Werk & Studie alle pijlers

Dyscalculie

28-02-2010 17:10 258 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds ik mezelf kan heugen heb ik last van deze 'aandoening'. Op de basisschool kwam ik nooit goed mee met rekenen en de remedial teaching haalde weinig tot niks uit.

Op de middelbare school ging het al niet veel beter. Heb zelfs het advies gekregen om naar de praktijk school te gaan (cito score). Uiteindelijk na heel veel pijn, strijd en moeite heb ik toch mijn VMBO-T diploma gehaald op een school voor speciaal onderwijs.

Dood en dood zonde, aangezien mijn niveau met andere vakken op Havo/VWO niveau zat.

Het nare aan deze middelbare school was dat ik in al die jaren maar twee keer bijles heb gekregen. Wel gaven ze mij daar een dyscalculie verklaring waarmee ik recht zou moeten hebben op aangepaste faciliteiten tijdens toetsen/tentamens/werk en lessen. In de praktijk blijkt dit niet zo te werken.

Na de middelbare school heb ik dus eerst een MBO opleiding moeten doen. De HAVO nam toentertijd nog geen leerlingen aan zonder wiskunde (tegenwoordig wel). Ook op het MBO heb ik erg te kampen gehad met mijn dyscalculie. Klasgenoten, docenten, remedial teachers.. niemand begreep er wat van. Wat bij mij voor veel frustratie zorgde, en faalangst.

Uiteindelijk ben ik nu met een HBO studie bezig maar ik merk in mijn omgeving nog steeds dat mensen niet op de hoogte zijn van dyscalculie. Voorlichtingsavonden worden daar in tegen wel goed bezocht, maar niet door de docenten.

Dit vind ik zo vreemd aangezien kinderen met dyslexie (meestal) wel begeleid worden en zo nodig aanpassingen krijgen wanneer zij toetsen e.d. moeten maken.

Ook stuit het mij heel erg tegen mijn borst dat docenten zo vervelend kunnen reageren wanneer je ze informeert over dyscalculie.

Voor de duidelijkheid, dyscalculie valt niet op te lossen met 'leren, leren en nog eens leren'. Dyscalculie slaat op (bijna) ieder moment van de dag toe. Het heeft niks met motivatie of geestelijke gesteldheid van het kind te maken, het is geen onwil. Het is puur het niet kunnen rekenen, omgaan met cijfers, ruimtelijk inzicht en plannen.

Edit:

Dyscalculie gaat verder dan het alleen niet kunnen rekenen. Het geeft ook problemen met ruimtelijk inzicht, getallen, concentratie, geheugen etc.

(Vul me maar aan a.u.b.)

Zijn hier forumleden die ook met dit probleem te kampen hebben en zo ja, wat helpt jullie bij deze 'stoornis'?

Dyscalculie

Informatie over dyscalculie
Dat is ook zo, het is een kwestie van creatief denken buiten de gebaande paden en je antennes uitsteken om mogelijkheden te ontdekken.

Het probleem is dat ik vastgeroest ben in het patroon van 'het gaat niet' en de dagelijkse tegenzin om naar het werk te gaan wat ontzettend veel energie opslurpt. Als je je constant zo minderwaardig voelt (qua functie dan hè) dan ga je op termijn ook geloven dat je wel niet meer zal kunnen dan dat.

Wat niet helpt is dat je tegenwoordig als het ware je baan 'bent'. Wat je doet is het eerste waar mensen naar vragen en hier wordt (bewust of onbewust) aan opgehangen of je de moeite waard bent of niet. Niet dat ik me daar veel van aantrek, maar als je je totaal niet happy voelt met je baan is dat niet altijd leuk.

Ik weet dat ik de negatieve spiraal moet doorbreken en jouw tips zijn waarschijnlijk voor mij de beste manier om dat te doen.
quote:Flashy schreef op 01 maart 2010 @ 15:34:

Ik ben nog maar 24.... en vakgericht word ik niet aangenomen, te weinig werkervaring of overgekwalificeerd,

Dat is ook echt klote en frustrerend Flashy. Maar doe je nu bijvoorbeeld vrijwilligerswerk in je vakgebied? Dat wordt door werkgever vaak als relevant beoordeeld, het geeft iig aan dat je daadwerkelijk concrete interesse hebt.

Ook kan je bedrijven vragen om een meeloopstage (bijvoorbeeld 2 dagen in de week). Je biedt aan onbetaald mee te werken om zo ervaring op te doen. Stel vooraf een termijn vast en concrete leerdoelen. Zo doe je werkervaring op en je bouwt een netwerk op.

ik heb keer op keer mijn toekomstdromen al aangepast. Ik ben op een punt dat ik het niet meer weet, ik heb lullige studentenbaantjes met oproepcontracten. Ik wil 100% voor die studie via de nha(thuisstudie) gaan maar ik wacht al sinds oktober op het studiepakket waardoor ik ga twijfelen of het wel echt iets voor mij is, vooral omdat er weeeeeeeer een foute voorlichting geweest is en ik weer moet gaan strijden om "hulp" omdat er toch weer cijfers zijn.

Waarom wacht je op het studiepakket, wat houdt ze tegen je dit op te sturen? Is het niet beschikbaar? Wanneer heb je voor het laatst contact met ze gehad. Als dit 100% is wat je wil dan zou ik hier niet (passief) op wachten maar hier bovenop zitten.

Als ik geen HBO diploma haal moet ik ¤20 000 basis beurs terug betalen, ik weet niet waarvan want de mbo banen betalen maximaal 1600 bruto voor fulltime, ik kan door omstandigheden ook niet fulltime werken.

Tjsa, dat is geen fijn vooruitzicht. Maar max. 1600 bruto voor een MBO baan is geen wettelijke regeling. Het is hooguit een indicatie en geen vast gegeven. Het is branche en functieafhankelijk en daarbij voor een groot deel bepaald door je eigen inzet en actie. Zorg dat je door cursussen en workshops je blijft ontwikkelen. Zo kan je intern doorstromen.

Dus dat word misschien een krappe ¤1000 bruto in de maand....... En ik heb niet eens een baan nu, ja oproep contract.

Het is voor mij behoorlijk uitzichtloos ik heb echt al alles geprobeerd.

Begrijp je frustratie. Maar nu blijven ronddraaien in het kringetje: kan het niet, is niet mogelijk brengt je op den duur niets meer. enkel meer frustratie en ontevredenheid. Je bent zelf verantwoordelijk voor je leven en binnen de kaders van je mogelijkheden zal je er zelf het beste van moeten maken.

Mag ik vragen hoe vaak en hoe je momenteel solliciteert en op wat voor banen?

Er ligt eventueel nog 1 hbo opleiding open, alleen dat is weer redelijk technisch en is dat weer een probleem ( communicatie & multi media design) en

Maar hier wordt gevraagd om een "technisch profiel"?

Je wilt een opleiding gaan volgen, maar je beschikt over een havo-, vwo- of mbo-lang diploma met een doorstroomprofiel of vakkenpakket waarmee je niet rechtstreeks toelaatbaar bent. Je hebt dan één of meer zogenaamde ‘vakdeficiënties’.

De deficiënties moet je hebben opgeheven vóórdat je met een opleiding kunt beginnen. Je kunt deficiënties opheffen door voor iedere deficiëntietoets minimaal een 6 te halen.

Jouw MBO is toch sociaal juridisch (weet het niet zeker). Ben je niet bang dat je hier dan toch in de knel komt? Het vakkenpakket is vrij technisch en omvat een groot deel programmeren. Het laatste vraagt veel van je vermogen abstract te denken en is erg cijfergericht...

nee dat is zeker niet mijn droombaan want ik wil graag met mensen werken. Het liefst in een adviserende functie.

Waarom zou je dan deze opleiding gaan doen? Er zit een groot technisch component aan vast en is niet bepaald gericht op mensen. Denk je dat je hier de motivatie voor kan opbrengen dit 4 jaar lang te volgen en daarna moeten strijden om een baan. Want het vacatureaanbod is beperkt en het aanbod groot...

Sorry als ik wellicht wat kritisch ben maar ik zie echt geen goede motivatie om je op dit project te storten (jouw keuze uiteraard).
quote:hinde schreef op 01 maart 2010 @ 15:49:

Dat is ook zo, het is een kwestie van creatief denken buiten de gebaande paden en je antennes uitsteken om mogelijkheden te ontdekken.

Dat heb je mooi gezegd, en ik besef ook dat het niet meevalt. Maar je hebt nu al een begin gemaakt door hier mee te posten en te denken... begin is begin...

Het probleem is dat ik vastgeroest ben in het patroon van 'het gaat niet' en de dagelijkse tegenzin om naar het werk te gaan wat ontzettend veel energie opslurpt.

Ik ken het uit vorige (tijdelijke) banen, dat slurpt energie. Verschrikkelijk veel energie. Maar het besluit zaken om te gaan draaien en concrete acties (als is het maar een kleine cursus) leveren ook weer energie op. Het levert ook nog eens relativeringsvermogen op om je huidige baan in perspectief te zien. (als in: jij doet je ding/taken daar en daar krijg je geld voor. Probeer een "emotionele" afstand te scheppen en het zakelijk te zien).

Als je je constant zo minderwaardig voelt (qua functie dan hè) dan ga je op termijn ook geloven dat je wel niet meer zal kunnen dan dat.

Wat niet helpt is dat je tegenwoordig als het ware je baan 'bent'. Wat je doet is het eerste waar mensen naar vragen en hier wordt (bewust of onbewust) aan opgehangen of je de moeite waard bent of niet. Niet dat ik me daar veel van aantrek, maar als je je totaal niet happy voelt met je baan is dat niet altijd leuk.

Klopt helemaal. Daarom is actief een hobby of sport beoefenen zo belangrijk. Passief naar je sportclub gaan is goed voor je conditie en de gezellligheid. Door je bijvoorbeeld actief in te zetten (als trainier, begeleider of bestuurslid) ontwikkel je andere competenties en heb je simpel gezegd ook eer van je werk. Je "bent" dan zoveel meer dan enkel je werk.

Ik weet dat ik de negatieve spiraal moet doorbreken en jouw tips zijn waarschijnlijk voor mij de beste manier om dat te doen.

Dank je, ik vind het super als ik je kan helpen. Zal ik je wat verklappen: ik zou graag als studieadviseur werken maar ik word keer op keer afgewezen. Minimaal 50 kandidaten waarvan de meeste met relevante werkervaring. Ik heb me er een tijdje blind op gestaard maar dat leverde niets op. Ben nu mijn zoektocht naar een "de"baan aan het veranderen, kijk veel meer naar andere functies. Maar hier op het forum kan ik me soms helemaal laten gaan. Meedenken, adviseren etc. Geen concrete werkervaring wellicht maar het levert me energie op als ik iemand kan helpen.
Oja Hinde, heb nog een tip. Tegenwoordig is er een "nieuwe" opleiding. De Associate Degree (AD). Een studie die tussen MBO en HBO in zit (soort MBO niveau 5).

Inmiddels in veel branches al opleidingen beschikbaar en het zou wellicht voor jou een mooi doel kunnen zijn. Toch meer uit je capaciteiten halen zonder meteen naar het HBO te moeten.

AD studie duurt vaak korter (2 jaar) en is erg praktijk gericht maar weer meer strategisch georienteerd dan een MBO opleiding.

Wie weet zit hier wat voor je tussen.
Flashy wat vervelend als er ook zo veel financiële haken en ogen aan zitten .. Ik heb door een bepaalde faalangst nooit de stap tot het HBO genomen, mede doordat ik vooraf gelijk op de organisatie afstapte om het programma van a tot z door te nemen. Bij de minste twijfel nam ik de benen en begon ik er niet aan. Gelukkig heb ik daardoor dus ook geen schuld opgebouwd.

Je zit in een moeilijke situatie doordat je verkeerd bent voorgelicht en dat valt zomaar niet op te lossen.

Als ik het goed begrijp moet je 20000 terugbetalen als je geen hbo studie afrondt en zonder een dergelijke studie kun je ook geen baan vinden die deze kosten dekt?

Hoe vervelend ook, maar dan zul je alles op alles moeten zetten om deze studie te halen. Misschien valt het mee (hoor wie het zegt) en kun je je op de Mips-manier door de stof worstelen. Ik zou me in jouw plaats ook radeloos voelen, nog meer dan dan ik nu al doe. Ik hoop echt dat het je lukt!
@ Mips Je bent niet kritisch, mijn laatste mail contact met de NHA is van 3 weken geleden, er zou voor afgelopen vrijdag een studiepakket toegestuurd worden en dit is niet gebeurd. Ik heb er echt al tig keer achteraan/gemaild en momenteel zijn ze niet bereikbaar ( het is een nieuwe studie, ik begin in het 2e jaar dus vandaar dat het allemaal zo moeilijk moet) multi media design ligt een klein beetje bij Communicatie wat ik graag zou willen, vandaar dus en ik heb wel feeling met computers . Ik solliciteer een aantal keer per week, vaak op alles wat maar administratief is. Die enkele keer dat er een mbo P&O baan voorbij komt pak ik natuurlijk ook mee. Ik solliciteer ook bij winkels of andere banen die eventueel zouden kunnen ( winkels zijn niet handig want kan niet rekenen, maar toch probeer ik het) Die meeloop stage, vraag me af of dat zin heeft, ik heb natuurlijk al veel stage ervaring en ben bang dat het geen effect gaat hebben.

Voor mijn gevoel ben ik nu al 4 jaar bezig ( ik heb straks 4 jaar mijn mbo diploma) met niks... strijden, proberen en steeds keihard onderuit gaan.

AD is voor mij ook niks in, ik kan een normale P&A opleiding in 3 jaar afronden, die AD is 2 jaar en bevat dezelfde kl*te cijfertjes.
Dank je Mips, hier ga ik eens naar kijken!
Hinde, ik gooi deze er even in als voorbeeld:

AD opleiding instructeur gezondheidszorg en welzijn...

Misschien iets voor jou Flashy? Werken met mensen? Adviseren?

Ik weet niet hoe het zit met studiefinanciering en terugbetalen (zou je bij de IB groep moeten informeren... IB heeft nieuwe naam die ik ben vergeten).
Grappig dat zo iets bestaat Mips. Ik ben wel aan het Noorden gebonden ( ivm ons huis) Groningen/Friesland/Drenthe/Zwolle en als het echt echt moet zou deeltijd in Deventer ook nog kunnen.
quote:Vl43inder schreef op 28 februari 2010 @ 19:21:

[...]

"Zinloos" wiskunde? Ik vind wiskunde nooit zinloos, niet zinlozer dan een taal als Engels of Nederlands onderwezen krijgen iig. Wiskunde op WO niveau is geen rekenen voor gevorderden hoor. Het is het trainen van een creatief brein, het trainen van oorzaak-gevolg denken, het trainen van je analytische vermogens dus. Die analytische vermogens zet je echt niet alleen in als je toevallig wiskunde-leraar bent of een technisch vak uitoefent.

Je hebt gelijk dat je in de praktijk niet zo snel een wiskundige formule gebruikt, zeker niet als je geen beta-achtig vak beoefent. Wiskunde gaat ook helemaal niet over het onthouden van formules. Bijna alle WO wiskunde tentamens en examens zijn bijvoorbeeld met open boek.

Ik snap wel dat je je hard wilt maken om mensen met dyscalculie te helpen, maar je helpt ze in mijn ogen niet om opleidingen waar wiskunde voor nodig is, makkelijker te maken. Kies dan een opleiding waar je het niet voor nodig hebt. Als je slechte knieen hebt, moet je ook niet naar de ALO gaan bijvoorbeeld. Als je flauw valt bij het zien van bloed, dan kun je beter geen HBO-V doen, dan wordt er toch ook geen aangepaste studie gemaakt? Zonder bloed?Woord voor woord mee eens.
quote:Flashy schreef op 01 maart 2010 @ 16:09:

@ Mips Je bent niet kritisch

Gelukkig! Probeer oprecht met je mee te denken.

, mijn laatste mail contact met de NHA is van 3 weken geleden, er zou voor afgelopen vrijdag een studiepakket toegestuurd worden en dit is niet gebeurd. Ik heb er echt al tig keer achteraan/gemaild en momenteel zijn ze niet bereikbaar ( het is een nieuwe studie, ik begin in het 2e jaar dus vandaar dat het allemaal zo moeilijk moet)

Aha, ik dacht dat je al sinds oktober zat te wachten bij de brievenbus... Maarree.. probeer je eens voor te doen als nieuwe student (= geld)... wellicht is er dan ineens actie mogelijk . Serieus, heb ik wel eens bij een bedrijf geprobeerd waar ik zat te wachten op een product. Deed me voor als nieuwe klant en ineens waren mensen wél te bereiken...hihi

multi media design ligt een klein beetje bij Communicatie wat ik graag zou willen, vandaar dus en ik heb wel feeling met computers .

Ok, had even snel de opleiding gezocht op Google en zag als eerste vrij technische vakken en insteek. Vandaar mijn twijfel. Ik zou nog eens mogelijke vacatures die je met deze studie zou kunnen vervullen zoeken op internet en kijken welke taken en verantwoordelijkheden bij dit soort functies horen. Zo krijg je een goed beeld of je ook werk kan vinden wat bij je "beeldvorming" past. Voorkomt zoveel teleurstellingen.

Ik solliciteer een aantal keer per week, vaak op alles wat maar administratief is. Die enkele keer dat er een mbo P&O baan voorbij komt pak ik natuurlijk ook mee. Ik solliciteer ook bij winkels of andere banen die eventueel zouden kunnen ( winkels zijn niet handig want kan niet rekenen, maar toch probeer ik het)

Misschien overbodig maar heb je je netwerk als maximaal ingezet? En schrijf je voor iedere vacature een nieuwe brief? Leg je in je brief uit waarom je deze baan graag wil (imv overkwalificatie)?

Die meeloop stage, vraag me af of dat zin heeft, ik heb natuurlijk al veel stage ervaring en ben bang dat het geen effect gaat hebben.

Maar die stages waren verplicht was voor een opleiding en onder begeleiding van een opleiding. Dit doe je vrijwillig en onbezoldigd. Als je dit kan laten zien aan een potentiele werkgever dan heb je wel degelijk een streepje voor. Je bouwt verder ook een netwerk op. Komt er een functie vrij bij die organisatie kan je referen naar je vrijwillige stage. Je bent bekend en dat geeft je een fikse voorsprong op ander kandidaten.

Voor mijn gevoel ben ik nu al 4 jaar bezig ( ik heb straks 4 jaar mijn mbo diploma) met niks... strijden, proberen en steeds keihard onderuit gaan.

Kan me voorstellen dat je het echt even niet meer ziet zitten. Maar je zal toch verder moeten, hoe moeilijk dat soms ook is.

AD is voor mij ook niks in, ik kan een normale P&A opleiding in 3 jaar afronden, die AD is 2 jaar en bevat dezelfde kl*te cijfertjes.

En een AD in een andere richting? bijvoorbeeld zoiets als in de link uit mijn vorige post?
Hallo,

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik wilde toch even reageren, aangezien je vrij weinig over dyscalculie hoort. Zelf heb ik ook dyscalculie en dat heeft mij, vooral tijdens mijn schoolgaande jaren, ook veel frustratie opgeleverd. Vooral de basisschool was lastig, aangezien mijn 'probleem' daar absoluut niet onderkend werd. Ik liep altijd hopeloos achter met rekenen, kon de simpelste dingen niet. In alle overige dingen presteerde ik bovengemiddeld, mijn taalgevoeligheid is erg hoog. Toch zou ik volgens de leerkrachten wel 'dom' zijn. Ik heb menig pauze binnen moeten blijven, gebogen over een rekenboekje, met een meester die me afblafte. Niet bepaald leuk en/of goed voor je eigenwaarde.

Op de middelbare school keerde het tij door een geweldige rector, die me onmiddellijk doorstuurde naar een speciaal onderzoeksinstituut. Toen was de 'diagnose' stel gesteld: dyscalculie. Ik heb toen mijn hele middelbare schooltijd vrijstelling voor wiskunde gehad. Natuur, scheikunde en economie heb ik wel moeten doen (wat een heftige worsteling was). Ook was het zaak dat ik niet bleef zitten, want ik moest voor de 2e fase inging geslaagd zijn, aangezien je anders gedwongen was minstens Wiskunde A in je pakket te kiezen.

Een vervolgopleiding kiezen bleek ook lastig, aangezien je bijna overal wiskunde, economie of iets anders cijfermatigs voor in je pakket moest hebben. Ik ben uiteindelijk HBO journalistiek gaan studeren en daarna doorgestroomd naar de Universiteit.

Nu, in het dagelijks leven en in mijn werk, heb ik weinig last meer van mijn dyscalculie. Rekenen blijft vreselijk lastig, maar ik heb tot nu toe altijd banen gehad waarbij dat niet hoefde. Simpele dingen als rekenen met geld bij de supermarkt zijn moeilijk, maar zeker niet onoverkomelijk.

Ik heb niet het idee dat mijn leven op dit moment nadelig wordt beïnvloed wordt door de dyscalculie. Wel ben ik allergisch voor het feit dat de zogenaamd 'bèta-slimheid' toch vaak als superieur wordt gezien. Kan je goed rekenen, dan ben je per definitie intelligent. Dat vind ik kortzichtig en onterecht. Ook vind ik het raar dat er nog zo weinig bekend is over dyscalculie en dat er vaak geen nader onderzoek wordt gedaan als mensen een cijfermatig probleem lijken te hebben. Blijkbaar is het makkelijker om er dan meteen het stempel 'dom' op te plakken.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
@ Mips ik ga toch maar eens kijken naar zo`n meeloop stage. Ik heb ongeveer 50 brieven die ik aan de functie aanpas inclusief motivatie en dergelijke. Die AD uit je vorige post ziet er leuk uit, ben al aan het zoeken geslagen of zo iets ook in het Noorden is. Het past wel bij mijn Maatschappelijk werk en dienstverlening propedeuse.
Ik ben bijgelezen en wil even een off topic compliment maken: Mips, ik lees je wel vaker. Je bent altijd genuanceerd en bereid om een ander te helpen, wat is dat leuk om te lezen! Ik vind het een gemis voor studerend NL dat jij nog niet ergens als studie-adviseur bent aangenomen. Ik had destijds zo bij je willen aankloppen! Keep up the good work.
quote:Wel ben ik allergisch voor het feit dat de zogenaamd 'bèta-slimheid' toch vaak als superieur wordt gezien. Kan je goed rekenen, dan ben je per definitie intelligent.

Helemaal mee eens! Werk in een technische branche en daar zie je dit heel sterk.

quote:Nu, in het dagelijks leven en in mijn werk, heb ik weinig last meer van mijn dyscalculie. Rekenen blijft vreselijk lastig, maar ik heb tot nu toe altijd banen gehad waarbij dat niet hoefde.

Hier hetzelfde, de worsteling met cijfers op de middelbare school en tijdens mijn studies komt nu zelden voor. Als ik nu moet rekenen gebruik ik veel spreadsheets, dat maakt het letterlijk wat overzichtelijk voor mij. En ik laat collega's ook wel zaken nakijken als ik twijfel over een berekening. Moet zeggen dat als ik "spontaan" en met mensen om mij heen snel iets moet berekenen het nog steeds stikbenauwd krijg. Trek me dan het liefst even terug in een hoekje om het op mijn manier te berekenen.

Oja, en als collega's een verhaal afsteken waar veel getallen in voorkomen zijn ze mij gegarandeerd na de 3e zin volledig kwijt .
quote:Spinster schreef op 01 maart 2010 @ 16:57:

Ik ben bijgelezen en wil even een off topic compliment maken: Mips, ik lees je wel vaker. Je bent altijd genuanceerd en bereid om een ander te helpen, wat is dat leuk om te lezen! Ik vind het een gemis voor studerend NL dat jij nog niet ergens als studie-adviseur bent aangenomen. Ik had destijds zo bij je willen aankloppen! Keep up the good work.

wow thanks Spinster.. ... wat een tof compliment! Ik voel me echt vereerd!

Maar ik genuanceerd? Haha, ik dacht dat ik hier op het forum toch wel in de categorie Botte Bea werd geschaard...

Vind het super om met dit soort problemen mee te denken.
quote:Flashy schreef op 01 maart 2010 @ 16:35:

@ Mips ik ga toch maar eens kijken naar zo`n meeloop stage. Ik heb ongeveer 50 brieven die ik aan de functie aanpas inclusief motivatie en dergelijke.

Klinkt goed, en kan me goed indenken dat je stevig baalt als je wéér een afwijzing krijgt.

Die AD uit je vorige post ziet er leuk uit, ben al aan het zoeken geslagen of zo iets ook in het Noorden is. Het past wel bij mijn Maatschappelijk werk en dienstverlening propedeuse.Wie weet is het iets voor je. Veel thuisopleidingen en particuliere instituten bieden trouwens ook de AD aan, weliswaar vaak flink prijzig maar wie weet zit er wat voor je bij. Ik zoek met je mee, als ik iets vind laat ik het je weten.
@ Hinde:quote:Na al die tijd weet ik eigenlijk niet meer wat nu eigenlijk het gewenste beroep voor mij is. Ben als het ware weggekwijnd en mezelf kwijtgeraakt. Ik sta zeer zeker open voor andere richtingen, maar ik moet ook oppassen dat ik reëel blijf. Als ik me helemaal laat omscholen ben ik een relatief oude maar onervaren kracht na het behalen van mijn diploma.Wat mij een tijd terug heel veel heeft geholpen is een periode lang vacatures verzamelen waarbij je slechts één criterium hanteert: wow, wat een gave baan!!

Niet kijken naar opleiding, naar lokatie, naar ervaring of wat voor beperkingen dan ook. Enkel kijken naar banen die je aanspreken, nog niet analyseren waarom.

Deze stapel vacatures ga je vervolgens bekijken. Je kijkt naar de taken en verantwoordelijkheden (wat doe je zoal, waar ben je verantwoordelijk voor, met wie werk je samen of juist niet).

Wat spreekt je aan in deze taken en verantwoordelijkheden? Probeer de overlappende eigenschappen van de verschillende functies te achterhalen. Dit kan zijn: lokatie, onderzoeksaspect, zelfstandig werken of juist in een team, mensen helpen of mensen helpen ontwikkelen, maar ook het soort bedrijf (bv een dierentuin of ziekenhuis) etc etc.

Dit kan je ook prima eens met een vriend of vriendin doornemen. Anderen kunnen je soms wijzen op kwaliteiten of interesses die voor jou zelf heel normaal zijn maar eigenlijk opvallend zijn.

Vervolgens ga je bij jezelf te rade waarom deze eigenschappen je aanspreken. Hierbij is "gewoon leuk" het verboden antwoord. Doe alsof je aan een ander (bv in een sollicitatiegesprek) moet beargumenten waarom je dit leuk vind. Is meteen een goede oefening voor echte solliciaties.

Zo dwing je jezelf goed na te denken wat je zoekt in een baan, waar je interesses liggen en waarom je dit graag wil.

Met die kennis in je achterhoofd kan je gerichter zoeken. Je weet wat je voor kennis en ervaring moet meebrengen voor bepaalde functies. Zo kan je concreet een "carrierepad" uitstippelen.
Nog eens @Hinde:

Zag deze ook voorbij komen:

lerarenopleiding omgangskunde - AD opleiding voor leraar op het VMBO

Ook voor de variant leraar Welzijn en zorg

Wel het lesgeven aspect maar geen volledige dagstudie meer. Je hebt al een relevante MBO opleiding (MWD of SJD toch? weet het niet precies meer ..). Juist door je eigen problemen die je in je schoolcarriere bent tegengekomen kan je een prima steun zijn voor leerlingen in het (V)MBO. Je begrijpt het probleem maar je hebt het kunnen overwinnen (vergeet niet dat je al een MBO opleiding hebt afgerond!).

Binnen 2 jaar diploma (afhankelijk van je vooropleiding, op de site staat een tabel waar precies per studie aan wordt gegeven hoe lang je over de AD doet).
quote:mips schreef op 01 maart 2010 @ 17:01:

[...]

wow thanks Spinster.. ... wat een tof compliment! Ik voel me echt vereerd!

Maar ik genuanceerd? Haha, ik dacht dat ik hier op het forum toch wel in de categorie Botte Bea werd geschaard...

Vind het super om met dit soort problemen mee te denken.Haha, nee ik vind je absoluut niet van de botte bijl.

Je komt op mij gewoon realistisch over en je zegt de dingen gewoon zoals ze zijn.

Ik zou zelf als ik advies zocht graag hebben dat iemand eerlijk, concreet en toekomstgericht meedacht, in plaats van lief bedoeld maar soft mee te huilen in een slachtofferrol. Dat laatste is soms fijn van vriendinnen, maar uiteindelijk heb je dat eerste nodig om verder te komen. Lijkt me dus ideaal voor een studie-adviseur!
quote:mips schreef op 01 maart 2010 @ 17:26:

Nog eens @Hinde:

Zag deze ook voorbij komen:

lerarenopleiding omgangskunde - AD opleiding voor leraar op het VMBO

Ook voor de variant leraar Welzijn en zorg

Wel het lesgeven aspect maar geen volledige dagstudie meer. Je hebt al een relevante MBO opleiding (MWD of SJD toch? weet het niet precies meer ..). Juist door je eigen problemen die je in je schoolcarriere bent tegengekomen kan je een prima steun zijn voor leerlingen in het (V)MBO. Je begrijpt het probleem maar je hebt het kunnen overwinnen (vergeet niet dat je al een MBO opleiding hebt afgerond!).

Binnen 2 jaar diploma (afhankelijk van je vooropleiding, op de site staat een tabel waar precies per studie aan wordt gegeven hoe lang je over de AD doet).

Hey Mips, dat klinkt erg interessant. Ik ga nu eens kijken of deze mogelijkheden ook aangeboden worden bij hogescholen hier in het zuiden van het land.

Nogmaals bedankt voor je advies, ik ben van plan er echt iets mee te gaan doen.
Ook ik ben niet direct bij de baan terecht gekomen waarin ik zou willen werken. Ook ik heb diverse keren mijn neus gestoten omdat ik of ongekwalificeerd was dan wel overgekwalificeerd. Ik heb me daar nooit wat van aangetrokken. Heb desnoods zelfs wel eens bij sollicitatiegesprekken aangegeven dat als ik nu eens een maand zou komen proefdraaien kosteloos zelfs, zodat ik kon bewijzen dat ik wel geschikt was maar net dat ene papiertje miste (of de werkervaring) Mijn vlotte babbel en mijn doorzettingsvermogen heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk kreeg wat ik wilde en wilde wat ik kreeg. En nee dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Ik heb ook moeten opklimmen, werk onder mijn niveau moeten doen jaren jaren lang. Maar ik wist dat er uiteindelijk iets zou zijn wat mij wel zou liggen. Waarin ik uit zou blinken.

Als ik jullie vertel dat ik als administratief medewerker, naar secretaresse, naar afdelings secretaresse en daarna directie secretaresse ben gegaan dan zou jullie dat misschien verbazen. Ik begon onderaan de ladder en eindigde deze carriere als leidinggevende van een secretarieel team. Waarna ik uiteindelijk -idd door mij telkens bij te scholen en opleidingen en trainingen te doen- ben gaan werken binnen de ICT. En dit ook weer onderaan begonnen tot uiteindelijk iemand die software kan onderhouden en bouwen en ik geef zelfs trainingen aan gebruikers.

Dit had ik nooit gedacht van mijzelf. Mijn interesses lagen vanaf begin af aan helemaal niet op ict gebied. Ik vond sowieso op een kantoor zitten niets. Maar doordat ik snel handigheid ontwikkelde met de pc en alle programmatuur. Collega's vanaf begin af aan al bij mij terecht kwamen met vragen omtrent pc gebruik en software, viel het mij op hoeveel plezier ik beleefde aan het helpen van mensen op deze manier en hoeveel voldoening hier ik uit haalde. Dat heeft mijn passie ontstoken. Een passie die ik echt nooit gehad heb. Nu jaren later pik ik nog steeds de vruchten hiervan. Door niet op de geven, door eigenwijs door te blijven gaan. Te blijven zoeken naar mogelijkheden en me niet laten afschrikken door een nee ben ik gekomen waar ik wilde. En idd Mips schreef het al: buiten de normaal bewandelde kaders denken. Ik kreeg ook telkens te horen: jij kunt meer wat doe je hier. Maar omdat ik dan nog net een of ander papiertje miste was geen enkel werk op welk lager niveau mij teveel. Soms heb ik ook puur om toch werkervaring op te doen mijn cv wat afgezwakt. Niet om mijzelf te kort te doen, maar wel om toch benodigd werkervaring te kunnen krijgen waardoor ik weer meer kansen had op de arbeidsmarkt. Van iemand die een ZMLK advies had uiteindelijk met een HBO op zak.

Misschien ligt het aan mijn karakter, misschien aan mijn opvoeding. Maar ik heb geleerd me nooit ergens zomaar bij neer te leggen. Altijd te knokken zeker als je iets wilt. Een nee om te buigen in een misschien waarna het een ja werd. Echt, mij is het ook niet komen aanwaaien. Maar zoals ik al eerder schreef: dyscalculie maakt mij geen slachtoffer, ik zie het niet als een probleem. En daarmee heb ik een andere instelling dan de meesten op dit topic hier. Al herken ik me erg in de manier van opstellen van Iris en Mips.
Neemt niet weg dat ik bagetaliseer of de ervaringen van anderen minder erg vind. Zeer zeker niet. Iedereen ervaart gebeurtenissen anders. Maar misschien helpen mijn verhaal en die van anderen (o.a. Iris en Mips) hier je op weg om toch verder te komen.
Wat ontzettend goed van je Dushi74!! Eerst een fikse carriere als (directie) secretaresse en nu een goede baan in de ICT. Kan helemaal vrolijk worden van je verhaal!

Wat jij zegt is denk ik een essentieel verschil tussen succes of blijven hangen. Als je een slachtofferrol aanneemt en berust in wat je niet kan, dan kom je ook nergens.

Nieuwe dingen aanpakken/kansen zien, op je bek gaan, opkrabbelen en opnieuw proberen brengt je uiteindelijk verder. Blijven focussen op wat moeilijk is/je niet goed kan helpt je geen steek verder. (zie ook dat topic over een HBO opleiding zonder Engels).

De een moet hard werken om wat te bereiken, de ander komt het aanwaaien. Maar knokken om verder te komen is een keuze.
quote:mips schreef op 03 maart 2010 @ 15:48:

Wat ontzettend goed van je Dushi74!! Eerst een fikse carriere als (directie) secretaresse en nu een goede baan in de ICT. Kan helemaal vrolijk worden van je verhaal! Dank je wel

Wat jij zegt is denk ik een essentieel verschil tussen succes of blijven hangen. Als je een slachtofferrol aanneemt en berust in wat je niet kan, dan kom je ook nergens. Ben ik helemaal met je eens

Nieuwe dingen aanpakken/kansen zien, op je bek gaan, opkrabbelen en opnieuw proberen brengt je uiteindelijk verder. Blijven focussen op wat moeilijk is/je niet goed kan helpt je geen steek verder. (zie ook dat topic over een HBO opleiding zonder Engels). Precies zoals ik er ook tegenaan kijk. Dan maar keihard op mijn bek. Maar daar leer ik alleen maar van. Het genoemde topic ken ik niet.

De een moet hard werken om wat te bereiken, de ander komt het aanwaaien. Maar knokken om verder te komen is een keuze.Klopt, en ik kies altijd voor knokken. Dat past beter bij me en haal ik voor mijzelf er ook meer uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven