Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:52
Het is zeker geen schande, dat ben ik compleet met je eens!
Wij hebben het thuis niet breed, dat is ook de reden dat ik vanaf mijn 16e deze dingen voor mezelf ben gaan betalen. Ik ben alleen bang dat ik zo nooit meer de kans krijg om te sparen. Mijn vriend hoeft niks zelf te betalen (waar ook genoeg over te zeggen valt, begrijp me niet verkeerd!) en heeft daardoor veel spaargeld, wat hij voor meubels en dat soort dingen wilt gebruiken. Ik kan niet bizar veel sparen en het gaat dus ook vrij langzaam. Ik zou nu misschien een bank kunnen kopen. Als ik nu moet stoppen met sparen, ben ik de sjaak als ik uit huis ga, want mijn moeder kan mij simpelweg niet helpen dan.
Toen ik op mezelf( nou ja samen met man, toen vriend) ging wonen hadden we ook niks. 0 spaargeld .Matras op de grond en een bank van de kringloop. Het hoeft niet meteen een compleet interieur te zijn als je op jezelf gaat. Komt vanzelf wel.
JollyRider schreef:
15-11-2018 18:51
Heel eerlijk: ik vind het totaal niet relevant hoe ruim ouders het hebben. Het heeft ook gewoon met verantwoordelijkheid nemen te maken. Na je 18e meerderjarig, dan ook verantwoordelijk voor de financiën.
Heel eerlijk: wel relevant voor mij. Je bent financieel verantwoordelijk tot hun 21ste. Sparen voor de studie van je kinderen daar begin je vanaf hun geboorte mee om ze een goede basis mee te geven. Na hun 18de stopt het niet opeens allemaal.
Madeliefjees schreef:
15-11-2018 18:54
En je vader? Werkt die ook?
Ik vind je moeder echt een schraper, blehhhhh. Zo snel mogelijk de deur uit.

Serieus? O_O
Alle reacties Link kopieren
Vraag of je bij je vriend thuis mag wonen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
15-11-2018 18:54
En je vader? Werkt die ook?
Ik vind je moeder echt een schraper, blehhhhh. Zo snel mogelijk de deur uit.
Vader is niet in beeld. Ik zou mijn moeder niet per se met blehhhh omschrijven. Dit topic was ook niet als steek naar haar bedoeld, ik was gewoon benieuwd naar meningen over kostgeld. Meningen over mijn moeder zijn overbodig.
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:52
Het is zeker geen schande, dat ben ik compleet met je eens!
Wij hebben het thuis niet breed, dat is ook de reden dat ik vanaf mijn 16e deze dingen voor mezelf ben gaan betalen. Ik ben alleen bang dat ik zo nooit meer de kans krijg om te sparen. Mijn vriend hoeft niks zelf te betalen (waar ook genoeg over te zeggen valt, begrijp me niet verkeerd!) en heeft daardoor veel spaargeld, wat hij voor meubels en dat soort dingen wilt gebruiken. Ik kan niet bizar veel sparen en het gaat dus ook vrij langzaam. Ik zou nu misschien een bank kunnen kopen. Als ik nu moet stoppen met sparen, ben ik de sjaak als ik uit huis ga, want mijn moeder kan mij simpelweg niet helpen dan.
Tering naar de nering leren zetten is echt niet raar. Meubels kan je op marktplaats kopen voor heel weinig. Je doet alsof je leven voorbij is als je met minder miet beginnen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Madeliefjees schreef:
15-11-2018 18:56
Vraag of je bij je vriend thuis mag wonen.

Daar zou je toch meer moeten bijdragen als "vreemde" en daar ga je toch zeker niet gratis wonen!

Ben je nu serieus of ben je de boel aan het stangen? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-11-2018 18:58
Tering naar de nering leren zetten is echt niet raar. Meubels kan je op marktplaats kopen voor heel weinig. Je doet alsof je leven voorbij is als je met minder miet beginnen.
Dat is dan de handicap van via internet communiceren, want zo zie ik het ook niet hoor.
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:54
Financieel niet breed, maar het lukt. Ik ben zelf 20 en dit is mijn eerste studie (1e jaar ook)
Maar misschien heeft zij ook altijd moeilijk kunnen sparen vanwege de zorg voor de kinderen en hoopt ze dat nu ook eens te kunnen doen.

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag, het is tegenwoordig inderdaad niet zo gangbaar; kostgeld bij ouders. Maar ik neem aan dat het altijd nog een schijntje is in vergelijking tot wat je zou betalen als je nu het huis uit ging.

Ik zou dus eerder besparen op de meubels die je zou willen. Koop lekker tweedehands en vervang die langzaam door nieuwer spul.
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt heel erg afhankelijk van veel facetten en daarom geen zinnig woord over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
15-11-2018 18:55
Heel eerlijk: wel relevant voor mij. Je bent financieel verantwoordelijk tot hun 21ste. Sparen voor de studie van je kinderen daar begin je vanaf hun geboorte mee om ze een goede basis mee te geven. Na hun 18de stopt het niet opeens allemaal.
Fijn dat jij je dat kan veroorloven. Sparen vanaf hun geboorte? Nog niet misschien. Een goede basis is wmb een opvoeding naar volwassenheid en verantwoordelijkheid, niet een zak geld mee geven.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 18:56
Serieus? O_O
Loep eens, dan herken je een consistente manier van communiceren. Niet op inhoud, wel op behoefte te provoceren
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-11-2018 19:00
Fijn dat jij je dat kan veroorloven. Sparen vanaf hun geboorte? Nog niet misschien. Een goede basis is wmb een opvoeding naar volwassenheid en verantwoordelijkheid, niet een zak geld mee geven.
En dat is prima maar niet de enige manier van positieve opvoeding.
Het is niet zo dat als je geen kostgeld hoeft te betalen en een leuk spaarcentje van pa/ma hebt dat je dan niet met geld zou om kunnen gaan. Of geen evenwichtig/verantwoordelijke volwassene zou kunnen zijn etc.
esterinside wijzigde dit bericht op 15-11-2018 19:04
Reden: typo
0.37% gewijzigd
Misschien kunnen we je beter adviseren als je bedragen noemt? Ik ben op mijn 20e uit huis gegaan en heb nooit kostgeld betaald.
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:52
Het is zeker geen schande, dat ben ik compleet met je eens!
Wij hebben het thuis niet breed, dat is ook de reden dat ik vanaf mijn 16e deze dingen voor mezelf ben gaan betalen. Ik ben alleen bang dat ik zo nooit meer de kans krijg om te sparen. Mijn vriend hoeft niks zelf te betalen (waar ook genoeg over te zeggen valt, begrijp me niet verkeerd!) en heeft daardoor veel spaargeld, wat hij voor meubels en dat soort dingen wilt gebruiken. Ik kan niet bizar veel sparen en het gaat dus ook vrij langzaam. Ik zou nu misschien een bank kunnen kopen. Als ik nu moet stoppen met sparen, ben ik de sjaak als ik uit huis ga, want mijn moeder kan mij simpelweg niet helpen dan.

Hoezo ben je de sjaak? Ik had niets toen ik het huis uit ging. Letterlijk. Ik heb mijn uitzet bij elkaar verzameld in de kringloopwinkel in combinatie met gulle giften van familie. Mijn eerste bank kostte 12,50, hij had roze bloemetjes en zat heerlijk. Die kocht ik overigens pas toen ik al vijf jaar het huis uit was, want daarvoor had ik helemaal geen plek voor een bank.

Jullie hebben het niet breed thuis. Dan kun je dus ook niet leven alsof dat wel zo is. Dat is niet de sjaak zijn, dat is gewoon zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
EsterInside schreef:
15-11-2018 19:03
En dat is prima maar niet de enige manier van positieve opvoeding.
Het is niet zo dat als je geen kostgeld hoeft te betalen en een leuk spaarcentje van pa/ma hebt dat je dan niet met geld zou om kunnen gaan. Of geen evenwichtig/verantwoordelijke volwassene kunnen zijn etc.
Zei ik gelukkig ook niet. Dus als je nu eens leest vanuit het idee dat ik een andere visie gaf i.p.v. een exclusieve en tegengestelde visie?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
dolfje schreef:
15-11-2018 18:55
Toen ik op mezelf( nou ja samen met man, toen vriend) ging wonen hadden we ook niks. 0 spaargeld .Matras op de grond en een bank van de kringloop. Het hoeft niet meteen een compleet interieur te zijn als je op jezelf gaat. Komt vanzelf wel.
eens
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 20:58
21.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-11-2018 19:05
Zei ik gelukkig ook niet. Dus als je nu eens leest vanuit het idee dat ik een andere visie gaf i.p.v. een exclusieve en tegengestelde visie?
Lees jij de bijdrages van TO dan ook even anders? Want je insinueert dat ze per se een hele uitzet bij elkaar wil hebben of zeurt, terwijl daar geen enkele aanleiding toe is.
Sterker nog: ik vind TO behoorlijk zelfstandig en stoer, aangezien ze haar eigen studie, verzekeringen en abonnementen betaalt. Overigens ben je volgens de wet wel degelijk langer financieel verantwoordelijk voor je kinderen: Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht tot het 21ste jaar van kind te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud.
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
15-11-2018 18:52
Het is zeker geen schande, dat ben ik compleet met je eens!
Wij hebben het thuis niet breed, dat is ook de reden dat ik vanaf mijn 16e deze dingen voor mezelf ben gaan betalen. Ik ben alleen bang dat ik zo nooit meer de kans krijg om te sparen. Mijn vriend hoeft niks zelf te betalen (waar ook genoeg over te zeggen valt, begrijp me niet verkeerd!) en heeft daardoor veel spaargeld, wat hij voor meubels en dat soort dingen wilt gebruiken. Ik kan niet bizar veel sparen en het gaat dus ook vrij langzaam. Ik zou nu misschien een bank kunnen kopen. Als ik nu moet stoppen met sparen, ben ik de sjaak als ik uit huis ga, want mijn moeder kan mij simpelweg niet helpen dan.

Bij mij was dat net zo. Ik moest alles zelf betalen (geen kostgeld trouwens) en mijn vriend niet, dus hij had veel meer spaargeld om bijv. zijn rijbewijs te halen. Ook in mijn klas werd voor de meeste klasgenoten hun studie betaald door hun ouders. Hierdoor moet ik er ca. 20 upw bijwerken. Maar wat doe je eraan? Uiteindelijk wordt je er niet minder van. En als je op jezelf gaat hoef je niet alles nieuw te kopen natuurlijk. Ik heb destijds de meeste meubels gekregen, afdankertjes van anderen dus. Of van de Kringloop. Pas toen ik afgestudeerd was en ging werken, kon ik echt sparen. Je kunt aangeven dat het je niet lukt om kostgeld te betalen en anders toch op zoek naar iets voor jezelf. Meer keuzes zijn er niet lijkt me.
ghost79 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 19:18
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
15-11-2018 19:10
Lees jij de bijdrages van TO dan ook even anders? Want je insinueert dat ze per se een hele uitzet bij elkaar wil hebben of zeurt, terwijl daar geen enkele aanleiding toe is.
Sterker nog: ik vind TO behoorlijk zelfstandig en stoer, aangezien ze haar eigen studie, verzekeringen en abonnementen betaalt. Overigens ben je volgens de wet wel degelijk langer financieel verantwoordelijk voor je kinderen: Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht tot het 21ste jaar van kind te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud.
Ik insinueer niet zoveel, ik beperk me tot wat ze schrijft. Ik vind het ook niet slecht wat ze doet, maar ook niet bijzonder stoer.

En lees even wat meer over de zorgplicht na 18. Die strekt niet tot meubels en vakanties.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb ook nooit kostgeld betaald toen ik nog voltijd studeerde en ik betaalde ook mijn opleiding, boeken, zorgverzekering, kleding etc zelf. Kon toen al amper tot niet rondkomen (kreeg weinig omdat ouders volgens duo makkelijk bij konden leggen) waardoor m'n ouders wel eens pennen, schriften en dat soort klein spul betaalden.

Als m'n ouders toen kostgeld hadden willen vragen weet ik ook niet waar ik het vandaan had moeten halen of had ik wellicht heel m'n stage vergoeding (40 euro per week) in moeten leveren terwijl ik die juist ook hard nodig had voor een dure tandarts rekening en dergelijke.

Bijbaantje? Ja graag! Maar heb toen geen baan kunnen vinden voor alleen het weekend aangezien ik lange dagen maakte op stage/school.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-11-2018 19:15
Ik insinueer niet zoveel, ik beperk me tot wat ze schrijft. Ik vind het ook niet slecht wat ze doet, maar ook niet bijzonder stoer.

En lees even wat meer over de zorgplicht na 18. Die strekt niet tot meubels en vakanties.
Oh deze quote is niet van jou? "Tering naar de nering leren zetten is echt niet raar. Meubels kan je op marktplaats kopen voor heel weinig. Je doet alsof je leven voorbij is als je met minder miet beginnen."
Dat is dan ook gek, je naam staat er wel bij.
Ik weet voldoende over die zorgplicht, dank je. Hij strekt wel tot opleiding en onderdak. Aan het eerste draagt moeder niks bij. Voor het tweede wil ze nu geld hebben.
Alle reacties Link kopieren
1- Studiefinanciering is niet meer aan de orde, of je hebt een lening of je hebt niks, tenzij moeder onder een bepaalde grens verdient, als ze fulltime werkt , krijgt ze dus hoogstwaarschijnlijk geen stufi ivm inkomen moeder.

2- weekenden in een restaurant werken verdien je tot een bepaalde leeftijd hoogstens 300 euro per maand mee , fooi excl.

3- Alle kosten die zij zelf betaald zijn al gauw elke maand tegen de €200 euro aan, denk alleen al aan lesgeld , printkosten , reiskosten in het weekend naar werk toe) dat los van abonnementen en verzekeringen.

4- laten we dus ruimgezegd zeggen dat ze gemiddeld 75 tot 50 euro per maand overhoud om van te leven, sociaal leven onderhouden, nieuwe sokken en onderbroeken , weet ik niet wat.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het heel moeilijk is om als afgestudeerde zonder enige hulp van je ouders vroeger op financieel gebied nu een huisje te kopen , een rijbewijs te halen noem maar op.
Het is dat mijn vriend goed verdient en financieel sterke ouders heeft waar ik op heb mogen mee liften een paar jaar geleden waardoor veel dingen zijn gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe je moeder er financieel in zit. Misschien wil ze zelf ook eens op vakantie of nieuwe meubels. Of heeft ze schulden.
Het is natuurlijk best scheef als je als volwassenen onder één dak woont en dochter kan sparen terwijl moeder misschien zelf loopt te schrapen.

Krijg je studiefinanciering? En daarmee bedoel de aanvullende beurs voor studenten met ouders met een laag inkomen. Dat is bijna 400 per maand. In dat geval heb je een riant inkomen, waarbij er vanuit gegaan is dat je inderdaad zelf woonlasten betaalt. Ofwel kostgeld is dan heel normaal.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het persoonlijk niet meer dan normaal om kostgeld te betalen als je als volwassene nog/weer bij je ouder(s) woont. Ik ben 24, woon nog bij mijn moeder en betaal haar al kostgeld sinds ik dat financieel gezien kan. Het hoeft echt niet veel te zijn - ik kan haar ook absoluut geen honderden euro’s geven omdat ik zelf een uitkering heb, maar toch zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om haar helemaal niks te betalen. Ik zie het zelf ook wel een beetje als dankbaarheid: zij “laat” me in haar huis wonen en onder haar dak slapen, ik maak gebruik van haar gas, water en elektra, ik eet haar eten, dus daar geef ik haar wat voor. Voor het geld dat ik haar elke maand geef, vind ik hier in de buurt absoluut geen appartement, dus ik ben in principe ook nog eens stukken goedkoper uit :)

Nu weet ik ook wel dat elke situatie anders is - ik heb vriendinnen van mijn leeftijd die nog thuis wonen en zelf geen cent hoeven te betalen, maar dit is gewoon hoe ik ben opgevoed/opgegroeid en voor mij persoonlijk is kostgeld dus een heel normaal iets.

Ik hoop dat je eruit komt met je moeder! Ik zou gewoon eens met haar rond de tafel gaan zitten en kijken wat wel/niet mogelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven