Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 20:20
Dan denk ik dat ik toch handig met geld ben, haha. Ik werk wel gemiddeld 30 uur per weekend, dus dat scheelt wel.
Hoeveel? In twee dagen? Wauw!
Eze schreef:
15-11-2018 21:05
15 uur per dag?
Voor studenten begint het weekend op donderdag avond.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
15-11-2018 20:29
Spruit zei dit maar al maar ik zet het er nog een keer in voor de hardhorende.

Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht tot het 21ste jaar van kind te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud.
Dat doet haar moeder ook vast wel. We weten niet hoeveel kostgeld ze vraagt, maar het zit er dik in dat dat niet de kosten van een inwonend kind dekt.


TO, waarom vraagt je moeder je kostgeld te betalen?
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
15-11-2018 20:42
Sorry, maar TO heeft 34 uur studie per week en werkt erbij. Betaalt haar studie zelf, verzekeringen en abo's ook. Jij volgt geen studie, maar hebt een uitkering. Dat is echt een totaal andere situatie, en daarnaast een beetje een gekke situatie om een moreel oordeel over een ander te gaan vellen. Daar komt trouwens nog bij dat jij 24 bent, TO is 20 en zoals al meermaals gezegd: haar moeder is wettelijk nog verplicht bij te dragen in haar opleiding en onderdak. Niet andersom.
Op dit moment heb ik inderdaad een uitkering, maar ik heb toen ik jonger was ook gewoon gestudeerd en daarnaast een klein weekend bijbaantje gehad, terwijl ik alles qua abonnementen en verzekeringen zelf moest betalen omdat mijn moeder dit niet kon, en hielp toen financieel ook, al was dat zeker wel wat minder dan nu. Ik probeer absoluut niet te oordelen, maar alleen maar te vertellen hoe ik er persoonlijk insta. Zoals ik al zei is elke situatie anders, maar dit is gewoon hoe ik het allemaal vanuit huis uit heb meegekregen :)

Ik snap beide kanten wel, daarom stelde ik ook voor om gewoon samen rond de tafel te gaan zitten en te kijken of en wat er mogelijk is.
parachutes wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:33
Reden: Dubbele quote
18.52% gewijzigd
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 20:20
Dan denk ik dat ik toch handig met geld ben, haha. Ik werk wel gemiddeld 30 uur per weekend, dus dat scheelt wel.
gut, hier had ik de eerste keer over heen gelezen.

To, ik neem aan dat je zo hard werkt voor je eigen toekomst en niet om je moeder te financieren? Als je moeder vind dat je te veel verdiend, ga je gewoon minder werken? Je werkt niet voor haar.

Per week verricht je 64 uur aan arbeid. En dan wil je moeder ook nog eens kostgeld van je? Meid, maak jezelf hard. Je bent hardstikke stoer dat je zo je eigen boontjes dopt.

Aan de rest: To werkt keihard, voor haar studie, om alles rond te krijgen door haar bijbaan(tje) maar het gros verwacht dan dat zij, de gene die het hardst werkt(!), nog meer gaat doen en inbrengen?!
To werkt die 30 uur voor haar inboedel, voor haar eigen spaargeld, haar toekomst!

Als haar moeder te weinig verdient, neemt zij toch ook gewoon een bijbaantje? Kan ze net zoveel arbeid als haar kind verzetten en hoeft ze niet van haar kind haar abreid te snoepen.
Als ik kinderen zou hebben zou ik voor ze gespaard hebben sinds de geboorte want kinderen kosten nou eenmaal veel geld. Ik zou niet willen dat mijn kind niet zou kunnen studeren omdat er simpelweg geen geld voor is of zich kapot moet werken om het allemaal zelf te betalen. Geen haar op mijn hoofd die dan ook nog kostgeld zou vragen als mijn kind nog studeert om later een goede baan en toekomst te krijgen.
Nee.

Ik werk fulltime.
Ik doe een fulltime studie.
En ik moet werkelijk alles zelf betalen, ook voor het kind.
Eze schreef:
15-11-2018 21:28
Dat doet haar moeder ook vast wel. We weten niet hoeveel kostgeld ze vraagt, maar het zit er dik in dat dat niet de kosten van een inwonend kind dekt.


TO, waarom vraagt je moeder je kostgeld te betalen?

En zo hoort het ook. To doet haar deel. Nu moeder nog de hare blijven doen. Zonder kostgeld.
sneeuwwitje80 schreef:
15-11-2018 20:09
Ook eens. Ze heeft spaargeld en dat is toch knap en verantwoordelijk op dr 20ste.
Serieus?

:rofl:
TsumTsum schreef:
15-11-2018 21:36
Als ik kinderen zou hebben zou ik voor ze gespaard hebben sinds de geboorte want kinderen kosten nou eenmaal veel geld. Ik zou niet willen dat mijn kind niet zou kunnen studeren omdat er simpelweg geen geld voor is of zich kapot moet werken om het allemaal zelf te betalen. Geen haar op mijn hoofd die dan ook nog kostgeld zou vragen als mijn kind nog studeert om later een goede baan en toekomst te krijgen.
Pak van mijn hart TsumTsum
Nemaìn’ schreef:
15-11-2018 21:38
Serieus?

:rofl:
Vind je van niet dan?

Hoe oud ben je, als ik vragen mag?
whitewolves schreef:
15-11-2018 21:35
gut, hier had ik de eerste keer over heen gelezen.

To, ik neem aan dat je zo hard werkt voor je eigen toekomst en niet om je moeder te financieren? Als je moeder vind dat je te veel verdiend, ga je gewoon minder werken? Je werkt niet voor haar.

Per week verricht je 64 uur aan arbeid. En dan wil je moeder ook nog eens kostgeld van je? Meid, maak jezelf hard. Je bent hardstikke stoer dat je zo je eigen boontjes dopt.

Aan de rest: To werkt keihard, voor haar studie, om alles rond te krijgen door haar bijbaan(tje) maar het gros verwacht dan dat zij, de gene die het hardst werkt(!), nog meer gaat doen en inbrengen?!
To werkt die 30 uur voor haar inboedel, voor haar eigen spaargeld, haar toekomst!

Als haar moeder te weinig verdient, neemt zij toch ook gewoon een bijbaantje? Kan ze net zoveel arbeid als haar kind verzetten en hoeft ze niet van haar kind haar abreid te snoepen.
eens..
whitewolves schreef:
15-11-2018 21:40
Vind je van niet dan?

Hoe oud ben je, als ik vragen mag?
42.

En op mijn twintigste had ik een koophuis, een eigen huishouden, spaargeld, een fulltime baan en een voltijd studie.
Sparen lijkt me niet meer dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
15-11-2018 21:35
gut, hier had ik de eerste keer over heen gelezen.

To, ik neem aan dat je zo hard werkt voor je eigen toekomst en niet om je moeder te financieren? Als je moeder vind dat je te veel verdiend, ga je gewoon minder werken? Je werkt niet voor haar.

Per week verricht je 64 uur aan arbeid. En dan wil je moeder ook nog eens kostgeld van je? Meid, maak jezelf hard. Je bent hardstikke stoer dat je zo je eigen boontjes dopt.

Aan de rest: To werkt keihard, voor haar studie, om alles rond te krijgen door haar bijbaan(tje) maar het gros verwacht dan dat zij, de gene die het hardst werkt(!), nog meer gaat doen en inbrengen?!
To werkt die 30 uur voor haar inboedel, voor haar eigen spaargeld, haar toekomst!

Als haar moeder te weinig verdient, neemt zij toch ook gewoon een bijbaantje? Kan ze net zoveel arbeid als haar kind verzetten en hoeft ze niet van haar kind haar abreid te snoepen.
En misschien is dat wel precies wat haar moeder wil bereiken. Als mijn kind naast een fulltime studie nog 30 (!) uur per weekend zou werken om te kunnen sparen voor meubels (??) zou ik het voor gek verklaren. Beter richt je je aandacht op je studie, zodat je sneller en met hogere cijfers klaar bent en een baan kunt krijgen waarin je die meubels veel sneller bij elkaar verdient dan met een studentenbijbaan.
Kostgeld vragen om je kind te bewegen minder te gaan werken is nogal gezocht, maar hé, voorlopig weten we nog helemaal niets over waarom TO’s moeder wil dat ze kostgeld betaalt.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
15-11-2018 21:28
Voor studenten begint het weekend op donderdag avond.
TO zegt dat ze 35 contacturen heeft. Die zitten waarschijnlijk niet in 4 dagen.
Eze schreef:
15-11-2018 21:41
En misschien is dat wel precies wat haar moeder wil bereiken. Als mijn kind naast een fulltime studie nog 30 (!) uur per weekend zou werken om te kunnen sparen voor meubels (??) zou ik het voor gek verklaren. Beter richt je je aandacht op je studie, zodat je sneller en met hogere cijfers klaar bent en een baan kunt krijgen waarin je die meubels veel sneller bij elkaar verdient dan met een studentenbijbaan.
Kostgeld vragen om je kind te bewegen minder te gaan werken is nogal gezocht, maar hé, voorlopig weten we nog helemaal niets over waarom TO’s moeder wil dat ze kostgeld betaalt.
Dat zou wel heeeel omslachtig zijn. Ik hoop dat die moeder dat dan gewoon zo zegt.
Nemaìn’ schreef:
15-11-2018 21:41
42.

En op mijn twintigste had ik een koophuis, een eigen huishouden, spaargeld, een fulltime baan en een voltijd studie.
Sparen lijkt me niet meer dan normaal.
Knap, voor een babyboomer.
whitewolves schreef:
15-11-2018 21:45
Knap, voor een babyboomer.
Want?
Alle reacties Link kopieren
Om hoeveel kostgeld per maand gaat het (ongeveer)? Dat maakt nogal uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens met je moeder om tafel gaan zitten, met alle bedragen. Zowel die van haar, als die van jou dus en er vervolgens goed over praten. Waarom wil ze dat jij betaalt?

Mijn ouders vroegen geen kostgeld zolang ik studeerde (en eenmaal afgestudeerd woonde ik al op kamers) en ik vind het ook niet echt normaal om te moeten betalen als je studeert. Aan de andere kant hebben wij geen enkel inzicht in je moeders financiën, dus is het ook niet fair om daar iets van te vinden.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Met 42 ben je toch geen babyboomer? Dan ben je geboren in 1976.
Prachtig ook de verhalen over meubels bij de kringloop, eerste huizen op je twintigste en je eigen kinderen tussen de 16-20 het huis uit willen hebben, hilarisch gewoon.

Sla de krant eens open, de gemiddelde wachtijd voor een sociale huurwoning is negen jaar, minimaal €5000 (en dan zit ik nog droevig laag) eigen spaargeld is minimaal en de huizenprijzen sky high. En nee die studentenkamers is ook al jaren een drama.

Leuk hoor die bank van die bank van de kringkoop die je nergens kwijt kan.. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
15-11-2018 21:45
Knap, voor een babyboomer.

Babyboomers zijn geboren tussen pakweg 1945 en 1955 (Wikipedia).

Met (nu) 42 jaar behoort Nemaìn tot de Patatgenereatie.
BrightLights schreef:
15-11-2018 22:23
Babyboomers zijn geboren tussen pakweg 1945 en 1955 (Wikipedia).

Met (nu) 42 jaar behoort Nemaìn tot de Patatgenereatie.
Oh echt?
Flip dan graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaalde best veel volgens mij 250
+ regelmatig boodschappen en de dierenarts kosten. Kwam ook omdat m'n ouders uit elkaar gingen en m'n vader niet meer mee wilde betalen aan het huis, beetje drama. Maar was iig 'nodig'. Ben onder andere daardoor snel uit huis gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven