Werk & Studie alle pijlers

Gat opvullen CV

10-02-2011 21:12 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden niet gewerkt hebben zorgt voor een gat op je CV.

Dit is namelijk een fenomeen dat mij is overkomen sinds ik vanaf de zomer niet meer werkzaam ben. Ik heb om en bij 2 jaar werkervaring in IT en 2 jaar in het bankwezen en wil het liefst de financiële richting op gaan.

Ik heb een HBO Informatica diploma en bijna afgestudeerd voor WO Bedrijfskunde (Accounting) maar een baan vinden is zga onmogelijk vanwege het gat en deels gebrek aan accounting werkervaring.

Zijn er mensen die zo'n gat op hun CV hebben en momenteel op zoek zijn naar een baan of pas een baan hebben bemachtigd? Hoe ga je ermee om als hier een issue van wordt gemaakt door een recruiter?
Mijn vriend heeft dat onlangs ook gehad (werkt ook in ICT). Heeft in die tijd, naast het solliciteren, een thuiscursus T-map (?) gevolgd. Niet al te duur en wel nuttig.

Nieuwe werkgever is ook nog bereid om de kosten te betalen wanneer mijn vriend slaagt.
Dan heb je een sabatical ingelast om je te focussen op je toekomst.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik ben er een half jaar uitgeweest wegens burn out, jaar of acht geleden. Heb dat later "opgevuld" door alleen maar jaartallen op mijn cv te vermelden. Zo loog ik niet, maar maskeerde ik wel een beetje mijn half jaar thuis zijn.
Maar mocht TO nu een baan vinden dan gaat dat natuurlijk niet he Nova... vind het trouwens wel een hele goeie om alleen jaartallen te noemen.
Als ik mensen aanneem met een gat in hun CV dan wil ik vooral dat ze eerlijk zijn. Dus zeggen dat je geen werk, maar tegelijkertijd ook niet het beeld geven dat je een half jaar op de bank hebt gehangen. Dus aangeven wat je gedaan hebt aan persoonlijke ontwikkeling of dat je je georiënteerd hebt op je toekomst. Hierbij moet je dan wel een verhaal hebben.

Belangrijk is vooral niet liegen, daar prikt de interviewer zo doorheen.
@Rower: Dat is altijd nuttig naar mijn mening. Ben je meteen in sprintmodus ipv jogmodus als je ergens anders start. Helaas zijn de vervolgopleidingen die ik wil doen zeer duur dus kan ik me momenteel beter op algemene ontwikkeling richten en kleine IT vaardigheden als excel en powerpoint.

@Fame: Nou, ik heb ontslag genomen om mij te focussen op het afronden van mijn studie. Zodra ik recruiters spreek interpreteren zij dat meteen als een tijd niet gewerkt te hebben ipv investeren in de toekomst.

@Nova78: Ik weet het niet zeker, maar een vaardige recruiter ziet daar volgens mij doorheen of die prikt er doorheen door de juiste vraag te stellen. Van dec 2008 tot januari 2010 is 14 maanden gewerkt hebben maar lijkt met jaartallen op 36 maanden en da's een groot verschil.
@Eenhoorn: Ben jij recruiter van beroep?
Everose, de truc van Nova heeft mij ook geholpen.

Hoewel ik hier ook andere goede tips zie, zoals een sabbatical, staat zelfbewust en wellicht interessant op je CV.
Mmm...zo slecht klinkt een sabbatical inderdaad niet. Maar is een sabbatical lijkt me alleen verantwoord/waardetoevoegend als je er echt iets mee doet. Je krijgt er immers geen (werk)ervaring bij maar dat is een ander punt waar ik enorm tegenaan loop.
Eens met eenhoorn. Daarbij geldt voor mij ook dat als je een keuze kunt beargumenteren, óók als dat (voor jou) een foute was, je veel meer van jezelf kunt laten zien in goede zin dan als je er om heen lult of (erger) liegt.
Ik heb zelf ook werkervaring als recruiter en als jij bij mij aan zou geven dat je momenteel de focus op je studie had liggen, dan beschouw ik dat niet als een gat op je CV hoor. Je zou het CV-technisch op kunnen lossen door na je laatste werkervaring te vermelden dat je bezig bent met afstuderen. Daarmee staat het op je CV al vanuit een andere insteek vermeld, waardoor een eventuele toekomstige werkgever er ook niet snel over zal vallen.
Vraagje aan Tia Dalma en evt Eenhoorn (jullie werken in dit veld toch?).

Wat is er mis met de botte waarheid in dit geval? Het is niet alsof TO in detentie gezeten heeft.

Wat vinden jullie van een half jaar/jaar volpraten omdat je op zoek was? Soms is de waarheid niet zo interessant.
Ik ben ook zeer benieuwd naar dat antwoord. Ik ben nu al 6 maanden agressief aan het solliciteren en heb rond 70 afwijzingen op mijn naam staan. Heb wel meerdere gesprekken gehad, maar ik merk dat alleen werkervaring telt. Mijn 2 HBO en WO diploma's slaan ze per direct over en wijzen me elke keer af vanwege het gebrek aan werkervaring. Vandaar dat ik zo lang al niets heb.

Anderen noemen een optie om onder je niveau te werken maar ook dat heeft 2 keerzijdes. 1 die werkervaring is lager dan hetgeen wat ik uiteindelijk wil doen (accountant/controller) dus wordt je weer afgewezen omdat je geen relevante werkervaring hebt en 2 veel recruiters willen je niet op lagere functies aannemen omdat ze weten dat je weg bent zodra je een functie op niveau krijgt.
Alsof een gat in je CV in deze periode een schande is. Er is een crisis gaande en dat heeft en had veel impact op de arbeidsmarkt.

Ik heb me het schompes gesolliciteerd, een baan geprobeerd die niet bij me paste ( en dus stuk liep) en wat vrijwilligerswerk gedaan. Niets om me voor te schamen.

Oh, en ik heb ruim 13 jaar werkervaring, dus dat zegt momenteel ook niet alles.
Gewoon eerlijk zijn, het is crisis en er zijn zat mensen met een gat in hun CV.
Ah, nummerzoveel, ook in dit werkveld toch?

Het lijkt me ook geen schande, maar de vraag is er niet voor niets.

Gelukkig zelf niets mee te maken, maar een lastig probleem voor werkzoekenden.
Inderdaad. Er zijn zoveel, maar ik wil niet nummer zoveel zijn dus probeer er alles aan te doen (zoeken, lezen, luisteren, kijken en vragen) om hier wat aan te doen. Er zijn idd zovelen die zich erbij neerleggen.
Wat heb je eigenlijk gedaan in die maanden? Heb je alleen bankgehangen? Ik zie namelijk dat je bijna klaar bent met je WO, nou WO is nogal veel zelfstudie.

Dus je hebt de tijd genomen om je te focussen op je studie omdat je deze met een mooi en goed resultaat wil afronden.

Je hart ligt bij accounting en je wilde alles op alles zetten om je opleiding alle aandacht te geven die het nodig had.

Ik had wel een gat in mijn CV, toen ik hier net kwam wonen.

2 maanden, ik had toen eenintensieve cursus NL gedaan en ik heb al mijn tijd gestoken in de Nederlandse taal.

(daarnaast heb ik flink bankgehangen, gerelaxed,geshopt etc)

Dat laatste hoeven zij niet te weten, dat is mijn privé namelijk, de studie is relevant lijkt me.

Veel succes!
quote:Quacker schreef op 10 februari 2011 @ 21:41:

Wat is er mis met de botte waarheid in dit geval? Het is niet alsof TO in detentie gezeten heeft.

Wat vinden jullie van een half jaar/jaar volpraten omdat je op zoek was? Soms is de waarheid niet zo interessant.

Er is juist niets mis met de botte waarheid, dat poog ik in mijn vorige posting te betogen. Dat soms de waarheid niet zo interessant is, wil niet zeggen dat je dat moet verdoezelen of verbergen. Als jij zelf kunt beargumenteren waarom je iets wel of niet hebt gedaan in die periode, dan kun je daarbij verder beter door je gesprekspartner zelf laten bepalen of dat saai of niet is. Verdoezelen of verbergen is naast onwaarheid verkondigen ook nog eens het ontzeggen van de eigen besluitvorming over het gehoorde aan die gesprekspartner: die kan heus zelf ook beslissen wat ie er van moet vinden. Dat kon daardoor nog wel eens heel gunstig uitpakken in de meeste gevallen.

Voorbeeld: ik heb twee studierichtingen versleten voor ik mijn stiel vond, en tot een paar maanden geleden anderhalf jaar niet gewerkt, deels door de slechte markt en deels om privéredenen. Kan ik prima beargumenteren hoor, en ik maak het echt niet lekkerder of spannender dan het is in een gesprek.
Nee, ik heb niet op de bank gehangen. Ik heb alle vakken gehaald en het enige wat nog rust is de scriptie afronden. De motivatie is behoorlijk weggezakt omdat ik geen geld over heb. Ik ben op talloze gesprekken geweest en dat kost tijd en geld (wat ik niet heb).

Makkelijk is om te zeggen dat ik me gewoon moet focussen op het afschrijven van de scriptie maar als werk en geld het enige is wat in je hoofd speelt gaat het zeer moeizaam. Zeker omdat veel afwijzingen als basis hebben dat ik geen werkervaring bezit voor de geambieërde functies. Diploma's lijken totaal niets waard in hun ogen. Tijdens veel gesprekken beginnen ze er niet eens over.
@Tia Dalma: Ik vertel ze altijd de waarheid maar dat heeft tot nu toe nog steeds niets opgeleverd. Terugkoppeling wat ik altijd krijg is dat ze uiteindelijk (of bij voorbaat) gekozen hebben voor mensen met meer ervaring. Uit die vicieuze cirkel kom ik dus niet.
Als je merkt dat een bepaald argument vaak wordt gebruikt om je af te wijzen, zoals werkervaring, kun je kijken of je dat argument bij voorbaat om zeep kunt helpen door nog eens te kijken of je bv toch anderssoortige werkervaring kunt benadrukken en/of de bij die werkervaring horende competenties kunt aanstippen vanuit andere ervaringen die je hebt opgedaan. Zo kun je mogelijk jezelf iets meer in de picture spelen.

Of je zult voor jezelf toch even moeten kijken of de door jou geambieerde functies in deze markt ook echt haalbaar zijn, of dat je actief en gemotiveerd je moet gaan richten op andere functies (en met actief en gemotiveerd bedoel ik dat je niet gelaten en met het gevoel 'zal wel niet' aan de slag gaat met je brief en cv, maar bv beschrijft waarom je de lagere functie wél ambieert).
Helemaal eens met TD. (Haaaaaai!!!)

Als je telkens afgewezen wordt op werkervaring, dan krijg ik het vermoeden dat je niet solliciteert op startersfuncties. Zou daar het probleem in kunnen zitten?
Die tactiek heb ik ook gebruikt maar ze schieten dat altijd af door te zeggen dat ze iemand met meer ervaring willen of aannemen. Ik heb zeerzeker geleerd dat als een bedrijf je niet wilt of ze een ander kiezen is er niets wat je kunt doen of zeggen om ze op andere gedachten te brengen.

Dat andere had ik al aangedragen. Onder je niveau werken heeft 2 keerzijdes. 1 die werkervaring is lager dan hetgeen wat ik uiteindelijk wil doen (accountant/controller) dus wordt je weer bij de volgende sollicitatie afgewezen omdat je geen relevante werkervaring hebt. Mijn IT ervaring schieten ze meteen af en 2 veel recruiters willen je niet op lagere functies aannemen omdat ze weten dat je weg bent zodra je een functie op niveau krijgt.

Ondanks dat probeer ik positief te blijven na 70 afwijzingen maar het lukt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven