Werk & Studie alle pijlers

Assertiviteitscursus

18-11-2009 07:21 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben van plan om een assertiviteitstraining te volgen en ben benieuwd naar de ervaringen. Ik loop met name tegen het probleem dat ik in vergaderingen me geblokkeerd voel om input te leveren. Als het over mijn eigen werk gaat dan gaat het makkelijker maar als er verwacht wordt input te leveren over andere zaken dan vind ik het lastig en dan hou ik liever m'n mond, ik probeer mijzelf wel te trainen om in ieder geval iets te zeggen en doe dat ook maar naar mijn idee komt het totaal niet daadkrachtig over. Ik werk als secretaresse / OM en voel me te vaak in een functie zitten die niet echt als serieus wordt beschouwd en voel me minder dan collega's die een hogere functie bekleden. Zo zou ik mezelf niet moeten zien & voelen maar zo voel ik me wel. En naarmate ik er langer werd word ik te onzeker, te besluiteloos en ik wil er vanaf of in ieder geval een manier vinden om er anders mee om te kunnen gaan. Wellicht herkent iemand zich hierin.
Ik heb begin dit jaar een assertiviteitstraining gedaan. Aanleiding was mijn echtscheiding. Ik kwam erachter dat ik altijd mijn mening voor me hield en nooit eens aangaf wat ik wel of niet wilde. Ik paste me altijd aan aan de situatie en de mensen om me heen.

Ik heb echt zóveel geleerd op de cursus! Het is niet alleen op je 'probleem' gericht, maar eigenlijk veel breder. Het heeft me o.a. een heel eind over mijn faalangst heen geholpen en ik heb er echt dagelijks profijt van, zowel in mijn werk als in privé-situaties. Ik heb geleerd om naar mezelf te luisteren en dat het belangrijk is wat ik vind. En daardoor durf ik nu ook te zeggen wat ik vind!

Echt een aanrader!
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Gaat het er bij jou echt om dat je niet assertief genoeg bent? Als je later over de onderwerpen nadenkt? Heb je er dan wel een duidelijke mening over? Je kan wel overal je mening over verkondigen, maar of dat nou zo zinnig is.

Een assertiviteitscursus kan zeker het nodige bieden zoals Winky hierboven aangeeft, maar dat moet dat wel hetgeen zijn dat jij ook nodig hebt.
Ik had precies hetzelfde tijdens vergaderingen. Dan was ik erna onderweg naar huis en besefte ik dat ik helemaal niets gezegd had, terwijl ik achteraf best een mening had.

Als mij plotseling iets gevraagd werd, kon ik niks zinnigs zeggen, alleen maar met een rood hoofd wat mompelen. Op de cursus ontdekte ik, dat ik op zo'n moment veel te veel druk op mezelf uitoefen; ik "moet" iets goeds zeggen, maar doordat ik zo streng voor mezelf ben, word ik bang om te falen en gebeurt dat dus ook. Oftewel; een negatieve spiraal dat ik zelf veroorzaakte.

Zo'n cursus is best breed, je leert vooral veel over jezelf, o.a. negatieve gedachtenpatronen doorbreken. En je doet met je mede-cursisten oefeningen om bijvoorbeeld duidelijk te communiceren, je stem te gebruiken, je houding te veranderen, discussietechnieken, 'nee' leren zeggen enz. Rollenspellen lijken misschien heel eng in het begin, maar ik merkte echt dat als ik op een bepaalde manier tegen/met een cursist praatte, het in het 'echt' ook makkelijker wordt.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Allereerst bedankt voor jullie reacties.

wzk, kan assertief zijn maar nog niet genoeg naar mijn idee, m.n. bij dominante mensen laat ik me te snel overrulen en voel ik me vaak overdonderd en tijdje later kan ik mezelf wel voor m'n hoofd slaan en denk ik, waarom zeg ik dit niet etc etc.

winky, als ik jouw ervaringen zo hoor dan denk ik dat het iets voor mij zou kunnen zijn. Ik baal er te vaak van dat ik een vraag of wat dan ook voor me hou omdat ik denk dat het een stomme vraag is en dan hoor ik te vaak iemand anders dezelfde vraag stellen. Ik wil wat losser overkomen in vergaderingen, wat meer input kunnen en durven geven en me niet laten belemmeren door onzekerheid, want dat is het met name denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven