Kostgeld?
donderdag 15 november 2018 om 19:35
Ik vind kostgeld doodnormaal. Ik betaal sinds mijn 16e/17e ergens alles zelf; kostgeld, eten, kleding, studie, boeken, alles. Op vakantie ging ik nooit. Ik werkte mij helemaal de pleuris in de vakantie zodat ik alles kon betalen en wat geld over had om uit te gaan. Ik was 27 toen ik voor het eerst genoeg geld kon sparen om mijn rijbewijs te halen.
Sparen voor meubels/vakanties? Onzinargument. Ga maar op jezelf wonen, dan kom je er achter dat wonen duur is en dat je daar eerst ook helemaal het geld niet voor hebt.
Dat veel mensen het niet hoefden te betalen zorgt er wel voor dat er gigantisch veel jonge volwassenen nogal verwend zijn zonder dat ze het door hebben. Is prima hoor, mag, maar dat maakt kostgeld betalen niet raar.
Sparen voor meubels/vakanties? Onzinargument. Ga maar op jezelf wonen, dan kom je er achter dat wonen duur is en dat je daar eerst ook helemaal het geld niet voor hebt.
Dat veel mensen het niet hoefden te betalen zorgt er wel voor dat er gigantisch veel jonge volwassenen nogal verwend zijn zonder dat ze het door hebben. Is prima hoor, mag, maar dat maakt kostgeld betalen niet raar.
donderdag 15 november 2018 om 19:36
Mijn kinderen gaan vanaf hun 18e een deel zelf betalen, hoeveel daar gaan we voor zitten. Ik ben alleenstaand vader heeft nooit bijgedragen ik heb geen hoog inkomen, de kb kgb komt te vervallen de kosten lopen wel door, en daar gaan we naar rato een bedrag voor afspreken. En in mijn geval zijn die gesprekken al gevoerd en vindt zij dit ook niet meer dan normaal. Op kamers is een stuk duurder en bevalt het niet heel vervelend maar dan wordt het tijd om dus op kamers te gaan wonen.
Ik praat voor mezelf en mijn situatie,dochter heeft een baantje tzt stufi en een betaalde stage tja zij de stufi en stage vergoeding, ik indertijd kb/kgb iets met lengte en breedte.
Als ik een beter inkomen had of er een vader in het spel was lag het vast anders, maar ik zal ook rond moeten komen, niet over de rug van mijn studerende kind maar wel op een normale manier. Daarnaast heb ik nog 2 kinderen onder de 18 mijn geld is geen elastiek.
En gaat ze op zichzelf, nou die inboedel komt er ook wel hoor, ik ben ook begonnen met Kringloop Ikea en krijgertjes.
Koop nog veel op MP niks mis mee.
Wat is dat toch dat ze tegenwoordig een hele inboedel willen en een koophuis ook nog op het 25e levensjaar.
Madeliefje, wat een naar mens ben jij altijd dat hoog van de toren blazen. Jij bent het toch die niet werkt en zich door haar man laat onderhouden? Lekker makkelijk om dan te roepen dat het kroost niks hoeft te betalen, je hebt zelf niet eens (eigen ) geld om een onderbroek te kopen, daar werkt je man voor
Ik praat voor mezelf en mijn situatie,dochter heeft een baantje tzt stufi en een betaalde stage tja zij de stufi en stage vergoeding, ik indertijd kb/kgb iets met lengte en breedte.
Als ik een beter inkomen had of er een vader in het spel was lag het vast anders, maar ik zal ook rond moeten komen, niet over de rug van mijn studerende kind maar wel op een normale manier. Daarnaast heb ik nog 2 kinderen onder de 18 mijn geld is geen elastiek.
En gaat ze op zichzelf, nou die inboedel komt er ook wel hoor, ik ben ook begonnen met Kringloop Ikea en krijgertjes.
Koop nog veel op MP niks mis mee.
Wat is dat toch dat ze tegenwoordig een hele inboedel willen en een koophuis ook nog op het 25e levensjaar.
Madeliefje, wat een naar mens ben jij altijd dat hoog van de toren blazen. Jij bent het toch die niet werkt en zich door haar man laat onderhouden? Lekker makkelijk om dan te roepen dat het kroost niks hoeft te betalen, je hebt zelf niet eens (eigen ) geld om een onderbroek te kopen, daar werkt je man voor

donderdag 15 november 2018 om 19:44
Iemand die fulltime werkt, niet studeert en thuis woont dient wat mij betreft altijd kostgeld vragen. Kostgeld vragen aan je 20 jarige studerende dochter, die verder alles zelf betaalt, zou ik zelf alleen in uiterste nood doen. Een beetje hulp mag je aan studerende kinderen wel bieden. Welk bedrag vraagt je moeder TO? Hoe is je relatie verder met haar, heb je nog broers of zussen? Wat zou op kamers gaan kosten?
donderdag 15 november 2018 om 19:58
Die verantwoordelijkheid heeft TO al, door zelf haar studie te betalen en zorgverzekering.JollyRider schreef: ↑15-11-2018 18:51Heel eerlijk: ik vind het totaal niet relevant hoe ruim ouders het hebben. Het heeft ook gewoon met verantwoordelijkheid nemen te maken. Na je 18e meerderjarig, dan ook verantwoordelijk voor de financiën.

donderdag 15 november 2018 om 19:59
Je kunt eindeloos gaan vergelijken maar dat vind ik niet de meest volwassen of constructieve insteek. Ik had helemaal niks toen ik uit huis ging, een ander had geld voor een complete inrichting.
Wat me wel een constructieve insteek lijkt is dat je met je moeder als volwassenen om tafel gaat. Laat zien wat je hebt en wat je budgetten zijn voor studie, verzekeringen etcetera.
Je kunt ook met elkaar het gesprek aangaan over hoeveel ruimte in je budget reeel is, en hoe de verhoudingen zijn qua bestedingsruimte, bijdragen in taken en verantwoordelijkheden et cetera.
Het is namelijk, ongeacht de exacte bedragen, nogal scheef als jij nieuwe kleren zou kunnen kopen en sparen terwijl je moeder moet schuiven met dubbeltjes om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen. Of als jij alle taken in huis aan je moeder overlaat om naar je baantje te gaan, om dat loon vervolgens uit te geven aan vakantie. Ik zeg niet dat het zo is, het is maar een voorbeeld.
Dus geef openheid en bespreek voor je over bedragen gaat onderhandelen, wat jij en zij verwachten van jouw zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Overigens, als jij van een weekendbaantje een studie, boeken, verzekeringen, en kleding kunt betalen, en nog kunt sparen, dan heb je óf een erg goed betaald baantje, óf je bent heel handig met geld, óf je laat wat cruciale informatie weg
Wat me wel een constructieve insteek lijkt is dat je met je moeder als volwassenen om tafel gaat. Laat zien wat je hebt en wat je budgetten zijn voor studie, verzekeringen etcetera.
Je kunt ook met elkaar het gesprek aangaan over hoeveel ruimte in je budget reeel is, en hoe de verhoudingen zijn qua bestedingsruimte, bijdragen in taken en verantwoordelijkheden et cetera.
Het is namelijk, ongeacht de exacte bedragen, nogal scheef als jij nieuwe kleren zou kunnen kopen en sparen terwijl je moeder moet schuiven met dubbeltjes om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen. Of als jij alle taken in huis aan je moeder overlaat om naar je baantje te gaan, om dat loon vervolgens uit te geven aan vakantie. Ik zeg niet dat het zo is, het is maar een voorbeeld.
Dus geef openheid en bespreek voor je over bedragen gaat onderhandelen, wat jij en zij verwachten van jouw zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Overigens, als jij van een weekendbaantje een studie, boeken, verzekeringen, en kleding kunt betalen, en nog kunt sparen, dan heb je óf een erg goed betaald baantje, óf je bent heel handig met geld, óf je laat wat cruciale informatie weg

donderdag 15 november 2018 om 20:01
Eens!spuit_111 schreef: ↑15-11-2018 19:10Lees jij de bijdrages van TO dan ook even anders? Want je insinueert dat ze per se een hele uitzet bij elkaar wil hebben of zeurt, terwijl daar geen enkele aanleiding toe is.
Sterker nog: ik vind TO behoorlijk zelfstandig en stoer, aangezien ze haar eigen studie, verzekeringen en abonnementen betaalt. Overigens ben je volgens de wet wel degelijk langer financieel verantwoordelijk voor je kinderen: Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht tot het 21ste jaar van kind te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud.
Knap hoor TO.

donderdag 15 november 2018 om 20:09
Ook eens. Ze heeft spaargeld en dat is toch knap en verantwoordelijk op dr 20ste.

donderdag 15 november 2018 om 20:12
Ik vind veel mensen hard en redelijk liefdeloos overkomen hier.
Ik vind dat TO trots op zichzelf mag zijn wbt haar zelfstandigheid. Alles zelf betalen op die leeftijd, voltijds studeren en in de weekenden en vakanties werken.. Petje af.
In dit geval vind ik het dan ook erg onredelijk van moeder om kostgeld te vragen en ik vind het niks meer dan redelijk dat dochter ook nog iets over wil houden om van te kunnen sparen voor later. Sterker nog, ik vind dat heel verstandig.
Als je kiest om een kind te krijgen, dan wil je toch ook dat je kind goed in het leven komt te staan? Dan gun je je kind toch ook een goede start in de grotemensenwereld? Ik vind het grof dat je dan, als je een dochter hebt die zo zelfstandig is en jou al veel kosten uit handen neemt, je het lef hebt haar om de laatste paar euro's af te willen te troggelen.
Ik vind dat TO trots op zichzelf mag zijn wbt haar zelfstandigheid. Alles zelf betalen op die leeftijd, voltijds studeren en in de weekenden en vakanties werken.. Petje af.
In dit geval vind ik het dan ook erg onredelijk van moeder om kostgeld te vragen en ik vind het niks meer dan redelijk dat dochter ook nog iets over wil houden om van te kunnen sparen voor later. Sterker nog, ik vind dat heel verstandig.
Als je kiest om een kind te krijgen, dan wil je toch ook dat je kind goed in het leven komt te staan? Dan gun je je kind toch ook een goede start in de grotemensenwereld? Ik vind het grof dat je dan, als je een dochter hebt die zo zelfstandig is en jou al veel kosten uit handen neemt, je het lef hebt haar om de laatste paar euro's af te willen te troggelen.

donderdag 15 november 2018 om 20:14
Dit doet me ook wel een beetje denken aan een klasgenootje van mij op de middelbare. Klasgenootje was 16 en haar ouders hadden veel ruzie waardoor ze vaker bij haar vriendje en zijn ouders zat tenzij hij moest werken. Op een gegeven moment gingen haar ouders 10 gulden per dag vragen dat ze thuis was. Niet veel later is ze op haar 16de gestopt met school om fulltime te gaan werken zodat ze zo snel mogelijk met vriendje samen kon gaan wonen. Echt hoe jaag je je kind het huis uit...
donderdag 15 november 2018 om 20:14
Hear hear hear. In dit geval moet moeder zich schamen dat ze kostgeld aan dochter vraagt.GinnyJones schreef: ↑15-11-2018 20:12Ik vind veel mensen hard en redelijk liefdeloos overkomen hier.

donderdag 15 november 2018 om 20:20
Dan denk ik dat ik toch handig met geld ben, haha. Ik werk wel gemiddeld 30 uur per weekend, dus dat scheelt wel.
donderdag 15 november 2018 om 20:21
Ik lees meerdere dingen: jullie hebben het thuis niet breed, dus aan de ene kant heb je er begrip voor dat je moeder om kostgeld vraagt.
Aan de andere kant zou je graag je spaargeld voor je uitzet (of vakanties?) bewaren, en is het eigenlijk naar jouw mening ook te weinig.
Ik zou met mn moeder om de tafel gaan. Je klinkt als iemand die goed kan budgetteren (afgezien van die vakantie bij een gebrek aan spaargeld
) en je moeder vast ook. Dan kunnen jullie kijken wat er mogelijk en wenselijk is.
Bovendien zou ik me niet al te druk maken dat je vriend meer spaart dan jij. Je vindt echt prima meubels tweedehands en je krijgt ook heel veel voor niets. Vindt hij het een probleem? Indien nee, waarom jij dan wel? Indien ja, geen leuke jongen
Aan de andere kant zou je graag je spaargeld voor je uitzet (of vakanties?) bewaren, en is het eigenlijk naar jouw mening ook te weinig.
Ik zou met mn moeder om de tafel gaan. Je klinkt als iemand die goed kan budgetteren (afgezien van die vakantie bij een gebrek aan spaargeld

Bovendien zou ik me niet al te druk maken dat je vriend meer spaart dan jij. Je vindt echt prima meubels tweedehands en je krijgt ook heel veel voor niets. Vindt hij het een probleem? Indien nee, waarom jij dan wel? Indien ja, geen leuke jongen

donderdag 15 november 2018 om 20:42
Sorry, maar TO heeft 34 uur studie per week en werkt erbij. Betaalt haar studie zelf, verzekeringen en abo's ook. Jij volgt geen studie, maar hebt een uitkering. Dat is echt een totaal andere situatie, en daarnaast een beetje een gekke situatie om een moreel oordeel over een ander te gaan vellen. Daar komt trouwens nog bij dat jij 24 bent, TO is 20 en zoals al meermaals gezegd: haar moeder is wettelijk nog verplicht bij te dragen in haar opleiding en onderdak. Niet andersom.parachutes schreef: ↑15-11-2018 19:34Ik vind het persoonlijk niet meer dan normaal om kostgeld te betalen als je als volwassene nog/weer bij je ouder(s) woont. Ik ben 24, woon nog bij mijn moeder en betaal haar al kostgeld sinds ik dat financieel gezien kan. Het hoeft echt niet veel te zijn - ik kan haar ook absoluut geen honderden euro’s geven omdat ik zelf een uitkering heb, maar toch zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om haar helemaal niks te betalen. Ik zie het zelf ook wel een beetje als dankbaarheid: zij “laat” me in haar huis wonen en onder haar dak slapen, ik maak gebruik van haar gas, water en elektra, ik eet haar eten, dus daar geef ik haar wat voor. Voor het geld dat ik haar elke maand geef, vind ik hier in de buurt absoluut geen appartement, dus ik ben in principe ook nog eens stukken goedkoper uit![]()
Nu weet ik ook wel dat elke situatie anders is - ik heb vriendinnen van mijn leeftijd die nog thuis wonen en zelf geen cent hoeven te betalen, maar dit is gewoon hoe ik ben opgevoed/opgegroeid en voor mij persoonlijk is kostgeld dus een heel normaal iets.

donderdag 15 november 2018 om 21:00
Vroegah toen ik studeerde bestond de basisbeurs nog. Je kreeg dan van de IBG (nu DUO) en overzicht met wat volgens hen je ouders konden bijdragen. Was je uitwonend, dan kreeg je 350 gulden extra beurs. Dus als de hoogte van je studielening nog steeds afhangt van het inkomen van je ouders en je ouders dus idd wettelijk verplicht zijn om in kosten bij te dragen, vind ik kostgeld vragen onredelijk.
Voor inwonende kinderen die werken of een uitkering krijgen, vind ik het wel terecht.
Voor inwonende kinderen die werken of een uitkering krijgen, vind ik het wel terecht.

donderdag 15 november 2018 om 21:03
In dit geval werkt het kind zelf om de studie te kunnen bekostigen en dus een beter leven voor zichzelf te maken. Daar mag moeder wat mij betreft ook wel wat aan bijdragen vind ik..
donderdag 15 november 2018 om 21:05
15 uur per dag?lotte12345678 schreef: ↑15-11-2018 20:20Dan denk ik dat ik toch handig met geld ben, haha. Ik werk wel gemiddeld 30 uur per weekend, dus dat scheelt wel.

donderdag 15 november 2018 om 21:06
Dit zegt het Nibud erover, dus zo vreemd is kostgeld blijkbaar toch niet:
Ik lees zo gauw alleen even niets over leeftijden. Maar op het Mbo zit jevaak tussen je 16e en 21e.
https://www.nibud.nl/consumenten/kostgeld/40 % van de thuiswonende mbo'ers draagt bij in de kosten thuis
Ik lees zo gauw alleen even niets over leeftijden. Maar op het Mbo zit jevaak tussen je 16e en 21e.

donderdag 15 november 2018 om 21:07
Dat is volgens mij niet als je duo ontvangt.TanteBedelia schreef: ↑15-11-2018 18:24Word je moeder gekort op een bijstanduitkering omdat je 18 bent?

donderdag 15 november 2018 om 21:21
@ladylola ik vind het vervelend dat je zo uithaalt naar een medeforummer.
Ikzelf gun mijn kinderen alles wat ze wensen. Mijn kinderen zijn nu nog jong maar ik blijf me ontwikkelen en heb altijd gewerkt juist om jouw situatie te voorkomen.
Ik heb zelf met letterlijk niks mijn leven opgebouwd, leuk voor karakteropbouw enzo. Maar ik ken ook heel fantastische mensen die zonder zich druk om hun hele familie te hoeven maken inderdaad gewoon lekker met mooie nieuwe spullen en een door de ouders betaalde studie zijn begonnen.
Ik vind het nogal wat wat jij jouw kinderen oplegt.
Als ik de keuze zou hebben zou ik er niet voor kiezen, laat staan dat ik er trots op zou zijn of er andere mensen op zou aanvallen.
Ikzelf gun mijn kinderen alles wat ze wensen. Mijn kinderen zijn nu nog jong maar ik blijf me ontwikkelen en heb altijd gewerkt juist om jouw situatie te voorkomen.
Ik heb zelf met letterlijk niks mijn leven opgebouwd, leuk voor karakteropbouw enzo. Maar ik ken ook heel fantastische mensen die zonder zich druk om hun hele familie te hoeven maken inderdaad gewoon lekker met mooie nieuwe spullen en een door de ouders betaalde studie zijn begonnen.
Ik vind het nogal wat wat jij jouw kinderen oplegt.
Als ik de keuze zou hebben zou ik er niet voor kiezen, laat staan dat ik er trots op zou zijn of er andere mensen op zou aanvallen.

donderdag 15 november 2018 om 21:25
Klinkt een beetje als een verwende moeder ipv als een verwend kindspuit_111 schreef: ↑15-11-2018 19:10Lees jij de bijdrages van TO dan ook even anders? Want je insinueert dat ze per se een hele uitzet bij elkaar wil hebben of zeurt, terwijl daar geen enkele aanleiding toe is.
Sterker nog: ik vind TO behoorlijk zelfstandig en stoer, aangezien ze haar eigen studie, verzekeringen en abonnementen betaalt. Overigens ben je volgens de wet wel degelijk langer financieel verantwoordelijk voor je kinderen: Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht tot het 21ste jaar van kind te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud.