Werk & Studie alle pijlers

ik wil geen hulp

15-04-2013 09:47 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Omdat ik een vroegtijdig schoolverlater ben (18 was ik gestopt ben nu bijna 21) kreeg ik ongeveer 1 maand terug bezoek van een man en een vrouw bij mij Thuis die dus jongeren helpen om de overheid weer in te gaan (is dat een goede zin?). K had dus die dag heel duidelijk gemaakt dat ik absoluut niet terug naar school wil, al 1,5 jaar thuis zit en wil werken. Die man raadde me toen iemand aan die bij het gemeente in mijn woonplaats werkt, die mij kan helpen met vinden van werk en dat het vrijblijvend is. Ik zei dat ik het zelf wilde zoeken, en als het me niet zou lukken dat ik er dan wel gebruik van wilde maken. Nou, dus ze gaven me 5 weken de tijd om zelf werk te vinden. Als ik na die 5 weken nog niets had dan zou ik naar ze bellen en zou ik alsnog hulp krijgen van die ene meneer. Aangezien ik na 5 weken nog steeds niets had belde ik gelijk op en 1 week later kwamen ze nogmaals langs met die man erbij (hij heet Jeroen). Na 1 uur gepraat te hebben hadden we voor de volgende dag een afspraak gemaakt, Jeroen kwam naar mijn huis. Nou Jeroen kwam dus, na 2 uur lang zitten ging die weg. Wat we hebben gedaan? Naar vacatures gezocht op internet, die opgeschreven, en ik moest die winkels af om te solliciteren. 2 weken later kwam hij weer langs, en toen hebben we een sollicitatie brief gemaakt en weer naar vacatures gezocht en weer na 2 uur ging hij weg. Achteraf heb ik zoiets van; dit allemaal kan ik zelf ook wel. Hier heb ik toch geen hulp voor nodig... Misschien is het niet zo netjes, maar is het dan gepast als ik hem mail dat hij niet meer hoeft te komen? Of pas zeggen als hij mij weer belt? Of nooit meer opnemen als hij belt en niet reageren op zijn mail als hij me mailt (of gaat dat te ver?) En hoe moet ik het zeggen? Want ik wil absoluut niet bot overkomen, tenslotte doet hij ook maar zijn werk. Tips en ervaringen zijn welkom =)
Loop verder door de stad en kijk of ze nog mensen vragen bij de pizzeria, als winkelmedewerker of een andere horeca gelegenheid. Loop ook daar naar binnen met je CV en vraag of je mag solliciteren.

Jeroen kan je hier ook heel goed bij helpen!
quote:laylalala schreef op 15 april 2013 @ 11:00:

[...]

Bedenk eerst eens voor jezelf wat voor werk je graag zou willen doen. Wat is in jouw ogen een droombaan? --> en verwacht niet dat je deze in de schoot geworpen krijgt. Maar als je een droombaan voor ogen hebt, dan kun je ook gaan kijken naar welke route je in de komende jaren kunt volgen om dichter bij die droombaan te komen.

Ik wil juist adviseren om eerst te gaan werken en ondertussen te ontdekken wat jezelf wilt. Juist werk kan je inzicht geven in wat je wel en niet wilt. En zo kun je steeds na een andere baan die meer aan je eigen ideaal voldoet. Stapje voor stapje. Maar eerst beginnen met werken is het begin van het bouwen van een toekomst.

TO, neem je CV en legitimatie mee.
Inderdaad tegenwoordig online inschrijven bij veel uitzendbureaus. Je kan wel een telefonische afspraak maken en dan langskomen.
Goed zo, liefnijntje, ga ervoor, de eerste stap naar je leuke baan!
In een winkel werken is mijn grootste droom, echt waar! Maar wat bedoel je met online inschrijven? Moet ik via de site solliciteren of moet ik me inschrijven voor de site?
Inschrijven via de site. Kijk nou eerst maar eens op die sites voordat je alles vraagt want het staat er heel duidelijk allemaal. Je kan dan ook via de site solliciteren, dat zou ik ook doen. Maar ook daarna even bellen en een afspraak maken met het uitzendbureau
quote:liefnijntje schreef op 15 april 2013 @ 11:05:

In een winkel werken is mijn grootste droom, echt waar! Maar wat bedoel je met online inschrijven? Moet ik via de site solliciteren of moet ik me inschrijven voor de site?Als je op de site van Randstad of Tempo Team ofzo kijkt, kun je vaak online je CV invullen. Maar in jouw geval zou ik gewoon naar de vestiging gaan om daar je gezicht te laten zien en je te laten adviseren.
klik

Zo leuk deze functie van google.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ga eerst eens kijken op de site van een paar grote uitzendbureaus (Adecco, Tempo Team, Randstad, Start, Manpower, er zijn er nog veel meer). Daar staat precies uitgelegd hoe je je kunt inschrijven en je kunt er ook naar vacatures zoeken.

Overigens: je kunt dit blijkbaar niet zelf. Zou die begeleider waar je geen zin in hebt misschien dan toch niet helemaal nutteloos zijn? Die weet allicht meer van dit soort dingen dan de gemiddelde forummer.
Kijk ook even op www.zoekbijbaan.nl daar is genoeg voor meiden van jouw leeftijd, staan ook fulltime vacatures op en in winkels etc
Gezien je vragen denk ik dat Jeroen je echt goed kan helpen!
Ik was een jaar of 19 toen ik met mijn MBO opleiding stopte en vervolgens 'lekker' een jaar thuis zat omdat ik geen idee had wat ik wilde bereiken in het leven en ik had ook nergens zin in. Maar ik wist het allemaal zo goed! Totdat ik eens het briljante idee had om mij eens in te gaan schrijven bij een uitzendbureau want moeders begon te 'zeuren' en had mijn verzekering en alles al stopgezet...Eenmaal bij het uitzendbureau kon ik vrijwel meteen aan de slag als...inpakster maar dat vond ik niet zo leuk en toen kreeg ik eventjes de wind van voren! En dat had ik nu net even nodig!

En jij ook zo te zien! Ga borden afwassen als het moet! Maar zodra je je eigen geld verdient wordt alles veel duidelijker, je zult beter weten wat je wilt of niet wilt. En dat is weer een motivatie om je doelen te bereiken en weer deel te nemen aan het leven, want de hele dag thuis zitten maakt je wereldje wel heel erg klein...
Maar wat heb je eigenlijk uitgevoerd in die 5 weken waarin je wist dat je aan de bak moest?
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Neem Jeroen in de arm!! en ga samen een middagje de stad/het dorp in. Jeroen kan dan mooi buiten blijven staan en jou motiveren om de winkel in te lopen en te vragen of ze een baan voor je hebben.

Echt gebruik Jeroen, daar is hij voor.

Weet je in wat voor soort winkel je zou willen werken?
quote:Louba schreef op 15 april 2013 @ 11:08:

Gezien je vragen denk ik dat Jeroen je echt goed kan helpen!Nou inderdaad. Ik zou de hulp toch echt accepteren hoor.
Waar gaat het je nu om? Dat jij wel hulp aangeboden krijgt en jou leeftijdsgenoten zonder werk niet? En schaam jij je daarvoor? Dat jij nu voor jezelf het gevoel krijgt dat die mensen denken dat je ergens een steekje los hebt zitten omdat je zelf geen werk kunt vinden ? En omdat je daarom hulp krijgt?

Of is het dat niet?

Mocht dat het wel zijn dan moet je bij je zelf eens nagaan hoeveel mensen of er wel niet zijn die hulp krijgen. En niet alleen bij het vinden en zoeken naar werk maar ook in bv de huishouding,

Of hulp krijgen bij de opvoeding van hun kind, begeleid wonen, kraamhulp, hulp bij de financiën. En zijn zoveel vormen van hulp. Daar is echt niks mis mee hoor. ( Ik zou wel hulp willen hebben van een opruim coach. Ik kan echt niet fatsoenlijk opruimen ik kan hooguit iets verplaatsen)
Het lijkt mij ook heel nuttig dat je Jeroen vraagt om je te gaan helpen.

Hij weet namelijk precies welke wegen je kunt/moet bewandelen,

hij weet wat wel en wat niet te doen bij een sollicitatie,

hij weet meer dan jij over werk zoeken omdat hij er zijn werk van heeft gemaakt, en jij hebt nagenoeg helemaal geen ervaring hiermee.

Nu lijkt het misschien allemaal niet zo belangrijk: school en werk.

Maar geloof me, er komt een dag dat je het nut er wel van in gaat zien en dan kan het wel eens een stuk moeilijker worden om een doel te bereiken.

Nu ben je nog jong, het leren wordt namate je ouder wordt steeds lastiger, echt waar.

Nu ben je nog redelijk aantrekkelijk voor een werkgever omdat je nog redelijk jong bent.

Als je mijn kind was dan had ik je al heel wat eerder naar het arbeidsbureau of uitzendbureau geschopt en dan zou ik zeker niet zo lang voor jouw onderhoud betalen.
quote:menelya schreef op 15 april 2013 @ 11:10:

Maar zodra je je eigen geld verdient wordt alles veel duidelijker, je zult beter weten wat je wilt of niet wilt. En dat is weer een motivatie om je doelen te bereiken en weer deel te nemen aan het leven, want de hele dag thuis zitten maakt je wereldje wel heel erg klein...

+1.

niet kunnen vindt ik iets heel anders dan niet willen. En niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk ging zijn.

Zet je schaamte om in productiviteit en bewijs aan jezelf dat je een volwassen, zelfstandige jonge vrouw bent. En nee, dat hoef je niet alleen te doen. Daar is Jeroen voor. En die heb jij nu even heel hard nodig, zodat je het in de toekomst alleen kan.
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
je wilt 'lekker werken en geld verdienen'

maar denk je dat iemand je aanneemt als je geen diploma's hebt? In deze tijden van crisis waar met jou zovelen thuis zitten zonder werk, die wel gemotiveerd zijn en graag willen werken en wél diploma's hebben?

Meid, maak wat van je leven, kies een opleiding die bij je past, wat je leuk vindt, dan heb je geen reden om te spijbelen lijkt me.
quote:mamsky schreef op 15 april 2013 @ 11:28:

Als je mijn kind was dan had ik je al heel wat eerder naar het arbeidsbureau of uitzendbureau geschopt en dan zou ik zeker niet zo lang voor jouw onderhoud betalen.

herkenbaar op mn 15e voor het eerst door mams doorheen gestuurd (alleen!). niks 2 maand in de zomervakantie niksen. ga maar werken. en stom dat ik dat toen vond haha. maar heb dus al snel geleerd hoe het werkt

en dat kun jij ook leren TO
Hey Liefnijntje,

Ga als de wiedeweerga naar fashionunited.nl, daar vind je ontzerttend veel leuke banen in de mode, ook heel veel winkels, als je een goede brief weet te schrijven en je cv is op orde (daar kan Jeroen je vast ook goed bij helpen) dan vind je daar echt een leuke baan.

Je hoeft je verder niet in te schrijven, alleen op de links te klikken die bij de vacatures vermeld staan.

Oh, nog een tipje, plak je pasfoto ook op je cv, altijd goed.

En tenslotte, er staan ook heel veel banen op waar je intern, in combi met werken een opleiding kunt volgen zodat je toch nog een diploma-upgrade kunt krijgen.

Suces en zet m op!
TO waarom wil je niet naar school is er iets ergs gebeurd ? Wil je in de winkel werken kijk bij H&M of Zara die hebben regelmatig mensen nodig
Ik hoop dat deze mensen jouw helpen en blijven helpen.

Je kan het allemaal zelf wel dat blijkt ook niet te lukken.

Ws door omstandigheiden werkmarkt.
quote:menelya schreef op 15 april 2013 @ 11:10:

Ik was een jaar of 19 toen ik met mijn MBO opleiding stopte en vervolgens 'lekker' een jaar thuis zat omdat ik geen idee had wat ik wilde bereiken in het leven en ik had ook nergens zin in. Maar ik wist het allemaal zo goed! Totdat ik eens het briljante idee had om mij eens in te gaan schrijven bij een uitzendbureau want moeders begon te 'zeuren' en had mijn verzekering en alles al stopgezet...Eenmaal bij het uitzendbureau kon ik vrijwel meteen aan de slag als...inpakster maar dat vond ik niet zo leuk en toen kreeg ik eventjes de wind van voren! En dat had ik nu net even nodig!

En jij ook zo te zien! Ga borden afwassen als het moet! Maar zodra je je eigen geld verdient wordt alles veel duidelijker, je zult beter weten wat je wilt of niet wilt. En dat is weer een motivatie om je doelen te bereiken en weer deel te nemen aan het leven, want de hele dag thuis zitten maakt je wereldje wel heel erg klein...

Mooi post. Fijn dat je ook het inzicht had om ervan te leren.

Ik denk dat sommige pas in actie komen als men daadwerkenlijk geen eten, drinken en geen geld hebben om nog te leven. Naar mijn idee verkeerd to in een luxe positie. Dus kun je zeggen ik heb geen hulp nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven