Werk & Studie alle pijlers

Rouw

06-12-2019 10:12 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren is er iemand in de familie overleden. Dit nog bovenop een relatie die uit ging.

Gisteren bleef ik thuis, maar vannacht had ik nog steeds huilbuien en moest ik overgeven. Ik heb mij dus nog een dag afwezig gemeld. Mijn leidinggevende was daar niet blij mee, volgens haar had ik ook een aspirientje kunnen nemen. Uiteindelijk stond ze het toe, maar ik voel me nu nog rotter en ben bang dat ze me ontslaan aan het einde van dit jaar. Ik zit nu dus nog slechter in mijn vel. Dinsdag werk ik weer, dan wil ze een gesprek. Ik werk met mensen en kan me dus niet terugtrekken op kantoor en half werk leveren. Ik moet volledig 'aan' staan.

Ik heb mijn leidinggevende nog gemaild hier over maar geen reactie, wat kan ik nu nog doen?
anoniem_393345 wijzigde dit bericht op 06-12-2019 10:28
Reden: Ziek moest afwezig zijn
5.94% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
06-12-2019 10:23
Dus als jij niet in staat bent om te werken door een overlijden oid dan zet jij je vakantiedagen in ?
Hierover is al eerder een hele discussie geweest op het VIVA-forum.
Bijvoorbeeld bij overlijden schoonmoeder.

Onze vorige teamleider zei: "De uitvaart is bijzonder verlof. Verder mag je je ziekmelden totdat je in staat bent om weer te werken. In de tussentijd moeten je collega's je werk doen."
Een collega (type 'grote bek') heeft het huis van haar schoonmoeder leeggehaald en opgeleverd aan de verhuurder tijdens 'ziekte'. Degenen die het werk opvingen, moesten volgens haar 'respect hebben'. Opvallend genoeg moest het 'respect' altijd van de anderen naar haar toe zijn.

De huidige teamleider zegt: "Neem één dag bijzonder verlof voor de uitvaart (recht vanwege CAO) en verder neem je vakantiedagen op."

Ook met zwangerschapskwaaltjes gaan de teamleiders verschillend om. Een medewerkster die slecht sliep tijdens haar zwangerschap, had met de bedrijfsarts afgesproken, dat ze 6 uur per dag zou werken, i.p.v. 8 uur per dag. Ze mocht dan later beginnen. Voor 25% ziekgemeld in PeopleSoft.
In de praktijk kwam ze misschien 1 1/2 uur per dag. Teamleider vond het prima. (Medewerkster liep te commanderen dat collega's haar werk moesten doen.)
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
06-12-2019 10:33
Pff, dit soort reacties vind ik altijd zo onbegrijpelijk. Als je in rouw bent, ben je psychisch hartstikke ziek! Natuurlijk neem je daar geen verlof voor.
Ziek zijn houdt niet alleen lichamelijk ziek in! Rouw is ontzettend zwaar en heftig.

Sterkte TO!
Dank je Qiyara, ik had liever griep gehad nu ook...
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
06-12-2019 10:33
Pff, dit soort reacties vind ik altijd zo onbegrijpelijk. Als je in rouw bent, ben je psychisch hartstikke ziek! Natuurlijk neem je daar geen verlof voor.
Ziek zijn houdt niet alleen lichamelijk ziek in! Rouw is ontzettend zwaar en heftig.

Sterkte TO!
en dit soort reacties vind ik weer onbegrijpelijk....... je bent niet ziek maar zielig. en jij bent dat niet de rest van de wereld. Volgens mij snap je het verlof principe niet. dat betekent niet altijd dat het van je vakantieuren afgaat hoor. buitengewoon verlof is in alle cao's geregeld
Alle reacties Link kopieren
vittello69 schreef:
06-12-2019 10:29
Hoeft niet vakantiedagen te zijn he. nogal asociaal om je ziek te melden om verlof uit te sparen. Je werkgever hoeft niet voor je rouw op te draaien. En iedere werkgever heeft daar regelingen voor.
https://www.pwnet.nl/arbeidsrecht/blog/ ... 1575624889
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
06-12-2019 10:34
An sich klinkt dat niet erg:” een dagje ziek ivm overlijden opa”. Maar als je daarvoor al 2 wkn ziek was met de griep, begrijp ik je leidinggevende echt wel”. En met een tijdelijk contract kan ik me voorstellen dat dat niet lekker valt.
En nu? Ik maak me daar ook zorgen over, ik heb steeds paniekaanvallen naast het verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Wat je nu nog kan doen is naar je gevoel luisteren. Simpel gezegd kun je niet wat je niet kunt. De gevolgen kun je nu nog niet echt voorspellen, maar stel dat ze van je af willen, maakt dat dan ineens dat je nu wel het gevoel hebt dat je kunt werken? Ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wooloo schreef:
06-12-2019 10:39
En nu? Ik maak me daar ook zorgen over, ik heb steeds paniekaanvallen naast het verdriet.
https://www.desteven.nl/leerdoelen/pers ... eservaring




Vraag een gesprek aan met de ARBO arts en je eigen huisarts ook, uiteraard.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vittello69 schreef:
06-12-2019 10:37
en dit soort reacties vind ik weer onbegrijpelijk....... je bent niet ziek maar zielig. en jij bent dat niet de rest van de wereld. Volgens mij snap je het verlof principe niet. dat betekent niet altijd dat het van je vakantieuren afgaat hoor. buitengewoon verlof is in alle cao's geregeld
Die snap ik zeker, maar vier dagen verlof voor het verlies van een ouder bijvoorbeeld, is veel tekort.
Uiteindelijk ben je emotioneel een wrak en niet in staat om te werken. Dan kan je niet anders dan je ziekmelden tot je daar wel weer toe in staat bent en in tussentijd contact houden met je werk. Komen koffie drinken bijvoorbeeld of kleine taken doen wat je op dat moment kan voor een paar uurtjes per week.

En een beetje begrip van je werkgever brengt je verder, dan star houden aan regels van verlof.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-12-2019 10:43
https://www.desteven.nl/leerdoelen/pers ... eservaring




Vraag een gesprek aan met de ARBO arts en je eigen huisarts ook, uiteraard.
Is dat nodig voor 2 dagen? Of pas als het langer niet gaat?

Mijn eigen huisarts heb ik gisteren gezien, ik kreeg oxazepam om te slapen maar het ging niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-12-2019 10:43
https://www.desteven.nl/leerdoelen/pers ... eservaring




Vraag een gesprek aan met de ARBO arts en je eigen huisarts ook, uiteraard.
Dit is het beste advies. Je leidinggevende klinkt 'wantrouwig' na ziekmelden om 2 verschillende redenen met aansluitend het overlijden. Hij of zij moet je op je woord geloven en dat gaat soms scheef zitten. Dus schakel je HA in en geef op je werk aan dat je een gesprek met de ARBO arts wil. Daarmee toon je je goede wil en krijg je zelf hulp in deze situatie want zoveel emotie terwijl je lijf zwak is, dat hakt er extra in. Sterkte TO.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Wooloo schreef:
06-12-2019 10:48
Is dat nodig voor 2 dagen? Of pas als het langer niet gaat?
Voor 2 dagen zou ik dat misschien niet doen, nee. Zeker wel als je denkt dat het daarna nog niet gaat. Of dat je wel kunt komen maar niet in staat bent om alles te doen. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar paniekaanvallen en echt amper slapen is in sommige banen een slecht idee. Het scheelt nogal of je kantoorwerk doet, met gevaarlijke machines werkt of medicijnen moet uitzetten oid.

Mijn eigen huisarts heb ik gisteren gezien, ik kreeg oxazepam om te slapen maar het ging niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoe zit het contractueel in elkaar? Je zegt dat je bang bent dat ze je gaan ontslaan aan het eind van het jaar. Dat zou impliceren dat je een contract hebt voor een langere duur dan dat.
Of loopt je contract tot 31-12 en ben je bang dat ze niet gaan verlengen? Of is er toevallig een einddatum die op of na 1-1-2020 valt?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
06-12-2019 10:59
Hoe zit het contractueel in elkaar? Je zegt dat je bang bent dat ze je gaan ontslaan aan het eind van het jaar. Dat zou impliceren dat je een contract hebt voor een langere duur dan dat.
Of loopt je contract tot 31-12 en ben je bang dat ze niet gaan verlengen? Of is er toevallig een einddatum die op of na 1-1-2020 valt?
In mei loopt het af.
Alle reacties Link kopieren
Wooloo schreef:
06-12-2019 11:04
In mei loopt het af.
Zorg ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
06-12-2019 10:50
Dit is het beste advies. Je leidinggevende klinkt 'wantrouwig' na ziekmelden om 2 verschillende redenen met aansluitend het overlijden. Hij of zij moet je op je woord geloven en dat gaat soms scheef zitten. Dus schakel je HA in en geef op je werk aan dat je een gesprek met de ARBO arts wil. Daarmee toon je je goede wil en krijg je zelf hulp in deze situatie want zoveel emotie terwijl je lijf zwak is, dat hakt er extra in. Sterkte TO.
HA heb ik ingeschakeld, het lijkt mij goed om dan een arboarts te spreken. Ik ga daar dinsdag om vragen.
Dan zou ik niks tekenen zeg maar ;)
Als ze niet verlengen in mei heb je recht op een transitievergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Wooloo schreef:
06-12-2019 11:06
HA heb ik ingeschakeld, het lijkt mij goed om dan een arboarts te spreken. Ik ga daar dinsdag om vragen.
Die kun je ook nu zelf bellen he. Hoeft niet via de leidinggevende.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eén van de nieuwe bepalingen in de Arbowet geeft werknemers het recht om de bedrijfsarts te consulteren voor vragen over hun eigen gezondheid in verband met het verrichten van hun werkzaamheden. Momenteel zou zo’n 25% van de werknemers deze consultatiemogelijkheid nog niet hebben, bijvoorbeeld omdat hun werkgever niet samenwerkt met een arbodienstverlener.

Bedrijfsarts kan door consult aan preventie werken
Het recht op een consult bij de bedrijfsarts is preventief bedoeld. De werknemer hoeft niet ziek te zijn om de bedrijfsarts te bezoeken. Door vroegtijdig advies in te winnen bij de bedrijfsarts, voorkomt de werknemer mogelijk dat hij vanwege bepaalde fysieke of psychische klachten uitvalt. Bovendien krijgt de bedrijfsarts meer zicht op de problemen die zich bij een organisatie voordoen, waardoor hij eerder over beschermende maatregelen kan adviseren.
In de vernieuwde Arbowet staat niet hoe vaak een werknemer de bedrijfsarts kan benaderen, maar er mogen in ieder geval ‘geen onnodige drempels zijn wat betreft plaats en tijdstip van het consult’. Een werknemer heeft geen toestemming nodig van zijn werkgever om de bedrijfsarts te bezoeken. Ook wordt de werkgever niet geïnformeerd over de aanleiding of uitkomsten van het consult (tool)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
06-12-2019 10:25
Bij overlijden heb je recht op een bepaald aantal dagen afhankelijk van de familielijn. En bij mij ligt het dus echt aan de persoon zelf.
Ja maar, die familielijnen zijn niet voor iedereen gelijk. De CAO houdt er bijvoorbeeld geen rekening mee dat ik als kind na het overlijden van mijn moeder een poos bij mijn tante heb gewoond, met wie ik natuurlijk een totaal andere band heb (gehad) dan met een tante die ik nooit zie.
En toen mijn opa overleed was het heel leuk dat ik een dag vrij kreeg voor de begrafenis, maar ik moest daarvoor naar het buitenland, dus daar had ik eigenlijk ook niks aan.

En collega van mij krijgt continue verlof omdat ze gevoeld honderd zussen heeft die allemaal trouwen. Ik ben enig kind, dus dat "probleem" zullen ze bij mij dan weer nooit hebben.

Ik zeg: doen wat goed voor jou is. Desnoods ga je naar de huisarts, leg je de situatie uit en laat je je ziek schrijven. Ik zou dat in jouw geval nu niet gek vinden.
s7rin wijzigde dit bericht op 06-12-2019 11:17
21.21% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
https://www.intermediair.nl/werk-priveb ... drijfsarts
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met je opa :redrose:

Jij kent je leidinggevende ws al langer dan vandaag, maar zou het kunnen dat hij/zij bijdraait als je dinsdag aangeeft wat deze reactie met jou doet? Hij/zij wil een gesprek, daarin mag jij ook je zegje doen hè? Je hoeft je niet op je kop te laten zitten.
Ik werd ook een keer door leidinggevende gebeld voor een preek, en dat vond ik ook nogal ongepast en kwetsend. Daar ben ik de volgende werkdag op teruggekomen en aangegeven hoe de hele situatie voor mij was en hoe vervelend haar reactie op mij was overgekomen.
Daar schrok ze van en ze zag in dat ze inderdaad wat te kort door de bocht gereageerd had,en excuses aangeboden.
Dat is ook een mogelijk scenario voor dinsdag. Kan jij het zo wat positiever zien en loslaten? Dan zijn de overige emoties ook wat beter te behappen.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ken haar ook niet zo. Ik zal het afwachten en aan haar vragen om een bedrijfsarts, dan weet ze ook dat ik niet expres uitval.
Alle reacties Link kopieren
Wooloo schreef:
06-12-2019 10:39
En nu? Ik maak me daar ook zorgen over, ik heb steeds paniekaanvallen naast het verdriet.
Paniekaanvallen vanwege het overlijden van een opa? Serieus?
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
06-12-2019 11:12
Ja maar, die familielijnen zijn niet voor iedereen gelijk. De CAO houdt er bijvoorbeeld geen rekening mee dat ik als kind na het overlijden van mijn moeder een poos bij mijn tante heb gewoond, met wie ik natuurlijk een totaal andere band heb (gehad) dan met een tante die ik nooit zie.
En toen mijn opa overleed was het heel leuk dat ik een dag vrij kreeg voor de begrafenis, maar ik moest daarvoor naar het buitenland, dus daar had ik eigenlijk ook niks aan.

En collega van mij krijgt continue verlof omdat ze gevoeld honderd zussen heeft die allemaal trouwen. Ik ben enig kind, dus dat "probleem" zullen ze bij mij dan weer nooit hebben.

Ik zeg: doen wat goed voor jou is. Desnoods ga je naar de huisarts, leg je de situatie uit en laat je je ziek schrijven. Ik zou dat in jouw geval nu niet gek vinden.
Mijn opa woont ook in het buitenland. Ik ben ook niet bij de begravenis daardoor, ik ga er later pas heen.
Joyce48 schreef:
06-12-2019 11:25
Paniekaanvallen vanwege het overlijden van een opa? Serieus?
Een oordeel hebben over een situatie die je totaal niet kent, serieus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven