Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van DUO
dinsdag 5 september 2017 om 22:34
Sinds invoering van het leenstelsel een bekend probleem en m.i. het prille begin van wat komen gaat. Jonge mensen die niet meer leren bezuinigen, duppies omdraaien, van 'n paar Euro per dag moeten leven om het eind van de maand te halen. Want met 'n paar muisklikken, na inloggen met je DigiD bij ome Duo in Groningen, verhoog je simpelweg je leenbedrag naar maximaal €1000,- per maand. Want immers toch pas voor het eerst aflossen 2 jaar na het voltooien van je hbo/wo studie, dit jaar renteloos (wijzigt per jaar, maar staat voor 5 jaar vast). Je mag liefst 35 jaar over het aflossen doen en ook mag je zonder opgaaf van reden gerust tot 60 maanden tijdelijk je aflossing staken. Allemaal zeer gunstige voorwaarden die het lenen wel heel aantrekkelijk maken. Dus dat lenen gebeurt nu ook op grote schaal. En ja, ook in de vriendenkring van mijn oudste dochter.
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
anoniem_354184 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 21:43
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
8.41% gewijzigd
dinsdag 5 september 2017 om 23:06
Nee hoor, het wordt wel degelijk meegeteld. Je kunt dus minder lenen.

dinsdag 5 september 2017 om 23:09
Even beter lezen... zij betalen al het collegegeld van dochterlief, dat is niet niks!
Maar ben het volledig met je eens charliefox! Zelf ben ik 3 jaar geleden afgestudeerd en ook gezegend met ouders die mijn collegegeld betaalde. Ik ben thuis blijven wonen en gewoon gereisd naar school. Ik wilde niet mijn leven beginnen met een schuld die niet nodig is. Zoals je omschrijft gaat ze enkel de schuld in om lekker vrij en blij te leven.. ik zou wel de keiharde realiteit voor ogen houden. Dat ze al die jaren moet afbetalen voor een paar jaartjes plezier. Een starter heeft het over het algemeen ook niet breed; een baan vinden, huur /koop huis, eventueel kinderen, willen reizen; noem het maar op.. Je wil toch niet op je 40ste nog moeten afbetalen aan je pleziertjes tijdens je studietijd???
Dat bereik je toch niet alleen maar door op jezelf te gaan wonen? En laten we wel wezen; hoeveel studenten gebruiken die tijd niet om vooral heel, heel erg veel te feesten...Saga_Röversdotter schreef: ↑05-09-2017 23:05Op veel werkplekken hebben ze graag dat je al zelfstandig bent en is emotionele ontwikkeling even belangrijk of belangrijker dan de kennis die je opgedaan hebt.
Klopt, ik ben er ook naar aan het kijken geweest omdat wij misschien toch wilden kopen.Saga_Röversdotter schreef: ↑05-09-2017 23:08Niet als je het niet opgeeft. Althans enkele maanden geleden was dat nog zo.
Wij hoefden het dan niet per se op te geven aangezien we toch voor een huis boven de NHG grens aan het kijken waren.

dinsdag 5 september 2017 om 23:10
Ik vind dat leenstelsel helemaal geen goede zaak, om die vraag maar eens te beantwoorden. Ik hoop dat er snel weer een basisbeursstelsel komt voor hbo en wo. Dat mag dan best aan strenge regels gebonden zijn, maar ik vind het idioot om studerende volwassenen ofwel financieel volledig aan hun ouders te binden ofwel ze zich in de schulden te laten steken. Al was het maar omdat er genoeg wo- en hbo studenten zijn die wel op kamers moeten omdat ze meer dan 2,5 uur enkele reis reistijd hebben. Die hebben dus geen keuze.
Van je dochter begrijp ik het wel, 19 is ook een prima leeftijd om op jezelf te gaan wonen, zeker als student. Ik zou als ouder zelf gaan bijdragen aan haar levensonderhoud (onder voorwaarde dat ze er zelf ook flink bij werkt) zodat ze minder zou hoeven te lenen. Dat ben ik zelf dus ook van plan, ik spaar er ook voor (kinderen nu nog op basisschool). DUO gaat er inderdaad ook van uit dat je dat doet. Dat is altijd al zo geweest trouwens. Ook in mijn tijd (basisbeurs) werden ouders geacht aan te vullen tot een bestaansminimum. Het verschil is nu dat je het basisbeursdeel leent. Voor de ouders is er volgens mij niets veranderd sinds het nieuwe stelsel.
Van je dochter begrijp ik het wel, 19 is ook een prima leeftijd om op jezelf te gaan wonen, zeker als student. Ik zou als ouder zelf gaan bijdragen aan haar levensonderhoud (onder voorwaarde dat ze er zelf ook flink bij werkt) zodat ze minder zou hoeven te lenen. Dat ben ik zelf dus ook van plan, ik spaar er ook voor (kinderen nu nog op basisschool). DUO gaat er inderdaad ook van uit dat je dat doet. Dat is altijd al zo geweest trouwens. Ook in mijn tijd (basisbeurs) werden ouders geacht aan te vullen tot een bestaansminimum. Het verschil is nu dat je het basisbeursdeel leent. Voor de ouders is er volgens mij niets veranderd sinds het nieuwe stelsel.

dinsdag 5 september 2017 om 23:11
En dan nog. Ik ben blij dat ik dat ook heb gedaan.
Wanneer heb je nog zoveel tijd en energie daarvoor in je leven? Ik betaal er met alle liefde nu voor terug, nu dat ik wel het geld heb maar niet meer de tijd.

dinsdag 5 september 2017 om 23:13
Ja, beetje dubbel dit. Dochterlief leent het maximale, zou ze dat ook doen met een fikse toelage van haar ouders? En moeten ouders garant staan voor een dochter die persé op kamers wil, terwijl ze vanuit het ouderlijke huis de studie ook kan volgen?rosings schreef: ↑05-09-2017 23:02Ze komt niet in aanmerking voor aanvullende beurs ivm jullie inkomen. Vullen jullie haar beurs dan ook aan tot aanvullend nivo? Daar gaat duo wel van uit natuurlijk en dan hoeft ze minder te lenen.
En sommige fouten moet je zelf maken om te zien dat het fouten zijn. En soms is dat een dure les

dinsdag 5 september 2017 om 23:16
Ja precies! Best niet teveel bij stilstaan dat die comazuipende studenten ooit verantwoordelijk kunnen worden voor medische leven of dood beslissingen... Dan toch beter de student die verstandig wat langer bij pa en ma woonde en door t geld niet over de balk te smijten aan stappen ook al wat van de wereld heeft kunnen zien en al een rijbewijs op zak heeft (buiten de randstad vaak een pre als je solliciteert)

dinsdag 5 september 2017 om 23:17
Misschien mosterd, want ik heb nog niet alles gelezen, maar het valt me op dat je boos bent op het systeem. Echter, het systeem is niet bedacht voor mensen zoals jouw dochter. Ik moest lenen om te kunnen studeren, omdat mijn ouders dat door omstandigheden helaas niet konden opbrengen. DAAR is de lening voor... Jammer dat dit ook ingang biedt voor jongeren als jouw dochter om maar te gaan lenen.
Ik denk alleen dat het toch echt haar eigen beslissing is, al kan ze het inderdaad niet overzien. Overigens: dat afbetalen valt best mee. Als ze 200 euro moet afdragen, is dat omdat ze het goed kan missen. Het wordt naar inkomen berekend
.
Ik denk alleen dat het toch echt haar eigen beslissing is, al kan ze het inderdaad niet overzien. Overigens: dat afbetalen valt best mee. Als ze 200 euro moet afdragen, is dat omdat ze het goed kan missen. Het wordt naar inkomen berekend

dinsdag 5 september 2017 om 23:17
+1, ik heb er zoveel aan gehad om op mezelf te wonen en wat een heerlijke tijd. Betaal het nu met alle liefde nu af.AnAppleADay schreef: ↑05-09-2017 23:00Natuurlijk kan dat ook, maar ik wil alleen maar aangeven dat een hoge studieschuld niet meteen een enorme last hoeft te zijn door mijn eigen ervaring van dit moment te delen.
Ik vind het allemaal prima zo en heb van geen een euro spijt. Ik kan het nu missen en tijdens mijn studie wilde ik niks missen.
dinsdag 5 september 2017 om 23:18
Ik reageerde op je opmerking dat bedrijven juist graag zelfstandige mensen willen die emotioneel goed ontwikkeld zijn. En ik zet daar mijn vraagtekens bij. Maar ieder zijn ding, hoor. Ik zou liever beginnen zonder schuld.AnAppleADay schreef: ↑05-09-2017 23:11En dan nog. Ik ben blij dat ik dat ook heb gedaan.
Wanneer heb je nog zoveel tijd en energie daarvoor in je leven? Ik betaal er met alle liefde nu voor terug, nu dat ik wel het geld heb maar niet meer de tijd.
![]()
dinsdag 5 september 2017 om 23:20
Inderdaad AnAppleAday, ben het helemaal met je eens.
KAn me voorstellen dat het voor ouders misschien schrikken is, ik heb mijn ouders ook regelmatig rolberoertes bezorgd met mijn plannen en financien maar achteraf lachen we daar allemaal om. En inmiddels ben ik heel burgerlijk, alle schaapjes op het droge. Heb ook geen behoefte meer aan de dingen die ik vroeger deed (feesten, reizen etc) maar ben wel blij en dankbaar dat ik het heb gedaan.
Mijn man is het trouwens net zo vergaan. Onze kinderen zijn nu peuters en het is lastig in te schatten hoe ze zich ontwikkelen, en wat hun mogelijkheden zijn, maar we zullen ze zeker stimuleren te genieten van hun jeugd en tegelijkertijd leren dat niets zonder gevolgen is, en ze daar zelf mee moeten dealen.
KAn me voorstellen dat het voor ouders misschien schrikken is, ik heb mijn ouders ook regelmatig rolberoertes bezorgd met mijn plannen en financien maar achteraf lachen we daar allemaal om. En inmiddels ben ik heel burgerlijk, alle schaapjes op het droge. Heb ook geen behoefte meer aan de dingen die ik vroeger deed (feesten, reizen etc) maar ben wel blij en dankbaar dat ik het heb gedaan.
Mijn man is het trouwens net zo vergaan. Onze kinderen zijn nu peuters en het is lastig in te schatten hoe ze zich ontwikkelen, en wat hun mogelijkheden zijn, maar we zullen ze zeker stimuleren te genieten van hun jeugd en tegelijkertijd leren dat niets zonder gevolgen is, en ze daar zelf mee moeten dealen.
dinsdag 5 september 2017 om 23:21
Dat is ook zo, ieder zijn ding. Sommige mensen beginnen zonder schuld, anderen met een schuld maar ook met meer onvergetelijke ervaringen. Beiden heeft zijn voor en tegens.
dinsdag 5 september 2017 om 23:21
Dat behoor je wel op te geven.Saga_Röversdotter schreef: ↑05-09-2017 23:08Niet als je het niet opgeeft. Althans enkele maanden geleden was dat nog zo.

dinsdag 5 september 2017 om 23:22
Ik heb enorm veel geleerd door uit huis te gaan tijdens mijn studietijd. Die periode heeft mijn leven enorm verrijkt, heb heel veel mooie herinneringen en een hechte vriendenclub (oud-huisgenoten) aan overgehouden. Zelfs mijn partner. Ik had het voor geen goud willen missen. (En was doodongelukkig geweest als ik bij mijn ouders was blijven wonen, maar dat zegt misschien meer over mijn persoonlijke situatie).
Kan ze niet proberen wat meer inkomen te genereren? Tijdens mijn studietijd was de situatie anders; je kon wat makkelijker wat langer over je studie doen, maar ik heb er altijd veel bij gewerkt en verdiende heel wat meer dan 250,- per maand.
Kan ze niet proberen wat meer inkomen te genereren? Tijdens mijn studietijd was de situatie anders; je kon wat makkelijker wat langer over je studie doen, maar ik heb er altijd veel bij gewerkt en verdiende heel wat meer dan 250,- per maand.
anoniem_16496 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 23:24
11.51% gewijzigd

dinsdag 5 september 2017 om 23:22
Of met een minimale schuld.
Kan dochter in de zomer niet meer werken dan ze nu tijdens 't jaar doet?
Wat ze dan verdient, verdeelt ze over de overige maanden.
Spaart haar waarschijnlijk 100 euro of meer aan lening uit per maand.
En elke niet-geleende euro is er één gewonnen.
5000 euro is bijvoorbeeld nog te overzien aan schuld.
En nog vrij snel afgelost.
Maar schulden van 20.000 en meer ... daar zou ik toch echt geen zin in hebben.
Legt gewoon een serieuze hypotheek op de volgende 10 à 15 jaar van je leven.
dinsdag 5 september 2017 om 23:23
Ik had de boel net afgelost voor het renteaanbod (uit voorzorg), maar kreeg van de hypotheekverstrekker nog wel even de vraag wat DUO op mijn bankafschrift deed. Mocht ook meteen even een bewijs aan hun verschaffen dat ik het had afgelost. Als ik nog aan het aflossen was had ik gefraudeerd door het niet te vermelden.AnAppleADay schreef: ↑05-09-2017 23:09Klopt, ik ben er ook naar aan het kijken geweest omdat wij misschien toch wilden kopen.
Wij hoefden het dan niet per se op te geven aangezien we toch voor een huis boven de NHG grens aan het kijken waren.

dinsdag 5 september 2017 om 23:27
In mijn tijd was dat dus wel zo. Bijna iedereen ging toen op kamers. Van de basisbeurs kon niet worden rondgekomen (volgens mij 220 euro of zo), en je mocht maar weinig bijverdienen. Dus of je kreeg een aanvullende beurs (met arme ouders), of je sloot een aanvullende rentedragende lening af, of je ouders betaalden mee. Vaak een combinatie van die laatste twee. Ik ken vrij veel mensen die eind jaren 90 maximaal hebben geleend (voor niet-noodzakelijke dingen) en die leningen kunnen ook oplopen tot boven de 20.000 euro.

dinsdag 5 september 2017 om 23:34
Hoezo dat dan weer? Je bent toch zelf verantwoordelijk voor het terugbetalen? Dat heeft niks te maken met je baankansen.redbulletje schreef: ↑05-09-2017 23:32Er gaan tegenwoordig zoveel mensen naar de universiteit en volgen studies met weinig baankansen. Eigenlijk zouden er alleen leningen moeten worden verstrekt aan mensen die een (beroeps)opleiding volgen waar werk in te vinden is.

dinsdag 5 september 2017 om 23:36
Ammenooitniet dat ik zou instemmen met dit soort ideeën. Lenen voor de leuk? Wat leren ze daarvan, niets. Ik vind het prima als mijn kinderen, als ze gaan studeren, een kamer huren om de hoek. Wij wonen ook op een flut afstand van de universiteit. Maar die kamer betalen ze dan maar lekker zelf. Door te werken bijvoorbeeld, erbij, dat kan echt.
dinsdag 5 september 2017 om 23:38
Er wordt ze vaak voorgeschoteld dat ze met een goede studie ook een goed betaalde baan krijgen en dus makkelijk kunnen terugbetalen. En dat is echt niet altijd de werkelijkheid. Zeker als de studie(s) voortijdig worden afgebroken.AnAppleADay schreef: ↑05-09-2017 23:34Hoezo dat dan weer? Je bent toch zelf verantwoordelijk voor het terugbetalen? Dat heeft niks te maken met je baankansen.