Werk & Studie alle pijlers

Scriptie motivatie topic!

28-01-2014 15:53 305 berichten
Wie is er net als ik momenteel ook bezig met zijn scriptie? Het lijkt me leuk om een ''lotgenoten'' topic te hebben waar we elkaar motiveren. Ik heb ook een bericht gezet op het topic de laatste loodjes maar helaas is het op dat topic erg rustig.



Vandaag had ik mij voorgenomen om drie uurtjes aan mijn scriptie te zitten. Helaas is het mislukt omdat ik andere hele belangrijke dingen opeens moest doen in het huishouden (scriptie ontwijkend gedrag). Ik moet over een uur al richting werk dus ook vanavond gaat er niks van komen. Morgen weer een dag werken en hoop morgenavond er vol tegenaan te gaan!



Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen!



Ik heb mijn motivatie weer gevonden. Ik ben druk bezig met spss (vind ik erg lastig), helaas lijkt het wel alsof er niks significant is....



Stamper27, let je op jezelf? Ik heb ook een tijd slaapproblemen (bij mij door de stress) gehad. Niet boos worden op jezelf, wordt je alleen maar gefrustreerd van en kan je waarschijnlijk nog minder slapen. Je gezondheid staat voorop!
Geen....
Alle reacties Link kopieren
Ohhh wat fijn dat een paar al bijna klaar zijn. Ik haal er niet alles uit, letterlijk alles gaat stapje voor stapje. Grrr. Ik wil sneller gaan :(
Mag ik ook meeschrijven? Ik ben eigenlijk in september al begonnen met mijn scriptie, maar het heeft een hele tijd stil gelegen. De deadline is 30 juni. Halverwege augustus kan ook wel, maar ik heb liever ook nog wat zomervakantie. Waar ik nu erg tegenaan loop is mijn eigen onzekerheid: alles wat ik bedenk of opschrijf brand ik meteen al af in mijn hoofd, omdat het naar mijn idee toch nergens op slaat.. Dat is niet erg productief dus. Iemand tips om iets tegen die onzekerheid te doen?



Naast mijn scriptie werk ik trouwens ook 15 uur (hoewel dat er in de praktijk vaak meer zijn), en ik volg nog een andere opleiding.
Meteen maar even een update van mijn kant Ik heb na mijn bericht drie uur aan mijn scriptie gewerkt (wel 20 minuten pauze tussendoor), en ik kijk er nu een stuk positiever tegenaan! Eerst had ik een onderzoeksplan dat niet echt werkbaar was, maar nadat ik me nog wat verder heb ingelezen, heb ik nu net mijn onderzoeksplan aangepast, en ik weet nu eigenlijk precies wat de volgende stappen zijn. Wat een opluchting. Nu nog maar hopen dat mijn begeleider het ook met mijn nieuwe onderzoeksplan eens is...
Ik kom me ook maar weer eens melden, op dit o zo mooie tijdstip Tegenwoordig betekend wakker zijn op dit moment dat ik lekker aan mn scriptie zit te werken, wat ik om een of andere reden s nachts het beste doe... Maaarrrrrr... Ik heb net eindelijk een bestandje met de naam "DRAFT" aangemaakt. Zooooo blij ;) Laatste loodjes zijn in zicht!



@Penelopeia, dat heb ik nou ook altijd, van ff bezig zijn word ik al zo veel positiever er over



en @gelukkighartje, ik mag dan wel bijna klaar zijn (ahum...), het is een lange weg geweest, maar stapje voor stapje is de toch echt de beste weg. Gewoon die ene voet voor de andere blijven zetten (of het ene woord na het andere, wat je wilt ;) ) Ga je zelf iig niet te veel poushen, want dan wordt het helemaal niks, weet ik uit ervaring. Ik heb geleerd dat slow maar steady voor mij het beste werkt, als jij dan reasonably fast but steady doet kom je er zeker!
Haha wat een tijdstip! Wat fijn dat het eindpunt in zicht is voor jou.



Ik ga vandaag 4x25 minuten aan mijn scriptie werken. Dat is te overzien dus En verder lekker lezen op de bank en vanavond uit eten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Met kleine stapjes komen we er ook! Al raak ik soms ook zo gefrustreerd omdat er geen vooruitgang in lijkt te zitten. Vandaag ook een baaldag omdat niks lukte en niks significant lijkt te zijn... Nou ja, ik ploeter maar voort en hopelijk over een maandje of 2 klaar....



Penelopeia, klinkt inderdaad lekker te overzien. Fijn! Is het nog gelukt?
Geen....
Alle reacties Link kopieren
jaaaa hier ook eentje! ik ben bezig met mijn bachelorscriptie, maar die is wel 30 ECTS. ik schrijf bovendien over een statistiekgerelateerd onderwerp, dus ik heb het mezelf niet bepaald makkelijk gemaakt...
@kaartje: Ja, het is gelukt! Ik heb zelfs nog een half uurtje langer gewerkt dan gepland. Ik ben nu vooral aan het doorspitten wat er al geschreven is over mijn onderwerp, met de hoop dat er niet iemand was met precies dezelfde goede ideeën als ik haha Ook zo'n werkje waarbij je geen echte vooruitgang ziet... Maar we moeten gewoon doorzetten inderdaad! Komt goed.



@roxyfoxy: Zo, dat is behoorlijk veel voor een bachelorscriptie! Mijn master-scriptie is zelfs minder studiepunten waard. Wanneer moet je het inleveren?
Alle reacties Link kopieren
Speciaal voor dit topic een account aangemaakt. Morgen moet ik mijn eerste versie van mijn scriptie inlveren.. (bachelor) Ik heb alles uitgesteld tot het laatse moment en nu zit ik weer te stressen. Een nacht doorgaan vind k lastig, want dan kan ik me niet meer concentreren en worden m'n ogen moe.. Zucht, ik ben er al zolang mee bezig en wil er nu gewoon klaar mee zijn. Hoe is dat gegaan bij jullie eerste versie? Ik kan ook denken: het is maar een eerste versie en er is nog kans om dingen te verbeteren.. Ik kan ook vragen of k het een week later in mag leverne, maarja dan stel ik het weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, ik kom ook graag meeschrijven!



Mijn situatie: een letterkundige masterscriptie waar ik nu al véél te lang mee bezig ben. Dat komt met name door wat heftige gebeurtenissen in mijn verder best vrolijke bestaan, maar zeker ook door het feit dat ik echt een betreurenswaardig kleine hoeveelheid zelfdiscipline heb.



Mijn motivatie is ver te zoeken (dat komt mijn zelfdiscipline ook niet ten goede...) en daarom lijkt het me heel fijn om samen met jullie op zoek te gaan naar dit zeldzame verschijnsel!
Had ik maar een motto.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Purpie, kom maar meeschrijven! Hoe is het met de zelfdiscipline?



Hoi Moemai, hoe is het gegaan met het inleveren? Is het gelukt, was je later en moet je nog veel verbeteren?



Hoi Penelopeia, alweer een paar stappen verder? Wel lastig he met die mooie weer?



Hoi roxyfoxy! Wow dat zijn wel veel studiepunten. Gaat het goed? Ik ben ook bezig met statistiek....



Stampertje, ben je er nog? Gaat alles goed? Vorige keer dat je hier schreef ging het niet zo lekker, hoop dat het nu beter gaat?



Ladies, hebben jullie nog wat advies? Ik merk dat het me allemaal een beetje teveel begint te worden en mogelijk raak ik zelfs een beetje overspannen. Ik ben heeeel erg moe, snel geïrriteerd, veel hoofdpijn en moet ook steeds huilen. Niet zo best dus. Op mijn werk lopen sommige dingen niet zo lekker (kon ik normaal altijd makkelijk loslaten, maar lukt nu niet) en dan mijn scriptie daarnaast. Met mijn verstand weet ik dat ik wat meer rust en ontspanning moet zoeken, maar ik wil zo graag klaar zijn met mijn scriptie en alle deadlines halen! Vakantie opnemen gaat niet lukken op korte termijn op het werk.
Geen....
Alle reacties Link kopieren
Count me in!

Ik ben net begonnen. Deadline is tegen de zomervakantie. Elke keer als ik over de scriptie (BA) nadenk ben ik eigenlijk best enthousiast maar het hele concept is nog niet goed uitgedacht volgens mij. Ik moet onder andere een onderzoekje doen, daarvoor heb ik zelf een plek gevonden. Ik heb mijn literatuur voor de achtergrond. Ik ben al mijn praktische issues aan het tackelen maar echt iets op papier lukt me gewoon niet. Van de week moet ik iets inleveren en zit al een tijdje naar mijn toetsenbord te staren omdat ik niet weet waar ik moet beginnen :(

Zijn er ook nog anderen bezig vandaag? Helaas heb ik gister al van het weer genoten, vandaag studie!
Hi allemaal Ik heb een tijdje niks van me laten horen, maar ik heb ook een tijdje niet zoveel gedaan... Van het weekend heb ik de knoop doorgehakt en mijn definitieve onderzoeksvragen naar mijn begeleider gestuurd. Vanochtend heb ik met haar een bespreking gehad. Ik was bang dat mijn probleemstelling te simplistisch of te weinig vernieuwend zou zijn, maar die angsten bleken ongegrond. Wat een opluchting! Ik kan dus verder met mijn huidige onderzoeksvoorstel, en dat is een hele geruststelling. Over vier weken moet ik mijn eerste hoofdstuk inleveren.



@moemai: heb je uiteindelijk die eerste versie op tijd ingeleverd, en wat vond men ervan?



@purpie: wij lopen tegen dezelfde dingen aan! Hier ook een letterkundige masterscriptie en een tekort aan discipline. In welke fase van het scriptie-schrijven zit jij?



@kaartje: wat ontzettend vervelend dat het je zo opbreekt... Ik kan je alleen maar op het hart drukken: piekeren heeft geen zin, zoek afleiding! Ook als je bijna de hele dag aan het werk bent kun je proberen genoeg pauzes in te lassen waarin je ook echt even je gedachten probeert te verzetten. Vind ik zelf altijd heel moeilijk ook, maar het is wel nodig.



@niekchic: Vervelend is dat, als het nog niet helemaal goed is uitgedacht. Maar aan de andere kant: als je eenmaal een helder plan hebt, dat uitvoerbaar is, gaat het waarschijnlijk opeens een stuk sneller!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Hier nog niet veel verandering in de situatie. Ik heb ook veel stress van werk. Ik probeer wel rust te pakken en soms leuke dingen te doen, maar dan voel ik me schuldig. Ook nog feedback gehad op mijn resultaten hoofdstuk en ik moet het eigenlijk helemaal over doen. Ik hoopte in april/mei klaar te zijn maar dat ga ik niet meer halen. Even balen dus! En weinig motivatie dus (gelukkig hebben we dit topic nog!).



Niekchic, in het begin was ik ook heel erg aan het zoeken wat ik wilde doen en hoe ik het wilde opschrijven. Is het al gelukt?



Penelopeia, thnx voor de opbeurende woorden! Fijn dat de bespreking goed ging. Al bezig met je eerste hoofdstuk?



Hebben jullie ook zoveel moeite om met dit mooie weer aan de scriptie te moeten? Ik wil naar buiten, de zon in!
Geen....
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen!



Ook hier gaat het (helaas) nog steeds hetzelfde... Ik heb een week niets uitgevoerd en ga er nu maar weer 's voor zitten. Jazeker, om 17 uur. Het helpt wel om dan eerst even in dit topic te lezen, dan weet ik weer dat ik niet de enige ben.



@Kaartje7654: Wat naar dat je zo in de stress zit... Kun je met iemand (een objectief persoon of juist een collega) praten over wat je dwarszit op werkgebied? Is er iets wat je eraan kunt doen, of is het een situatie waarop je geen invloed hebt? Hoe dan ook heel vervelend!

En wat ontzettend balen dat je zo veel moet aanpassen na de feedback... Is het wel duidelijk voor je wat er precies moet gebeuren? Want in dat geval kan het misschien juist wel fijn werken: dan weet je precies wat je te doen staat en zie je dus snel resultaat. Ik hoop het voor je!



@Penelopeia: Wat gezellig dat we in hetzelfde (vervelende) schuitje zitten! Ik ben in de schrijffase, maar dat is al mááánden zo. Heerlijk dat je begeleidster je onderzoeksvoorstel tot nu toe goed vindt, geniet van de opluchting en succes met het vervolg!



Zo, daar ga ik dan... Nuttig zijn.
Had ik maar een motto.
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden

Ik heb uiteindelijk meer een soort grote brainstorm op papier gezet. Met literatuur erbij en achtergronden enzovoort. Kleine conceptjes van inleiding, methodologie en andere kopjes. Ik dacht zelf: beter iets dan niets en ook: stel dat alles opnieuw moet?!

Ik had mijn begeleider gemaild dat ik dit had gedaan en dat ik eerst een keer een goed gesprek wil hebben. Nou alles goed en prima tot gister, kreeg een behoorlijke mail met veel feedback over mijn schrijfstijl etc. Die kan wel beter, dat weet ik ook wel maar dat kwam wel even binnen. Vandaag zou ik een bijeenkomst hebben, maar uiteindelijk heeft de begeleider die gecanceld, Lekker weer want maandag op mijn stageplek kan ik nu ook niks relevants gaan doen....AAAARGHHH gelukkig heb ik nog tentamens om te leren



Penelopeia: wat fijn dat je nu goede feedback hebt gehad. Geeft vast veel zelfvertrouwen!



Kaartje: probeer je rust te pakken. Stress is niet prettig en scriptiedruk kun je dan ook wel missen dan duurt het maar iets langer. Als je dan wat relaxter kan leven is dat wel prettiger lijkt me, wel lastig though...sterkte!





Purple: GOGOGOGOGO!!!!! Je kan het!
Alle reacties Link kopieren
@Niekchic: Balen... Ik kan me goed voorstellen dat dat wel even binnenkwam. Maar durf ik te opperen dat - als de feedback vooral over je schrijfstijl ging - je begeleider dus wel grotendeels tevreden was over de inhoud? Als dat zo is, probeer het positieve daarvan dan in gedachten te houden voor nu, anders word je er helemaal van! Veel succes met het leren van je tentamens en hopelijk zie je je begeleider snel. (En dankjewel voor je go-go-go-peptalk!)



Ik heb gisteren iets meer dan een halfuur aan mijn scriptie gezeten... Maar ook niks leuks gedaan, omdat het wel de hele tijd in mijn hoofd zat. Zo gaat het nu al zo'n tijd, ik word er steeds verdrietiger van... Maar goed, GOGOGO inderdaad, dus daar ga ik weer.
Had ik maar een motto.
Alle reacties Link kopieren
Werkt er iemand met me mee vandaag?
Had ik maar een motto.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag druk gehad met ander gedoe. Heel veel wachten op ziekenhuisafsprakn. Moet ook gebeuren. Morgen werk ik met je mee maar dan ga ik studeren voor de tentamens die ik heb. Dus motiveren zal ik je!
Alle reacties Link kopieren
Hm... Sterkte, Niekchic!



Aan de anderen: lukt het een beetje bij jullie?
Had ik maar een motto.
Hi meiden, Ik ben hier heel druk bezig aan mijn eerste hoofdstuk. In dit hoofdstuk moet ik even duidelijk maken welke standpunten ik inneem bij bepaalde discussies die gaande zijn over mijn onderwerp, voordat ik verder kan met mijn eigen onderzoeksvraag. Ik onderzoek namelijk (heel) oude gedichten, waarover nogal wat discussie is aangaande datering, auteurschap, etc. Dus ik moet eventjes een werkhypothese formuleren over deze dingen. Verder moet ik wat achtergrond geven bij begrippen die ik in mijn hoofdvraag noem. Een taai hoofdstuk dus! Maar als ik dit heb gehad wordt het alleen maar leuker, want dan kan ik echt aan het onderzoek beginnen



@kaartje: ik vind het ook lastig om aan het werk te gaan met lekker weer inderdaad. Ik word altijd heel onrustig als de zon schijnt en dan MOET ik naar buiten, maarja, dat kan niet altijd Lastig..



@purpie: herkenbaar hoor, dat je niks nuttigs doet, maar ook niks leuks, omdat je dat niet mag van jezelf. Stom gedragspatroon hebben wij! Maar des te trotser kan je zijn als je dat een keer doorbreekt Ben je nog een beetje opgeschoten de laatste tijd?



@niekchic: He wat een tegenslagen allemaal zeg. Maar je moet de moed niet verliezen hoor. Negatieve feedback moet je denk ik vooral opvatten als iets waar je wat van kunt leren, dus laat je niet demotiveren
Ooooo ik heb veel te lang niks laten horen! Sorry! Ik ga als ik meer tijd heb alles nog even ''bij lezen''.



Hier gaat het met zijn ups en downs. Ik blijf het lastig vinden om mezelf aan het werk te zetten. Maar ik ben op de goede weg! Ben al aardig ver met mijn onderzoek! Als ik mijn onderzoek af heb moet ik alleen ook nog het onderdeel project afronden en een essay schrijven. Het is zo veel werk! Maar ik probeer positief te blijven. Ik ga nu nog even twee uur aan de scriptie en dan naar werk. Vanavond meld ik mij weer en heb ik al jullie vorderingen / obstakels gelezen!
Ha stamper! Wat fijn dat je op de goede weg hebt. Zo te lezen heb je ook genoeg reden om positief te blijven. Het is veel werk, maar als je maar stapje voor stapje gestaag doorwerkt dan kom je er wel.



Ik hoop dat ik vandaag nog aan mijn scriptie ga toekomen. Ik heb voor mijn andere opleiding en voor mijn werk ook nog heel wat te doen helaas. Ik denk dat ik in ieder geval een taai/pittig Duits artikel vandaag ga lezen, en verder zie ik het wel. Maar dan heb ik dat maar vast gedaan Ik heb ook nog een paar pagina's uit een Italiaans boek... Volgens mijn begeleider moet ik dat best kunnen met een goed woordenboek erbij. Aarrgh!!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand die haar scriptie nog moet schrijven.

Ik post normaal onder een andere nick maar i.v.m. herkenbaarheid nu een andere nick.



Even van me afschrijven.



Ik zou eigenlijk vorig jaar moeten afstuderen (juni). Helaas is dat niet gelukt. Door allerlei interne veranderingen was het op mijn opleiding vorig jaar (en nu nog wel) een grote puinhoop. Het slagingspercentage was echt dramatisch laag. We moeten individueel een probleem/onderwerp onderzoeken. Probleem is dat het erg moeilijk is om een geschikt onderwerp te vinden dat aan alle eisen voldoet. Het is al een paar keer voorgekomen dat ik ei-de-lijk iets gevonden had maar dat het niet werd goedgekeurd dus kon ik weer opnieuw beginnen. De moed zakt je dan flink in de schoenen. Het lijkt er nu op dat ik iets heb gevonden waar ik wel mee verder kan, al zitten er nog wat haken en ogen aan. Dinsdag heb ik eindelijk weer een gesprek en krijg ik feedback.



Wat het met me doet? Ik vind het de hel.

Al ruim een jaar heb ik er stress van. Ik slaap er slecht van, lig continu te piekeren (gaat het me ooit lukken) en heb paniekaanvallen. Ik heb soms dagen dat ik echt flink in de put zit.

Het frustreert me enorm. Ik heb de opleiding goed doorlopen, nooit problemen gehad. Ik was een 'voorbeeldige' stagiaire. Helaas merk ik dat ik door deze situatie ontzettend onzeker ben geworden. Ik heb geen flauw idee wat ik moet doen, wat er van me verwacht wordt, hoe ik het moet aanpakken. Bij alles wat ik doe denk ik 'doe ik het zo wel goed' of 'dit zal wel weer niet goed zijn'



Ik ben zo intens blij als ik eindelijk klaar ben. Er valt echt een enorme last van mijn schouders.



Jullie succes allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven