Geen aansluiting met collega's
donderdag 5 juni 2025 om 16:34
Recent ben ik veranderd van afdeling binnen mijn werk. Waarbij ik van een redelijk gezellige afdeling ging met een variatie aan mensen, naar een afdeling met enkel maar mannen die 2x mijn eigen leeftijd zijn... Nu ben ik daar dus sinds 1 mei aan de slag en ik voel mij zo enorm geïsoleerd op het werk...
Niemand die initiatief neemt om elkaar wat te leren kennen of moeite in een gesprek wil stoppen. Als ik ergens naar probeer te vragen, dan gaan de gesprekken zo:
"De zomer staat voor de deur, gaan jullie nog op vakantie?"
"Ja, naar Spanje"
"Ah tof, zijn jullie daar eerder geweest?"
"Ja, 2 jaar geleden"
Ik mis een beetje te kunnen babbelen met mijn collega's. Ik mis het om wat mensen om mij heen te hebben die ik een beetje ken en zij mij ook wat kennen. Het voelt nu heel erg isolerende...
Mijn vorige afdeling zit op een andere locatie 5km verder, dus ik kan daar ook niet zomaar even heen om een praatje te houden. Het werk lapt ook niet over dus ik werk ook niet met hen samen... Switchen van afdeling is ook niet mogelijk gezien dit een onderdeel is van een traineeship. Dus het is slechts een half jaar, maar een half jaar is lang op deze manier...
Niemand die initiatief neemt om elkaar wat te leren kennen of moeite in een gesprek wil stoppen. Als ik ergens naar probeer te vragen, dan gaan de gesprekken zo:
"De zomer staat voor de deur, gaan jullie nog op vakantie?"
"Ja, naar Spanje"
"Ah tof, zijn jullie daar eerder geweest?"
"Ja, 2 jaar geleden"
Ik mis een beetje te kunnen babbelen met mijn collega's. Ik mis het om wat mensen om mij heen te hebben die ik een beetje ken en zij mij ook wat kennen. Het voelt nu heel erg isolerende...
Mijn vorige afdeling zit op een andere locatie 5km verder, dus ik kan daar ook niet zomaar even heen om een praatje te houden. Het werk lapt ook niet over dus ik werk ook niet met hen samen... Switchen van afdeling is ook niet mogelijk gezien dit een onderdeel is van een traineeship. Dus het is slechts een half jaar, maar een half jaar is lang op deze manier...
donderdag 5 juni 2025 om 16:43
donderdag 5 juni 2025 om 16:55
Dat is ook een onderdeel van een traineeship: leren wat je niet wilt.
Maar goed, dat kan pittig zijn (ik heb het ooit een half jaar moeten uithouden op een afdeling waar ik alleen maar saai werk kreeg).
Nou zijn mannen van middelbare leeftijd niet allemaal zo van de automatische babbel, hoewel er ook echte ouwehoeren tussen kunnen zitten maar wees blij dat je die niet hebt: die zouden bij zo'n frisse jonge collega die niet alle verhalen al honderd keer heeft gehoord, niet weg te slaan zijn.
Het beste kun je het een paar weken rustig aankijken en niet zelf beginnen maar op de achtergrond eens kijken hoe de flow dan gaat. Ga zeker wel mee lunchen of lunchwandelen. Als er een koffie gaat halen, loop dan mee. Waarschijnlijk praten ze wel, alleen op andere momenten dan jij gewend bent. Of over andere zaken (werk, voetbal, whatever als het maar niet over henzelf gaat). Vertel eens een keer een anekdote die niet over een persoonlijke situatie gaat, wellicht reageren ze daar makkelijker op.
En als ze alleen maar werken en nooit eens praten over prive-zaken: dan wordt het in ieder geval een productief half jaar. En wees dan blij dat het niet je vaste baan is.
Maar goed, dat kan pittig zijn (ik heb het ooit een half jaar moeten uithouden op een afdeling waar ik alleen maar saai werk kreeg).
Nou zijn mannen van middelbare leeftijd niet allemaal zo van de automatische babbel, hoewel er ook echte ouwehoeren tussen kunnen zitten maar wees blij dat je die niet hebt: die zouden bij zo'n frisse jonge collega die niet alle verhalen al honderd keer heeft gehoord, niet weg te slaan zijn.
Het beste kun je het een paar weken rustig aankijken en niet zelf beginnen maar op de achtergrond eens kijken hoe de flow dan gaat. Ga zeker wel mee lunchen of lunchwandelen. Als er een koffie gaat halen, loop dan mee. Waarschijnlijk praten ze wel, alleen op andere momenten dan jij gewend bent. Of over andere zaken (werk, voetbal, whatever als het maar niet over henzelf gaat). Vertel eens een keer een anekdote die niet over een persoonlijke situatie gaat, wellicht reageren ze daar makkelijker op.
En als ze alleen maar werken en nooit eens praten over prive-zaken: dan wordt het in ieder geval een productief half jaar. En wees dan blij dat het niet je vaste baan is.
donderdag 5 juni 2025 om 17:00
Eens met Doreia en hou vooral je doel voor ogen! Uiteindelijk is dit tijdelijk. Focus op jezelf, wat er goed gaat en wat wel leuk is.
Bij mijn huidige werkgever heb ik hetzelfde probleem, alleen zijn mijn collega's allemaal stuk jonger, geen kinderen gewoon lang leve de lol. Verander je mindset, als je elke dag met de gedachten naar je werk gaat zoals je hierboven schrijft eindig je straks nog in een burnout.
Bij mijn huidige werkgever heb ik hetzelfde probleem, alleen zijn mijn collega's allemaal stuk jonger, geen kinderen gewoon lang leve de lol. Verander je mindset, als je elke dag met de gedachten naar je werk gaat zoals je hierboven schrijft eindig je straks nog in een burnout.
donderdag 5 juni 2025 om 17:16
Dank jullie wel voor de tips!!
Ik heb deze ochtend ook een lijst zitten maken met de dingen die ik graag wil leren tijdens deze periode, dat gaf tenminste wel wat motivatie om daadwerkelijk het werk te doen. De locatie waar ik nu zit, is een unieke locatie wat betreft het werk dat er gedaan moet worden. Dus ik wil eigenlijk wel de vruchten daarvan kunnen plukken.
Ik heb deze ochtend ook een lijst zitten maken met de dingen die ik graag wil leren tijdens deze periode, dat gaf tenminste wel wat motivatie om daadwerkelijk het werk te doen. De locatie waar ik nu zit, is een unieke locatie wat betreft het werk dat er gedaan moet worden. Dus ik wil eigenlijk wel de vruchten daarvan kunnen plukken.
donderdag 5 juni 2025 om 17:35
Nou ja, dan zou ik voor dat half jaartje die zure ouwe mannen maar lekker in hun sop laten gaarkoken, heel veel leren en in de pauze gezellig gaan appen met leuke mensen. Je hoeft tenslotte niet met die zure ouwe mannen te trouwen of zo.Luxing schreef: ↑05-06-2025 17:16Dank jullie wel voor de tips!!
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
donderdag 5 juni 2025 om 17:44
Ik ben ruim 3 jaar geleden van afdeling veranderd, ook van een gezellige afdeling met enkele vrouwen en wat meer mannen.
Nu een afdeling met alleen mannen en nog maar 1 collega vrouw. Vooral zij is geen praatje mee te maken. Altijd alleen kritiek op alles en oordelen over iedereen, vooral mijn vorige afdeling is een doelwit.
Ik zit er nu dus 3 jaar en heb het opgegeven. Gelukkig heb ik heel erg leuk werk, vraag ik wel iedereen actief of ze een fijn weekend hebben gehad, hoe het met de zwangere vrouw is en of ze al een beetje aan het opkrabbelen zijn van een griepje.
Dat ik geen vragen terug krijg, heb ik al geaccepteerd en soms vertel ik wat zonder een vraag.
Verder vind ik het vooral nog gezellig met een heleboel collega's van compleet andere afdelingen waar ik veel mee kan lachen en gezellig doen. Ik negeer de zuurpruimen en ga mijn eigen gang. Leuk is anders, maar wil niet weg omdat, nogmaals, mijn werk zo leuk is.
Teflonschouders komen erg van pas en trek het je niet persoonlijk aan. Ik noem ze altijd maar sociaal gehandicapt en heb daarom stiekum wat medelijden met ze
Nu een afdeling met alleen mannen en nog maar 1 collega vrouw. Vooral zij is geen praatje mee te maken. Altijd alleen kritiek op alles en oordelen over iedereen, vooral mijn vorige afdeling is een doelwit.
Ik zit er nu dus 3 jaar en heb het opgegeven. Gelukkig heb ik heel erg leuk werk, vraag ik wel iedereen actief of ze een fijn weekend hebben gehad, hoe het met de zwangere vrouw is en of ze al een beetje aan het opkrabbelen zijn van een griepje.
Dat ik geen vragen terug krijg, heb ik al geaccepteerd en soms vertel ik wat zonder een vraag.
Verder vind ik het vooral nog gezellig met een heleboel collega's van compleet andere afdelingen waar ik veel mee kan lachen en gezellig doen. Ik negeer de zuurpruimen en ga mijn eigen gang. Leuk is anders, maar wil niet weg omdat, nogmaals, mijn werk zo leuk is.
Teflonschouders komen erg van pas en trek het je niet persoonlijk aan. Ik noem ze altijd maar sociaal gehandicapt en heb daarom stiekum wat medelijden met ze

Nope
donderdag 5 juni 2025 om 18:25
Ik werk sinds corona vrijwel volledig thuis, en ben juist blij dat ik van de praatjes over vakantieplannen en het weekend af ben, haha! Ik vroeg het soms wel terug, maar omdat het me niet interesseert onthoud ik het niet. Maandag binnenkomen en meteen mensen die vragen hoe mijn weekend was. En dan vanaf donderdag weer over het aankomende weekend. Groundhog Day. Zuur ben ik niet, maar ik vind er gewoon niets aan.
Maar ja, dat is werk, soms zit je dan dus toch weer over de vakantie en plannen voor de feestdagen te praten. Of omgekeerd, dan babbel je toch maar mee.
Maar ja, dat is werk, soms zit je dan dus toch weer over de vakantie en plannen voor de feestdagen te praten. Of omgekeerd, dan babbel je toch maar mee.
donderdag 5 juni 2025 om 19:56
Gelukkig is het maar voor 6 maanden. Wellicht niet de meest leuke plek, wel een leerzame plek. Leren wat je niet wilt, leren wat belangrijk is voor jou, leren hoe je je werk doet als het gezellige / sociale aspect ontbreekt. En hopelijk (omdat zou mooi zijn) blijkt achteraf dat het even wennen was, maar het toch wel mee viel.
Kiezen op elkaar, 6 maanden (met een zomer er tussen) gaan snel!
Kiezen op elkaar, 6 maanden (met een zomer er tussen) gaan snel!
donderdag 5 juni 2025 om 20:53
Zelfde ervaring. Had/heeft overigens weinig met zuur te maken, niet iedereen houdt van prive-gesprekken/kletspraat op het werk.
donderdag 5 juni 2025 om 20:57
Luxing schreef: ↑05-06-2025 17:16Dank jullie wel voor de tips!!
Misschien kan je het leuker maken door het meer met ze over de inhoud van je werk te hebben?
Door ze uit te vragen over die onderwerpen waar je over wil leren?
donderdag 5 juni 2025 om 21:48
vrijdag 6 juni 2025 om 09:01
vrijdag 6 juni 2025 om 13:15
Ze doen geen enkele moeite ELKAAR te leren kennen schrijf je.
Hmm
Misschien kan een les zijn, die je als je uit getraineed bent en ergens leidinggevende mag worden of zo kan gebruiken: die mannen kennen elkaar misschien al. Het is misschien eerder een you problem dan een they problem.
Ik gok maar wat he.
Hmm
Misschien kan een les zijn, die je als je uit getraineed bent en ergens leidinggevende mag worden of zo kan gebruiken: die mannen kennen elkaar misschien al. Het is misschien eerder een you problem dan een they problem.
Ik gok maar wat he.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
zaterdag 7 juni 2025 om 09:51
Helemaal mee eens. Ik zit ook op zo een afdeling en bekijk ze ook op die manier. Ik negeer het en ga ook mijn eigen gang. Ik woon op 8 minuten lopen van het werk, het betaalt goed en kan regelmatig zonder veel gedoe naar mijn vriend in het buitenland. Leuk is anders inderdaad, maar heb dat ook geaccepteerd.Machutookunbietjemeerzijn schreef: ↑05-06-2025 17:44Nu een afdeling met alleen mannen en nog maar 1 collega vrouw. Vooral zij is geen praatje mee te maken. Altijd alleen kritiek op alles en oordelen over iedereen.
Ik negeer de zuurpruimen en ga mijn eigen gang.
Teflonschouders komen erg van pas en trek het je niet persoonlijk aan. Ik noem ze altijd maar sociaal gehandicapt en heb daarom stiekum wat medelijden met ze![]()

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in