Werk & Studie alle pijlers

kantooretiquette

14-08-2012 09:45 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag zou ik willen weten hoe jullie met deze situatie omgaan,

Ik werk met een directe collega. Mijn werk is assisteren van de andere collega. Mijn collega's en ik zitten bij elkaar op de kamer. Nu is mijn collgea recentelijk verleden week niet op kantoor gekomen. Hij heeftt aangegeven per email dat hij niet kwam en alleen per mail bereikbaar was. Mijn collega is zeer op privavy gesteld en wilde klaarblijkelijk ook geen reden opgeven, Ik heb de heel week alleen gezeten (wat best eenzaam is). Nu was mijn collega er weer en heb ik niet naar de reden van afwezigheid durven vragen, Vanmorgen was mijn collega er weer niet. Ik vind dit nu een moeilijke situatie omdat ik alleen zit (en mij dus buitengesloten voel). Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
quote:nummerzoveel schreef op 14 augustus 2012 @ 11:21:

@Yraatje

Uiteraard is het van jou uit een interessevraag, maar het staat de ander wel vrij om het als een beleefdheidsvraag te interpreteren enals zodanig te beantwoorden.

Een directe vraag ("Joh, waarom was je er niet?", "Waar heb jij al die tijd gezeten?", enz) vind ik niet gepast. Met zo'n vraag is een ander min of meer verplicht te antwoorden en wordt het al snel ongemakkelijk als de ander niet wil antwoorden. Dan ontkom je al bijna niet aan een leugentje om bestwil of

een botte reactie als "daar wil ik het niet over hebben".

Natuurlijk is een en ander afhankelijk van de omgangsvormen die er al zijn tussen jou en je collega's. Als je normaal gesproken de meest intieme zaken met elkaar bespreekt en er eigenlijk sprake is van een vriendschap, dan ligt het weer anders. Maar in het geval van collega's, vind ik dat je wel belangstelling kunt tonen, maar dat ook kunt doen met vragen die uitnodigen tot een uitgebreider antwoord maar niet verplichten tot het geven van tekst en uitleg.Misschien is dat het ook wel, dat ik me niets kan voorstellen met een simpel "wegens privéomstandigheden". Ik heb altijd in organisaties gewerkt waar in ieder geval verteld werd of iemand wegens overlijden afwezig was, of vanwege ziekte (en dan meestal ook nog welke ziekte), of wegens privéomstandigheden.
quote:missrabbit schreef op 14 augustus 2012 @ 11:24:

Ik vind het niet zo gek dat je wel een indicatie wil wanneer je leidinggevende weer terug te verwachten is.

Ik vind het persoonlijk zo raar als mensen zo gesloten doen over hun privé omstandigheden, je werkt 36 uur samen met je collega's en dan zouden ze niks van je privé af mogen weten? Alsof je wat te verbergen heb, want dan zoden ze weten dat er iemand overleden is in de familie, wat is daar erg aan? Is toch fijn als je daar over kan praten.Niet iedereen denkt daar zo over. Sommige mensen vinden het juist prettig om bijvoorbeeld op het werk afgeleid te worden en even helemaal niet bezig te zijn met de eventuele problemen thuis. Anderen vinden het weer ongepast om emoties te tonen op de werkvloer, en houden om die reden verdrietige zaken liever voor zich. Een volgende is nog niet uit de kast gekomen en wil dat op het werk graag zo houden. Of men is bang dat teveel info over prive de perceptie van die persoon op het werk zal veranderen. En zo zijn er nog heel veel andere redenen te bedenken waarom mensen prive en zakelijk liever gescheiden houden. En dat is dus hun goed recht!
quote:thasmo schreef op 14 augustus 2012 @ 11:19:

Privé is privé dat snap ik, ben blij dat hier gelukkig gewoon niet moeilijk gedaan wordt over korte duidelijk mededeling.

Collega X is komende 2 dagen/week/3 weken afwezig vanwege:

*ziekte/ onderzoeken ivm ziekte

*sterfgeval

*zorgverlof

*privéomstandigheden

*werkgerelateerde problematiek

En daar kan je het prima mee doen toch?

Werk collega wordt verdeeld en overgenomen en mocht het langer duren dan de eerder vastgestelde tijd door leidinggevende dan komt er weer een update:

Collega X .. etc.

En indien nodig de werkzaamheden weer verdeeld.

Indien het langer dan 3 maanden afwezigheid gaat zijn dan wordt er structureel een oplossing gezocht.

Nu toevallig een collega waar ik vaak dingen mee regel.

Eerst 3 weken op vakantie geweest, zou deze week weer beginnen.

Maandag mededeling gehad Collega Y is ziek, komt vanaf volgende week hopelijk weer minimaal halve dagen werken.

Ik collega Y een mailtje gestuurd;

Hoi Collega Y,

Hoorde dat je ziek was, wilde je even beterschap wensen!

Gaat het een beetje, hoop niet dat je ziek bent geworden van de vakantie!

Veel beterschap hopelijk tot snel!

Binnen no time mailtje terug; ze kotst alles uit dr lijf want ze is 10 weken zwanger (kwam ze op vakantie achter ) en heeft zich nog nooit zo ziek gevoelt en probeert vanaf thuis nog wat hele dringende spoedzaakjes te doen, maar verder alles aan 2 andere collega's over gedragen en hoopt volgende week als medicatie is aangeslagen weer lekker aan de slag te kunnen.

Nja je kan toch belangstelling tonen, wil je collega niets delen; ook prima, wel dan ook goed

Als Collega Y terug had gestuurd, ja voel me beroerd, hoop je snel weer te zien, dat was ook goed geweest toch?

Maar als je collega er gewoon helemaal niet is, je ziet dat het werk zich blijft opstapelen, dan vind ik best dat je even je vinger op kan steken toch van goh moeten wij hier iets mee gaan doen?Dat zou ik dan sowieso doen als ik het werk zie opstapelen, ongeacht hoe lang deze persoon afwezig is/blijft en wat de reden van zijn afwezigheid is. Ik vind dit teamwork en proactief zijn!
quote:loisnvt schreef op 14 augustus 2012 @ 11:23:

[...]

Voor de gezelligheid?? Jee zeg, hoe oud ben je? Doe gewoon je werk en wat er van je verwacht wordt. Als je gezelligheid wilt, ga je na het werk naar de kroeg met een stel vrienden!

Als je thuis werkt ben je toch ook alleen of vraag je dan ook een collega om bij je thuis te komen werken?

Je bent een groot gedeelte van je week op je werk. Dan is het toch belangrijk dat je ook met je collega's overweg kunt? Het is niet alleen maar werken op je werk hoor, je zit er ook voor de sociale contacten. Nou ja... ik dus wel.

Ik werk, ik vind mijn werk leuk en ik vind mijn collega's ook leuk en gezellig. En ik vind dat heel belangrijk! Ik wil altijd graag collega's hebben die eventueel ook met alle plezier mee zouden gaan om wat te drinken in de stad.
quote:missrabbit schreef op 14 augustus 2012 @ 11:24:

Ik vind het niet zo gek dat je wel een indicatie wil wanneer je leidinggevende weer terug te verwachten is.

Ik vind het persoonlijk zo raar als mensen zo gesloten doen over hun privé omstandigheden, je werkt 36 uur samen met je collega's en dan zouden ze niks van je privé af mogen weten? Alsof je wat te verbergen heb, want dan zoden ze weten dat er iemand overleden is in de familie, wat is daar erg aan? Is toch fijn als je daar over kan praten.+1
quote:Yraatje schreef op 14 augustus 2012 @ 11:31:

[...]

Je bent een groot gedeelte van je week op je werk. Dan is het toch belangrijk dat je ook met je collega's overweg kunt? Het is niet alleen maar werken op je werk hoor, je zit er ook voor de sociale contacten. Nou ja... ik dus wel.

Ik werk, ik vind mijn werk leuk en ik vind mijn collega's ook leuk en gezellig. En ik vind dat heel belangrijk! Ik wil altijd graag collega's hebben die eventueel ook met alle plezier mee zouden gaan om wat te drinken in de stad.

Je hebt helemaal gelijk, maar daar gaat het niet om. Ik hou ook van gezelligheid en contact met collega's, maar mocht ik door omstandigheden weken alleen zitten, dan maakt mij dat totaal niet uit. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

To wil de reden weten van zijn afwezigheid en hoe lang het duurt en dat staat totaal los van het doel waarom je op kantoor bent! Je werkgever betaalt je om te werken, niet voor gezelligheid en je sociale contacten!
Lolanvt, nee dat klopt niet. Ik wil de reden van zijn afwezigheid niet weten en heb ook nergens gezegd dat ik wil weten hoe lang het duurt. Ik wil weten hoe ik met deze situatie kan omgaan, omdat ik het wat eenzaam vind op kantoor. Ik ben 40 uur per week op kantoor en gezelligheid is wel belangrijk voor mij, Als ik voor langere tijd meer moet thuis werken dan vind ik dat ongezellig, omgeacht of de werkgever mij betaalt om te komen werken,
quote:loisnvt schreef op 14 augustus 2012 @ 11:36:

[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar daar gaat het niet om. Ik hou ook van gezelligheid en contact met collega', maar mocht ik door omstandigheden weken alleen zitten, dan maakt mij dat totaal niet uit. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

To wil de reden weten van zijn afwezigheid en hoe lang het duurt en dat staat totaal los van het doel waarom je op kantoor bent! Je werkgever betaalt je om te werken, niet voor gezelligheid en je sociale contacten!

Het klopt dat je werkgever je daarvoor betaalt en niet voor de rest.

Het getuigt, vind ik, wel van wederzijds collegiaal gedrag wanneer je interesse in elkaar toont.

En tja, daar valt voor mij ook onder dat ik graag wil weten of mijn collega een griepje heeft of langdurig wegens privéomstandigheden thuis zit. En daar valt voor mij ook onder dat mijn collega dat mee deelt/mee laat delen.

Ik vind het ook niet meer dan terecht dat je leidinggevende probeert aan te geven hoe lang de afwezigheid duurt.

In het geval van TO gaat het om de leidinggevende.
Maar je moet toch niet thuiswerken, dat is toch je eigen keuze? En ik heb het al eerder gevraagd, kun je niet op de kamer gaan zitten bij 1 van je collega's die er wel zijn?

Ik zit in een grote ruimte en iedereen zit aan een blok van 4. Als iemand de enige is aan het blok schuiven we ook aan bij elkaar, voor de gezelligheid inderdaad.
quote:weegschaaltje schreef op 14 augustus 2012 @ 11:43:

Lolanvt, nee dat klopt niet. Ik wil de reden van zijn afwezigheid niet weten en heb ook nergens gezegd dat ik wil weten hoe lang het duurt. Ik wil weten hoe ik met deze situatie kan omgaan, omdat ik het wat eenzaam vind op kantoor. Ik ben 40 uur per week op kantoor en gezelligheid is wel belangrijk voor mij, Als ik voor langere tijd meer moet thuis werken dan vind ik dat ongezellig, omgeacht of de werkgever mij betaalt om te komen werken,

Jouw werkplek is - neem ik aan - geen sociale werkplaats. Je zit er in de eerste plaats om je geld te verdienen. In de tweede plaats zijn de sociale contacten natuurlijk mooi meegenomen. Maar het is natuurlijk niet zo dat de werkgever als onderdeel van jouw arbeidsovereenkomst ook verplicht is om jou gezelligheid te bieden!

Wat heb je al gedaan om jouw behoefte aan sociale contacten anders in te vullen? Het is niet goed om daarvoor van 1 collega afhankelijk te zijn. Probeer aansluiting te vinden bij andere collega's, maak een praatje bij het koffiezetapparaat, enz. En inderdaad, als het op kantoor tijdelijk even wat minder gezellig is, zoek de contacten dan op na werktijd.
quote:weegschaaltje schreef op 14 augustus 2012 @ 11:43:

Lolanvt, nee dat klopt niet. Ik wil de reden van zijn afwezigheid niet weten en heb ook nergens gezegd dat ik wil weten hoe lang het duurt. Ik wil weten hoe ik met deze situatie kan omgaan, omdat ik het wat eenzaam vind op kantoor. Ik ben 40 uur per week op kantoor en gezelligheid is wel belangrijk voor mij, Als ik voor langere tijd meer moet thuis werken dan vind ik dat ongezellig, omgeacht of de werkgever mij betaalt om te komen werken,Zet een muziekje op ofzo, want je zal er tóch mee moeten leren omgaan hoe je het ook went of keert. Aan de situatie verander je niets op dit moment.
Ik zou het héérlijk vinden! He, ff een week geen zeurende en zeikende collega om je heen. Mijn droombaan is zelfs helemaal zonder collega's/leidinggevenden.
Als in het bedrijf je zelf mag weten of je thuis werkt of niet zal dit wel vaak gaan voorvallen, dat je collega er niet is.

Als het je echt om de gezelligheid te doen is (is er verder helemaal niemand daar?) dan zou ik lekker ander werk gaan zoeken. In een winkel bijvoorbeeld, met lekker veel klanten.

Komt misschien als een grap over maar ik meen het serieus. Als het je echt om de gezelligheid te doen is (wat ik eigenlijk te afhankelijk vind maar ieder zijn stijl) is dit niet het werk voor jou, dat is wel duidelijk.
.
Als een collega ziek uitgeroosterd is doen we vaak een smsje om te vragen of het goed gaat en of we iets kunnen doen. Krijg daar ook altijd een positieve reactie op. Als ik me ziek meld vind ik het ook prettig als ik even een bericht krijg met 'beterschap', 'sterkte' of iets in die contreien.

Op het moment dat iemand helemaal niets laat horen, krijg je speculaties en dat is voor niemand leuk. Hier op het werk (heb 120 collega's) wordt ook openlijk in het team gezegd als iemand de werkdruk (even) niet aankan. Niets dan positieve reacties. Ik merk dat veel collega's hun steun ook op het werk zoeken en soms zelfs in die periode even langskomen.

Ik kan me TO best voorstellen dat het retesaai is om nu ineens 40 uur in je uppie te moeten zitten. Ik zou ook mn boeltje pakken en thuiswerken, maar dan wel als ik wist waar ik aan toe was (een week, een dag?).

Ik denk dat de manier van reageren en contact opnemen met die collega heel erg afhangt van die persoon zelf. Is het iemand die zelf altijd iets laat horen als je er een keer niet bent? Is hij/zij normaal heel open over privedingen? Was hij al ziek of veel klachten? Is hij übergesloten over zijn leven? Dat kan TO het beste zelf inschatten.
.
quote:Booyahh schreef op 14 augustus 2012 @ 13:34:

yraatje dit ken ik als typisch vrouwen/kippenhok gedrag. "Wat is er dan?" en er vervolgens jouw eigen invulling/interpretatie/waarde oordeel aan geven ("Ik zou me daarvoor niet afmelden...bla")

Ik werk al jaren met meerendeel man en daar gebeurt het niet. X is er niet, hij is per mail bereikbaar.

Punt.

Dat gevis en "recht hebben op", getver....

Grapjas!

Mannen zijn net zo erg hoor. Tenminste, álle mannen waar ik mee gewerkt heb. Die wilden ook net zo graag als ik weten wat er met hun collega's aan de hand was.
.
Booyahh, ik werk op een middelbare school, misschien is mijn reactie eigenlijk niet zo relevant. Het onderlinge respect hier is heel groot, ook al zijn er eilandjes. Nu tegen het eins van de vakantie heb ik al weer zin om te werken.

TO, heb je al gemaild? Ik vind het vreemd omdat het je leidinggevende betreft. Stel dat je ergens tegenaan loopt? Hij is toch degene aan wie je verantwoording aflegt. Misschien voelt hij Ich wel beter na een mailtje van jou/jullie. Het lijkt me altijd fijn als mensen laten blijken dat ze begaan zijn en je 'missen'. Ik snap je dilemma.
quote:loisnvt schreef op 14 augustus 2012 @ 10:41:

Het gaat je dus om het feit dat je alleen zit? Als hij morgen niet naar kantoor komt, dan blijf jij ook thuis werken en is hij er wel, dan kom je ook naar kantoor? Ik begrijp hier niks van, mits tenzij je opdrachten van hem moet krijgen om werk uit te voeren en er door zijn afwezigheid geen/weinig communicatie is, is dat zo?

Wat maakt het nou uit om alleen te zitten, terwijl je bij thuiswerken ook alleen zit?

Nou, alleen thuis met je eigen thee, lekker op de bank met je laptopje, af en toe knuffel aan de kat, CD'tje op dat je al een tijd niet hebt gedraaid...

Nee, je hebt gelijk - ik zie geen verschil.
Ik hoop nooit ergens te moeten werken waarbij mijn privéleven delen als een vereiste wordt beschouwd om collegiaal te zijn.

Je weet dat die persoon afwezig is en dat het werk misschien anders verdeeld moet worden en dat is toch voldoende informatie? Je kan jouw werk nog steeds naar behoren uitvoeren zo mag ik hopen en dat is hetgene waarvoor je naar jouw werk gaat. Niet om te roddelen over persoon F, koffie te slurpen en oorsmeerbeeldjes met extra neuskeutels te maken (tenzij dit daadwerkelijk jouw baan is). Maw, je hebt nuttigere dingen te doen dan je te moeien met het priveleven van een collega en ik mag hopen dat een mens die paar uur wel alleen kan zitten als die toch moet werken.
Natuurlijk ben ik er in 1e instantie om geld te verdienen en niet omdat ik op een sociale werkplaats zit. Voor mij is werk ook een stukje gezelligheid en de vergelijking met een sociale werkplaats gaat mij wat te ver. Ik heb ondertussen andere collega's benaderd en daar ga ik nu ziiten.
quote:nummerzoveel schreef op 14 augustus 2012 @ 10:56:

[...]

Bij mij krijgt elke leidingevende die ongevraagd meer info deelt dan "wegens priveomstandigheden" een pittig gesprek. Als medewerkers info kwijt willen, dan delen ze dat zelf of ze geven expliciete toestemming (bijv door een mail te sturen met het verzoek dit te delen). In alle andere gevallen gaat de leidinggevende zijn boekje ver te buiten en wordt hij/zij daar dus serieus op aangesproken.Goed zo!
quote:Booyahh schreef op 14 augustus 2012 @ 13:56:

Werk ik met zakelijk volwassen mannen blijkbaar. Al jaren. Bij verschillende bedrijven. Blij de roddeltante/relnichten werkomgeving allang verleden tijd is.

Edit; misschien s iedereen wel onwijs nieuwsgierig wat er is maar maakt er geen kring/koffiemachine gesprek van.

Wij maken er ook geen kring- of koffiemachinegesprek van hier hoor.

Het is even een mededeling, kun je even op reageren en dan weer over tot de orde van de dag.

En de heren in kwestie zijn ook geen roddeltantes/relnichten.

Er zit nog een heel verschil tussen alle ins en outs willen weten of helemaal niets willen weten hoor.
quote:weegschaaltje schreef op 14 augustus 2012 @ 14:08:

Natuurlijk ben ik er in 1e instantie om geld te verdienen en niet omdat ik op een sociale werkplaats zit. Voor mij is werk ook een stukje gezelligheid en de vergelijking met een sociale werkplaats gaat mij wat te ver. Ik heb ondertussen andere collega's benaderd en daar ga ik nu ziiten.Goedzo! Wie weet krijg je daarmee ook meteen wat leukere sociale contacten op je werk, waardoor je minder afhankelijk van je leidinggevende wordt voor je werkplezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven