Werk & Studie alle pijlers

Kdv starten? Nu?

06-09-2014 21:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vraag: starten met een kleinschalig kinderdagverblijf ( 2 groepen) of thuis als gastouder aan de slag?

Bij ons in de gemeente is er geen sterke vraag naar kinderdagverblijven, concurrentie is groot. De vraag groeit op de locaties wel iets.

Ik heb de middelen om te starten maar als het eerste half jaar dramatisch verloopt is het niet te realiseren, dan zullen we persoonlijk opdraaien voor de gevolgen.

Gastouder zijn is erg in trek, dit heeft ook geen grote gevolgen.

Het is een enorme gok om kdv te starten maar het lijkt mij dus enerzijds fantastisch en anderzijds erg riskant op dit moment!

Graag jullie mening,

Groetjes
Hmm... wildcard: Investeer niet in een bedrijfspand, maar ga verhuizen naar een (woon)boerderij in de omgeving. Klein stukje grond, paar kippen, konijnen en een alpaca ofzo.. Veel buitenspeelruimte, lutje potjes etc. Beginnen als gastouder, en als het loopt je schuur ombouwen tot een kdv.
quote:moui schreef op 07 september 2014 @ 10:58:

En.. Starten als gastouder sabbaticalmeds.. Is dat gek?Wel als je zegt al een pand te hebben en een verbouwingsplan. Maar gek, nee. Integendeel. Je kan namelijk met veel minder middelen starten, vrij eenvoudig vanuit huis. Wat je ook kan overwegen is je gastouderschap combineren met gastouderbemiddeling als dat nog niet in je gemeente is. Maar alle activiteiten waar je veel voor moet investeren zijn risicovol. Dat zou ik in deze branche op dit moment vermijden.
Het leuke is.. Wij wonen echt prachtig, naast natuurgebied etc. Gevoel neigt ook steeds meer naar gastouder hoor, toch op mijn eigen manier en wie weet hoe het uitpakt. Ik vind een pand ook eng, door enthousiasme van mijzelf en mensen om mij heen wil je graag je droom realiseren maar het moet haalbaar zijn.

Uiteindelijk werk ik gewoon graag met kinderen en dat is ook mijn uitgangspunt. Bedankt allemaal!
Een ander voordeel van gastouderschap is dat je veel beter je werkdruk kan organiseren. Als je veel investeert heb je geen keuze, dan moet je omzet draaien. Als je geen investeringen hebt gedaan dan moet je niks en kan je beter rekening houden met je eigen gezondheid.
Moui, bestaat er een bemiddelingsbureau in je omgeving? Is dat nog een optie? Gecombineerd met zelf gastouder zijn en bijv. deskundigheidsbevordering en advies voor andere gastouders? Je hebt toch veel ervaring in de opvang (en een pedagogisch diploma?)
sabbaticalmeds; dat lijkt mij ook ontzettend gaaf. Ik heb een pedagogische achtergrond maar die zou graag willen uitbreiden. Een eigen kdv is een optie natuurlijk, in de praktijk uitvoeren maar ik wil ook graag nog een studie volgen om meer kennis te krijgen. Als gastouder aan de slag gaan en daarnaast meer kennis te vergaren is heel mooi, er is natuurlijk tegenwoordig veel vraag naar opvoedkundige hulp etc. Dank je
quote:moui schreef op 07 september 2014 @ 13:01:

Het leuke is.. Wij wonen echt prachtig, naast natuurgebied etc. Gevoel neigt ook steeds meer naar gastouder hoor, toch op mijn eigen manier en wie weet hoe het uitpakt. Ik vind een pand ook eng, door enthousiasme van mijzelf en mensen om mij heen wil je graag je droom realiseren maar het moet haalbaar zijn.

Uiteindelijk werk ik gewoon graag met kinderen en dat is ook mijn uitgangspunt. Bedankt allemaal!Nou klaar toch? Adverteer met dingen als "slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding", en het natuurgebied (elke dag naar buiten, hutten bouwen?), knutsel een paar vierkante meter moestuin bakken en een kippenhok en je hebt een hele doelgroep te pakken!
Niet alles doorgelezen dus misschien is wat ik zeg wel allemaal al voorbij gekomen.

Een aantal pluspunten van de kinderopvang waar mijn kinderen heen gaan:

- flexibel (open van 6.30 tot 23.30 en dat 7 dagen per week)

- warme maaltijd tussen de middag

- aanvulling op flexibel is dat ik per uur betaal.

- heel veel buiten spelen

- maatschappelijk betrokken. Kindjes gaan in kleine groepjes om de beurt op donderdag naar een ouderencentrum om wat te drinken en een koekje te eten.

- een vaste ploeg leidsters die echt ontzettend lief zijn voor de kindjes. (Nauwelijks verloop en een goede mix jong/oud/afkomst.
Klein beginnen en dan uitbreiden. Succes. Het is in ieder geval wel duidelijk dat je passie ligt bij jonge kinderen. Er zal altijd vraag blijven naar opvang, maar betaalbaarheid is een groot probleem. Hoe scherper je kan prijzen hoe beter je in de markt ligt. Hou dus je investeringen altijd laag en start heel voorzichtig
Kinderopvang op de boerderij, midden tussen het groen. Spelen in de natuur, knuffelen met dieren en veel beweging voor de kinderen.

Grote biologische moestuin en appelbomen waar de kinderen de opgeraapte appels in de keuken een appeltaart van bakken of appelmoes maken.

klinkt ideaal toch?
haha ja klinkt absoluut ideaal . Bedankt voor de tips allemaal!
quote:moui schreef op 07 september 2014 @ 09:52:

Goh wat flauw en ontzettend respectloos om over mijn burn out te beginnen!

In tegendeel. Het is vrij dom en respectloos om een burn out geschiedenis niet te benoemen, als je er weet van hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven