Werk & Studie alle pijlers

Baas noemt ons moppie

03-01-2017 06:54 397 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb sinds 1 december een nieuwe baan bij een groot bedrijf. Alles gaat goed, de mensen zijn aardig en hartelijk.

De manager en teamleider, beide mannen van ongeveer 40 jaar, noemen ons standaard: dames, lady's of 'de meiden'. Ik irriteer mij daar mateloos aan. Hoezo nou weer de meiden. Als een stel kerels daar hadden gezeten, had hij dan gezegd, de jongens? Ik betwijfel het. Ook zegt hij vaak, dank je meid of he meid. Gister noemde hij een collega moppie, omdat ze iets niet helemaal goed had opgepakt. Ze bedoelen het helemaal niet slecht of denigrerend maar ik kan er niet tegen. Ben ik nou een zure Opzij lezer dat ik hier niet tegen kan? Wat vinden jullie. Mn collega's snappen mij niet en mijn omgeving ook niet echt.
Mijn directeur noemde mij juffie toen hij tegen leerlingen aan het praten was. Raar, maar niet heel vervelend. Erger vond ik dat hij mijn les onderbrak zonder het te vragen om vervolgens mijn klas een standje te geven. Hij was interim en is niet lang gebleven.

Moppie zou ik wel grappig vinden, maar afhankelijk van de omstandigheden. In bijzijn van collega's kan het, maar waar klanten bij zijn weer niet.
quote:vivamien schreef op 03 januari 2017 @ 14:10:

[...]

Nee, natuurlijk niet! Maar net zo goed is het niet per se ongezellig was al er wél koosnaampjes gebruikt worden. Overigens vind ik de term koosnaampje niet op zijn plaats. Als iemand mij moppie noemt, zegt hij dat niet om mij te liefkozen, het is gewoon een manier van aanspreken, daar hoef je verder niets achter te zoeken. Ik denk dat jij je dit gewoon moeilijk kunt voorstellen omdat je waarschijnlijk in een hele andere werk-situatie zit. Denk ik.Ik vind alle aanspreekvormen die niet mijn eigen naam zijn, een afkorting van mijn eigen naam zijn, of mevrouw/meneer is, een koosnaampje dan wel een scheldnaam. Ik vind moppie simpelweg geen aanspreektitel op de werkvloer. Sowieso niet trouwens, mijn man hoeft er ook echt niet mee aan te komen. Net zoals het woord scheetje, Ook al zo vreselijk. Ik noem de kat dan wel weer mop . Ik denk dat het wellicht inderdaad in mijn werkomgeving zit (ik werk in de zakelijke dienstverlening). Iemand anders schreef nog dat als de repro haar uit de brand helpt, ze best moppie mogen zeggen. Bij ons werkt er eentje op de repro die zijn blik nooit hoger dan je borsten heeft, dus die hoeft mij echt geen moppie te noemen, hoe behulpzaam hij verder ook is.
Dat was ik.

Nou ja, die blikken is weer een heel ander verhaal.

Sommige mannen lukt het zonder die blik op borsthoogte. En dan vind ik het oké.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
De context maakt me trouwens zeker nog uit.

Een "zeg moppie, zal ik een kop koffie voor je mee nemen" trek ik al meer dan een "zeg moppie, die fouten in dat jaarverslag, dat kan niet hè"

Denk ik

Eigenlijk denk ik dat ik moppie van níemand kan hebben, in welke context dan ook, maar in combinatie met 'je hebt hier wat fouten gemaakt' vind ik het echt verschrikkelijk en denigrerend.
Later is nu
Denigrerend, dat zit toch echt in jezelf hoor. Niemand kan mij denigrerend bejegenen, simpelweg omdat ik er niet voor open sta.

Vind het altijd wonderlijk dat er mensen zijn die anderen de macht geven om hen kleiner te maken of in ieder geval dat gevoel te geven.

Daahhaag, these boots are made for walking.... De groeten.
quote:dannas schreef op 03 januari 2017 @ 15:16:

[...]

Ik vind alle aanspreekvormen die niet mijn eigen naam zijn, een afkorting van mijn eigen naam zijn, of mevrouw/meneer is, een koosnaampje dan wel een scheldnaam. Ik vind moppie simpelweg geen aanspreektitel op de werkvloer. Sowieso niet trouwens, mijn man hoeft er ook echt niet mee aan te komen. Net zoals het woord scheetje, Ook al zo vreselijk. Ik noem de kat dan wel weer mop . Ik denk dat het wellicht inderdaad in mijn werkomgeving zit (ik werk in de zakelijke dienstverlening). Iemand anders schreef nog dat als de repro haar uit de brand helpt, ze best moppie mogen zeggen. Bij ons werkt er eentje op de repro die zijn blik nooit hoger dan je borsten heeft, dus die hoeft mij echt geen moppie te noemen, hoe behulpzaam hij verder ook is.Ik zat er even over na te denken, en ik denk er net zo over eigenlijk. Hoewel ik een afkorting van mijn naam ook niet heel tof vind, tenzij van familie.
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2017 @ 15:48:

Denigrerend, dat zit toch echt in jezelf hoor. Niemand kan mij denigrerend bejegenen, simpelweg omdat ik er niet voor open sta.

Vind het altijd wonderlijk dat er mensen zijn die anderen de macht geven om hen kleiner te maken of in ieder geval dat gevoel te geven.

Daahhaag, these boots are made for walking.... De groeten.Ik denk er toch echt anders over. Iemand kan mij best denigrerend aanspreken terwijl ik me niet denigrerend aangesproken voel. Ik voel me ook niet kleiner omdat ik een pets op mijn billen krijg, maar het is wel denigrerend.
quote:stokske schreef op 03 januari 2017 @ 07:58:

Nou ik voel mij er zeker niet gekwetst door. Eerder een soort strijdbaar gevoel voor gelijkheid. Ik ben daar altijd wel mee bezig overigens, vind het een interessant onderwerp. Ik had mij al voorgenomen om hem de volgende keer beste knaap te noemen. En ik zeg er gewoon zelf wat van als ik dat besluit. Zeker niet via een vertrouwenspersoon.

Maar jij wil eigenlijk geen gelijkheid jij wil speciaal behandeld worden, op een voetstuk mét afstand.

Kerels onder elkaar praten op een bepaalde manier en als ze dan vrouwen gelijk behandelen en tegen hun praten alsof ze tegen een andere man praten dan is dat niet gelijk maar seksistisch.. Wat wil je nou eigenlijk, gelijkheid? of toch niet.

Ik kom uit een mannenwereldje en ja hoor die noemde ik ook mop of schat of als je binnenkomt of de hele ploeg aanspreekt "zeg mannen.."

Je kan wel zeggen van niet maar ik denk dat je zo aangesproken voelen door een paar gewone woorden wel degelijk een teken van onzekerheid is.

Als iemand roept "kijk je uit mop" met oversteken/scheve stoep bv , voel ik me echt niet als seksistisch of achter gesteld gedenigreerd object hoor. Dat ligt echt aan jezelf.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 januari 2017 @ 15:58:

[...]

Ik denk er toch echt anders over. Iemand kan mij best denigrerend aanspreken terwijl ik me niet denigrerend aangesproken voel. Ik voel me ook niet kleiner omdat ik een pets op mijn billen krijg, maar het is wel denigrerend.

Precies.

IK weet wel wie ik ben en waar ik sta, maar nog steeds kan iemand mij kleinerend behandelen. En als dat stelselmatig op de werkplek is, kan het niet zo bedoeld zijn, maar gebeurt het dus wel.
Later is nu
Als een man mij trouwens ooit 'Moppie' gaat noemen, waar dan ook, ga ik hem stelselmatig zo terugnoemen, heb ik besloten (nadat ik gezegd heb dat ik niet zo heet en/of zo aangesproken wil worden) Volgens mij is dat het meest vergelijkbare.
Later is nu
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2017 @ 15:48:

Daahhaag, these boots are made for walking.... De groeten.

Ik geloof er helemaal niks van dat niemand jou kan raken met woorden. Want dat is wat je hier zegt. En dat lijkt me onzin. Zelfs als je het totale onzin vindt en echt wel weet dat die ander de sukkel zonder fatsoen is, kan het je alsnog raken. Zeker als iemand echt denigrerend doet.

Dat niet iedereen hetzelfde denigrerend vind, is wat anders natuurlijk. Jij vind moppie niet denigrerend op de werkvloer, maar er is vast iets wat je wel als denigrerend zou ervaren.
quote:Dreamer schreef op 03 januari 2017 @ 14:08:

[...]

En omdat mannen vrouwen als 'moppies' zien, een leuke accessoire op de werkplek, maar voor serieuze arbeid ga je toch naar de kerels onder elkaar. Gechargeerd natuurlijk, maar zo voelt 'moppie' voor mij.Maar hoe jij je onder iets voelt kun je veranderen. Iemand die het heel anders bedoelt kan er niets aan doen dat jij het verkeerd opvat.

Er zijn mensen die zich door iedereen bespied voelen maar dat niet zijn , mensen die zich door de hele wereld benadeeld voelen terwijl ze dat niet worden. Daar doen we ook niet moeilijk over, doe normaal enz. Maar als een VrouW zich aangevallen voelt door een simpel woord, niet kwaad denigrerend bedoelt dán word er zo maar een man geschorst (zie post over portier)

En dan roepen diezelfde vrouwen ook nog dat ze gelijk behandeld willen worden..

Wees eerlijk en geef aan dat je NIET gelijk behandeld wil worden maar als een porseleinen popje waarbij je op je woorden moet letten.

Niet persoonlijk bedoelt maar voor alle vrouwen die over simpele woorden vallen.
Zelf al dondert het me persoonlijk niet dat iemand me moppie noemt, in een bepaalde context is het een slecht voorbeeld hoe anderen mij zouden moeten behandelen. En zelf als interesseert het me persoonlijk niks dat mijn baas misschien neerkijkt op vrouwen (hypothetisch dan, ik heb nu een fantastische baas) en raakt het me niet persoonlijk, het raakt mijn carriere of loonstrookje misschien wel doordat zo iemand mij anders beoordeeld dan een mannelijke collgea.

Heeft geen reet met 'behandeld willen worden als een porseleinen popje' te maken hoor.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wat ik me afvraag: in hoeverre spreken vrouwen dan hun mannelijke collega's aan met een koosnaampje? Gebeurt dat dan net zoveel? Ik denk dus van niet. Ik denk dat mannen eerder die neiging hebben om vrouwen als schattig te zien en er dus een koosnaam aan te geven zoals moppie, schattie, poppedijn of weet ik wat op de werkvloer. Maar dat dit andersom veel minder gebeurt. Maar dat denk ik he, geen idee of het ook echt zo is.
Mannen onderling noemen elkaar doorgaans geen 'moppie' 'schat' 'schoonheid' of wat dan ook. Ik wil dus niet 'anders' behandeld worden. Ik wil gelijkwaardig behandeld worden. En ik ben bepaald geen porseleinen popje.

Mijn vrienden, vriendinnen en familie mogen mij vanalles noemen. Maar van mijn collega's verwacht ik dat ze het professioneel houden. Collega's waar ik heel goed mee kan, mogen mijn naam best verkorten. Maar een van die termen hierboven waardeer ik absoluut niet. En al helemaal niet van collega's waar ik verder niets mee heb.
quote:dannas schreef op 03 januari 2017 @ 16:05:

[...]

Ik geloof er helemaal niks van dat niemand jou kan raken met woorden. Want dat is wat je hier zegt. En dat lijkt me onzin. Zelfs als je het totale onzin vindt en echt wel weet dat die ander de sukkel zonder fatsoen is, kan het je alsnog raken. Zeker als iemand echt denigrerend doet.

Dat niet iedereen hetzelfde denigrerend vind, is wat anders natuurlijk. Jij vind moppie niet denigrerend op de werkvloer, maar er is vast iets wat je wel als denigrerend zou ervaren.

Ik ben bruin en geloof me, het is al te vaak geprobeerd, maar het is onmogelijk om iemand op een negatieve manier aan t spreken op iets waar die persoon heel blij en gelukkig mee is en daar liep men bij mij altijd met de neus tegen de deur, want ik moet er om lachen.

Het is net zoiets als tegen de eigenaar van een Bentley zeggen dat hij/zij een lelijke grafauto heeft. Kan dan denigrerend bedoeld zijn, maar raakt geen doel.

Ik weet waar ik gelukkig mee ben waar het gaat om mezelf en niemand kan mij o-p andere gedachte brengen, wat ze ook proberen.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 16:31:

Mannen onderling noemen elkaar doorgaans geen 'moppie' 'schat' 'schoonheid' of wat dan ook. Ik wil dus niet 'anders' behandeld worden. Ik wil gelijkwaardig behandeld worden. En ik ben bepaald geen porseleinen popje.

Mijn vrienden, vriendinnen en familie mogen mij vanalles noemen. Maar van mijn collega's verwacht ik dat ze het professioneel houden. Collega's waar ik heel goed mee kan, mogen mijn naam best verkorten. Maar een van die termen hierboven waardeer ik absoluut niet. En al helemaal niet van collega's waar ik verder niets mee heb.

O nee? Gap, jaap, goser, vent, man.. je noemt je zoon ook geen dochter hé dus wel de goede woorden gebruiken.

Ze noemen jou ook geen knaap toch?
quote:dannas schreef op 03 januari 2017 @ 16:25:

Wat ik me afvraag: in hoeverre spreken vrouwen dan hun mannelijke collega's aan met een koosnaampje? Gebeurt dat dan net zoveel? Ik denk dus van niet. Ik denk dat mannen eerder die neiging hebben om vrouwen als schattig te zien en er dus een koosnaam aan te geven zoals moppie, schattie, poppedijn of weet ik wat op de werkvloer. Maar dat dit andersom veel minder gebeurt. Maar dat denk ik he, geen idee of het ook echt zo is.Mannen doen dat onderling dus wel. Heee goser... gaat het gap?...... heee man lang niet gezien..

Heel normaal onder mannen dus ja als ze je als gelijk zien kun je dus een hee vrouw, schoonheid, dame, verwachten.
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2017 @ 16:41:

[...]

Ik ben bruin en geloof me, het is al te vaak geprobeerd, maar het is onmogelijk om iemand op een negatieve manier aan t spreken op iets waar die persoon heel blij en gelukkig mee is en daar liep men bij mij altijd met de neus tegen de deur, want ik moet er om lachen.

Het is net zoiets als tegen de eigenaar van een Bentley zeggen dat hij/zij een lelijke grafauto heeft. Kan dan denigrerend bedoeld zijn, maar raakt geen doel.

Ik weet waar ik gelukkig mee ben waar het gaat om mezelf en niemand kan mij o-p andere gedachte brengen, wat ze ook proberen.

Leuk voorbeeld van die auto, maar het is wel zo.

Ik vat dingen ook nooit denigrerend of kleinerend op. Gewoon omdat ik het me niet voor kan stellen dat het zo bedoelt is. En áls het zo bedoelt is dan merk je dat echt wel en dan kan iemand nog zo "beleeft" mevrouw blijven zeggen het druipt er van af.

Het is meer de houding dan het woord.
Ah, maar gap en goser zijn synoniemen voor man. Moppie en schoonheid zie ik zeker niet als synoniem voor vrouw. Dus dat vind ik wel een verschil. Gebruiken mannen koosnaampjes naar elkaar die schattig/lief dan wel op uiterlijk gericht zijn? Of gebruiken mannen enkel koosnaampjes naar vrouwen en onderling een synoniem voor man? Groot verschil en voor mij de reden waarom ik echt geen moppie of schoonheid op de werkvloer genoemd hoef te worden.
quote:dannas schreef op 03 januari 2017 @ 16:52:

Ah, maar gap en goser zijn synoniemen voor man. Moppie en schoonheid zie ik zeker niet als synoniem voor vrouw. Dus dat vind ik wel een verschil. Gebruiken mannen koosnaampjes naar elkaar die schattig/lief dan wel op uiterlijk gericht zijn? Of gebruiken mannen enkel koosnaampjes naar vrouwen en onderling een synoniem voor man? Groot verschil en voor mij de reden waarom ik echt geen moppie of schoonheid op de werkvloer genoemd hoef te worden.Plus de termen "schatje" "moppie" "schoonheid" worden ook in de kroeg gebruikt bij versierpogingen. Of wanneer je nageroepen wordt op straat.
quote:dannas schreef op 03 januari 2017 @ 16:52:

Ah, maar gap en goser zijn synoniemen voor man. Moppie en schoonheid zie ik zeker niet als synoniem voor vrouw. Dus dat vind ik wel een verschil. Gebruiken mannen koosnaampjes naar elkaar die schattig/lief dan wel op uiterlijk gericht zijn? Of gebruiken mannen enkel koosnaampjes naar vrouwen en onderling een synoniem voor man? Groot verschil en voor mij de reden waarom ik echt geen moppie of schoonheid op de werkvloer genoemd hoef te worden.Mannen geven elkaar bijnamen. Die meestal slaan op uiterlijk of gedrag. Ik heb er zelf ook een.
ladi-dadi fucking everybody..
quote:Timetraveler schreef op 03 januari 2017 @ 16:53:

[...]

Plus de termen "schatje" "moppie" "schoonheid" worden ook in de kroeg gebruikt bij versierpogingen. Of wanneer je nageroepen wordt op straat.En er komt een moment in je leven dat dat niet meer gebeurt en wedden dat je dan ook gaat piepen.
quote:dannas schreef op 03 januari 2017 @ 16:25:

Wat ik me afvraag: in hoeverre spreken vrouwen dan hun mannelijke collega's aan met een koosnaampje? Gebeurt dat dan net zoveel? Ik denk dus van niet. Ik denk dat mannen eerder die neiging hebben om vrouwen als schattig te zien en er dus een koosnaam aan te geven zoals moppie, schattie, poppedijn of weet ik wat op de werkvloer. Maar dat dit andersom veel minder gebeurt. Maar dat denk ik he, geen idee of het ook echt zo is.Bij ons in het team is het wel andersom. Ik noem mijn mannelijke collega's vanalles, maar (op 1 uitzondering na en dat vind ik prima) noemen ze mij nooit moppie, schatje, koosnaampje ofzo. Maar hoe het elders is weet ik niet.
Ook ooit een leidinggevende gehad die mij steeds met schat, lieverd en moppie aansprak.

Na 3 dagen ergeren heb ik op een normale toon gezegd dat ik niet zijn lieverd enz was maar een collega en dat mijn Moonlight was.

Daarna geen last meer gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven