Werk & Studie alle pijlers

Kdv starten? Nu?

06-09-2014 21:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vraag: starten met een kleinschalig kinderdagverblijf ( 2 groepen) of thuis als gastouder aan de slag?

Bij ons in de gemeente is er geen sterke vraag naar kinderdagverblijven, concurrentie is groot. De vraag groeit op de locaties wel iets.

Ik heb de middelen om te starten maar als het eerste half jaar dramatisch verloopt is het niet te realiseren, dan zullen we persoonlijk opdraaien voor de gevolgen.

Gastouder zijn is erg in trek, dit heeft ook geen grote gevolgen.

Het is een enorme gok om kdv te starten maar het lijkt mij dus enerzijds fantastisch en anderzijds erg riskant op dit moment!

Graag jullie mening,

Groetjes
Moui, en wat ik eerder al schreef, waarom geen BSO? Daarin kun je je volgens mij veel beter onderscheiden van andere BSO's. Teveel BSO's zijn voornamelijk gericht op kleuters en meisjes waardoor 8+ jongens vaak een hekel hebben aan de BSO, daar valt wel iets aan te doen denk ik zo
Hoezo Respectloos? Het is informatie die je zelf hebt gedeeld. Lijkt me nogal relevant als je een groot project wil starten met een mega investering. Als je overspannen bent of slecht tegen stress kan moet je dat niet willen!
het is mij een raadsel hoe gemeente/ brandweer goedkeuring kunnen geven aan iets wat nig in de kinderschoenen staat. Of heb je al gekocht en alle vergunningsverzoeken ingediend? Pas als het klaar is kunnen GGD en Brandweer inspecteren. Vooral de GGD inspectie is belangrijk.
Een pand kopen en geschikt maken lijkt me een tonnen investering. Wat zegt de bank!?
Kijk eens naar het topic over halen en brengen en clubjes. Een leuke bso die ontzorgd door ook dat halen en brengen te regelen, daar maak je vrienden mee.
En met een BSO heb je niks te maken met de wetswijziging in 2016 waarbij opvang en speelzaal aan dezelfde voorwaarden bijv. mbt VVE moet voldoen. Lekker veel administratieve rompslomp
Het pand is goedgekeurd maar jullie moeten dat nog bewerkstelligen en dat kost veel geld?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op zondag 07 september 2014 10:27 Het pand is goedgekeurd maar jullie moeten dat nog bewerkstelligen en dat kost veel geld?Maar het kan ook nog dat ze start vanuit huis als gastouder?
quote:de laatste jaren ging heel veel tijd naar de administratie, kinderen leiden daar niet direct onder maar als pm'er is dat zonde, ouders zullen dat ook niet direct merken.

Maar als de kinderen er niet onder lijden en de ouders het niet merken, hoe kun je het dan inzetten om je bedrijf bestaansrecht te geven, als marketingtool gebruiken, je te onderscheiden van de rest?

En vaste leidsters: hoe ga je dat waarborgen? Hoe ga je dat waarmaken?

Je bent idealistisch en dat an sich is mooi, maar geeft geen enkele garantie. Je vraag was of het slim is om nu zo'n bedrijf te starten, en daarop is het antwoord "nope". Heeft niets met je idealen te maken, want die leveren geen garanties.
Eens met bij_zonder: bijzonder () onverstandig.
De kdv's die wel nog overeind zijn gebleven, zijn die bv gebonden aan een school? En zo nee, wat hebben die dan waardoor ze nog bestaan? Zit jouw locatie in de buurt van een school?

Besef je ook dat het niet waarschijnlijk is dat ouders hun kinderen naar een ander kdv zullen brengen, als ze ergens al gewend zijn? En als je het van starters moet hebben, zal de groei erg langzaam gaan.
Zeker geen tonnen kwestie! Gelukkig niet zeg!

En om met de gevoelige billen bloot te gaan; de burn out is een onderdeel wat mij natuurlijk bezig houdt! Gaat nu erg goed maar ik ken mijn struikelblok.. Mijn omgeving helpt mij daar goed bij, ik heb er ook wat dat betreft vertrouwen in.

Ik doe het samen met iemand anders; zij heeft er volle 100 procent vertrouwen in, ik minder omdat, eerder gezegd het risico en de gevolgen groot zijn.

De GGD controleert zodra je je aanmeldt bij de lrk, ( landelijk register). De brandweer en bouwkundige kijk kun je van te voren doen, zo weet je ook wat je moet aanpassen. ( ventilatie etc)
Juli; dat is een zeer terechte opmerking. Ik denk ook niet dat ouders overstappen. Goed is vaak goed. Misschien alleen de mensen die dichterbij wonen of het station nodig hebben. De bso's zijn allen aan de andere kant vd gemeente gevestigd dus daar hebben we wel een voorsprong mbt de scholen aan onze kant ( loopafstand).

Onderzoek gedaan: per jaar ongeveer 56 kinderen die zich aanmelden bij een kdv in onze gemeente, als we 1/3 krijgen... Ongeveer 18 aanmeldingen dus ongeveer 5 kinderen per dag. Dat kan financieel draagbaar zijn. Maar..nogmaals risicovol.
De andere kdv's lopen nog omdat de vraag naar kinderdagverblijven nog steeds bestaat, niet alle ouders hebben andere mogelijkheden of oplossingen.
Bijzonder: ook daar heb je n punt.. Mijn idealen zijn zeker geen garantie, al had ik dat graag gewild ;)
En.. Starten als gastouder sabbaticalmeds.. Is dat gek?
Moui, ik zou als ik jou was starten als gastouder.

Hier in de stad vallen de kdv's bij bosjes om en van de meeste begrijp ik het wel. Onpersoonlijk, groot, geen leuke buitenruimte en de visies zijn vrij onduidelijk. (huiselijke sfeer en dergelijke dingen die elk kdv zegt te hebben.)

We hebben hier twee kleinschalige kdv's die lopen als een tierelier. Beiden bieden tussen de middag warm eten aan, hebben prachtige buitenruimtes met dieren, moestuinen en planten, zijn flexibel en hebben een wachtlijst waar je eng van wordt.

Ik weet van eentje dat ze als gastouder begonnen is. Nu runt ze samen met een collega een kleinschalig kdv. Elke dag hebben ze zes kindjes en dat is het. Ze doen het samen om zo een flexibele opvang aan te kunnen bieden en dat is een van de redenen waarom veel ouders die ik ken juist daar hun kind willen hebben. Helaas lukte het mij niet; de wachtlijst was echt gigantisch en ik heb uiteindelijk maar een andere vorm van opvang gezocht.
Je wilde ook iets doen met flexibiliteit toch? Misschien kun je daar nog onderscheidend in zijn. Wat bieden de andere kdv's, alleen hele dagen, dagdelen, uurbasis? Altijd zelfde dagen af moeten nemen of 'op afroep'.

Gastouder lijkt me wel een stuk minder risicovol, zou ik zeker overwegen.
De andere kdv's bieden inderdaad; hele, halve en flexibele opvang aan. Onbeperkt ruilen en opzegtermijn van 1 maand. Uurtarief flexibel, halve dagen is wel iets duurder.
Ik zou starten als gastouder. Kun je sowieso eerst ervaring opdoen in contact met kinderen en met ouders. En ik denk dat die tweede groep lastiger is dan de eerste groep.

Wat ik prettig vond bij mijn gastouder: de flexibiliteit. Kind kon ook wel eens blijven slapen, mee eten, op andere dagen komen als ik omhoog zat.

Wat ik prettig vind bij BSO: kind kan mee eten (ik ben vaak laat thuis), de huiselijke sfeed (filmpje kijken), gewoon een beetje lekker aan kunnen kneuteren ipv weer van alles in een groep moeten. Ook prettig: de openingstijden tot 18.30.
Contact met ouders; ook genoeg ervaring in en inderdaad lastiger dan met het kind ;). Maar niet als zelfstandige, je werkt voor een bedrijf en wordt dus indirect minder snel geconfronteerd met zaken die niet goed lopen.
Moui: maar als je al die flexibiliteit wil bieden en niet voortdurend "nee" wil verkopen kan je dus niet aan je maximum gaan zitten. Dan zal je daar dus ruim onder moeten blijven. Anders is die flex een wassen neus en daar zou ik dus zelf heel slecht tegen kunnen.
Klopt suze en dat is een grote rekensom voor ons. Het is nu tientjes-werk wat de ouders bij ons kunnen besparen maar wil ik bijvoorbeeld warme maaltijden gaan geven, zal dat ook weer anders zijn ben ik bang.. Het is geen vetpot maar dat is ook totaal mijn doel niet, wil wel graag rondkomen
Ik zou ook beginnen als gastouder. Een bedrijfspand is -zeker voor een startende onderneming- een blok aan je been. Zelfs al zou het storm lopen (wat ik betwijfel tenzij je een boerderij bent o.i.d. zoals al eerder genoemd), dan wil je misschien wel gewoon beginnen met "normale" bedrijfsvoering (administratie etc).

Ik snap trouwens niet zo goed hoe je je denkt te onderscheiden in "minder administratie, meer aandacht voor de kinderen". Ik neem aan dat een bepaalde hoeveelheid administratie wettelijk en bedrijfsmatig gewoon moet gebeuren. Die andere kdv's doen toch niet voor de lol meer administratie dan noodzakelijk, omdat ze dingen met de kinderen doen maar stom vinden?
In mijn woonplaats is vorig jaar ook een kinderdagverblijf geopend ondanks dat de concurrentie best groot is en andere kdv's sluiten. Dat zijn dan vooral de georganiseerde kdv, die sluiten de ene na de andere locatie. Zo kwam ook de locatie van ons kdv -midden in de stad- weer vrij. En het is top! Loopt als een trein, servicegericht, ze kunnen zelfs tegen een kleine vergoeding je strijk doen of je boodschappen, per uur betalen, heel flexibel. Op woensdagmiddag organiseren ze knutselmiddagen voor de oudere jeugd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven