Werk & Studie alle pijlers

Scriptie motivatie topic!

28-01-2014 15:53 305 berichten
Wie is er net als ik momenteel ook bezig met zijn scriptie? Het lijkt me leuk om een ''lotgenoten'' topic te hebben waar we elkaar motiveren. Ik heb ook een bericht gezet op het topic de laatste loodjes maar helaas is het op dat topic erg rustig.



Vandaag had ik mij voorgenomen om drie uurtjes aan mijn scriptie te zitten. Helaas is het mislukt omdat ik andere hele belangrijke dingen opeens moest doen in het huishouden (scriptie ontwijkend gedrag). Ik moet over een uur al richting werk dus ook vanavond gaat er niks van komen. Morgen weer een dag werken en hoop morgenavond er vol tegenaan te gaan!



Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!
Wat ontzettend vervelend dat jij de dupe bent van de toestand op jouw school horizonn! Zou je met je stress en onzekerheid niet naar een studentenpsycholoog kunnen gaan? Anders werkt het misschien wel destructief.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Het gaat wat beter, ik heb even rustig aan gedaan. En nu toch weer een flinke sprong vooruit gemaakt. Resultaten klaar en een heel stuk met discussie en conclusie verder! Erg blij, voelt alsof het einde in zicht komt in plaats van steeds verder weg! Begeleiders zijn het hopelijk ook eens met wat ik op papier heb gezet.



Horizon, uit ervaring weet ik dat een studie begeleider / psycholoog / adviseur goed kan helpen!



Purpie, ik herken je gevoel! Probeer te denken dat elk stapje vooruit een stapje richting meer ontspanning is. En voor nu heb je ook ontspanning nodig dus voel je niet schuldig!



Stamper en penelopeia, lukt het nog?
Geen....
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik herken wel veel van jullie verhalen . Ben ook in de afstudeerfase van mijn studie en merk dat ik steeds veel andere dingen aan het doen ben. Nu had ik 4 dagen gepland om aan een opdracht te werken: word ik ziek. Nu loop ik dus erg achter de feiten aan wat ook niet motiveert.



Horizon, klinkt naar! Inderdaad met iemand in gesprek gaan lijkt me het beste.



Kaartje, wat goed dat je verder bent gekomen, soms helpt het wel om even wat rustiger aan te doen.



Succes allemaal! Ik ga maar weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben als een speer gegaan de laatste tijd maar ik heb mijn concept ingeleverd!!! Ik krijg vast nog tig keer feedback, maar het geeft een goed gevoel om een compleet stuk in te leveren. Ik ben nu wel even helemaal bekaf, maar ik kan nu toch even niks meer doen dus even lekker relaxen!



nola26, voel je je alweer beter? Heb je je motivatie alweer terug en loop je minder achter de feiten aan?



We can do this, ladies!
Geen....
Wow super, kaartje! Mooi moment om lekker te relaxen inderdaad.



Ik heb gisteren mijn eerste hoofdstuk ingeleverd, en morgen ga ik het met mijn begeleidster bespreken. Dus de kop is eraf. Dat voelt goed zeg, dat die hele scriptie zich nu niet alleen in mijn hoofd afspeelt, maar dat er ook daadwerkelijk iets op papier staat Zo gaat dat bij mij trouwens wel vaker: eerst moeten de ideeën even rijpen in mijn hersenen, en als ik dan eenmaal ga schrijven gaat het vrij snel.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik voeg me even bij jullie, als dat mag ben nieuw op het forum, maar herken me aardig in het studie ontwijkend gedrag dat jullie beschrijven. Ik moet nu urenlange interviews transcriberen (letterlijk woord-voor-woord uittypen) en het is echt vreselijk. Wat je al niet over moet hebben voor een papiertje... En het ergste is het continue horen van je eigen stem...



Hier is de motivatie dus ook ver te zoeken.
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
O herkenbaar, die afkeer van het horen van je eigen stem Ik moet nu voor mijn andere opleiding soms opnames van mezelf maken, en mezelf terugzien vind ik niet zo erg, maar terughoren wel!



Maar sluit je gerust aan hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd. En hopelijk gaat dit topic dan ook wat meer lopen.



Ik had vandaag dus een bespreking van mijn eerste hoofdstuk en mijn begeleidster was enthousiast! Yes! Ze had alleen wat aanmerkingen op sommige van mijn formuleringen, maar dat zijn echt kleine dingetjes. De grote lijnen en het punt dat ik wilde maken in het eerste hoofdstuk waren goed. Wat een opluchting
Alle reacties Link kopieren
Och ja, mijn ervaring is: Als begeleiders gaan zeuren over taalfoutjes, ben je heel goed bezig! Keep up the good work!



(dat opnemen heb ik ook moeten doen. op film. beeld én geluid. trauma's.)
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!



Zijn we allemaal zo hard bezig? Allemaal motivatie gevonden?



Ik heb pas mn scriptie weer terug gehad met een heleboel feedback. Ik vond het toch wel schrikken hoeveel het nog was. Maar nu dus weer druk bezig met alles verwerken.



Hoe is het met jullie? Nog op schema?

Badeend; alle interviews al uitgewerkt? Vreselijk inderdaad je eigen stem. Dat heb ik ook gehad.

Penelopeia: Fijn van de bespreking. Lukt de rest ook?
Geen....
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames zouden jullie mijn vragenlijst willen invullen! Ik heb nog zoveel mensen nodig alle beetjes helpen



Hier de link: [link verwijderd]



Thanks a million!
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2014 18:45
Reden: onderzoek niet toegestaan
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook met mijn scriptie bezig! En wat een stress!!

Donderdag kreeg ik mijn eerste versie terug en er waren zoveel opmerkingen dat heel mn document paars gearceerd leek. Wat een drama.



Ik ben begonnen in februari en kreeg van leraren allemaal stress verhalen te horen want vorig jaar was bijna iedereen gezakt en was alles op de schop gegaan. Dus ik denk te weten over welke school Horizonn het heeft. 22 mei moet ik het inleveren. En dat is het al bijna



Viva forum versterkt scriptie ontwijkend gedrag dus ik ga nu nog een uu mn TK herstructureren en een drankje doen bij vrienden en morgen fris verder.



Voor morgen heb ik een planning van uur tot uur. Dan zit de druk er een beetje op.

Veel succes iedereen.



Ps de link naar je vragenlijst doet t niet maar ik wil hem wel invullen uiteraard
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met SOG. Ik ben inmiddels al een jaar bezig met beginnen. Shame on me..! Het moet er nu op de een of andere manier toch echt van komen. Heb mn begeleidster weer gemaild en ga er nu echt tegenaan.
Alle reacties Link kopieren
Tip om de draad weer op te pikken (heeft vandaag gewerkt voor mij): ga lekker in de coffecompany oid zitten. Trakteer jezelf op een mooie cappuccino en een hele slechte cheesecake. Bedenk dat de grote vervelende taak ''scriptie schrijven'' bestaat uit heel veel kleine taken. Schrijf ze op en begin bij de meest logische begintaak. Bijvoorbeeld: weer inlezen in het onderwerp. Maak een (dag)planning van de kleine taken. Pas de pomodoro techniek toe (zie google) en ga zo lekker aan de slag. Door de pomodoro techniek heb je geen excuus meer dat je ''nog even een e-mail moet lezen''. Je hebt namelijk geplande pauzes waarin je dat soort dingen mag doen.
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames, hoe gaat het bij jullie?



Ik ben nog steeds aan het worstelen met mijn concept. Motivatie vinden is mijn grootste struikelblok. Vooraf ben ik altijd van plan om 'dit weekend' dit en dat te doen. Zodra het 'dit weekend' is dan heb ik niet zoveel gedaan als ik wilde. En ja hoor, weer teleurgesteld. Zo blijf ik constant bezig. Heel vermoeiend.



Morgen moet mijn concept af zijn, hiervoor moet ik nog een flinke slag maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkighartje schreef op 01 juni 2014 @ 19:51:

Lieve dames, hoe gaat het bij jullie?



Ik ben nog steeds aan het worstelen met mijn concept. Motivatie vinden is mijn grootste struikelblok. Vooraf ben ik altijd van plan om 'dit weekend' dit en dat te doen. Zodra het 'dit weekend' is dan heb ik niet zoveel gedaan als ik wilde. En ja hoor, weer teleurgesteld. Zo blijf ik constant bezig. Heel vermoeiend.



Morgen moet mijn concept af zijn, hiervoor moet ik nog een flinke slag maken.



Zolang ik niet thuis zit gaat het goed met schrijven. Misschien moet je voortaan ook proberen om in een andere omgeving te studeren: bieb oid. In je agenda de dagen blokkeren dat je in de bieb aan je scriptie gaat werken. Als ik thuis blijf heb ik ook altijd 1001 andere dingen te doen die dan heel urgent lijken.



Is het gelukt met het afkrijgen van je concept? Lijkt me heerlijk om al zo ver te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ook even een update van mij! Ik ben inmiddels bezig met het voorbereiden van mijn verdediging. Voor jullie komt het heus ook zover (al weet ik nog wel hoever weg dat soms leek...).



Werken in een andere omgeving is een goede tip, wekker zetten (30-45 min studeren, 10 min pauze) werkt voor mij ook goed. En verder niet teveel gefrustreerd raken als je je eigen doelen niet haalt. Hoe meer gefrustreerd je raakt hoe minder je gedaan krijgt vaak. Dus probeer het te accepteren en misschien minder scherpe doelen te formuleren (als je ze wel haalt geeft dat een goed gevoel).

soms heb je ook momenten dat het GEWOON ECHT NIET lukt. Ga dan een stukje wandelen, gooit het een dag allemaal aan de kant (ondanks de doelstelling) en ga even sporten, spreek af met vriendinnen, lees een roman of kijk wat series!



Ondertussen zie ik heel erg op tegen de verdediging (presenteren eng...). Maar nu al bezig met de voorbereiding en veel filmpjes op youtube over presenteren aan het kijken.



Succes allemaal en we kunnen het!!!
Geen....
Ik up dit topic maar weer eens even...



Ondertussen zit ik twee dagen voor de deadline! En volgens mij ga ik het nog afkrijgen ook... Ongelooflijk. Nou nog hopen dat het ergens op slaat en dat ik een voldoende haal. Ik hoef mijn scriptie gelukkig niet te verdedigen. Dat scheelt weer.



Wat zal ik blij zijn als die scriptie vrijdag in het postvakje van mijn begeleider ligt!
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik doe ook graag mee aan dit gesprek! Vanaf februari bezig met mijn scriptie en moet eind van de maand af. Mijn motivatie is zo ver te zoeken, ik ben er helemaal klaar mee! Ik dacht dat ik een leuk onderwerp had, maar het komt me nu wel de neus uit hoor! Ik ben jaloers op de meiden die hun scriptie aan de begeleider mogen laten lezen, de mijne mag niks (!) lezen. Heel vervelend. Maar goed, moet het er maar mee doen! Hoe gaat het inmiddels bij jullie? Ik ben zo blij als dit voorbij is!
Je begeleider mag niks lezen? Wat raar! Wat houdt de begeleiding precies in bij jou dan?
Alle reacties Link kopieren
@Penelopeia Dat vragen wij ons allemaal af. Ik studeer in de UK en daar is het schijnbaar heel normaal. Of in ieder geval; ik hoor het van meerdere mensen die aan verschillende universiteiten studeren. De begeleiding is eigenlijk gewoon een aantal gesprekken, en that's it.. Heel jammer, in mijn bachelor heb ik veel meer begeleiding gekregen en dan weet je tenminste of je op de goede weg zit of niet!
Ja, het lijkt mij ook heel vervelend. Hoe ver ben je nu met je scriptie? Moet je nog veel schrijven?



Ik moet het dus morgen inleveren, en ik zit te stressen. In feite heb ik al het schrijfwerk in vijf weken er doorheen gejast. En nu zit ik te twijfelen of ik er niet beter aan zou doen om het bijv. volgende maand in te leveren, zodat ik nog verbeteringen aan kan brengen. Ik wil namelijk toch wel graag een goed cijfer halen. Mijn bachelor heb ik cum laude gehaald (8,5 gemiddeld) en voor mijn master sta ik nu 8,0 gemiddeld. Zou zo stom zijn als ik dan een zesje haal voor mijn scriptie omdat ik het zo nodig in één zomervakantie snel even wou afronden... Dilemma's. Een baan heb ik al, dus het is niet per se zo dat ik door het niet afmaken van mijn scriptie inkomen misloop of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Mijn scriptie is nu bijna af. Maar wanneer is ie echt af? Komt er een moment dat je er echt tevreden mee bent? Ik weet het niet. Ik heb mijn schrijfwerk ook enorm snel gedaan, maar het onderzoek zat wel goed. Ik denk als dat goed zit, en je argumentatie, kan er niet zoveel fout gaan! Ik moet 'm ook wel echt af hebben, ik vertrek de dag na mijn inlever datum (die overigens vaststaat, anders mag ik weer een heel jaar heel veel collegegeld betalen ) naar een ander land voor een stage!



Ik weet niet wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond.. Ik weet wel dat ik het belangrijk vind om hoge cijfers te halen, maar dat doe ik inderdaad meestal voor mezelf, helemaal in m'n master. Er is volgens mij toch niemand die nog naar je cijfers kijkt als je eenmaal gaat solliciteren, tenminste lijkt mij. En jij hebt sowieso al een baan dus daarvoor hoef je het ook niet te doen. Als jij denkt dat je er meer uit kan halen met een maand extra, zou ik dat zeker doen. Ik denk dat je meer spijt krijgt van het feit dat je niet een extra maand hebt gebruikt, terwijl dat wel mogelijk was, dan van een extra maandje vakantie. Dat kan altijd nog (in principe)! Helemaal als je nu een 8 gemiddeld staat, het lijkt me zonde dat dat naar beneden wordt gehaald door een scriptie cijfer... Maar ik hecht dan ook wel veel waarde aan hoge cijfers!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het. Ik ben ruim een jaar bezig geweest met mijn scriptie na een hoop gedoe en obstakels heb ik het uiteindelijk gehaald.

Wat bij mij hielp was morgens werken aan mijn scriptie en dan middags leuke dingen doen. Meestal ging ik morgens naar de mediatheek daar met muziek op aan het werk en dan middags naar de stad of bios. Feedback die ik regelmatig kreeg verwerkte ik direct na het gesprek, omdat dan het meeste nog vers in het geheugen was.



Succes en zet hem op. Er komt echt een einde aan!
Alle reacties Link kopieren
Oh Penelopeia

Ik ben zoooo blij voor je! Ik heb de mijne gister ingeleverd. En heb mezelf verzekerd van het feit dt het een voldoende gaat worden. (Anders liet mijn begeleider het niet inleveren)

Ik had niet echt een verdediging, wel een presentatie ergens in juni gegeven. Toen had ik nog bijna niks op papier. Heb er in een week of drie alles uitgerammeld.

Ik had de theorie uitgeschreven, mijn onderzoek gedaan en toen hing ik vast. Heeeeeel lang. Maar nu dus wachten op m'n cijfer

Succes nog!! Je kan het!!!!! En de rest van de blokkers ook.
Alle reacties Link kopieren
Ja gewoon_Corina, dat werkt voor mij inderdaad ook. In de ochtend 'lekker' werken, en dan in de middag en avond leuke dingen doen, of gewoon even lekker niks doen of een boek (niet aan de studie gerelateerd haha) lezen!



en niekchic, spannend! Wanneer krijg jij je cijfer? Wij moeten de scriptie eind augustus inleveren, maar krijgen pas eind november ons cijfer. Fijn, zo'n ander systeem! In Nederland kreeg ik mn cijfer na drie weken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven