Avondopleiding
woensdag 11 april 2012 om 11:44
Hallo allemaal.
Ik werk 40 uur in de week. Ben vroeger zo stom geweest mijn opleiding niet af temaken jammer genoeg.
Ben nu 31 en wil zo graag werken als maatschappelijk werker...altijd al gewild maar stom geweest en niks afgemaakt.
Ik ben al gaan googlen maar kom dan uit op of heeele dure opleidingen of avonds scholen voor Havo/mavo waar vooropleiding verplicht.
Wat ik zoek is een avond opleiding MBO richting maatschappelijk werk waar ik met een toelatingstest toegelaten kan worden.
Weet iemand waar dit moglijk is regio Den Haag.
Mijn dank is groot.
Ik werk 40 uur in de week. Ben vroeger zo stom geweest mijn opleiding niet af temaken jammer genoeg.
Ben nu 31 en wil zo graag werken als maatschappelijk werker...altijd al gewild maar stom geweest en niks afgemaakt.
Ik ben al gaan googlen maar kom dan uit op of heeele dure opleidingen of avonds scholen voor Havo/mavo waar vooropleiding verplicht.
Wat ik zoek is een avond opleiding MBO richting maatschappelijk werk waar ik met een toelatingstest toegelaten kan worden.
Weet iemand waar dit moglijk is regio Den Haag.
Mijn dank is groot.
woensdag 11 april 2012 om 12:42
Ik zou ook voor de hbo kiezen. En bovendien voor een duale opleiding kiezen. Ik weet bijvoorbeeld dat ze in Den Haag onder andere hier http://www.werkenbijstein ... gorie/56271/bb/1/id/56271
een duale opleiding sph hbo of spw (3 of 4) aanbieden in samenwerking met de haagse hogeschool of ROC en dan betalen ze alles en krijg je een leerlingsalaris!
is geloof ik niet helemaal wat jij omschrijft en dus geen MWD, de verschillen tussen SPH en MWD zijn mij stiekem ook niet helemaal duidelijk. Maar misschien wordt er ergens anders wel een duale MWD aangeboden of kan je met SPH toch ook werk vinden in de richting die je op zou willen?
een duale opleiding sph hbo of spw (3 of 4) aanbieden in samenwerking met de haagse hogeschool of ROC en dan betalen ze alles en krijg je een leerlingsalaris!
is geloof ik niet helemaal wat jij omschrijft en dus geen MWD, de verschillen tussen SPH en MWD zijn mij stiekem ook niet helemaal duidelijk. Maar misschien wordt er ergens anders wel een duale MWD aangeboden of kan je met SPH toch ook werk vinden in de richting die je op zou willen?
woensdag 11 april 2012 om 12:44
Ik zou je adviseren te beginnen met een MBO-4 opleiding. Bijvoorbeeld SPW en dan de BBL variant. Dan werk en leer je tegelijkertijd, het is geen stage dus je krijgt gewoon betaald. Het zal altijd minder zijn dan dat je met je 40 uur werken verdient, maar je kunt niet altijd alles hebben.
In regio Den Haag is er voldoende werk voor deze variant.
Ik denk dat de deeltijd of duale HBO-studie van maatschappelijk werker iets te hooggegrepen is op dit moment.
In regio Den Haag is er voldoende werk voor deze variant.
Ik denk dat de deeltijd of duale HBO-studie van maatschappelijk werker iets te hooggegrepen is op dit moment.
woensdag 11 april 2012 om 12:47
quote:paspas schreef op 11 april 2012 @ 12:42:
In een notendop:
Bij beiden studies word je tegenwoordig bachelor of social work. De SPH richt zich meer op groepen, de MWD meer op individuen. Het is als MWD'er makkelijker om als SPH'er aan de slag te gaan dan andersom. De MWD'er heeft meer de kantoorgerichte functie.
In een notendop:
Bij beiden studies word je tegenwoordig bachelor of social work. De SPH richt zich meer op groepen, de MWD meer op individuen. Het is als MWD'er makkelijker om als SPH'er aan de slag te gaan dan andersom. De MWD'er heeft meer de kantoorgerichte functie.
woensdag 11 april 2012 om 12:47
Ja welk niveau je aan kan is waarschijnlijk iets wat jij zelf het beste in kan schatten.
Het is natuurlijk wel weer wennen naar school gaan, maar ik neem aan dat je wel erg gemotiveerd bent en dus op een andere manier leert dan vroeger.
Je kan op de LOI site proeflessen downloaden van de opleidingen waar je het over hebt op MBO en HBO niveau. Misschien kan je daar kijken of je de stof aankan. Dan weet je natuurlijk nog niet hoe dat zit met werkdruk enzo.
Het is natuurlijk wel weer wennen naar school gaan, maar ik neem aan dat je wel erg gemotiveerd bent en dus op een andere manier leert dan vroeger.
Je kan op de LOI site proeflessen downloaden van de opleidingen waar je het over hebt op MBO en HBO niveau. Misschien kan je daar kijken of je de stof aankan. Dan weet je natuurlijk nog niet hoe dat zit met werkdruk enzo.
woensdag 11 april 2012 om 12:49
quote:nien80 schreef op 11 april 2012 @ 11:51:
Ik zou graag bijv in de verslavingszorg gaan werken. Of mensen thuis begeleiden met problemen zoiets. Ik wil er zijn voor mensen zonder doel/perspectief en hun op weg helpen er toch iets van temaken... idealiseer niets! weet dat ik bij merendeel misschien niet bereik wat ik wil, maar de gevallen bij wie het wel lukt zal mij een ontiegelijke drive geven!Bijvoorbeeld het Leger des Heils heeft regelmatig vacatures op MBO-niveau voor deze richtingen.
Ik zou graag bijv in de verslavingszorg gaan werken. Of mensen thuis begeleiden met problemen zoiets. Ik wil er zijn voor mensen zonder doel/perspectief en hun op weg helpen er toch iets van temaken... idealiseer niets! weet dat ik bij merendeel misschien niet bereik wat ik wil, maar de gevallen bij wie het wel lukt zal mij een ontiegelijke drive geven!Bijvoorbeeld het Leger des Heils heeft regelmatig vacatures op MBO-niveau voor deze richtingen.
woensdag 11 april 2012 om 12:51
@lichtelijk erg goed advies van je dankjewel daar kan ik iets mee.. denk idd ook dat HBO direct tehoog gegrepen is.
Wat zou het salaris zijn ( kijk voor mij persoonlijk boeit het niks hoor weet waar ik het voor doe en waar ik mee bezig ben maar het is puur voor de lasten die ik draag, mezelf wegcijferen doe ik al een hele tijd dus daar merk ik het niet aan als ik maar wel mijn huur en vaste lasten en beesten kan verzorgen) vandaar mijn vraag.)
Wat zou het salaris zijn ( kijk voor mij persoonlijk boeit het niks hoor weet waar ik het voor doe en waar ik mee bezig ben maar het is puur voor de lasten die ik draag, mezelf wegcijferen doe ik al een hele tijd dus daar merk ik het niet aan als ik maar wel mijn huur en vaste lasten en beesten kan verzorgen) vandaar mijn vraag.)
woensdag 11 april 2012 om 12:58
Ik las ergens dat je dacht aan 40 uur werken en dan 5 avonden naar school. Misschien een beetje flauw, maar aangezien je niet eerder een opleiding hebt afgerond: verkijk je niet in de energie het succesvol volgen van een opleiding op niveau kost en dat het jou ook misschien ook extra moeite gaat kosten om weer grote hoeveelheden stof te verwerken.
woensdag 11 april 2012 om 12:59
Wow dat is een goede en makkelijk en duidelijk site van de werkenbijsteijn... heel informatief en duidelijk beschreven ga ff verder lezen. Weten jullie waarom ik nu juist hier mijn bericht plaatst omdat ik in mijn prive weinig stimulerende mensen heb, en partner gunt het mij wel en weet dat ik dit graag wil maar verdiept zich er niet samen met mij in, en ik ben nogal onzeker kwa zoeken enz dus ben echt heel dankbaar voor jullie hulp!
woensdag 11 april 2012 om 13:04
Moet even wat toevoegen, ik kan dus niet bejaarde wassen en huishoudelijke klussen ( zou dit graag doen ) maar ik heb een afwijking aan mijn onderrug,de Orthopeed heeft bij mij slijtage geconstateerd ( behoorlijke aan zeker de 3 onderste wervels die was duidelijk tezien op de foto -->> bot op bot ) Ik kan lopen even staan , maar niet zwaar lichamelijk werk doen.. Meer dus idd , mensen thuis bezoeken en helpen met administratie en praten ( even in Jip en Janneke taal) en bureauwerk dus mensen ontvangen.) Lichamelijk zwaar werk is voor mij HELAAS uitgesloten..
woensdag 11 april 2012 om 13:11
Als je met dat wassen en klussen ook bedoelt dat je dat op die site van werkenbijsteijn tegenkomt, daar hebben ze ook veel verpleegkundige opleidingen, denk niet dat je dat bij spw hoeft te doen? maar ik heb er verder geen verstand van hoor, wil zelf volgend jaar aan verpleegkunde duaal beginnen zo ben ik eens op die site gekomen en kon me herinneren dat ze ook spw hadden.
het fijne van dit forum vind ik ook dat er veel verschillende mensen zitten met verschillende meningen, ervaringen en kennis waar je wat aan kan hebben.
het fijne van dit forum vind ik ook dat er veel verschillende mensen zitten met verschillende meningen, ervaringen en kennis waar je wat aan kan hebben.
woensdag 11 april 2012 om 13:14
Nien, wat voor werk doe je nu? Misschien kun je op basis van werkervaring wel vrijstellingen krijgen.
Daarbij is het misschien ook handig als je dit wilt doorzetten, je een andere baan zoekt. Eén met regelmatige werktijden. Het lijkt mij onmogelijk met onregelmatige werktijden een stageplek voor een paar uur per week te vinden.
Daarbij is het misschien ook handig als je dit wilt doorzetten, je een andere baan zoekt. Eén met regelmatige werktijden. Het lijkt mij onmogelijk met onregelmatige werktijden een stageplek voor een paar uur per week te vinden.
woensdag 11 april 2012 om 13:32
Sowieso zijn dit niet echt de opleidingen waar een paar uur per week stage wordt gelopen. Je moet meer denken aan jaarstages van 32 uur per week. Vandaar het advies de BBL opleiding te volgen.
SPW is geen lichamelijk werk mits je de juiste doelgroep uit zoekt. Echter, meestal zul je ook niet bij mensen thuis op bezoek gaan. Dat is meer werk voor de HBO-geschoolden.
SPW is meer groepswerk, in de gehandicaptenzorg zal er vaak ook geholpen moeten worden met de lichamelijke verzorging of het schoon houden van de leefruimte. In het jongerenwerk is het meer begeleiden. In de forensische tak is het ook meer begeleiden maar soms gepaard met agressie, de thuislozenzorg is ook meer begeleidend, etcetera. Je kunt dus allerlei kanten op.
SPW is geen lichamelijk werk mits je de juiste doelgroep uit zoekt. Echter, meestal zul je ook niet bij mensen thuis op bezoek gaan. Dat is meer werk voor de HBO-geschoolden.
SPW is meer groepswerk, in de gehandicaptenzorg zal er vaak ook geholpen moeten worden met de lichamelijke verzorging of het schoon houden van de leefruimte. In het jongerenwerk is het meer begeleiden. In de forensische tak is het ook meer begeleiden maar soms gepaard met agressie, de thuislozenzorg is ook meer begeleidend, etcetera. Je kunt dus allerlei kanten op.
woensdag 11 april 2012 om 13:41
Je hebt niks afgemaakt, ben je ooit wel begonnen aan een soortgelijke opleiding? Misschien krijg je idd wel vrijstellingen. Mijn zus werkt in de zorg en heeft onregelmatige diensten, daardoor houdt ze tijd over om doordeweeks stage te lopen. Tsja, nogmaals, investeren.
Ikzelf werk in de verstandelijk beperkte zorg. Ik sta nu op een groep waarin ik meer op de begeleiding zit. Hiervoor had ik een groep waar er ook een stukje verzorging lag. Met mmz4 heb je een hele mooie opstap naar het HBO.
Ikzelf werk in de verstandelijk beperkte zorg. Ik sta nu op een groep waarin ik meer op de begeleiding zit. Hiervoor had ik een groep waar er ook een stukje verzorging lag. Met mmz4 heb je een hele mooie opstap naar het HBO.
woensdag 11 april 2012 om 13:47
@lichtelijk, dankje wel voor wederom een duidelijk uitleg. Ik zou het zelf wel graag willen hoor alles aanpakken ben graag bezig maar het kan gewoon niet , doe zoveel als ik kan anders roest ik helemaal vast hahaha. Maar ik ben bang dat het bij mijn stage wel aanbod komt en ik dus ( wat eerder gebeurt is ) ik met de gebakken peren thuis zit.
Ik heb 2 jaargeleden stage gelopen bij Parnassia en moest daar hele dagen staan en in de keuken helpen etc... binnen 4 dgn had ik een heup ontsteking en kon ik niet meer lopen van de pijn in mijn rug, heb echt liggen janken van de onmacht en dat wil ik gewoon niet meer...
Ik werk nu op kantoor, gewoon saai telefoon en pc werk.. met wel hele gezellig collegas.
Ik heb 2 jaargeleden stage gelopen bij Parnassia en moest daar hele dagen staan en in de keuken helpen etc... binnen 4 dgn had ik een heup ontsteking en kon ik niet meer lopen van de pijn in mijn rug, heb echt liggen janken van de onmacht en dat wil ik gewoon niet meer...
Ik werk nu op kantoor, gewoon saai telefoon en pc werk.. met wel hele gezellig collegas.
woensdag 11 april 2012 om 13:53
Nien, kun je bij je huidige werkgever niet aangeven dat je meer uitdaging wil? Het lijkt alsof je gewoon hersenvoer nodig hebt! En met je "gebreken" een pittige studie oppakken en dan nog 40 uur moeten werken lijkt me fysiek zwaar voor je.
Is het misschien iets om eerst eens een avond of middagje in de maand vrijwilligerswerk te gaan doen binnen een instelling? Ik roep maar wat hoor! Kun je een beetje proeven en ruiken aan het werkveld.
Is het misschien iets om eerst eens een avond of middagje in de maand vrijwilligerswerk te gaan doen binnen een instelling? Ik roep maar wat hoor! Kun je een beetje proeven en ruiken aan het werkveld.