het redelijk is, is natuurlijk een ander verhaal.

Wat vind jij te ver om te lopen?
Goh of het wettelijk mag heb ik geen idee van maar ik zou dit ook niet kunnen waarderen. Dan moeten ze gewoon zorgen voor meer fietsenrekken. Net zoveel rekken als leerlingen lijkt me.
gebeurd op meer scholen, ook bij de basisschool van onze kinderen.
Op de school van onze kinderen is deze regel er ook. Nog nooit iemand over gehoord.

Mijn kinderen mogen dus op de fiets (lopend zou 't al snel een kwartier zijn).

Er wordt bij mijn weten niet op gecontroleerd. Vorige week kwam er een vriendinnetje uit school mee met dochter, en die was voor die ene keer ook op de fiets naar school gegaan.
Was vroeger(25+jaar geleden) bij ons op school ook zo.

Of het wettelijk mag weet ik niet maar ik denk wel:hun plein,hun regels....

Er is nou eenmaal maar een bepaalde hoeveelheid plek die ze hebben/vrij kunnen maken voor fietsen.

Stel ze halen een stuk van het schoolplein af is het ook weer niet goed want dan is er te wenig speelruimte,krijg je daar weer gezeik over...
Is hier ook zo..binnen een straal van 1 km niet op de fiets. Ik snap wel dat het hele schoolplein ook niet vol hoeft te staan met fietsen. Dan kunnen ze niet meer fatsoenlijk spelen. ..maar goed

ze kunnen ook beter zeggen dat kinderen die binnen een straal van noem maar wat km niet met de kont in de auto op school hoeven te komen (tenzijn moeder/vader ze afzet en doorrijdt naar het werk) maar dat gebeurd in 75% van de gevallen niet. Hebben gewoon geen zin om te lopen.
Puck
Was bij mijn jongste dochter op de basisschool ook zo. Maar die zette haar fiets dan maar bij de supermarkt naast de school. Wat wel apart is dat kinderen met de auto naar school gebracht mogen worden en dat gebeurde dan ook volop.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 12 september 2011 @ 13:02:

Goh of het wettelijk mag heb ik geen idee van maar ik zou dit ook niet kunnen waarderen. Dan moeten ze gewoon zorgen voor meer fietsenrekken. Net zoveel rekken als leerlingen lijkt me.

Uhmmm ik weet niet hoor, maar woon jij wellicht op het platte land met heeeel veel ruimte? In de stad heeft ook een basisschool niet al teveel plek. En eerlijk gezegd vind ik het fijner dat de kinderen iets meer ruimte hebben op het speelplein dan dat die helemaal met fietsenstallingen wordt volgebouwd.

TO: Ik snap dat het vervelend is maar ik denk dat meer fietsenrekken geen optie is en als alle fietsen de hele tijd her en der verspreid liggen en het een rotzooi daardoor is bij het hek kan ik me wel voorstellen dat het een probleem is. Tevens mag je van de gemeente niet meer zomaar je fiets ergens neer zetten (tenminste in mijn gemeente/stad) en wellicht hebben omwonende geklaagd over het feit dat er zoveel fietsen niet in de rekken staan maar tegen elke boom/rek enz enz in de buurt van de school.

Hoe zouden ze dit volgens jou (en andere hier) dan wel moeten oplossen? Ik zou zo snel even geen oplossing weten hoor.
Tekort aan fietsenrekken is geen goede reden.

Bij ons op school geldt ook zo'n regel. Dit omdat er anders, door de hoeveelheid fietsen, nauwelijks schoolplein over is om te spelen.

Wat een redelijke afstand is om te lopen, daar valt over te twisten. Bij ons is de loopafstand altijd binnen 10 minuten lopen (wellicht nog wel minder), zodra het dus meer dan 10 minuten lopen is, mag je op de fiets.

is het belangrijk wat wettelijk gezien mag? Ik denk dat het efficiënter is om met school, via de leerkracht of ouderraad, te overleggen en toe te lichten waarom jij het bezwaarlijk vindt dat je kinderen komen lopen.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Hier ook zo'n regel, daar kwam ik pas vorige week achter. Gelukkig wonen wij net 1 straat buiten de 'no-fiets'zone', want lopend vind ik het echt te ver, dan ben je zo 40 minuten heen en weer aan het wandelen. We wonen wel binnen de 'no-auto-zone', maar daar trek ik me niet zoveel van aan. Als ik door moet naar mijn werk of het giet van de regen, ga ik mooi met de auto.

Het is hier trouwens allemaal niet strikt verboden, maar wordt wel dringend verzocht.
..
In dat geval ben ik blij dat ik niet in een grote stad woon.
Ze kunnen sowieso niemand verbieden om op de fiets te komen, ze kunnen wel een beperkt aantal plekken voor fietsen hebben, maar als je dan je fiets ergens anders wil parkeren dan lijkt het mij niet dat zij daar iets over te zeggen hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gewoon even nieuwsgierigheid van mijn kant.

Wat vind men te ver om te lopen?
Bij ons op school worden kinderen die dichtbij wonen ook VERZOCHT om lopend te komen ivm tekort aan fietsenrek. Vind ik meer dan terecht, ik snap echt niet waarom sommige kinderen met de fiets komen. Om over de auto nog maar niet te spreken ;).

Ik woon op 15 min. loopafstand en red het dus echt niet met een uurtje lunch tussen de middag om op en neer te lopen, dus ik vind dat wij wel met de fiets mogen . Maar op woensdag lopen we.
quote:Scuba schreef op 12 september 2011 @ 13:07:

[...]

Uhmmm ik weet niet hoor, maar woon jij wellicht op het platte land met heeeel veel ruimte? In de stad heeft ook een basisschool niet al teveel plek. En eerlijk gezegd vind ik het fijner dat de kinderen iets meer ruimte hebben op het speelplein dan dat die helemaal met fietsenstallingen wordt volgebouwd.

TO: Ik snap dat het vervelend is maar ik denk dat meer fietsenrekken geen optie is en als alle fietsen de hele tijd her en der verspreid liggen en het een rotzooi daardoor is bij het hek kan ik me wel voorstellen dat het een probleem is. Tevens mag je van de gemeente niet meer zomaar je fiets ergens neer zetten (tenminste in mijn gemeente/stad) en wellicht hebben omwonende geklaagd over het feit dat er zoveel fietsen niet in de rekken staan maar tegen elke boom/rek enz enz in de buurt van de school.

Hoe zouden ze dit volgens jou (en andere hier) dan wel moeten oplossen? Ik zou zo snel even geen oplossing weten hoor.haha nee hoor hartje randstad hier. Ik heb op een hele grote school gezeten en daar was dus wel voor iedereen plek voor een fiets en er bleef nog voldoende ruimte over om te spelen. Maar als ik het zo lees heb ik gewoon geluk gehad.
quote:limelight schreef op 12 september 2011 @ 13:12:

Gewoon even nieuwsgierigheid van mijn kant.

Wat vind men te ver om te lopen?

Ik vind voor basisschoolkinderen een kwartier wel de max. Zeker als ze een uur middagpauze hebben, want dan zouden ze maar een half uur pauze overhouden.

10 minuten lopen vind ik schappelijk.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Zelf vind ik het wat overdreven want alle fietsen staan zeg maar onder de overkapping van de fietsenstalling.

Mijn zoon heeft nu zelf bedacht dat hij op zijn oude fiets gaat en deze tegen het hek parkeert met een slot erom.

Met zijn nieuwe fiets mag dat van mij niet.

Kinderen die toch op de fiets komen worden gewoon terug naar huis gestuurd.

En inderdaad wat de één dichtbij vindt dat vindt de ander ver.

Ik pak zelf ook de fiets naar school en de kinderen om ons heen fietsen ook allemaal, het is net te ver om te lopen. En helemaal als de 4 x per dag is.

Dat is het punt ook niet, maar meer dat ik wel eens wil weten of ze dat zomaar kunnen verbieden. Ik hou nooit zo van opgelegde dingen.
Beautyfly ik zou gewoon eens contact opnemen met de directeur/directrice van de school.
Was bij ons vroeger ook zo, op school.

Maar ja toch lastig want Jantje kan wel dichtbij wonen maar als hij na schooltijd bij Pietje wil spelen, die ver woont, is het handiger dat hij zijn fiets bij zich heeft.

En in de middagpauze kan het best schelen of je twee keer moet lopen of twee keer fietsen. Qua tijd die je overhoudt aan pauze, bedoel ik.
Maar firefly, hoever is het lopen dan?
Haha, beautyfly!

Het is denk ik zo'n 10 minuten lopen.
Op mijn basisschool was dat vroeger ook zo - maar dat was echt maar een korte afstand. Voor mij geldde het al niet, terwijl ik op zich best dichtbij de school woonde.
Liever elitair dan een pauper!
quote:beautyfly schreef op 12 september 2011 @ 13:18:

Kinderen die toch op de fiets komen worden gewoon terug naar huis gestuurd.

.

dit blijf ik raar vinden hoor. Als je dus om 8.30 je eerste les hebt en je komt op de fiets aan om 8.20 dan moet je eerst terug naar huis fietsen om vervolgens wellicht pas om 8.45 er te zijn en dus te laat in de klas bent. Ja dan snap ik wel dat je in eerste instantie maar direct had moeten gaan lopen maar toch.

Zetten ze dan echt iemand neer die van alle leerlingen weet waar hij/zij woont en of diegene binnen de fietsgrens past?

Lijkt mij een prima idee om die fiets elders neer te zetten van je zoon. Is er op school een bewaakte fietsenstalling eigenlijk? (hier heb ik verder echt geen verstand van, het lijkt me niet maar dan maakt het toch ook niet uit waar die fiets staat)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven