Werk & Studie alle pijlers

incidenteel freelancen

19-10-2011 09:59 17 berichten
ik heb een vraag en kom er met wat zoeken niet lekker uit:

ik werk full-time, maar krijg wel vaker de vraag of ik misschien kleine opdrachten wil aannemen. dus het gaat zeg maar om hooguit 10 uur per maand. nu willen de desbetreffende bedrijven/zzpers dit wel graag wit wat ik geen probleem vind, maar hoe doe ik dat dan? Moet ik dan een kvk-nummer hebben? Btw en weet ik het allemaal of kan dit gewoon onder "overige inkomsten" gemerkt worden? En zo ja bepaal ik dan mijn uurprijs aan de hand van wat ik netto wil overhouden en dan naar bruto toe en reken dan ook geen btw gezien geen btwnummer???

graag even advies!

alvast bedankt.
Even naar de Kamer van Koophandel!
Alle reacties Link kopieren
idd KvK, is een fluitje van een cent. Paar formuliertjes invullen, paar tientjes neerleggen (vooral zo dicht tegen het eind van het jaar). En dan uurtje factuurtje met je eigen btw-nummer!

Niet vergeten ieder kwartaal aangifte te doen, anders krijg je rare rekening van de belastingdienst in de bus.
Kan je geen gebruik maken van een payroll bedrijf? Dan heb je geen KvK nummer nodig.
Je hebt daarvoor ook een VAR nodig als je gaat freelancen tenminste, die overhandig je dan aan je opdrachtgevers. Je kunt ook een eenmanszaak oprichten. Wat voor werk ga je doen? Niet alles kun je freelance doen namelijk. Als je met inkoop en verkoop te maken hebt moet het weer een eenmanszaak zijn.
Kwartaalaangifte hoeft helemaal niet hoor, da's pas als je veel verdient als zelfstandige.

Je hebt een VAR nodig (verklaring arbeidsrelatie) zodat je opdrachtgevers niet achteraf nog aanslagen kunnen krijgen voor zaken als jouw ziektekostenverzekering en werknemersbelastingen. Die VAR (in dit geval een VAR-ROW) kun je aanvragen bij de Belastingdienst, en je BTW-nummer vraag je daar ook aan. Ook schrijf je je in bij de KvK (is tegenwoordig verplicht als freelancer) en dan kun je facturen sturen. Hoe je dat precies aangeeft bij de Belastingdienst weet ik niet (resultaat uit overige werkzaamheden, denk ik) maar dat kun je gewoon bij hen even informeren. De zakelijke klantenservice van de Belastingdienst is over het algemeen erg behulpzaam, is mijn ervaring.
Wat Tristan zegt is ook een goeie, dan laat je gewoon een ander bedrijf een factuur voor je sturen, en krijg jij loon. Misschien nog wel makkelijker. Lijkt op het eerste gezicht wat minder op te leveren misschien, maar zo'n bedrijf draagt dan ook weer pensioenpremie en ziektekosten af voor je.
het betreft cad-werkzaamheden. (tekeningen maken)

dus zelfs voor af en toe moet je al naar de kvk? of dus een pay-roll bedrijf. nou dan moeten ik me nog wat meer inlezen.
Ik weet het niet 100% zeker, sas, vroeger was het zo dat je als ZZP'er niet eens ingeschreven hoefde te zijn, maar dat is een dik jaar geleden veranderd. En volgens mij geldt dat ook voor incidentele bijklussers. Maar bel de KvK anders even, dan weet je het meteen zeker.
Elke euro die je verdient moet je aangeven Moosey! De belastingdienst bepaald dan of je per kwartaal of per jaar aangifte mag doen. Belasting betalen ga je pas doen als je na aftrek van de voorbelasting, in een jaar ¤ 1.883 of meer btw omzet hebt. Als je daaronder blijft val je onder de kleine ondernemersregeling. Je betaalt dan alleen jaarlijks belasting over je extra inkomsten en zvw premie.
Starten als freelancer
zijn het werkzaamheden die in de lijn liggen van je full-tima baan? zo ja, dan is het goed om te kijken of daar binnen het bedrijf regels over zijn. bijv. dat je toestemming moet hebben (was geval bij mijn vorige werkgever, alle nevenwerkzaamheden moesten opgegeven worden)
na ja, ligt wel in lijn met maar ander onderdeel zeg maar. niet dezelfde sector. sector is niet al te groot en zou wel erg zijn als ik zou gaan freelancen voor de concurrent.

maar heb me al zitten lezen over dat pay-roll gebeuren en dat ziet er wel goed uit. zelfs voor eenmalige opdrachten kun je die inschakelen en kosten vallen me mee.

iig wel bedankt voor de reacties! kan er wel wat mee!
Ik hoef met mijn eenmansbedrijf geen belasting te betalen over mijn inkomsten omdat ik onder de kleine ondernemersregeling val. Maar moet wel elk kwartaal braaf aangifte doen, ook als ik niets verdient heb. Anders sturen je ze een rekening gebaseerd op een gemiddelde. Niet mijn gemiddelde, maar algemeen. Wat er dus op neer kwam dat ik een rekening van 4000 euro in m'n brievenbus kreeg. Maar dat was gelukkig ook zo opgelost door de aangifte alsnog te doen. Moest alleen wel een boete betalen van 130(?) euro.

Het klinkt veel werk, maar dat is het absoluut niet. Ik denk dat ik over de kwartaalaangifte bijvoorbeeld 10 minuten doe. Gaat heel makkelijk online, daar hoef je echt niet voor geleerd te hebben. En bij de KvK ben ik ook maar een kwartiertje geweest. Je moet alleen wel je administratie netjes op orde houden.

cad-tekeningen maken kun je zo best freelance doen. Het is alleen niet toegestaan om in verkapt dienstverband te werken met je bedrijf. Dus bijvoorbeeld ergens van 9 tot 5 zitten zonder eigen, van te voren afgesproken, opdrachten.
quote:Belasting betalen ga je pas doen als je na aftrek van de voorbelasting, in een jaar ¤ 1.883 of meer btw omzet hebt.quote:Ik hoef met mijn eenmansbedrijf geen belasting te betalen over mijn inkomsten omdat ik onder de kleine ondernemersregeling val.

Bovenstaande quotes even uit reacties gepikt, omdat het op dit soort dingen helaas vaak fout gaat. Er is een groot verschil tussen 'belasting betalen' en 'omzetbelasting (btw) afdragen'.

Belasting betalen over je inkomsten moet iedereen, dit gebeurt in de aangifte die de Belastingdienst ieder jaar graag vóór 1 april wil hebben. Inkomstenbelasting dus. Hou rekening met een percentage van 42 procent voor je overige inkomsten. Kom je, samen met je loondienstbaan en overige inkomsten, boven een bedrag van 50.000 zet dan 50% van je overige inkomsten apart.

Omzetbelasting afdragen doe je als resultaatgenieter waarschijnlijk 1x per jaar, dus dat is te overzien (het tijdvak, dus maand, kwartaal of jaar, wordt bepaald door het kantoor waar je onder valt). Je krijgt tegen die tijd netjes een mailtje van de Belastingdienst om je eraan te helpen herinneren dat je aangifte moet doen. Het gaat hier dus niet om belasting betalen, maar om de 19% btw die jij in rekening moet brengen bij je klanten. Belastingplichtig voor de omzetbelasting ben je al heel snel. De belangrijkste eis is dat je deelneemt aan het economisch verkeer. Door het feit dat jij geld krijgt voor je opdrachten, doe jij dat en ben je dus omzetbelastingplichtig. Je rekent bovenop je uurprijs een bedrag van 19%, aan het einde van het jaar (of kwartaal) tel je alles bij elkaar op, trek je de voorbelasting (dus de omzetbelasting die jij hebt moeten betalen om je 'bedrijf' te kunnen runnen) er vanaf en het saldo moet je vervolgens aan de Belastingdienst betalen. Zet de btw die jij van je klanten ontvangt dus apart! Bij de BTW is de kleine ondernemersregeling van toepassing (die 1.883 euro). Komt je saldo zoals ik net beschreef onder dit bedrag, krijg je een korting. Is het minder dan 1.300 (uit mn hoofd, dus niet exact) dan mag je het houden. Dit gaat dus alleen over de BTW! Je moet dus gewoon je inkomstenbelasting betalen over je verdiensten plus over het bedrag wat je eventueel uit de kleine ondernemersregeling mag houden, zijn namelijk dan inkomsten.

Maar nu praktisch. Je hoeft eigenlijk maar 2 dingetjes te doen.

1.Langs de Kamer van Koophandel om je in te laten schrijven. Je krijgt dan meteen een BTW nummer mee, want sinds een poosje zijn de Belastingdienst en de KvK gekoppeld. Je hoeft je dus niet meer bij de Belastingdienst aan te melden. Waarschijnlijk krijg je nog wel een aanvullend vragenformulier thuisgestuurd aan de hand waarvan ze kunnen bepalen of je winst- of resultaatgenieter bent.

2.) De VAR aanvragen. Dit is geen verplichting, maar geeft jou meer kans op opdrachten. Het is niet meer dan een papiertje waarop staat dat jij zelf zorgdraagt voor je belasting en premies zorgverzekeringen en je opdrachtgever dus zeker weet dat ie geen gezeik krijgt met de Belastingdienst over verkapte loondienst ofzo.

Aan een payrollbedrijf zou ik niet beginnen, zou iedere cent die ik verdien liever aan mezelf besteden, er gaat ook al genoeg naar de Belastingdienst.

Kan me voorstellen dat het een beetje een belerend betoog is hierboven, maar het gaat zo vaak verkeerd dat ik me toch geroepen voelde het even duidelijk te maken. Succes met je 'bedrijf'!
ow wat fijn die info! thx!

ja het liefst wil ik ook niets weggeven, maar zoveel sites geven allemaal andere info. dus zag de bomen door het bos niet meer.
gewoon VAR aanvragen voor die paar uurtjes. Spreekt voor zich

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven