Werk & Studie alle pijlers

Dyscalculie

28-02-2010 17:10 258 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds ik mezelf kan heugen heb ik last van deze 'aandoening'. Op de basisschool kwam ik nooit goed mee met rekenen en de remedial teaching haalde weinig tot niks uit.

Op de middelbare school ging het al niet veel beter. Heb zelfs het advies gekregen om naar de praktijk school te gaan (cito score). Uiteindelijk na heel veel pijn, strijd en moeite heb ik toch mijn VMBO-T diploma gehaald op een school voor speciaal onderwijs.

Dood en dood zonde, aangezien mijn niveau met andere vakken op Havo/VWO niveau zat.

Het nare aan deze middelbare school was dat ik in al die jaren maar twee keer bijles heb gekregen. Wel gaven ze mij daar een dyscalculie verklaring waarmee ik recht zou moeten hebben op aangepaste faciliteiten tijdens toetsen/tentamens/werk en lessen. In de praktijk blijkt dit niet zo te werken.

Na de middelbare school heb ik dus eerst een MBO opleiding moeten doen. De HAVO nam toentertijd nog geen leerlingen aan zonder wiskunde (tegenwoordig wel). Ook op het MBO heb ik erg te kampen gehad met mijn dyscalculie. Klasgenoten, docenten, remedial teachers.. niemand begreep er wat van. Wat bij mij voor veel frustratie zorgde, en faalangst.

Uiteindelijk ben ik nu met een HBO studie bezig maar ik merk in mijn omgeving nog steeds dat mensen niet op de hoogte zijn van dyscalculie. Voorlichtingsavonden worden daar in tegen wel goed bezocht, maar niet door de docenten.

Dit vind ik zo vreemd aangezien kinderen met dyslexie (meestal) wel begeleid worden en zo nodig aanpassingen krijgen wanneer zij toetsen e.d. moeten maken.

Ook stuit het mij heel erg tegen mijn borst dat docenten zo vervelend kunnen reageren wanneer je ze informeert over dyscalculie.

Voor de duidelijkheid, dyscalculie valt niet op te lossen met 'leren, leren en nog eens leren'. Dyscalculie slaat op (bijna) ieder moment van de dag toe. Het heeft niks met motivatie of geestelijke gesteldheid van het kind te maken, het is geen onwil. Het is puur het niet kunnen rekenen, omgaan met cijfers, ruimtelijk inzicht en plannen.

Edit:

Dyscalculie gaat verder dan het alleen niet kunnen rekenen. Het geeft ook problemen met ruimtelijk inzicht, getallen, concentratie, geheugen etc.

(Vul me maar aan a.u.b.)

Zijn hier forumleden die ook met dit probleem te kampen hebben en zo ja, wat helpt jullie bij deze 'stoornis'?

Dyscalculie

Informatie over dyscalculie
.
Het heeft mij beperkt in mijn ontwikkeling. Het is namelijk niet fijn als je zelf (afgezien van het rekenen) normaal functioneert terwijl veel de 200 leerlingen die op je middelbare school zitten gedragsproblemen hebben.

Tijdens de lessen vlogen er geregeld stoelen en tafels door het lokaal heen.. schreeuwende leraren. Nee ik had veel liever op een reguliere middelbare school gezeten. Dan had ik het misschien helemaal niet gehaald qua rekenen maar dan had ik wel meer rust gehad en veel minder nare dingen gezien.

Enig voordeel van het speciaal onderwijs dat ik heb ondervonden is dat na de 3e ik wiskunde en economie mocht laten vallen. Dat scheelde een hoop stress en daardoor heb ik een relaxed 4e jaar gehad (qua studeren).
quote:CLM schreef op 28 februari 2010 @ 18:36:

Bedenk er eens een paar?

Hieronder wat ik heb geprobeerd:

- Niet informeren en gewoon mijn stinkende best doen

- Faalangst training volgen

- Informeren voor aanvang van het schooljaar

- Informeren voor de les

- Huiswerkbegeleiding

- Tot in den treuren blijven oefenen op mijn sommen met resultaat vaak alsnog een 1,2,3 of 4 voor een toets

- Stage aannemen die eigenlijk boven mijn kunnen lag (veel rekenwerk)

- Stage aannemen, van tevoren informeren en tot de conclusie komen dat ik dan alsnog rekenwerk moet doen.

Vertel mij, welke betere opties er zijn en ik zal ze uitproberen.

Ik tot alles bereid.

Een aantal zaken die je hierboven noemt kun je volgens mij ook zelf niet als constructief beschouwen. Nogmaals: als je doet wat je deed krijg je het resultaat wat je kreeg.

Je wilt iets bereiken toch? Mij is na inmiddels elf pagina's nog steeds niet duidelijk wat je precies wilt bereiken. Ik kan me voorstellen dat het daar ook misgaat in je contacten met docenten. In plaats van informatie aanreiken en proberen belangstelling op te wekken voor een probleem dat vooralsnog alleen jouw probleem is, adviseer ik je een andere strategie te kiezen.

De kernvraag is dus: wat wil je nu precies van die docent?
Wat ik precies wil van docenten is:

- Dat ze net zoals ze weten wat bijvoorbeeld dyslexie is weten wat dyscalculie is

- Het probleem erkennen en signaleren bij leerlingen

- Gepaste hulp aanbieden

- Extra tijd bij toetsen

- Rustige werkruimte

- Een op een mondeling toetsen af laten nemen

- Extra opgaven mee naar huis geven

- Vergroot lettertype bij een toets/tentamen

- Andere vraagstellingen gebruiken tijdens toetsen/tentamens

- Leerlingen met problemen meer tijd gunnen voor dezelfde stof

- Leerling een op een aanspreken op zijn/haar bevindingen

- Toetsen op een aangepaste manier nakijken (leerlingen komen soms/vaak wel op het antwoord maar dan zijn ze de rekenmethode vergeten die ze hebben gebruikt

- Remedial teaching

Veel van bovengenoemde punten heeft een leerling met een dyscalculieverklaring ook recht op. Nu is het aan de scholen om deze punten ook uit te voeren zonder dat de leerling zelf veel strijd hoeft te leveren.

Daarbij heb ik vaak het argument van leraren gehoord dat ze 'geen tijd' hebben om de toetsen aan te passen of dat ze het onzin vinden. Dit is dan iets wat het schoolbestuur op zou moeten pakken en dat gebeurt niet. (voor zover ik dus heb meegemaakt)

Ik wil niet alleen iets van docenten, ook van schoolbesturen. Als een schoolbestuur een stoornis niet erkent dan kunnen de docenten willen wat ze willen maar dan verandert er niks.
quote:Mevrouw75 schreef op 28 februari 2010 @ 19:24:

[...]

ja daar doel ik ook op. Maar met die aangepaste materialen moeten ze nog steeds die zogenaamde onzinvakken doen.

Dus: welke aangetoonde aangepaste materialen/tijd/ weet ik veel, zouden TO helpen die vakken af te ronden?

Zou je deze vraag, samen met de vraag van Wuiles, nog kunnen beantwoorden?

Het kan dat je er overheen gelezen hebt, maar hier alsnog.
oei, een ietsje mosterd zie ik nu
Zie mijn laatste post..
Geeft niet
Dan zou je dus je vragen moeten deponeren bij -denk ik- de inspectie van het onderwijs of het ministerie van OCW. Dat zijn nu de plekken die werkelijk wat kunnen veranderen bij scholen. Hier op het forum bereik je die overheidsinstellingen denk ik niet. Daar is het forum en te klein voor en ben je een druppel op de gloeiende plaat.
.
quote:Mevrouw75 schreef op 28 februari 2010 @ 19:22:

Even een vraagje tussendoor:

Hoe werkt het regelmatig oefenen?

Nu we toch de vergelijking aan het maken zijn met dyslexie, ook dyslectici hebben baat bij lees- en schrijftraining, hoewel hun ontwikkeling hierin langzaam gaat, zie je wel enige progressie.

Ik kan me voorstellen dat dat ook zo werkt bij dyscalculie. Is dat ook zo?

En ik heb het nu puur even over het cognitieve gedeelte.

En nu deze nog.

En wat leer je in de RT bv?

Gezien je historie heb je zelf geloof ik weinig ervaring erin, maar misschien weet je wel wat er gebeurt.
quote:CLM schreef op 28 februari 2010 @ 21:51:

Wat ik precies wil van docenten is:

- Dat ze net zoals ze weten wat bijvoorbeeld dyslexie is weten wat dyscalculie is

- Het probleem erkennen en signaleren bij leerlingen

- Gepaste hulp aanbieden

- Extra tijd bij toetsen

- Rustige werkruimte

- Een op een mondeling toetsen af laten nemen

- Extra opgaven mee naar huis geven

- Vergroot lettertype bij een toets/tentamen

- Andere vraagstellingen gebruiken tijdens toetsen/tentamens

- Leerlingen met problemen meer tijd gunnen voor dezelfde stof

- Leerling een op een aanspreken op zijn/haar bevindingen

- Toetsen op een aangepaste manier nakijken (leerlingen komen soms/vaak wel op het antwoord maar dan zijn ze de rekenmethode vergeten die ze hebben gebruikt

- Remedial teaching

Veel van bovengenoemde punten heeft een leerling met een dyscalculieverklaring ook recht op. Nu is het aan de scholen om deze punten ook uit te voeren zonder dat de leerling zelf veel strijd hoeft te leveren.

Daarbij heb ik vaak het argument van leraren gehoord dat ze 'geen tijd' hebben om de toetsen aan te passen of dat ze het onzin vinden. Dit is dan iets wat het schoolbestuur op zou moeten pakken en dat gebeurt niet. (voor zover ik dus heb meegemaakt)

Ik wil niet alleen iets van docenten, ook van schoolbesturen. Als een schoolbestuur een stoornis niet erkent dan kunnen de docenten willen wat ze willen maar dan verandert er niks.

Rijp en groen staat door elkaar en dat maakt je wensenpakket ongericht en daardoor lastig te realiseren. Ik denk dat je beter bij het begin kunt beginnen en je realiseren dat je in gesprek met een individuele docent niet alles voor elkaar kunt krijgen. Bovendien vraag je nogal iets van docenten. Ik kan me voorstellen dat die niet direct staan te springen om je tegemoet te komen door vraagstellingen aan te passen, toetsen mondeling af te nemen etcetera. Kies dus wat je het allerbelangrijkste vind en doe je docent een concreet voorstel waarbij je zelf duidelijk maakt dat jij je volledig inzet om een succes van je studie te maken en daarbij extra hulp nodig hebt. Daarnaast kun je je pijlen via studentenbelangenorganisaties richten op het management van het opleidingsinstituut.

Tot slot heb je natuurlijk de mogelijkheid om zelf via studieverenigingen extra oefenopgaven te bemachtigen, bijles te organiseren etcetera. Maak daar zoveel mogelijk gebruik van en laat daarmee zien dat jij je verantwoordelijkheid neemt.
Alles wat ik in die lijst heb opgeschreven heb ik besproken met medewerkers van stichting BALANS.

Zij vinden dat ik op die dingen recht zou hebben. Het vergrootte lettertype, meer tijd voor een toets en andere vraagstelling zijn wel realiseerbaar. Dit staat ook in mijn dyscalculieverklaring die ik toentertijd heb ontvangen.

Ik weet dat ik al die 'eisen' niet bij een docent kan inwilligen. Daarom heb ik het ook over medewerking van schoolbestuur om de juiste ondersteuning te bieden

@ Vraag

Remedial teaching zou inhouden dat de stof die ik die week in de les heb gehad nogmaals met mij doorgenomen wordt, de punten die ik moeilijk zou vinden extra geoefend zouden worden en dat er eventueel naar een andere manier van uitleg gekeken wordt zodat ik het wel snap.

Ook heb ik gehoord dat het mogelijk is om toetsen af te laten nemen door de remedial teacher van de school. (zelf nooit gehad hoor)
quote:CLM schreef op 28 februari 2010 @ 22:11:

Alles wat ik in die lijst heb opgeschreven heb ik besproken met medewerkers van stichting BALANS.

Zij vinden dat ik op die dingen recht zou hebben. Het vergrootte lettertype, meer tijd voor een toets en andere vraagstelling zijn wel realiseerbaar. Dit staat ook in mijn dyscalculieverklaring die ik toentertijd heb ontvangen.

Ik geloof het graag maar feit blijft dat jij nog steeds geen poot aan de grond krijgt. Het gaat hier wat mij betreft over het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Door je strategie aan te passen zou je succesvoller kunnen zijn in het bereiken van je doelstellingen zonder dat je met de vuist op tafel hoeft te slaan.
.
.
Bedenk wel dat ik het allemaal in het kort heb omschreven. Een toets mondeling afnemen kan ook betekenen dat de leerling uitlegt hoe hij/zij bij het antwoord is gekomen. De leraar hoort dan dat de leerling wel de juiste berekening toepast ook al is de leerling niet in staat deze goed te omschrijven.

En mijn strategie aanpassen, ben ik mee bezig. In september begin ik namelijk opnieuw aan HBO Rechten. Dit keer in Utrecht en ik heb al een aantal gesprekken met coördinatoren e.d. gepland staan om te bespreken hoe ik de studie het beste aan kan pakken, zodat ik straks niet voor het blok sta.
Klopt dus wat dat betreft heeft het geen verschil gemaakt

Voelde diezelfde opluchting toen ik in Juli mijn diploma had gehaald. Voelde de stress weer terugkomen na de eerste maand bedrijfseconomie op het HBO,
Ligt het aan mij of begin ik een beetje de draad kwijt te raken.

Enerzijds proef ik een vraag naar docenten van TO zelf toe. TO is nog bezig met opleiding en wilde en wil daar hulp bij van haar docentenAnderzijds wil TO het breder doortrekken door Nederland erop te wijzen hoe om te gaan met mensen met dyscalculie. Het kan aan mij liggen maar begrijp ik het nog of zit ik mis.
volgens mij ligt het niet aan jou hoor.

Ik persoonlijk lees en reageer nu een beetje selectief. Alles wat mij verder helpt gebruik ik, de rest laat ik links liggen.
.
Op dit moment ben ik tijdelijk gestopt met mijn HBO doordat economie niet lukte en ik zwanger ben geraakt. In september begin ik opnieuw, in een andere stad omdat de studie daar voor mij gunstiger zou moeten uitpakken.

Ik wil graag informatie/tips van andere forumleden hoe zij met dyscalculie omgaan.

Anderzijds wil ik inderdaad bewustwording van 'dyscalculie' creëren, er wat meer bekendheid aangeven. Vandaar dat ik ook die twee links in de OP en post daarna heb geplaatst.

Het is inmiddels alleen veranderd naar een soort discussie vorm.. Wat niet mijn bedoeling was. In eerste instantie wilde ik infomatie uitwisselen en ervaringen horen, net zoals op de eerst paar pagina's.
quote:Dushi74 schreef op 28 februari 2010 @ 22:21:

Ligt het aan mij of begin ik een beetje de draad kwijt te raken.

Enerzijds proef ik een vraag naar docenten van TO zelf toe. TO is nog bezig met opleiding en wilde en wil daar hulp bij van haar docentenAnderzijds wil TO het breder doortrekken door Nederland erop te wijzen hoe om te gaan met mensen met dyscalculie. Het kan aan mij liggen maar begrijp ik het nog of zit ik mis.Dan zal het aan ons allebei liggen. Ik probeer al een tijdje, vergeefs, te ontdekken waar dit heen moet gaan.
Ik heb niet gekozen voor een studie bedrijfseconomie. Ik koos de studie HBO rechten. Als ik voor bedrijfseconomie had gekozen dan was ik inderdaad achterlijk..
quote:Helianthus2106 schreef op 28 februari 2010 @ 22:24:

Ik begrijp werkelijk niet dat je kunt kiezen voor een studie Bedrijfseconomie als je dyscalculie hebt.Volledig mee eens. Dat is toch de goden verzoeken? Je gaat met dyslexie toch ook geen Duits studeren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven