Werk & Studie alle pijlers

Loslippige leidinggevende

25-01-2011 23:25 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen week een oud-collega van mijn (zieke) collega.

Super gezellig....helaas is mijn collega (al langere tijd) ziek.

En ik zit dus al zeer lange tijd zonder haar.

Dus helaas pindakaas, zou je zeggen.

Nou dacht de inval-collega, goh ik doe leuk en doe even de groetjes via mijn leidinggevend aan mijn zieke collega. enz. enz. enz

Waarop mijn leidiggevende een heel verhaal begon over wat de zieke collega had, hoelang ze al ziek was. Dat ze regelmatig diep in tranen aan de foon was en hoe zij hierover dacht enz. wat vond ze dat en hoe ervaarde ze haar enz. enz.

Ik stond perplex......wat kan ze hiermee, wat moet ze hiermee...

Maar bedenk mij later....goh, wat zegt ze tegen mijn collega's als ik de zieke persoon ben?!

Weten mijn collega's dan ook hoeveel hechtingen ik heb, dat ik erg misselijk was van de narcose, mijn gips heel erg jeukt en dat ik mijn misschien na haar idee aanstel. bijv.

Hoe openbaar ga je met dit soort situatie om....

Wat weten je directe collega's en wat de rest....

Wat mag een leidinggevende doorgeven over jou ziek zijn, jou toestand enz.

Vertrouwensrelatie ?! tot hoever
Het verhaal is onsamenhangend maar ik heb wat les van BGB gehad en inmiddels begin ik er zowaar handig in te worden.

TO, ik begrijp dat het vervelend is.

Een leidinggevende hoort alleen informatie door te spelen als de zieke dit zou willen. Als er vragen komen dan zou een leidinggevende eigenlijk alleen mogen vertellen dat zieke ziek is en voorlopig niet komt werken.

Daar moeten mensen het mee doen, je kunt er al vanuit gaan dat ze niet echt discreet is.

Als het je echt dwarszit kun je er eens naar informeren bij die leidinggevende, het zou ook zomaar kunnen dat de zieke heeft aangegeven dat het de leidinggevende vrij staat om het e.e.a. te vertellen.

Ik vind niet dat je zo met mensen om mag gaan, ik had er zeker iets van gezegd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 januari 2011 @ 23:51:

Ik ben meestal erg goed in het vertalen van haast onleesbare topics, maar met deze heb ik ook moeite, hoor.Heb ik net in een post lopen pennen dat ik het e.e.a. van jou heb geleerd. Nu zie ik deze post, op jouw vertaalmodus zit een begrenzer?
@Gieske

Snap jij je eigen verhaal?!
Volgens mij is het verhaal niet zo moeilijk hoor. Wat ik eruit begrijp is dat TO afgelopen week met een oud collega van haar huidige collega(die nu al een langere tijd ziek is) heeft gewerkt

Oud collega heeft een heel verhaal verteld over de kwalen van de zieke collega. TO vind dit niet prettig en vraagt zich af wat oud collega over haar zou zeggen als zij voor langere tijd ziek is.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Nu lees ik verschillende uitleggen

Ik snap dat 'helaas pindakaas' ook niet.
Ben zelf geen hoogeleerde in nederlandse taal, maar hier kan ik geen wijs uit worden. Heb je nou met je leidinggevende gewerkt, snap er niets van.
Waarschijnlijk snapt je leidinggevende dan niks van je verhaal, zodat er weinig te vertellen is.

Maar inderdaad erg onproffesioneel. Ik heb ook zo'n lg die nogal veel deelt met mij over andere collega's.

Reden voor mij om hem niks persoonlijks te vertellen.
Gieske heeft met een oud-college van haar collega gewerkt. Collega is op dit moment ziek. Oud-collega heeft aan haar oud-leidinggevende (de leidinggevende van Gieske en zieke collega) gevraagd om de groetjes te doen aan zieke collega.

Toen aten leidinggevende en oudcollega een boterham met pindakaas en begon leidinggevende uit de school te klappen over zieke collega. Ze vertelde persoonlijke dingen over de zieke collega aan de oud-collega en gaf hierbij haar mening. Leidinggevende denkt namelijk dat zieke collega eigenlijk niet ziek is.

Oud collega verteld dit aan Gieske en nu vraag zij zich af

1. wat zij en oud-collega met deze informatie moeten

2. wat leidinggevende over haar zal zeggen als zij ziek is. Gaat leidinggevende dan ook vertellen hoe veel hechtingen ze heeft of dat ze jeuk heeft onder haar gips? En als ze denkt dat Gieske niet echt ziek is, gaat ze dat dan ook uitspreken naar (oud)collega's?

En dan nu de vraag: Hoe open over ziekte ben je op je werk? Wat vertel je aan je directe collega's en wat vertel je aan collega's die verder van je af staan?
Spreektaal en schrijftaal verschilt nogal van elkaar, zou ik even opletten als ik jou was.
Dat jullie niet begrijpen. Ik dacht dat ik de `ikke domme bautelander niet begreipen` van het forum was. Ik kan het goed volgen en begrijpen. Heeft ze het aangepast of kunnen gekken onder elkaar begrijpen?
Volgens mij zij er 3 spelers in het verhaal: gieske, leidinggevende en zieke(tevens oud-collega)

situatie 1: gieske&zieke

Gieske werkt met zieke die even niet ziek was, maar vond het ziek zijn voor zieke helaas pindakaas.

Zieke is tevens oud-collega van leidinggevende. Ze maakt van de gelegenheid gebruik om haar groeten over te brengen via gieske.

Situatie 2: gieske&leidinggevende

Gieske brengt de groeten over aan leidinggevende. Deze begint hierop uitgebreid te vertellen over ziektebeeld, geschiedenis en persoonlijke mening over zieke.

Gieske merkt achteraf op dat ze dit niet integer vindt van leidinggevende.

Daarop stelt ze ons, het forum, de volgende vragen:

Wat is onze mening over deze situatie?

Wat vertellen we over onze ziektes op het werk?

Maak je onderscheid tussen wat je aan welke collega vertelt over je ziekte?
Haha, in als ze dit in een gesprek uitkraamt dan is er ook geen touw aan vast te knopen hoor Flatscreen

Mefs, vertel! Wat is de vertaling?
Ik heb een vriendin die zo mailt

Echt onbegrijpelijk...allemaal halve zinnen die overlopen in andere zinnen en je begrijpt werkelijk niet waar ze het over heeft

Communicatie is ook een vak blijkt altijd maar.....
Ze past gewoon de stream of consiousness-techniek toe.
America, ik heb er ook zo een. Rete irritant!
Banaanaap, ik denk dat jij doorgaat voor de koelkast! Hulde!
Ach het valt uiteindelijk toch wel te begrijpen waar het om draait, namelijk een leidinggevende die zijn informatiepositie misbruikt door te roddelenover zaken die hij vanwege zijn functie weet maar die anderen niks aangaan. Zo'n persoon is niet integer. Je weet dus wat je aan hem/haar hebt. Meer kun je niet doen tenzij je een solide klachtencommissie hebt op je werk.
quote:hekje schreef op 25 januari 2011 @ 23:42:

wow.....Bijna knap hoe onduidelijk je verhaal is! Lijkt wel de Nederlandse versie van Vicky, dat meisje uit Little Britain Ik snap t ook niet....
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
En sommige mensen kunnen nu eenmaal niet beter nederlands spreken en schrijven....moet TO daarom helemaal afgeschoten worden? De openingspost is prima te lezen en te begrijpen.
quote:plops schreef op 26 januari 2011 @ 08:57:

Haha, in als ze dit in een gesprek uitkraamt dan is er ook geen touw aan vast te knopen hoor Flatscreen

Mefs, vertel! Wat is de vertaling?

zieke collega leheuk. zieke collega ziek.

Leidinggevende met niet zieke collegas: hoi, groeten van zieke collega. zieke collega ziek, zieke collega huilen, zieke collega pijn hier en daar, zieke collega vindt niet leuk ziek te zijn.

TO vraagt zich, mag leidinggevende vertellen zieke collega ziek, zieke collega huilen en zieke collega pijn aan haar reet?

Duidelijk nu?
Boarn, vertel! Volgens mij zijn hier al meerdere mogelijke versies voorbij gekomen die allemaal zeer plausibel zijn, maar jij hebt blijkbaar de echte vertaling?
quote:Boarn schreef op 26 januari 2011 @ 09:38:

En sommige mensen kunnen nu eenmaal niet beter nederlands spreken en schrijven....moet TO daarom helemaal afgeschoten worden? De openingspost is prima te lezen en te begrijpen.Ah! ben ik dus geen wonder en ook niet hoogbegaafd. Jammer nou. Ik voelde me al veel meer dan de rest
Mefs
quote:banaanaap schreef op 26 januari 2011 @ 09:05:

Ze past gewoon de stream of consiousness-techniek toe.

Wasda?

Mooi Nederlands vind ik dat trouwens, wat onze TO gebruikt. Onze schoonmaakster praat zo. Heerlijk, dan zijn we met z'n drieen een hele koffiepauze bezig om te achterhalen wat ze bedoelt met wat ze zegt.
Nee, nee, ik denk dat Charlotte de goede vertaling heeft!

Eh, wat je hier mee moet?

Niets.

En er op letten dat jij voortaan niet teveel privédingen verteld, voordat ze het hele bedrijf door geblaat worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven