Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren (klaagtopic) 2

14-04-2016 09:44 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-klagers

Hier kan je terecht met al je vragen, verwardheid, somberheid en boosheid die je ondervind bij het solliciteren.

Omdat samen klagen leuker is dan je alleen voelen in dit hele proces
Ik heb het nu al op mijn cv staan dus het zal wel te sprake gaan komen...anders was het wel een goede tip geweest.

Bij mijn vorige werkgever werd het niet omgezet in vast ivm reorganisatie...daar kan ik het altijd over hebben
O, dat is wel balen. Ik denk dat je dan het beste kunt zeggen dat je niet binnen het bedrijf paste. Als dit een heel vriendelijk bedrijf is is het misschien juist een voordeel dat je niet te hard bent, probeer er een positieve draai aan te geven.
Ik heb een nieuwe baan. Wel via uitzendbureau, dus baal dat ik in de 1e 26 weken geen pensioen opbouw (fase A), maar ga zo'n 400 euro bruto per maand meer verdienen en het is een, volgens mij, interessante functie (in het verlengde wat ik nu doe) bij een bekende en interessante organisatie.

Moet nog wel even wennen hoor. Begin november begin ik, maar voelt nog gek. Werk nu bij een familiebedrijf waar iedereen elkaar kent en heb ook oprecht leuke collega's maar ze moesten me een vast contract geven en de kans dat ze dat doen is 99% zeker van niet. Bovendien konden ze me dat nu nog steeds niet zeggen. En de functie sprak me niet helemaal meer aan.

Maar toen ik vertelde weg te gaan kreeg ik de melding dat hun indruk van mij goed was en dat ze het jammer vonden maar wel begrepen. En dat ik altijd terug mag komen. Hierdoor begin ik te twijfelen of ik er wel goed aan gedaan heb.

Ben nu wat onrustig maar komt vast goed.
Spannend Minnie, het is altijd weer even wennen, maar wie weet hoe fijn het gaat worden. Het scheelt behoorlijk in ieder geval qua salaris.

Ik voel me een beetje dom, ik heb zo weinig verstand van dingen als pensioen opbouw enz. Ik heb nu dus een 0 uren contract gekregen, en volgens mij heb ik dan geen jaarlijkse salarisverhoging ivm functie jaren. Zitten hier verder ook nog haken en ogen aan?
quote:minnimouse schreef op 11 oktober 2016 @ 18:03:

Ik heb een nieuwe baan. Wel via uitzendbureau, dus baal dat ik in de 1e 26 weken geen pensioen opbouw (fase A), maar ga zo'n 400 euro bruto per maand meer verdienen en het is een, volgens mij, interessante functie (in het verlengde wat ik nu doe) bij een bekende en interessante organisatie.

Moet nog wel even wennen hoor. Begin november begin ik, maar voelt nog gek. Werk nu bij een familiebedrijf waar iedereen elkaar kent en heb ook oprecht leuke collega's maar ze moesten me een vast contract geven en de kans dat ze dat doen is 99% zeker van niet. Bovendien konden ze me dat nu nog steeds niet zeggen. En de functie sprak me niet helemaal meer aan.

Maar toen ik vertelde weg te gaan kreeg ik de melding dat hun indruk van mij goed was en dat ze het jammer vonden maar wel begrepen. En dat ik altijd terug mag komen. Hierdoor begin ik te twijfelen of ik er wel goed aan gedaan heb.

Ben nu wat onrustig maar komt vast goed.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Is er de intentie dat je na die 26 weken een (vast) contract krijgt? Wat betreft pensioen: ik bouw momenteel ook niets op. Heb altijd gewerkt en kwam dit jaar voor het eerst in mijn werkende leven (al 20 jaar) in de WW. Begin volgende week met een nieuwe baan, maar bouw daar de eerste maanden ook geen pensioen op. Het is een piepklein bedrijf en op dat gebied is nog niets geregeld. Heb behoorlijk voor mezelf moeten opkomen wat arbeidsvoorwaarden betreft. Pensioen is bij eventuele verlenging een bespreekpunt.

En ik begrijp je twijfel, maar ik denk dat het heel goed is om een beetje uit je comfort zone te stappen. Ik doe juist het omgekeerde: van wat grotere organisaties naar heel klein. Taken liggen nog niet vast etc. en dat vind ik dan weer erg spannend. Ik ben ergens blij dat het in eerste instantie om een tijdelijk contract gaat. Zo kunnen beide partijen de kat uit de boom kijken.

Ik 'zenuw' dus een beetje met je mee
quote:Joni_de_tweede schreef op 11 oktober 2016 @ 18:31:

Spannend Minnie, het is altijd weer even wennen, maar wie weet hoe fijn het gaat worden. Het scheelt behoorlijk in ieder geval qua salaris.

Ik voel me een beetje dom, ik heb zo weinig verstand van dingen als pensioen opbouw enz. Ik heb nu dus een 0 uren contract gekregen, en volgens mij heb ik dan geen jaarlijkse salarisverhoging ivm functie jaren. Zitten hier verder ook nog haken en ogen aan?Dat zou ik zo niet weten. Staat er iets over in je contract of CAO?
quote:kaatjekakel schreef op 11 oktober 2016 @ 18:41:

[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Is er de intentie dat je na die 26 weken een (vast) contract krijgt? Wat betreft pensioen: ik bouw momenteel ook niets op. Heb altijd gewerkt en kwam dit jaar voor het eerst in mijn werkende leven (al 20 jaar) in de WW. Begin volgende week met een nieuwe baan, maar bouw daar de eerste maanden ook geen pensioen op. Het is een piepklein bedrijf en op dat gebied is nog niets geregeld. Heb behoorlijk voor mezelf moeten opkomen wat arbeidsvoorwaarden betreft. Pensioen is bij eventuele verlenging een bespreekpunt.

En ik begrijp je twijfel, maar ik denk dat het heel goed is om een beetje uit je comfort zone te stappen. Ik doe juist het omgekeerde: van wat grotere organisaties naar heel klein. Taken liggen nog niet vast etc. en dat vind ik dan weer erg spannend. Ik ben ergens blij dat het in eerste instantie om een tijdelijk contract gaat. Zo kunnen beide partijen de kat uit de boom kijken.

Ik 'zenuw' dus een beetje met je mee

Dankjewel

Nee, vast contract gaat hem voorlopig niet worden. Is ook een tijdelijk contract omdat het bedrijf-dat-mensen-van-uitkeringen-voorziet van allerlei zaken afhankelijk is.

Jij ook gefeliciteerd! Is voor jou ook een hele stap. Ben je al begonnen? Die pensioenopbouw snap ik niet; waarom dat dat eigenlijk dus niet is in mijn en jouw geval.

Uit je comfortzone stappen is idd soms goed, maar ook eng ik heb een hekel aan veranderingen.
Gefeliciteerd Mini,
quote:minnimouse schreef op 11 oktober 2016 @ 21:33:

[...]

Dankjewel

Nee, vast contract gaat hem voorlopig niet worden. Is ook een tijdelijk contract omdat het bedrijf-dat-mensen-van-uitkeringen-voorziet van allerlei zaken afhankelijk is.

Jij ook gefeliciteerd! Is voor jou ook een hele stap. Ben je al begonnen? Die pensioenopbouw snap ik niet; waarom dat dat eigenlijk dus niet is in mijn en jouw geval.

Uit je comfortzone stappen is idd soms goed, maar ook eng ik heb een hekel aan veranderingen.

Dank je! Officieel begin ik volgende week, maar omdat het dan herfstvakantie is, ga ik deze week alvast 2 ochtenden zodat ik deze uren volgende week kan compenseren.

Ik kom er steeds meer achter dat ik ook moeite heb met veranderingen. Ik raak er sneller door van slag dan 'vroeger' en ga dan aan alles twijfelen. Ik vind het met deze baan ook wel lastig. Er ligt nog niets vast wat werkzaamheden betreft, zoeken naar wat ik kan gaan doen en dat heb ik nog nooit eerder bij de hand gehad. Daarbij is mijn thuissituatie nu ook wat onrustig, waardoor het dubbelop onrustig/onzeker voelt. Gisterochtend bij het bedrijf geweest en mijn gevoel is echt nog niet van 'Yeah!"

Maar jij komt in een organisatie waar zoveel mensen werken! Eenmaal binnen maak je waarschijnlijk grote kans dat je intern kunt solliciteren. Is het niet binnen dezelfde organisatie, dan wellicht wel binnen de 'overheid'.

En steek de opmerking van je huidige werkgever, dat je altijd mag terugkomen, maar in je zak! Fijn gevoel, toch? En twijfel je de komende 26 weken; zie het dan als een uitstapje. Je zit er niet aan vast.
@Minnie

Gefeliciteerd met je nieuwe baan

Een update weer van mij:

Net te horen gekregen dat ik afgewezen ben voor een functie. Ze hebben lang getwijfeld en toch gekozen voor iemand met meer ervaring. Maar ze vonden het wel een prettig gesprek

Morgen een gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Maandag nog een gesprek voor een baan

Net gesolliciteerd via een uitzendbureau voor een administratie functie
quote:Vlinder1963 schreef op 11 oktober 2016 @ 21:51:

Gefeliciteerd Mini, Dankjewel
quote:kaatjekakel schreef op 12 oktober 2016 @ 09:03:

[...]

Dank je! Officieel begin ik volgende week, maar omdat het dan herfstvakantie is, ga ik deze week alvast 2 ochtenden zodat ik deze uren volgende week kan compenseren.

Ik kom er steeds meer achter dat ik ook moeite heb met veranderingen. Ik raak er sneller door van slag dan 'vroeger' en ga dan aan alles twijfelen. Ik vind het met deze baan ook wel lastig. Er ligt nog niets vast wat werkzaamheden betreft, zoeken naar wat ik kan gaan doen en dat heb ik nog nooit eerder bij de hand gehad. Daarbij is mijn thuissituatie nu ook wat onrustig, waardoor het dubbelop onrustig/onzeker voelt. Gisterochtend bij het bedrijf geweest en mijn gevoel is echt nog niet van 'Yeah!"

Maar jij komt in een organisatie waar zoveel mensen werken! Eenmaal binnen maak je waarschijnlijk grote kans dat je intern kunt solliciteren. Is het niet binnen dezelfde organisatie, dan wellicht wel binnen de 'overheid'.

En steek de opmerking van je huidige werkgever, dat je altijd mag terugkomen, maar in je zak! Fijn gevoel, toch? En twijfel je de komende 26 weken; zie het dan als een uitstapje. Je zit er niet aan vast.

Dankjewel, lieve reactie

Wat jammer dat je het wow gevoel nog niet hebt. Denk je dat dat nog gaat veranderen? Kun je benoemen waar het door komt?

Ik snap heel goed dat je moeite hebt met veranderingen, ik dus ook en inderdaad is dat zo sinds ik wat ouder word. En logisch dat he thuissituatie meespeelt. Bij mij heeft dat ook altijd veel invloed, vervelend is dat he?

quote:betoverend schreef op 13 oktober 2016 @ 15:54:

@Minnie

Gefeliciteerd met je nieuwe baan

Een update weer van mij:

Net te horen gekregen dat ik afgewezen ben voor een functie. Ze hebben lang getwijfeld en toch gekozen voor iemand met meer ervaring. Maar ze vonden het wel een prettig gesprek

Morgen een gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Maandag nog een gesprek voor een baan

Net gesolliciteerd via een uitzendbureau voor een administratie functie

Dankjewel

Jammer dat je afgewezen bent. Je hebt wel een goed gesprek gevoerd; da's een mooi compliment! Al had je liever de baan gehad natuurlijk. Ik zie wel dat er nog vanalles loopt. Wat goed zeg! Is er een bepaalde functie waar je op hoopt?
Ik had het liefst in de richting van data analyse willen werken. Maar die sollicitaties liepen op niks uit.

Nu ben ik op zoek naar een baan in de ict
Ik heb vandaag zeker 15 bedrijven gebeld en niemand die stagiaires aanneemt! Morgen heb ik er nog zo'n 20 op mijn lijstje maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel meer van.
Gefeliciteerd Mini!!

Ik heb helaas nog niks concreets gehoord over mijn stageplek. Ze zijn wel nog positief en toen ik een mail stuurde zeiden ze weet dat ze mij zo snel mogelijk wat concreets zouden laten weten. Ze gaan kijken welke project beste bij mij past.

Dus wel nog steeds positief. Duurt gewoon lang
Moestuinier, dat had ik ook. Toen ben ik verandert van mijn studierichting/extra master.
quote:betoverend schreef op 14 oktober 2016 @ 08:43:

Ik had het liefst in de richting van data analyse willen werken. Maar die sollicitaties liepen op niks uit.

Nu ben ik op zoek naar een baan in de ictEr is wel veel vraag naar data analisten. Heb je wel de juiste opleiding?
quote:veronica22 schreef op 18 oktober 2016 @ 22:38:

Gefeliciteerd Mini!!

Ik heb helaas nog niks concreets gehoord over mijn stageplek. Ze zijn wel nog positief en toen ik een mail stuurde zeiden ze weet dat ze mij zo snel mogelijk wat concreets zouden laten weten. Ze gaan kijken welke project beste bij mij past.

Dus wel nog steeds positief. Duurt gewoon lang

Jammer dat je nog niets concreets gehoord hebt over je stageplek.

Hebben ze aangegeven wanneer ze verwachten wel iets erover te kunnen zeggen?
Van studierichting veranderen is helaas niet mogelijk bij mij. Of ik moet een compleet nieuwe studie beginnen maar dat vind ik zonde en ik vind dit wel een leuke studie.
quote:muurbloempje66 schreef op 19 oktober 2016 @ 09:38:

[...]

Er is wel veel vraag naar data analisten. Heb je wel de juiste opleiding?

Toegepaste Wiskunde (voorheen bedrijfswiskunde) afgerond. Ik merk wel dat ze vaak vragen naar kennis van ETL enzo en dat heb ik niet.

Het gesprek van afgelopen liep op niks uit.

Dat van maandag ging wel goed en ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek.

Gisteren bij uitzendbureau op gesprek geweest voor callcenterwerk, maar ik had me daar ook totaal niet voorbereid. Vooral vanwege dat ik daar verschillende contactpersonen heb gehad in 4 dagen tijd en dan laat mails sturen wat er allemaal moet gebeuren. Ik was ook nog verkouden en moe.
Moestuinier wat jammer! Snap ik ook wel dat richting veranderen niet zomaar kan. Vaak helpt iets extra's doen wel.

Betoverend wat jammer. Dan maar hopen dat het tweede gesprek goed gaat :)! Wat is ETL? Is dat moeilijk om te leren? Anders zeker de moeite waard dus

Mini dankje voor het informeren. Hij liet mij weten dat hij mij 'zo snel mogelijk iets laat weten en mij zeker niet vergeten is'
Na zoveeeeeelll afwijzingen hoop ik echt volgende week een succes te hebben bij mijn sollicitatie gesprek
ik kom mij graag aansluiten hier

Ben afgelopen jaar afgestudeerd in de hulpverleningsector en na de zomervakantie aan de slag gegaan om een baan te vinden.

Ik zie weinig vacatures, maar dat ligt misschien aan mijn manier van zoeken. Nu probeer ik vooral een werkstage te vinden en op die manier ervaring op te doen en bekend bij mensen/organisatie te worden.

Ik merk dat ik sinds ik doelen gesteld heb, het solliciteren en zoeken naar werk een stuk beter gaat. Tegelijkertijd merk ik dat mijn humeur stukken minder wordt Veel afwijzingen en vaak redelijk standaard reacties. Ik heb maar 1 baan nodig en dat hoeft niet eens een betaalde te zijn.....

Hoe gaan jullie om met "tegenslagen" en het continu blijven solliciteren/zoeken? Waardoor blijven jullie gemotiveerd of vinden jullie deze weer?

Ik ga zo maar eens bij lezen, om mijzelf een break te geven van het zoeken, kijken
quote:minnimouse schreef op 11 oktober 2016 @ 18:03:

Ben nu wat onrustig maar komt vast goed.Je kunt bij het uzb gewoon vragen of ze meteen vanaf dag 1 pensioenopbouw aanzetten. Is een klik voor hun in het systeem. Uiteraard hou je netto dan wel iets minder over. Maar vraag hier eens na!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven