Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren (klaagtopic) 2

14-04-2016 09:44 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-klagers

Hier kan je terecht met al je vragen, verwardheid, somberheid en boosheid die je ondervind bij het solliciteren.

Omdat samen klagen leuker is dan je alleen voelen in dit hele proces
quote:lothlorien schreef op 28 augustus 2016 @ 22:27:

[...]

Ik heb het nog eens nagezocht, en het was echt zo. Maar daar kan ik toch niet van leven, begrijpt zo´n bedrijf dat niet?

Ik wordt een beetje vervelend van bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten mar niet geinteresseerd zijn in hun werknemers. Ze weten best dat het te weinig is, maar ze wachten gewoon tot iemand wanhopig genoeg is om het aan te nemen. Ik heb niks tegen werken, maar hiervoor hoef ik echt niet terug te komen.

Gelukkig zijn er nog genoeg die het wel snappen. Zelfde functie, ander bedrijf: 2300 euro. Kassa. Het kan dus echt wel.

Ja vervelend he. Ik vind dat wel iets over een bedrijf zeggen. Waardering moet van 2 kanten komen, dan creëer je ook een goede en fijne sfeer. Er is meer dan alleen salaris, maar het salaris is een mooi iets om als werkgever je waardering tegenover goed personeel te laten blijken.

Ik las laatst ook ergens iets van 'met een topsalaris van 8,99 euro bruto per uur'. Pffff ... sommige mensen moeten wel iets aannemen tegen dit salaris, maar ga niet net doen alsof degene de grond mag kussen omdat hij 8,99 euro bruto per uur krijgt.
quote:agenda1978 schreef op 29 augustus 2016 @ 18:13:

Hi dames,

Tijd niet geschreven, hoe is het met jullie.

Lees dat sommigen weer wat hebben, wat fijn.

Ik ben middels 6 weken begonnen bij een nieuwe werkgever. Maar ik heb vandaag besloten om verder te solliciteren.

Maar ja, mijn vraag is... Wat zet je op je Linkedin of CV .. Als je zo kort bij een bedrijf hebt gewerkt ? Zal de nieuwe werkgever niet vragen waarom ik zo snel weg wil ? Etc...

Wat denken jullie ?

Hoor graag.

Fijne avond !Wat is de reden dat je weg wilt?
quote:minnimouse schreef op 29 augustus 2016 @ 18:19:

[...]

Wat is de reden dat je weg wilt?

De reden :

1. Salarisbetalingen niet tijdig

2. Ik heb geen feeling met die doelgroep van klanten en het eindproduct. ( technisch/ bouw )

3.organisatie 1 grote puinhoop,

4. Bedrijf staat aan de grond van een failisement.

5. Ik kom achter steeds meer dingen achter dat dingen niet kloppen.

Pluspunt bedrijf :

1. Veel vrijheid

2. Ik kan mijn ideeen uitwerken, ze zijn altijd wel enthousiast over mijn ideeen.

Dus mijn gevoel zegt dat ik daar zsm weg moet. Maar vind het moeilijk om het tegen een nieuwe werkgever uit te leggen waarom ik zo kort bij een organisatie gewerkt heb.
Lach, leef..
Misschien kun je zeggen dat je niet teveel over je werkgever uit wilt weiden, maar dat je andere normen en waarden hebt?
Joni de tweede: Werken veronderstel ik? Voor zo´n salaris zullen ze wel wat terug vewachten denk ik. En ik had advertenties gezien voor een geweldig uurloon van 6,50 euro. Not. Daar hoef ik niet te solliciteren, ze zijn toch niet in mij geinteresseerd.

Ben ik arrogant als ik zeg dat ik niet naar Nederland wil terugkomen voor een baan onder de 1800 euro?
Ik kan je reactie even nergens aan koppelen, dus ik weet niet precies waar het nu over gaat. Maar uurlonen van 6,50.. dat bestaat hier toch niet? Bij een bakker of supermarkt begin je al met 9,75 ofzo.
En Joni, heb je ontslag genomen?

Lothlorien: Het minimumloon in Nederland is rond de 8,70 per uur dus ik vind het een gek verhaal. Tenzij je onder 23 bent, dan zit je met jeugdminimumloon en dat kan inderdaad heel weinig zijn. Het is niet arrogant om te willen werken voor minstens 1800 euro per maand (netto? of bruto?). Of dat realistisch is voor jou, zul je zelf weten.
En joni nog wat gehoord van waar je ging proefdraaien?

Agenda wat jammer dat je werk niet bevalt. Zo zonde, hoop dat je gauw iets vind wat leuker bij je past.

Lothlorien, dat is inderdaad wel weinig vooral als je al een volwassen vrouwen hebt met financiele verplichtingen, als starter niet heel slecht vind ik dan weer.
Mag ik ook meeschrijven hier?

Ik werk nu bij een organisatie waar een hele slechte werksfeer is ontstaan na een re-organisatie. Veel gezeur, problemen, collega's die werk afschuiven, hoge werkdruk etc. Daarnaast vind ik mijn werkinhoud best energievretend. Ik heb begin dit jaarmet mezelf afgesproken dat ik dit jaar echt op zoek ga naar iets anders.

Het is alleen zo dat ik niet op een schopstoel zit, dus ik ben wel kritisch. Ik wil niet gehaast weer ergens terecht komen wat het toch niet helemaal is.

Ik ben een keer afgewezen en heb nu weer een sollicitatie verstuurd. Ik ben daar zo nerveus over. Ergens heb ik helemaal geen zin om op gesprek te gaan, mezelf weer te verkopen, maar als ik mezelf niet over die drempel heen zet, zal er nooit wat veranderen.

Ik vond jullie verhalen inspirerend om te lezen, het doorgaan, iedereen die nu wel een baan heeft enz.
@Veronica22

Vanaf volgende week ga ik actief beginnen met solliciteren.

Vandaag een tussentijds gesprek gehad, en aangegeven dat ik de doelgroep niet echt prettig vind.

Verder dat mijn salarisbetaling echt tijdig moet gebeuren.

Werkgever begreep het volledig. Ze gaan hun best doen om hier verbeteringen in te krijgen.

Tot die tijd ga ik gewoon mijn best doen, alles heeft komt uiteindelijk wel goed.

Fijne avond allen...
Lach, leef..
Wat jammer Agenda dat t niet zo goed bevalt. Aan de andere kant, als het bedrijf bijna failliet is...daar wil je ook niet te lang blijven. Straks kunnen ze je salaris helemaal niet meer uitbetalen.

Bij mij op t werk gaat t steeds beter. Nog wel een beetje ongestructureerd omdat het een heel nieuw team is. Maar ik krijg veel mogelijkheden om nieuwe dingen en verbetervoorstellen in te brengen. Mijn mening wordt gewaardeerd en dat is erg fijn.

Daarnaast werk ik nu via het uitzendbureau maar voor mijn functie komt een interne vacature met uiteindelijk kans op vast.

Dus dat wordt solliciteren op mijn eigen functie. Met natuurlijk wel het nadeel dat als een interne kandidaat meer ervaring enzo heeft,die wel voor gaat. Aan de andere kant doe ik t werk al en zijn ze erg tevreden.

Dus ja,afwachten hoe dat allemaal gaat lopen
@Wittelelie welkom

Heb je ook gesproken met je leidinggevende dat het werk je niet meer bevalt? Misschien zijn er op andere afdelingen mogelijkheden?

Voordeel van solliciteren uit een werkende situatie is dat je idd kritisch kunt kijken waarop je reageert. Ik was zelf na ruim 5 jaar bij hetzelfde bedrijf weer bezig met solliciteren en ik vond t in t begin ook erg spannend. Maar als je weer wat gesprekken hebt gehad, dan gaat dat steeds makkelijker.

Oefening baart kunst
Ik zou vandaag het gesprekje met werkgever hebben en heb meteen gezegd dat ik mijn contract niet wil verlengen. Ze zei dat we dan op 1 lijn zaten, de opzegging lag al bij haar op haar buro. Dus we hebben er verder weinig woorden aan vuil gemaakt, ik heb getekend en ben gegaan. Nu uitwerken, ik voel me er goed bij zo.

Veronica, ik ben aangenomen daar waar ik ging proefdraaien! Het werk is leuk en het is een fijn team maar ik vind het wel weer pittig om dingen op te nemen. Ik hoop dat het allemaal goed komt, het is lekker dichtbij huis ook, ideaal.
@ Wittelelie: Welkom, alhoewel dit toch een topic is waar je liever niet bent is het hier super gezellig.

Joni: Wat goed van je dat je zo kordaat bent in het opzeggen. Voelt toch altijd net fijner dan wanneer het van de werkgever af moet komen. Wat fijn ook dat je aangenomen bent waar je moest proefdraaien! Heb je ook meer uren nu? Want dat was ook een pré toch?

Het zal altijd even wennen zijn om nieuwe dingen te leren en onder de knie te krijgen, maar met een fijn team moet dat vast lukken. Is het een jaar contract?

CherokeeRose: Leuk om te horen dat het bevalt! Hoop dat het wel wat beter gestructureerd gaat worden voor je!
Inderdaad, ik ben heel blij dat ik de eerste was die het woord nam. Heeft me ook een hoop gepreek gescheeld denk ik.

De nieuwe werkgever (horeca dus veelal weekend) wilde mij meteen inroosteren en omdat dat niet samengaat deze maand met mijn werkgever in verband met de uren die ik dan niet kan maken stelde hij een 0 uren contract voor voor een maand of twee en daarna zou ik wel wat meer uren kunnen krijgen, wel ongeveer gelijk aan de huidige situatie. Maar ik laat dat allemaal los, ik zie het wel. De sfeer is er wel heel anders, gemoedelijker. Wat mij bij vorige werkgever ontzettend stoorde is dat ik er negen van de tien keer een half uur voor niks uit stond te werken. Ik heb echt geen problemen met af en toe een keer maar ik vind wel dat als je bv tot drie uur ingeroosterd staat, het niet steeds half 4 moet worden. Ik heb bij andere werkgevers altijd gehad dat je dan in en uit kon klokken. Plus dat ze me vaak voor een paar uurtjes lieten opdraven en ik dan 170 km moest rijden voor 16 uurtjes.. Dan moet je onderhand geld mee nemen om te mogen werken..
@CherokeeRose: Dit is de vierde leidinggevende. De drie hiervoor zijn allemaal gevlucht, dus dat zegt ook wel iets over de sfeer.

Met alle vier in alle openheid besproken dat ik toe ben aan iets nieuws. Ik word op zich wel gesteund, dat is wel fijn.

Intern was er een afdeling die mij aansprak, maar er zijn daar op korte termijn geen vacatures en ik voel geen klik met de leidinggevende daar.

Aan de ene kant vind ik dit jammer, aan de andere kant ook weer niet, want dan blijf ik hangen bij deze organisatie. Ik denk dat het voor mij goed is om buiten de organisatie te solliciteren, omdat niet meer sta achter de huidige principes en organisatiedoelen.
Joni, het ging om dit bericht. Ik veronderstel dat ik voor dat maandloon zal moeten werken.....gratis geven doen ze vast nie.quote:Joni_de_tweede schreef op 29 augustus 2016 @ 00:09:

Maar wat is je uurloon dan wel niet met dat maandloon? Het moet niet gekker worden.

Dat van een dubbeltje op de eerste rang zitten herken ik wel hoor, pfffffffff, ze willen van alles van de werknemer maar zetten er niks voor terug. Zo is het bij mijn werkgever heel normaal dat je elke keer een half uur in je eigen werktijd blijft hangen, ik erger me daar dood aan. Dinsdag ga ik zeggen dat ik mijn contract niet verleng. Net weer wezen werken bij de nieuwe werkgever en er komt nog ontzettend veel op me af, maar de sfeer is heel anders, en dat scheelt enorm. Dan val je zelf ook niet over een kwartiertje extra. Een beetje waardering van de werkgever geeft veel energie vind ik.

@heleboelnummers, ik kan de advertentie helaas niet meer terugvinden anders had ik hem hier neergezet. Ik ben net 2 avonden aan het rondkijken en ik heb echt meerdere vacatures gezien waar ze of aleen maar minimumloon geven of er echt onder gaan zitten. Waar ze zeggen je uurloon is 7,25 en met je reiskosten vullen we aan tot net aan minimumloon. Dan ben je wel strafbaar, maar schijnbaar boeit dat ze niks. Dat zijn dan ook de bedrijven waar ik verwacht dat ze je eve snel weer op straat zullen schoppen als het ff niet lekker loopt, gewoon omdat ze niet bereid zijn om in hun werknemers te investeren.

En ik heb wel een kind in mn eentje te onderhouden, qua voeding, kleding en scholing. Dus een beetje stabiel inkomen zou wel fijn zijn.
Ik snap de reactie nog steeds niet Lotharingen, maar dat maakt verder niet uit.

Witte lelie, ik snap dat de drempel om te gaan hoog is. In het verleden ben ik echt heel lang bij een werkgever blijven hangen waar ik elke dag met lood in de schoenen heen moest. Nu is het juist zo dat ik daarna ben gaan job hoppen en elke keer weer heel snel weg ging naar het andere. Toch heb ik gemerkt dat het overal wel iets is.

Maar ik zou in jouw geval altijd verder solliciteren buiten het bedrijf om.

Sorry dat ik niet op iedereen reageer. Ik probeer wel alles steeds bij te lezen, dit is een erg fijn topic.
Joninis snap wat je bedoeld dat er overal iets is. Het is ook iets van mezelf ook na een tijdje uitgekeken te zijn op dingen. Als ik nu een nieuwe baan heb, sta ik misschien over vijf jaar op hetzelfde punt. Maar dan zien we wel weer.

Nu even over de drempel heen en iets met mijn onzekerheid over solliciteren doen.

Ik vind trouwens anno 2016 sollicitatiebrieven/motivatiebrief zo dom. Iedereen maakt het mooier dan het is, schrijft de kwaliteiten op die gevraagd worden, anderen laten het door iemand anders schrijven.

Ik vind dat een CV en een klik gesprek meer past bij de tijd.
Hoi iedereen. Mag ik meeklagen? Vandaag voor het eerst reactie gehad op een sollicitatiebrief. Geen plek beschikbaar.

Ik weet dat ik na 1 brief niet mag klagen maar ben onwijs bang om na 7 jaar studie thuis te komen zitten en de branche is berucht vanwege het tekort aan plekken. Ben ook onwijs bang voor het solliciteren . Met trillende vingers die verzendknop aanklikken om nog 10x te controleren of de juiste bijlages zijn toegevoegd.

Ik zit nu een potje te mokken in de trein. Zal straks thuis eens jullie topic doorlezen.

Huidige status:

Drie brieven de deur uit. 1 afwijzing en nog ongeveer 4 brieven te sturen. Ik ga vanavond de brieven aanpassen.
Ik heb ineens 2 sollicitatiegesprekken de komende weken. Best onverwacht.

Bij de ene had ik een open sollicitatie gedaan, bij de ander wel op een gerichte vacature gesolliciteerd maar op de website stond dat je kon reageren tot 15 juli. Vacature stond er in augustus echter nog op. Dus ben erg benieuwd.

Ook nog gebeld met een detacheringsbureau; ze gaan in een andere regio voor me kijken. Ze hadden binnenkort wel een leuk project wat wellicht iets voor me is.

Kokoro: vervelend dat je een afwijzing hebt gehad, maar het is inderdaad nog maar 1 brief. Is jouw contract al verlopen? Mijn contract verloopt eind december en ben nu wat actiever aan het worden. Het is totaal niet duidelijk of ik een vast contract krijg (ik vermoed van niet), maar daarnaast word ik heel depressief van het werk en de reisafstand begint me ook op te breken.
Wat spannend Minni, ineens twee gesprekken. Hoop dat er iets fijns voor je bij zit waar je wordt aangenomen. Wat naar dat je op je huidige werk niet op je plek zit. Sowieso een goed idee om dan verder te kijken. Geven ze helemaal geen duidelijk mbt uitzicht op een vast contract? Misschien in deze maar beter. Ik zou zelf wel verleid worden tot blijven ivm zekerheid. Hoe lang moet je reizen?

Je zou kunnen zeggen dat mijn vaste contract met de uni eind nov verloopt . Het wordt een eerste baan voor mij en het is lastig binnen komen. Als er plek komt op de huidige stageplaats, mag ik waarschijnlijk blijven. Maar dat is een dikke vette als. De twee voor mij waren exact klaar toen er iemand weg ging. Ik hoop op hetzelfde. Huidige status 7 de deur uit, 3 nog geen antwoord, 3 in portefeuille, 1 opnieuw contact opnemen tzt.

Huidige status 7 de deur uit, 2 nog geen antwoord, 4 in portefeuille, 1 opnieuw contact opnemen tzt.
Dubbel
Mag ik ook even inhaken? Afgelopen jaar heb ik tig sollicitaties verstuurd. Zit niet op de schopstoel, dus ben zelf ook wel veeleisend. Heb hierom ook eerder al een baan aanbod afgeslagen. Daarna nog meerdere sollicitaties verstuurd, maar die resulteerden allemaal in afwijzingen (direct na brief of na eerste of tweede gesprek pas). Hoe dan ook, ik ben hard toe aan een nieuwe uitdaging, maar ik ben echt even sollicitatiemoe. Daarbij beginnen mijn smoezen voor weer x aantal uur vrij voor een gesprek ook een beetje op te raken. Hebben jullie nog tips / adviezen? Of moet ik mijn wens voor een nieuwe baan gewoon maar weer een paar maanden in de ijskast zetten?
Keep on dreaming!
Spannend Minnie! Hopelijk komt er iets goeds uit. Open sollicitaties hebben dus toch wel zin.

Sammo; gewoon door blijven gaan! Als je toch goed zit kun je ook altijd vragen of het sollicitatiegesprek op een andere tijd kan plaatsvinden toch? Lijkt mij ook wel lastig ja, solliciteren onder werktijd. In welke branche zoek je?

Ik heb er zojuist weer wat sollicitaties uitgedaan. Afwachten maar weer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven