Herbeoordeling WIA
vrijdag 12 juni 2026 om 16:51
maandag 15 juni 2026 om 14:10
Ah balen dat HR dwars ligt en flauw. Schakel maar snel de vakbond in.
Overigens is het niet belangrijk voor je % ziekmelding dat niemand je aan zou nemen voor een paar uurtjes als docent. De arbeidsdeskundige kijkt in een lijst met 7000 beroepen wat jij realistisch gezien zou kunnen verdienen..... (Niet eens of en het leuk zou vinden oid maar of het fysiek mogelijk is). Dus bereid je daar vast op voor.
Overigens is het niet belangrijk voor je % ziekmelding dat niemand je aan zou nemen voor een paar uurtjes als docent. De arbeidsdeskundige kijkt in een lijst met 7000 beroepen wat jij realistisch gezien zou kunnen verdienen..... (Niet eens of en het leuk zou vinden oid maar of het fysiek mogelijk is). Dus bereid je daar vast op voor.
maandag 15 juni 2026 om 15:39
De vakbond ga ik zeker inschakelen, daar ben ik lid van. Alhoewel ik me afvraag wat zij kunnen doen. Zij zullen toch ook niet alle regeltjes van het UWV kennen? Eerder zijn ze niet erg behulpzaam gebleken.
Net met UWV weer contact gehad en nu krijg ik weer een ander antwoord. Daar kan ik niet zo goed tegen, druk ik me netjes uit...
Deze week een telefonische afspraak gemaakt en mijn vriendin zal daarbij zijn. Dat scheelt in ieder geval iets. Nu dan maar een lijstje met vragen gaan opstellen. Ondanks dat vragen ook vaak volgen op de antwoorden die ik krijg.
Net met UWV weer contact gehad en nu krijg ik weer een ander antwoord. Daar kan ik niet zo goed tegen, druk ik me netjes uit...
Deze week een telefonische afspraak gemaakt en mijn vriendin zal daarbij zijn. Dat scheelt in ieder geval iets. Nu dan maar een lijstje met vragen gaan opstellen. Ondanks dat vragen ook vaak volgen op de antwoorden die ik krijg.
twijfelaar wijzigde dit bericht op 15-06-2026 15:50
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
35.41% gewijzigd
Hope is the first step on the road to disappointment
maandag 15 juni 2026 om 15:49
Bel ze en laat je verbazen! De vakbond ondersteunt zoveel mensen, in zo ingewikkelde zaken dat ze de moeite nemen om de betreffende wet- en regelgeving helemaal uit te pluizen. Echt, bel ze nu nog, gewoon om te merken dat je ondersteuning hebt.Twijfelaar schreef: ↑15-06-2026 15:39De vakbond ga ik zeker inschakelen. Alhoewel ik me afvraag wat zij kunnen doen. Zij zullen toch ook niet alle regeltjes van het UWV kennen?
dinsdag 16 juni 2026 om 07:45
TO zelf heeft het over WIAIrma_3110 schreef: ↑15-06-2026 08:45Lees nog eens? Ik heb het daar over de IVA toch, die voor de rest van je leven is?
Bovendien, sinds wanneer wordt er na een IVA, die zelfs als enige eerder dan 104 weken ziekte gegeven kan worden, nog herkeurd? En de WGA bestaat uit maximaal 24 maanden LGU , maar gaat over over in de LAU of VU. Daar hoeft geen keuring aan te pas te komen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 16 juni 2026 om 07:49
De vakbond doet helaas niets voor de individiele persoon (letterlijk hun eigen woorden).Irma_3110 schreef: ↑15-06-2026 14:04Gewoon de vakbond bellen en je door hun laten bijstaan! Dit levert heel veel stress op en als je eenmaal een medewerker van de vakbond hebt, kan die uiteindelijk de onderhandelingen van je overnemen als dat nodig of wenselijk is.
Je schreef toch al dat je de vakbond kon inschakelen? Als in: je bent lid. Zo niet is het ook nog niet hopeloos hoor, dan kun je tegen vooruitbetaling van 2 jaar lidmaatschap ook de benodigde hulp krijgen.
Laat je niet gek maken! Je doet wat je kunt en niet wat er aan onmogelijks geëist wordt. (Klinkt vrij dreigend, die HR... Probeer je dat niet te veel aan trekken.)
Daarom heb ik een rechtsbijstandverzekering, die doen dat wel.
dinsdag 16 juni 2026 om 10:39
dinsdag 16 juni 2026 om 10:52
De vakbond heb ik inmiddels mee gebeld. Zij konden me een vertrouwenspersoon aanbieden die eventueel mee gaat naar het UWV en mee kijkt naar de procedure, maar diegene mag geen juridisch advies geven.
Daarnaast zou er een zaak geopend zijn/worden mbt de arbeidsvragen.
Ik laat het voor nu even op z'n beloop, eerst het gesprek met UWV maar afwachten deze week en kijken wat er nu echt van me verwacht wordt. Vorige keer ben ik alleen naar het UWV gegaan, dat kan ik nu ook wel vermoed ik.
Wat ik vooral lastig vind, telkens weer, is dat mijn brein een chaos wordt zodra het over specifieke zaken gaat. Ik kan het dan simpelweg niet meer volgen en haak compleet af. Achteraf valt me dan van alles in en krijg ik daar vragen over op random momenten.
Dat ik mijn werk nog (gedeeltelijk) kan doen is volgens mij puur te verklaren door ervaring. Ik krijg bij bijna alles stress. Maar hoe ga ik dat omschrijven/verklaren richting het uwv?
Daarnaast zou er een zaak geopend zijn/worden mbt de arbeidsvragen.
Ik laat het voor nu even op z'n beloop, eerst het gesprek met UWV maar afwachten deze week en kijken wat er nu echt van me verwacht wordt. Vorige keer ben ik alleen naar het UWV gegaan, dat kan ik nu ook wel vermoed ik.
Wat ik vooral lastig vind, telkens weer, is dat mijn brein een chaos wordt zodra het over specifieke zaken gaat. Ik kan het dan simpelweg niet meer volgen en haak compleet af. Achteraf valt me dan van alles in en krijg ik daar vragen over op random momenten.
Dat ik mijn werk nog (gedeeltelijk) kan doen is volgens mij puur te verklaren door ervaring. Ik krijg bij bijna alles stress. Maar hoe ga ik dat omschrijven/verklaren richting het uwv?
dinsdag 16 juni 2026 om 11:51
Maar juist als je overspoeld wordt en de juiste vragen niet kan stellen dan is het toch fijn als er iemand met verstand van zaken en geen meespelende emoties mee is.
Hij of zij weet wel welke vragen te stellen.
Om eerlijk te zijn klinkt je hier al vrij chaotisch, onzeker en zoekende (logisch dit is pittige materie) dus ik zou juist zeker wel iemand meenemen met kennis hiervan.
Om eerlijk te zijn klinkt je hier al vrij chaotisch, onzeker en zoekende (logisch dit is pittige materie) dus ik zou juist zeker wel iemand meenemen met kennis hiervan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
woensdag 17 juni 2026 om 13:55
donderdag 18 juni 2026 om 07:49
Dat is gelukkig heel fijn voor je.
Mij hebben ze laten stikken. Konden alleen iets doen als het om b.v. een groep medewerkers ging.
Mijn collega's gegevens zijn ze kwijt geraakt!
Helaas geen goede ervaring hier.
Maar gelukkig is dat dan niet standaard zo.
donderdag 18 juni 2026 om 09:02
Ik ben ook vrij chaotisch, onzeker en zoekende. Ik heb op dit moment eerlijk gezegd geen idee waarom ik überhaupt de vakbond gebeld heb. De grote lijnen zie ik nog wel, maar meer niet. Het lijkt alsof mijn brein heeft besloten niets meer te doen. Zich uitgeschakeld heeft. De herbeoordeling is toch de deur uit via werkgever en ik heb niks gestuurd. Dus het is afgesloten. Letterlijk en figuurlijk. Zo reageert mijn brein in ieder geval.IBIopviva schreef: ↑16-06-2026 11:51Maar juist als je overspoeld wordt en de juiste vragen niet kan stellen dan is het toch fijn als er iemand met verstand van zaken en geen meespelende emoties mee is.
vrijdag 19 juni 2026 om 15:16
Werk je in het basisonderwijs? Want in het voortgezet onderwijs kun je natuurlijk gewoon voor een paar uur aangenomen worden. Zeker als het om 3 dagdelen gaat, dat is natuurlijk gewoon mogelijk. Er bestaan gewoon vacatures voor 0,2 fte of iets meer. Ze zijn alleen maar blij als je dat dan over twee ochtenden verdeeld, want dan kunnen de klassen makkelijker ingepland worden.
Ook in het basisonderwijs kan dat, als je muziek-, gym- godsdienst- of kunstdocent wordt. Dan kom je vaak een ochtend of middag op een school en wissel je per uur per groep. Of als invaldocent in de invalpool, dan geef je je beschikbaarheid aan.
Ik weet verder niets over je vraag in de openingspost, maar ik las wel je reactie over dat je niet een paar uur als docent kan werken. Dat kan uiteraard wel, wellicht helpen deze opties je.
Ook in het basisonderwijs kan dat, als je muziek-, gym- godsdienst- of kunstdocent wordt. Dan kom je vaak een ochtend of middag op een school en wissel je per uur per groep. Of als invaldocent in de invalpool, dan geef je je beschikbaarheid aan.
Ik weet verder niets over je vraag in de openingspost, maar ik las wel je reactie over dat je niet een paar uur als docent kan werken. Dat kan uiteraard wel, wellicht helpen deze opties je.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
maandag 22 juni 2026 om 10:23
Ik werk in het VO en ik zie die vacatures hier niet voorbij komen. Sterker nog, werkgever gaat me ontslaan als de twee jaar voorbij zijn en ik niet voor twee hele dagen inzetbaar ben.CleopatraVII schreef: ↑19-06-2026 15:16Werk je in het basisonderwijs? Want in het voortgezet onderwijs kun je natuurlijk gewoon voor een paar uur aangenomen worden. Zeker als het om 3 dagdelen gaat, dat is natuurlijk gewoon mogelijk. Er bestaan gewoon vacatures voor 0,2 fte of iets meer. Ze zijn alleen maar blij als je dat dan over twee ochtenden verdeeld, want dan kunnen de klassen makkelijker ingepland worden.
Ik begrijp dat ze wel kunnen bestaan, maar niemand neemt je voor vast aan met zo weinig uren.
Dank je wel voor het meedenken. Mijn post is niet bedoeld om tegen alles te zijn.
maandag 22 juni 2026 om 11:56
Maar je kunt ook solliciteren als het aantal fte in de vacature groter is he. Dan geef je gewoon je beschikbaarheid aan van 0,3, dat is echt niet raar.
Maar wellicht geef je geen tekortvak en is het dan lastiger.
Hier een voorbeeld van een baan van 0,3 fte:
https://www.meesterbaan.nl/vacature/360 ... ls-033-fte
Maar dus ook gewoon solliciteren op grotere banen, en dan in je sollicitatiebrief aangeven wat je beschikbaarheid is. Als ze een vacature hebben voor 0,8 en twee kandidaten reageren die 0,5 en 0,3 willen werken, hebben ze het ook rond namelijk. Dus juist ook op grote vacatures reageren, zeker als ze meer dan 1 fte beschikbaar hebben en dus sowieso meerdere mensen nodig hebben.
Maar wellicht geef je geen tekortvak en is het dan lastiger.
Hier een voorbeeld van een baan van 0,3 fte:
https://www.meesterbaan.nl/vacature/360 ... ls-033-fte
Maar dus ook gewoon solliciteren op grotere banen, en dan in je sollicitatiebrief aangeven wat je beschikbaarheid is. Als ze een vacature hebben voor 0,8 en twee kandidaten reageren die 0,5 en 0,3 willen werken, hebben ze het ook rond namelijk. Dus juist ook op grote vacatures reageren, zeker als ze meer dan 1 fte beschikbaar hebben en dus sowieso meerdere mensen nodig hebben.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
maandag 22 juni 2026 om 16:47
Cleopatra, waar baseer je dat op? Ik denk dat je daarmee alleen weg komt in echte tekortvakken of regio’s waar er grote tekorten zijn. Al helemaal als je ergens nieuw binnenkomt.
Ik kom zelf ook uit het onderwijs, heb 10 jaar met chronische ziekte gewerkt voor ik definitief uitviel. Mijn ervaring is dat men in deze sector in woorden en gebaren heel sociaal en begaan is, maar praktisch gezien als puntje bij paaltje komt een (uren)beperking toch vooral als last wordt gezien. Wat ik ook wel snap. Het gaat namelijk om meer dan de grootte van je aanstelling. Met een (uren)beperking kan je bijvoorbeeld ook niet zomaar meedraaien met extra’s waar “het hele team” aan mee moet doen zoals studiedagen, open dagen, uitjes met leerlingen etc. Of even tijdelijk extra inspringen als een collega ziek is oid. (Vakgroep)overleggen inplannen wordt heel lastig als iemand er maar 2 ochtenden is en met zo’n kleine aanstelling kan je ook geen mentor worden wat vaak ook een beetje verdeeld/gerouleerd wordt. Docenten die alleen een paar lessen komen draaien en verder niks (kunnen) doen worden in mijn ervaring niet heel erg gewaardeerd, ongeacht de reden. De enigen waarvan ik nog wel eens hoor/zie dat ze het zich kunnen veroorloven om zo te werken zijn rekendocenten, maar ja daar hangt altijd de sfeer omheen dat je blij mag zijn dat er überhaupt een docent is, haha.
Twijfelaar, wat ontzettend vervelend dat het zo snel gegaan is allemaal en dat je zo dichtslaat. Blijf je die vriendin wel om steun/begeleiding in dit proces vragen? Je hoeft niet alles alleen te doen, hè.
Ik kom zelf ook uit het onderwijs, heb 10 jaar met chronische ziekte gewerkt voor ik definitief uitviel. Mijn ervaring is dat men in deze sector in woorden en gebaren heel sociaal en begaan is, maar praktisch gezien als puntje bij paaltje komt een (uren)beperking toch vooral als last wordt gezien. Wat ik ook wel snap. Het gaat namelijk om meer dan de grootte van je aanstelling. Met een (uren)beperking kan je bijvoorbeeld ook niet zomaar meedraaien met extra’s waar “het hele team” aan mee moet doen zoals studiedagen, open dagen, uitjes met leerlingen etc. Of even tijdelijk extra inspringen als een collega ziek is oid. (Vakgroep)overleggen inplannen wordt heel lastig als iemand er maar 2 ochtenden is en met zo’n kleine aanstelling kan je ook geen mentor worden wat vaak ook een beetje verdeeld/gerouleerd wordt. Docenten die alleen een paar lessen komen draaien en verder niks (kunnen) doen worden in mijn ervaring niet heel erg gewaardeerd, ongeacht de reden. De enigen waarvan ik nog wel eens hoor/zie dat ze het zich kunnen veroorloven om zo te werken zijn rekendocenten, maar ja daar hangt altijd de sfeer omheen dat je blij mag zijn dat er überhaupt een docent is, haha.
Twijfelaar, wat ontzettend vervelend dat het zo snel gegaan is allemaal en dat je zo dichtslaat. Blijf je die vriendin wel om steun/begeleiding in dit proces vragen? Je hoeft niet alles alleen te doen, hè.
maandag 22 juni 2026 om 17:39
Wat Ollie-Ollie schrijft. Ik kon nog maar zes uur werken. Op papier een heel blablabla van toenmalige overkoepelende organisatie over hun inclusiviteit maar in de praktijk moest ik elke f-ing keer uitleggen waarom ik niet mee kon als begeleider op een meerdaagse buitenlandse excursie. Waarom ik niet iedere keer kon opdraven in de avonduren voor een musical/halloweentocht/algemene ouderavond/sportwedstrijd en ander gedoe (en daarvoor weer iemand moeten vragen om mij te brengen en te halen). Iedere roosterwijziging kon ik weer naar de roostermaker om met mijzelf en beperkingen te gaan leuren. Bij ieder wissewasje moest ik opdraven als excuustruus (‘kijk ons eens even inclusief zijn met gemankeerden’).
Het liep nog niet eens stuk op de niet-losgebonden taken maar wel op het liefdewerk oud papier gehalte van tegenwoordig. En de verwijten die nog net niet hardop werden uitgesproken.
Het liep nog niet eens stuk op de niet-losgebonden taken maar wel op het liefdewerk oud papier gehalte van tegenwoordig. En de verwijten die nog net niet hardop werden uitgesproken.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 27 juni 2026 om 21:20
Je omschrijft precies waar ik nu ook tegenaan loop. Altijd naar de roostermaker, geen begrip krijgen, draaiende ogen. Dat werkt niet bevordelijk voor het werk"geluk".LemoosGaatDoor schreef: ↑22-06-2026 17:39Wat Ollie-Ollie schrijft. Ik kon nog maar zes uur werken. Op papier een heel blablabla van toenmalige overkoepelende organisatie over hun inclusiviteit maar in de praktijk moest ik elke f-ing keer uitleggen waarom ik niet mee kon als begeleider op een meerdaagse buitenlandse excursie. Waarom ik niet iedere keer kon opdraven in de avonduren voor een musical/halloweentocht/algemene ouderavond/sportwedstrijd en ander gedoe (en daarvoor weer iemand moeten vragen om mij te brengen en te halen). Iedere roosterwijziging kon ik weer naar de roostermaker om met mijzelf en beperkingen te gaan leuren. Bij ieder wissewasje moest ik opdraven als excuustruus (‘kijk ons eens even inclusief zijn met gemankeerden’).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in