Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t gierig van je moeder. Onze kinderen hebben nooit iets betaald. Zij werkten voor hun eigen zakgeld, kleding en telefoon. Studie betaalden wij. En de verzorgingsproducten nam ik gewoon mee met de boodschappen.
Ze zijn jong hoor, dan mogen ze nog lekker genieten en op vakantie.
Als ze een baan zouden hebben en nog thuis wonen (ze zijn inmiddels de deur uit), hadden ze wel wat kostgeld moeten betalen.
Zeg gewoon dat je het niet doet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je nu al veel betaalt en dat je geen kostgeld hoeft te betalen. Maarrrr geen idee hoe je moeder ervoor staat.

Zoveel meer kost het niet voor haar als jij verder alles zelf betaalt. De huur heeft ze ook als ze bv alleen zou wonen. Stroom zal beetje meer zijn en water en eten ook.

Ik vind dat je als ouders als het mogelijk is minimaal die dingen voor je kinderen zou moeten betalen. Knap dat je je studie en je persoonlijke dingen zelf betaalt.

Wel vind ik dat je ondanks je vele uren wel wat in het huishouden kan doen.

Zodra je afgestudeerd bent kan ik met voorstellen dat je kostgeld betaalt thuis.
veensteker wijzigde dit bericht op 15-11-2018 18:46
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
15-11-2018 18:24
Word je moeder gekort op een bijstanduitkering omdat je 18 bent?
Mijn moeder ontvangt geen uitkering. Ze werkt full time.
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe breed je moeder het heeft. Als zij ook elke cent kan gebruiken vind ik het nog niet zo onredelijk. Het is waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan op kamers gaan.

Ik ken ook iemand die kostgeld moest betalen. Maar toen ze het huis uit ging bleek dat haar ouders dat bedrag voor haar gespaard hadden en kreeg ze haar kostgeld weer cadeau. Al die jaren hadden ze daar niets over gezegd!
Madeliefjees schreef:
15-11-2018 18:42

Zeg gewoon dat je het niet doet.

Euh, ze woont er wel he, gratis! En je weet niet hoe haar moeder er financieel voor staat.
Het is geen schande hoor om kostgeld te betalen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
15-11-2018 18:40
Hoe kom je aan dat spaargeld dan?
Ik werk in het weekend en wat ik overhoud aan het einde van de maand is dus mijn spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
15-11-2018 18:24
Word je moeder gekort op een bijstanduitkering omdat je 18 bent?
Zo was het bij mij wel. Toen ik 18 werd en een studiebeurs kreeg kon ik meteen gaan betalen thuis.
sneeuwwitje80 schreef:
15-11-2018 18:39
Niemand in mijn omgeving betaalde kostgeld tijdens zijn of haar studie. De discussies gingen meer over hoeveel je ouders bijdroegen aan je studiekosten en boeken.

Wel was dat met ouders die zelf geen uitkering hadden. Toen we zelf rond de 16/22 jaar waren en het niet al de zoveelste studie was.

Kun je niet doorgeven dat je ouders niet willen bijdragen aan je studie zodat je meer studiefinanciering krijgt. Of klink ik nu heel oud en bestaat dat niet meer?
Dat kan niet als je gewoon thuiswoont...
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
15-11-2018 18:42
Zeg gewoon dat je het niet doet.
Zou ik nou echt grappig vinden als een volwassene onder mijn dak met dat soort statements zou komen :mrgreen:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
15-11-2018 18:42

Zeg gewoon dat je het niet doet.
:rofl: ja want TO is de baas in huis?
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:45
Mijn moeder ontvangt geen uitkering. Ze werkt full time.
Hoe heeft ze het verder financieel? Hoe oud ben je? Hoeveelste studie is dit?
Alle reacties Link kopieren
Heeft je moeder inzage in je inkomsten en uitgaven?

Als ze weet dat je niets overhoudt, denkt ze er misschien wel anders over.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 18:46
Euh, ze woont er wel he, gratis! En je weet niet hoe haar moeder er financieel voor staat.
Het is geen schande hoor om kostgeld te betalen.
Tevens geen schande het niet te betalen.

Altijd lastig dit. Thuis was dit niet nodig en ik kan keurig met geld omgaan nu jaaaaaren later in mijn eigen huis. (nouja, hypotheek)
Is het een les "hoe met geld om te gaan" of is het echt de bedoeling dat je bij gaat dragen?

Eigenlijk ben ik gewoon tegen, en als het niet broodnodig is zal ik het ook niet van mijn dochter en zoon verwachten.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
15-11-2018 18:49
Hoe heeft ze het verder financieel? Hoe oud ben je? Hoeveelste studie is dit?
Is er nog een partner van moeder of is ze alleen? , zijn er nog meer kinderen, is er nog kinderbijslag etc etc.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
15-11-2018 18:49
Hoe heeft ze het verder financieel? Hoe oud ben je? Hoeveelste studie is dit?
Heel eerlijk: ik vind het totaal niet relevant hoe ruim ouders het hebben. Het heeft ook gewoon met verantwoordelijkheid nemen te maken. Na je 18e meerderjarig, dan ook verantwoordelijk voor de financiën.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:47
Ik werk in het weekend en wat ik overhoud aan het einde van de maand is dus mijn spaargeld.

En daar kan je niet iets van aan je moeder geven van het geld wat je overhoud?
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
15-11-2018 18:50
Heeft je moeder inzage in je inkomsten en uitgaven?

Als ze weet dat je niets overhoudt, denkt ze er misschien wel anders over.
TO spaart. Voor vakantie en meubels
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 18:46
Euh, ze woont er wel he, gratis! En je weet niet hoe haar moeder er financieel voor staat.
Het is geen schande hoor om kostgeld te betalen.
Het is zeker geen schande, dat ben ik compleet met je eens!
Wij hebben het thuis niet breed, dat is ook de reden dat ik vanaf mijn 16e deze dingen voor mezelf ben gaan betalen. Ik ben alleen bang dat ik zo nooit meer de kans krijg om te sparen. Mijn vriend hoeft niks zelf te betalen (waar ook genoeg over te zeggen valt, begrijp me niet verkeerd!) en heeft daardoor veel spaargeld, wat hij voor meubels en dat soort dingen wilt gebruiken. Ik kan niet bizar veel sparen en het gaat dus ook vrij langzaam. Ik zou nu misschien een bank kunnen kopen. Als ik nu moet stoppen met sparen, ben ik de sjaak als ik uit huis ga, want mijn moeder kan mij simpelweg niet helpen dan.
Het doet er wat mij betreft weinig toe hoeveel moeder verdient , het is zeer normaal dat een inwonende meerderjarige bijdraagt aan het huishouden, financieel en praktisch.
Stukje opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
15-11-2018 18:49
Hoe heeft ze het verder financieel? Hoe oud ben je? Hoeveelste studie is dit?
Financieel niet breed, maar het lukt. Ik ben zelf 20 en dit is mijn eerste studie (1e jaar ook)
Alle reacties Link kopieren
En je vader? Werkt die ook?
Ik vind je moeder echt een schraper, blehhhhh. Zo snel mogelijk de deur uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
15-11-2018 18:50
Heeft je moeder inzage in je inkomsten en uitgaven?

Als ze weet dat je niets overhoudt, denkt ze er misschien wel anders over.
Dat heeft ze niet, bedankt voor de tip! Ik ga denk ik een overzicht maken en met haar bespreken
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:52
Het is zeker geen schande, dat ben ik compleet met je eens!
Wij hebben het thuis niet breed, dat is ook de reden dat ik vanaf mijn 16e deze dingen voor mezelf ben gaan betalen. Ik ben alleen bang dat ik zo nooit meer de kans krijg om te sparen. Mijn vriend hoeft niks zelf te betalen (waar ook genoeg over te zeggen valt, begrijp me niet verkeerd!) en heeft daardoor veel spaargeld, wat hij voor meubels en dat soort dingen wilt gebruiken. Ik kan niet bizar veel sparen en het gaat dus ook vrij langzaam. Ik zou nu misschien een bank kunnen kopen. Als ik nu moet stoppen met sparen, ben ik de sjaak als ik uit huis ga, want mijn moeder kan mij simpelweg niet helpen dan.
Dan ga je nu het huis uit, kan je helemaal niets meer.
Alle reacties Link kopieren
EsterInside schreef:
15-11-2018 18:50
Tevens geen schande het niet te betalen.
Niet zwart/wit, maar ik heb mijn kinderen wel opgevoed met het idee dat het een schande is geen verantwoordelijkheid te dragen voor jezelf. Kostgeld kan daar prima bij passen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ga met je moeder praten en probeer afspraken te maken.
Hoeveel kan je nu sparen en hoeveel wil ze dat je gaat bijdragen, dan kan je misschien tot een mooi compromis komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven