Werk & Studie alle pijlers

Baas noemt ons moppie

03-01-2017 06:54 397 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb sinds 1 december een nieuwe baan bij een groot bedrijf. Alles gaat goed, de mensen zijn aardig en hartelijk.

De manager en teamleider, beide mannen van ongeveer 40 jaar, noemen ons standaard: dames, lady's of 'de meiden'. Ik irriteer mij daar mateloos aan. Hoezo nou weer de meiden. Als een stel kerels daar hadden gezeten, had hij dan gezegd, de jongens? Ik betwijfel het. Ook zegt hij vaak, dank je meid of he meid. Gister noemde hij een collega moppie, omdat ze iets niet helemaal goed had opgepakt. Ze bedoelen het helemaal niet slecht of denigrerend maar ik kan er niet tegen. Ben ik nou een zure Opzij lezer dat ik hier niet tegen kan? Wat vinden jullie. Mn collega's snappen mij niet en mijn omgeving ook niet echt.
quote:Valdemar_II schreef op 03 januari 2017 @ 13:21:

[...]

Zou daar niet zo zeker van zijn. Zie wel meer mannen tegenwoordig deeltijds huisman spelen met een biertje erbij en rustig achterover leunen terwijl hun vrouw carrière maakt. Gooien ze er soms eens "moppie" tegenaan om de drive aan te wakkeren. En als hun schatje 's avonds dan opnieuw stofzuigt, omdat het toch niet helemaal goed was, dan hebben ze het helemaal voor elkaar.Principe is dan nog steeds hetzefde inderdaad.
quote:Valdemar_II schreef op 03 januari 2017 @ 13:21:

[...]

Zou daar niet zo zeker van zijn. Zie wel meer mannen tegenwoordig deeltijds huisman spelen met een biertje erbij en rustig achterover leunen terwijl hun vrouw carrière maakt. Gooien ze er soms eens "moppie" tegenaan om de drive aan te wakkeren. En als hun schatje 's avonds dan opnieuw stofzuigt, omdat het toch niet helemaal goed was, dan hebben ze het helemaal voor elkaar.

Dat ligt dan ook net zo goed aan die vrouw, die én denkt dat ze het beter kan dan haar man én dit gedrag accepteert, kennelijk.

(en als iemand mijn werkzaamheden nog een keertje over gaat doen onder het mom van 'het kon beter', dan ga ik overdag ook met een pot thee en een boek op de bank)
Later is nu
quote:Gamechanger schreef op 03 januari 2017 @ 10:50:

Bij mij op kantoor heb je wel: de meiden van de receptie, de ladies van de administratie en de dames van communicatie. Al zegt niemand 'dank je, meid' of 'alsjeblieft, mop'. Maar bijv wel: 'goedemorgen ladies' en 'dat moet je even vragen aan de meiden van de administratie'

Er zijn ook vrouwelijke teams met bijv. juristen, beleidsmedewerkers, coördinatoren en ook enkele projectgroepen die alleen uit vrouwen bestaan. Daar wordt nooit aan gerefereerd als 'de dames van...' en 's ochtends zegt men alleen goedemorgen (zonder 'dames' ofzo erachter).

Ik kan er niet zo goed de vinger op leggen maar het lijkt dus wel iets neerbuigends te hebben. Aangezien het alleen gebruikt wordt bij vrouwelijke collega's met lager ingeschaalde functies.

Volgens mij heeft dat meer met afstand te maken. Het kan zijn dat men bij dat soort functies wat meer gepaste afstand betracht. Het is maar wat je prettig vindt. Ik ga graag op gelijk niveau met iedereen om en vind het daarom prima om niet zo formeel aangesproken te worden. Zijn die vrouwelijke beleidsmedewerkers en juristen ook van die feestbeesten of zijn die meer op afstand? Als je uitstraalt dat je een mevrouw bent zul je ook eerder zo aangesproken worden.

Ik wil geen mevrouw zijn.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
quote:boebezoebe schreef op 03 januari 2017 @ 13:28:

[...]

Ja precies, dat zo iemand die dinosaurusdenkbeelden meeneemt naar de werkvloer. Ben je lekker mee. Als zijn vrouw daar gelukkig mee is, dan moet ze dat zelf weten natuurlijk.

En je dan 'moppie' noemt, maar dat helemaal niet denigrerend bedoelt hoor

Van die mannen, die vinden dat het leuk is hoor, dat de vrouwtjes ook willen werken, maar eigenlijk vinden dat de vrouwtjes thuishoren bij de kindertjes, want wie kan daar nou beter voor zorgen dan hun moeder, en achter het aanrecht

(zoals DennishoudvanKim)
Later is nu
quote:biol schreef op 03 januari 2017 @ 10:53:

[...]

Ja! Toevallig zaten we laatst in overleg waarbij Nr 3 tegen 1 van de 2 zei: Ja maar lieve jongen.... daar moest ik enorm om lachen omdat nummer 2 ongeveer 2 bij 1 meter is en nr 3 misschien 1.78.. Nr 3 spreekt de andere directeur trouwens aan met Papa.. want dat is zijn vader. Hij zit gewoon zo in elkaar... zit echt geen kwaad of denigrerend iets in.Wat een leuke man!
quote:Solomio schreef op 03 januari 2017 @ 13:23:

[...]

Ik vind 'moppie' hetzelfde als tegen iemand met een donkere huidskleur 'zwartje' zeggen. Zal vast ook meestal niet negatief bedoeld zijn, maar is wel gewoon fout, heel erg fout.

Ik ga mijn beste vriendin meteen aangeven bij de politie wegens discriminatie, hoe durft ze me moppie te noemen!

Moppie is totaal niet te vergelijken met zwartje. Moppie is in veel gevallen een koosnaam, die weleens verkeerd gebruikt wordt. Zwartje is per definitie fout, ik ken ook niemand die zijn geliefden zo noemt. Denk dat je in de war bent met andere termen als sletje en hoer.
quote:Solomio schreef op 03 januari 2017 @ 13:23:

[...]

Ik vind 'moppie' hetzelfde als tegen iemand met een donkere huidskleur 'zwartje' zeggen. Zal vast ook meestal niet negatief bedoeld zijn, maar is wel gewoon fout, heel erg fout.

Ja hoor, de discriminatie-kaart is alweer getrokken.

Mensen, doe niet zo moeilijk allemaal. Iemand mag mij gerust moppie noemen, ik vind dat niet denigrerend, ik vind het niet vervelend, ik voel me niet gediscrimineerd, achter gezet of wat dan ook. Het gaat, zoals vaker gezegd hier, ook om de context, de situatie, de samenstelling van de groep mensen. Bij moppie denk ik in eerste instantie aan een jolige Jordanees, mijn baas (een rasechte Twent) zegt meitie. Ondanks dat ik al over de 50 ben. So what? En als je je er niet prettig onder voelt, dan zeg je dat je zo niet wilt worden aangesproken. Klaar. Maar nu wordt weer de hele geschiedenis erbij gehaald, onderdrukking van de vrouw, wat vermoeiend...
Hier zegt de buschauffuer wel eens 'luv' of 'darling'. Maakt me geen zak uit. Als mijn baas zo tegen me gaat praten en met een andere toon tegen mannelijke collega's, dan ga ik daar wel wat denken denken ja. Die man gaat immers over mijn beoordelingen en salaris. De buschauffeur heb ik verder geen last van.

Daar zit voor mij het verschil.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2017 @ 11:29:

[...]

Of het kan zijn dat de leidinggevende er geen behoefte aan heeft het moppie keihard op haar plaats te zetten en het op deze wijze doet om de sfeer goed te houden en ervoor te zorgen dat het moppie zich niet aangevallen voelt.

Nogmaals, ik zou een moord doen voor zo'n werksfeer, hoe informeler hoe beter, dat zou ervoor zorgen dat ik mijn hele hart, ziel en zaligheid in mijn werk zou leggen, ik zou hart voor de zaak krijgen in plaats van alleen maar te komen om mijn geld te verdienen. Maar goed, ik ben dan ook een sucker voor goede sferen.Ja dit!
En wat Dreamer zegt, als dat taalgebruik een teken is van de baas zijn man-vrouw denken, dan ben je daar maar mooi klaar mee ls werknemer. Het hóeft niet, maar het gebeurt natuurlijk wel soms. Ik denk niet dat een man die vind dat banen van vrouwen maar wat spielerij zijn, compleet neutraal in promoties en beloningen staat. Mannen die dan hard roepen dat alles maar moet kunnen, daar stel ik dan wel mijn verwachtingen van bij ja.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:vivamien schreef op 03 januari 2017 @ 13:37:

[...]

Ja hoor, de discriminatie-kaart is alweer getrokken.

Mensen, doe niet zo moeilijk allemaal. Iemand mag mij gerust moppie noemen, ik vind dat niet denigrerend, ik vind het niet vervelend, ik voel me niet gediscrimineerd, achter gezet of wat dan ook. Het gaat, zoals vaker gezegd hier, ook om de context, de situatie, de samenstelling van de groep mensen. Bij moppie denk ik in eerste instantie aan een jolige Jordanees, mijn baas (een rasechte Twent) zegt meitie. Ondanks dat ik al over de 50 ben. So what? En als je je er niet prettig onder voelt, dan zeg je dat je zo niet wilt worden aangesproken. Klaar. Maar nu wordt weer de hele geschiedenis erbij gehaald, onderdrukking van de vrouw, wat vermoeiend...

Ja, daar ben ik wel schuldig aan

ik denk omdat het een vaak in het verlengde van het andere ligt. Bepaalde denkbeelden uitten zich door taalgebruik, onder andere. Ach ja, ik ben gelukkig weg uit de werksfeer waar overduidelijk vooroordelen over vrouwen waren, maar waar je het vooral niet over mocht hebben. Misschien dat ik het er juist daarom zo graag over heb.
Ik ben absoluut voor een ongedwongen werksfeer. Maar voor mij ligt er wel een grens bij het gebruik van koosnaampjes. Ik hoef dus echt geen mop, schat of lieverd genoemd te worden op de werkvloer. Je kunt me Dannas noemen, of Dan, dat vind ik ook prima. Maar je koosnaampjes mag je binnen houden.

Ik vind het best bijzonder, net zoals Enn en Solomio, dat er zoveel vrouwen zijn die het OK vinden om in hun professionele leven met een koosnaam aangesproken te worden en dat dan vinden vallen onder 'gezellige' werksfeer. Alsof het alleen met gebruik van koosnaampjes gezellig is ofzo.

En wat ik me dan ook afvraag, krijgen de mannelijke collega's dan ook en masse koosnaampjes? En welke dan?

En mij is het ook opgevallen dat afdelingen die lager ingeschaald zijn sneller worden aangeduid met 'de dames van' of 'de meiden van' en dat de hoger geschaalde afdelingen gewoon met hun afdelingsnaam worden aangeduid. Dus 'oh, dan moet je even langs de meiden van het secretariaat' tegenover 'oh dan moet je even langs communicatie'. Terwijl op die laatste afdeling ook alleen maar vrouwen zitten.

Ik vind dit soort taalgebruik echt een uiting van ongemerkt seksisme, aan beide kanten. Tenzij het hele kantoor, dus ook de mannen, met koosnaampjes zou worden aangesproken. Maar daar zou ik helemaal kriegel van worden en nooit willen werken. Dat is me dan toch echt te amicaal.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 13:08:

[...]

Zolang vrouwen nog altijd gemiddeld 16 - 19 procent minder verdienen dan mannen, hebben we 'die tijd' dus duidelijk nog niet gehad. Ongeacht hoe jij je voelt.

Bron: http://www.loonwijzer.nl/ ... /beloningsverschillen-m-v

En dat komt omdat we moppie genoemd worden?

Echt niet.

Dat heeft te maken met carrièrekeuzes. Het anderhalfverdieners model is hier grotendeels debet aan. Je kunt het bij ons in de organisatie best ver schoppen als vrouw, maar dan moet je niet te flauw zijn in je uren. Niet alle vrouwen willen dat.
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 03 januari 2017 @ 14:07:

[...]

En dat komt omdat we moppie genoemd worden?

Echt niet.

Dat heeft te maken met carrièrekeuzes. Het anderhalfverdieners model is hier grotendeels debet aan. Je kunt het bij ons in de organisatie best ver schoppen als vrouw, maar dan moet je niet te flauw zijn in je uren. Niet alle vrouwen willen dat.En omdat mannen vrouwen als 'moppies' zien, een leuke accessoire op de werkplek, maar voor serieuze arbeid ga je toch naar de kerels onder elkaar. Gechargeerd natuurlijk, maar zo voelt 'moppie' voor mij.
Later is nu
quote:dannas schreef op 03 januari 2017 @ 13:54:

Ik vind het best bijzonder, net zoals Enn en Solomio, dat er zoveel vrouwen zijn die het OK vinden om in hun professionele leven met een koosnaam aangesproken te worden en dat dan vinden vallen onder 'gezellige' werksfeer. Alsof het alleen met gebruik van koosnaampjes gezellig is ofzo.Nee, natuurlijk niet! Maar net zo goed is het niet per se ongezellig was al er wél koosnaampjes gebruikt worden. Overigens vind ik de term koosnaampje niet op zijn plaats. Als iemand mij moppie noemt, zegt hij dat niet om mij te liefkozen, het is gewoon een manier van aanspreken, daar hoef je verder niets achter te zoeken. Ik denk dat jij je dit gewoon moeilijk kunt voorstellen omdat je waarschijnlijk in een hele andere werk-situatie zit. Denk ik.
quote:Dreamer schreef op 03 januari 2017 @ 13:37:

[...]

En je dan 'moppie' noemt, maar dat helemaal niet denigrerend bedoelt hoor

Van die mannen, die vinden dat het leuk is hoor, dat de vrouwtjes ook willen werken, maar eigenlijk vinden dat de vrouwtjes thuishoren bij de kindertjes, want wie kan daar nou beter voor zorgen dan hun moeder, en achter het aanrecht

(zoals DennishoudvanKim)

Is dat zo'n ramp dan?

Het is niet dat ze niet de deur uit mag ofzo, maar het hoeft niet.
ladi-dadi fucking everybody..
quote:Dreamer schreef op 03 januari 2017 @ 14:08:

[...]

En omdat mannen vrouwen als 'moppies' zien, een leuke accessoire op de werkplek, maar voor serieuze arbeid ga je toch naar de kerels onder elkaar. Gechargeerd natuurlijk, maar zo voelt 'moppie' voor mij.

Het is helemaal niet gezegd dat dit in dit voorbeeld zo bedoeld was.

Het gaat om de toon. En die toon en de bijbehorende denkbeelden veranderen echt niet als je het gebruik van het woord moppie uitroeit.

Er zijn hier genoeg voorbeelden gegeven van werksituaties waar dat niet zo speelt.

Gelijkwaardigheid zit niet in een woord maar in een houding.

Je kunt er voor kiezen om heel fel te reageren op deze aanspreekvorm zonder de context te aanschouwen, maar in een informele organisatie loop je dan ook het risico om je eigen ruiten in te gooien. Als je je daar als mevrouw of meneer opstelt scherp je onnodig afstand. Als ik bij ons op het werk iets gedaan wil hebben zet ik mijn liefste glimlach op, dat werkt beter dan een bevel.
quote:Dreamer schreef op 03 januari 2017 @ 14:08:

[...]

En omdat mannen vrouwen als 'moppies' zien, een leuke accessoire op de werkplek, maar voor serieuze arbeid ga je toch naar de kerels onder elkaar. Gechargeerd natuurlijk, maar zo voelt 'moppie' voor mij.

Gechargeerd gezegd zie ik sommige vrouwen op mijn werkplek dan ook als moppies, net als sommige mannen als jochies en opdondertjes. Van die leuke huppeltjes die er (nog) niks van kunnen.

Denk dat een bedrijfssfeer niet echt veranderd als bepaalde termen niet meer gebruikt (mogen) worden, de mannen die neerkijken op bepaalde vrouwen blijven dat toch wel doen. Vraag me af of de baas van TO zijn werkneemsters als accessoires ziet en niet als leuke dames waar hij de joviale baas tegen kan zijn.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 14:15:

[...]

Is dat zo'n ramp dan?

Het is niet dat ze niet de deur uit mag ofzo, maar het hoeft niet.

Ja, dat is een ramp. Dan zie je de vrouw niet meer als mens, maar als huishoudster en broedkip, in mijn ogen. Ik ben ook blij dat we niet meer in die tijd leven. Gelukkig is er na stemrecht (nog geen 100 jaar terug) ook keuzevrijheid en sowieso vrijheid gekomen, waarbij men is gaan inzien (de meeste mensen/mannen dan) dat een vrouw vrijwel hetzelfde is en kan als een man, maar door onderdrukking altijd heeft geloofd en is verteld dat dat niet zo is. Dat ze alleen maar goed is/was voor het huishouden.

ik ben dólblij dat ik niet in die tijd leef. Ik ben ongeschikt voor het huishouden namelijk, maar er zijn dus nog steeds mensen die vinden dat het genetisch bepaald is, dat ik dat wél zou moeten kunnen en er zelfs een roeping in zou moeten zien, want ik ben vrouw. Enge mensen vind ik dat, die de vrouw zien als vrouw en niet als mens.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 03 januari 2017 @ 14:34:

[...]

Ja, dat is een ramp. Dan zie je de vrouw niet meer als mens, maar als huishoudster en broedkip, in mijn ogen. Ik ben ook blij dat we niet meer in die tijd leven. Gelukkig is er na stemrecht (nog geen 100 jaar terug) ook keuzevrijheid en sowieso vrijheid gekomen, waarbij men is gaan inzien (de meeste mensen/mannen dan) dat een vrouw vrijwel hetzelfde is en kan als een man, maar door onderdrukking altijd heeft geloofd en is verteld dat dat niet zo is. Dat ze alleen maar goed is/was voor het huishouden.

ik ben dólblij dat ik niet in die tijd leef. Ik ben ongeschikt voor het huishouden namelijk, maar er zijn dus nog steeds mensen die vinden dat het genetisch bepaald is, dat ik dat wél zou moeten kunnen en er zelfs een roeping in zou moeten zien, want ik ben vrouw. Enge mensen vind ik dat, die de vrouw zien als vrouw en niet als mens.Dat je hier nog serieus op ingaat......
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 03 januari 2017 @ 14:27:

[...]

Het is helemaal niet gezegd dat dit in dit voorbeeld zo bedoeld was.

Het gaat om de toon. En die toon en de bijbehorende denkbeelden veranderen echt niet als je het gebruik van het woord moppie uitroeit.

Er zijn hier genoeg voorbeelden gegeven van werksituaties waar dat niet zo speelt.

Gelijkwaardigheid zit niet in een woord maar in een houding.

Je kunt er voor kiezen om heel fel te reageren op deze aanspreekvorm zonder de context te aanschouwen, maar in een informele organisatie loop je dan ook het risico om je eigen ruiten in te gooien. Als je je daar als mevrouw of meneer opstelt scherp je onnodig afstand. Als ik bij ons op het werk iets gedaan wil hebben zet ik mijn liefste glimlach op, dat werkt beter dan een bevel.

Ja, gelijkwaardigheid zit in houding en niet in een woord. Maar als je nooit mag zeggen dat je een bepaald woord niet prettig vindt en je het gevoel hebt dat je daarmee op een bepaalde plek gezet wordt, waar of niet waar, bewust of onbewust, dan blijft dit dus gewoon bestaan.

En, zoals al eerder gezegd, het kan niet zo bedoeld zijn, maar onderhuids wel zo gevoeld worden, ook door degene die het woord gebruikt.
Later is nu
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 03 januari 2017 @ 14:36:

[...]

Dat je hier nog serieus op ingaat......
Later is nu
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 03 januari 2017 @ 14:36:

[...]

Dat je hier nog serieus op ingaat......Ja leven en laten leven toch?
ladi-dadi fucking everybody..
Ik zou het bijzonder vervelend vinden om als Moppie te worden aangesproken. Het is best als de Marktkoopman of buschauffeur dat zegt maar niet mijn collega's en al helemaal niet mijn leidinggevende.

De omgeving waar ik werk is vriendelijk maar professioneel. Mensen spreken elkaar aan bij de voornaam maar er is wel enige afstand.

Daarnaast heb ik collega's die ook vriendinnen zijn en uiteraard noemen wij elkaar wel eens lieverd of zo. Maar dan heb je dus ook een persoonlijke relatie.

I
quote:Valia_1 schreef op 03 januari 2017 @ 14:42:

Ik zou het bijzonder vervelend vinden om als Moppie te worden aangesproken. Het is best als de Marktkoopman of buschauffeur dat zegt maar niet mijn collega's en al helemaal niet mijn leidinggevende.

De omgeving waar ik werk is vriendelijk maar professioneel. Mensen spreken elkaar aan bij de voornaam maar er is wel enige afstand.

Daarnaast heb ik collega's die ook vriendinnen zijn en uiteraard noemen wij elkaar wel eens lieverd of zo. Maar dan heb je dus ook een persoonlijke relatie.

I

Ja dat is het verschil. Bij ons is die afstand minder.

En wat ook scheelt is de positie. Een directeur heeft een andere toonzetting nodig dan de mannen van de repro die ik met mijn liefste glimlach kom vragen of ze me even uit de penarie kunnen helpen. De directeur kan mij alleen schatje noemen als ik die hiërarchie niet zwaar voel. Dat vraagt een bepaalde toonzetting. De mannen van de repro mogen me alles noemen als ze mijn reddende engels zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven