Werk & Studie alle pijlers

Stewardessen

21-09-2008 01:54 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik stel me ff voor. Ik ben 26 jaar en werk 5 jaar als stewardess. Regelmatig krijg ik vragen over wat we allemaal uitspoken boven in de lucht, voordelen, overnachtingen,...

Dus als je iets wilt vragen, vraag gerust.

Groetjes

Vliegmiep
Alle reacties Link kopieren
tanagra schreef op 01 oktober 2008 @ 15:26:

Het maakt inderdaad een heel verschil als je je rooster zelf kan plannen. Is dat al vanaf je aangenomen bent, of moet je daarvoor je vast contract hebben?
Mmmm.... dat kan ik me niet helemaal meer herinneren. Ik zat bij de groep waarin er eerst 5 maanden binnen Europa gevlogen moest worden. En volgens mij was het toen wel mogelijk om dat dus aan te vragen. Ik heb de eerste 5 maanden niet aangevraagd, omdat ik het wel leuk vond om verrast te worden (was toen nog vrijgezel, dus hoefde geen weekenden vrij te plannen). Bij de KLM heb je daar minimaal een 3 om 2 voor (3 dagen werken + 2 dagen vrij) en maximaal een 6 om 3.
Alle reacties Link kopieren
hello

wat is het stil hier...nog meiden geïntereseerd?

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je na je proeftijd gaan aanvragen. Dus in je proeftijd al voor de periode daarna.



Ik maak trouwens over 3 weken mijn laatste reis. Heb 16 jaar gevlogen, met ontzettend veel plezier. En nu is het tijd voor andere dingen. Het lijkt me ontzettend lekker om bijvoorbeeld geen jetlag meer te hebben, niet constant verkouden te zijn, niet altijd lopen te gapen, niet misselijk van vermoeidheid terug te komen van een vlucht en pas na 2 dagen weer behoorlijk te kunnen functioneren, want geloof me -dames die net vliegen- het wordt alleen maar erger die vermoeidheid. Kerst, oud en nieuw, verjaardagen, feestjes en feestdagen erbij te kunnen zijn enzo enzo enzo... Maarrrr het lijkt me zo raar om mijn uniform in te moeten leveren, mijn wing af te moeten doen, mijn id, p40pas, pvsleutel en niet meer verder te mogen dan de ophaalplek...



Gelukkig heb ik mijn piloot al te pakken, dus da's een zorg minder . Hij vliegt ondertussen ook niet meer, dus we hebben binnenkort eindelijk genoeg tijd voor elkaar. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel veel respect voor jullie beroep. Altijd vriendelijk blijven tijdens de vluchten. En ik geloof absoluut dat de vermoeidheid niet te vergelijken is met iemand die op kantoor zit. En gewoon van 9 tot 5 werkt.



Mijn vader heeft ook gevlogen bij de KLM toen hij nog tussen de 25 en 30 was. Hij heeft de tijd van zijn leven gehad en veel gezien van de wereld.



Het lijkt me wel een gave periode uit je leven. Zo van dit heb ik toch allemaal gezien. Ik heb ook dat boekje gelezen "dagboek van een Steward" Geeft toch ook een aardig beeld over de vermoeidheid, indrukken en belevenissen.



Als ik voor vakantie ga vliegen kijk ik vooral goed om me heen. Omdat ik het vooral spannend vind. En luister ook wat de Captain zegt "Cabin crew take your seat". En kijk aandachtig naar de veiligheidsintro van jullie stewardessen.



Heb tot mijn 31ste niet echt in een vliegtuig gezeten. Nu met een lief vriendje erbij tot 2 keer naar Sint Maarten geweest 1x naar Londen en 1x keer naar Bulgarije. Volgend jaar gaan we waarschijnlijk naar Amerika dus dat vind dan ook heel erg spannend en leuk.
Alle reacties Link kopieren
vroeg me nog iets af. als je in een ander land bent, moet je op eigen kosten bellen nr thuis?lijkt me wel duur...
Alle reacties Link kopieren
quote:LolitaLempicka schreef op 11 november 2008 @ 23:40:

vroeg me nog iets af. als je in een ander land bent, moet je op eigen kosten bellen nr thuis?lijkt me wel duur...

Ja, die kosten moet je zelf betalen. Smsen is sowieso slimmer, maar duurder dan in Nederland en de gemiddelde Europese landen. Hou het dus bij een enkele sms, anders is die gsm-rekening zo'n schok aan het eind van de maand.

Je kunt ook vragen of de thuisblijvers jou willen bellen in het hotel. Of installeer Skype op je laptop, neem je laptop mee, dan kun je overal en altijd iedereen bellen voor bijna niets...
Alle reacties Link kopieren
Enne... je moèt niets....
In veel landen heb je goedkope telefoonkaarten. In Nieuw Zeeland had je 'n kaart voor iets van 7 euro waarmee je in totaal ruim 'n uur naar Nederland kon bellen. Bellen is in het grootste deel van de wereld veel goedkoper dan hier. Moet je natuurlijk niet met je gsm gaan bellen, want dan ben je 'n klein kapitaal kwijt.
Alle reacties Link kopieren
ah ok bedankt voor de info... skype is een goed idee ja...



nog een vraagje, in handbagage mag je normaal geen pincet en dergelijke meebrengen. geldt dit ook voor de stewardessen? ze hebben toch 1 rolkoffer die ze aan boord mogen brengen? of hebben ze nog een koffer die mee de bagageruimte ingaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 12 november 2008 @ 08:53:

[...]



Ja, die kosten moet je zelf betalen. Smsen is sowieso slimmer, maar duurder dan in Nederland en de gemiddelde Europese landen. Hou het dus bij een enkele sms, anders is die gsm-rekening zo'n schok aan het eind van de maand.

Je kunt ook vragen of de thuisblijvers jou willen bellen in het hotel. Of installeer Skype op je laptop, neem je laptop mee, dan kun je overal en altijd iedereen bellen voor bijna niets...waarom niet zelf bellen vanuit het hotel? als zij bellen hebben ze toch ook hoge kosten?
Alle reacties Link kopieren
quote:LolitaLempicka schreef op 12 november 2008 @ 11:20:

[...]waarom niet zelf bellen vanuit het hotel? als zij bellen hebben ze toch ook hoge kosten?

Vaak hebben collega's (en hun partners) de 'thuistelefoon' aangemeld bij een goedkope provider (BEL1649 b.v.), of bellen vanuit huis met Skype. Internationale hotels staan erom bekend woekerprijzen te hanteren voor telefoonkosten. Bovenop het standaardtarief berekenen zij nog 'wat' extra's.

Ik heb verhalen gehoord van collega's die door omstandigheden 'moesten' bellen vanuit het hotel en rekeningen van meer dan 300 euro voorgeschoteld kregen.

Wat ook veel collegae doen, is een telefoonkaart kopen in het land zelf en daarmee bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LolitaLempicka schreef op 12 november 2008 @ 11:17:

ah ok bedankt voor de info... skype is een goed idee ja...

nog een vraagje, in handbagage mag je normaal geen pincet en dergelijke meebrengen. geldt dit ook voor de stewardessen? ze hebben toch 1 rolkoffer die ze aan boord mogen brengen? of hebben ze nog een koffer die mee de bagageruimte ingaat?

Crew heeft in de meeste landen een uitzonderingsregel op de passagiers qua vloeistoffen in de handbagage. (Die pincet mag volgens mij gewoon in je handbagage (tenminste deze is er bij mij nog nooit uitgehaald ). Maar een schaar mag bijvoorbeeld sowieso niet.

Je neemt, als je een overnachting hebt elders, je bagage mee in je handbagage of in je koffer. Die koffer wordt in het bagageruim geladen.
Alle reacties Link kopieren
ok thx Quinty!



mag ik vragen hoe lang je al vliegt en bij welke maatschappij?

Hoe doe je het met slaapgebrek? heb je tips/trucs om vermoeidheid tegen te gaan of te camoufleren (in gezicht)?
Alle reacties Link kopieren
oja, nog een vraagje, die koffer, krijg je die van de maatschappij zelf?

ik neem aan je handbagage wel, (is dat de trolley koffer btw?), en de koffer?

of is die trolley de koffer?
Alle reacties Link kopieren
quote:LolitaLempicka schreef op 12 november 2008 @ 17:22:

ok thx Quinty!

mag ik vragen hoe lang je al vliegt en bij welke maatschappij?

Hoe doe je het met slaapgebrek? heb je tips/trucs om vermoeidheid tegen te gaan of te camoufleren (in gezicht)?

Ben sinds bijna 17 jaar fulltime aan het vliegen, bij die nederlandse blauwe luchtvaartmaatschappij...

Tips tegen vermoeidheid: veel water drinken en lichtverteerbaar voedsel eten aan boord. Gezond eten, sporten, goed uitrusten. Maar vooral goed naar je lijf luisteren.

Gelukkig zie je vermoeidheid nooit bij mij in mijn gezicht. Ik zou vooral niet teveel erop gaan smeren dan. Veel smeren met een goede moisturizer en voor een 'gezelligere aanblik' wat bronzing powder en een gezellige kleur lippenstift .

Je krijgt tijdens de cursus ook nog heel veel tips....



De koffer krijg je in bruikleen en de trolley (voor de handbagage) moet je zelf aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Hier is een ex KLM stess.

Ik heb jaren gevlogen met heel veel plezier en mis het soms best nog wel...
Alle reacties Link kopieren
quote:Thcark schreef op 12 november 2008 @ 20:01:

Hier is een ex KLM stess.

Ik heb jaren gevlogen met heel veel plezier en mis het soms best nog wel...

@Thcark:

Wat mis je precies? Ben wel benieuwd.

Ik ga namelijk ook stoppen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 12 november 2008 @ 21:03:

[...]



@Thcark:

Wat mis je precies? Ben wel benieuwd.

Ik ga namelijk ook stoppen...



Mijn collega's......

Het onregelmatige....

Even shoppen in New York...

Lekker op het strand in Curacao...

Het lachen.... de lol.....



Maar ik sta nog wel achter mijn beslissing hoor. Het is meer een soort van melancholisch gevoel dat me soms nog kan overvallen. En misschien romantiseer ik het dan ook te veel, want dan 'vergeet' ik gemakshalve de minder leuke kanten........de vermoeidheid.......het glazig voor me uit staren op een container in een aluminium sigaar op 10 km hoogte......... ..............



Soms...............zou ik gewoon nog wel even een vluchtje willen maken, om weer even 'dat gevoel' te hebben....

Maar het past niet meer in mijn leven....

Kan het ook niet meer combineren met twee kids en een man die ook veel voor zijn werk weg is.

(Vind het wel knap als anderen dat wel kunnen hoor)

Maar............so be it.............



Weet je al zeker dat je gaat stoppen of is het nog maar een idee?

Succes met het maken van een keuze!
Alle reacties Link kopieren
quote:Thcark schreef op 12 november 2008 @ 21:19:

[...]Mijn collega's......

Het onregelmatige....

Even shoppen in New York...

Lekker op het strand in Curacao...

Het lachen.... de lol.....

Maar ik sta nog wel achter mijn beslissing hoor. Het is meer een soort van melancholisch gevoel dat me soms nog kan overvallen. En misschien romantiseer ik het dan ook te veel, want dan 'vergeet' ik gemakshalve de minder leuke kanten........de vermoeidheid.......het glazig voor me uit staren op een container in een aluminium sigaar op 10 km hoogte......... ..............



Soms...............zou ik gewoon nog wel even een vluchtje willen maken, om weer even 'dat gevoel' te hebben....

Maar het past niet meer in mijn leven....

Kan het ook niet meer combineren met twee kids en een man die ook veel voor zijn werk weg is.

(Vind het wel knap als anderen dat wel kunnen hoor)

Maar............so be it.............



Weet je al zeker dat je gaat stoppen of is het nog maar een idee?

Succes met het maken van een keuze!

Deze week ga ik opzeggen... Ik heb al een nieuwe baan.

Ik heb er ook lang over nagedacht hoor, maar na een burnout afgelopen zomer ben ik gruwelijk wakker geworden. Dit wil ik niet tot mijn pensioen blijven doen... Jaiks.

Ik heb het geluk dat een familielid vliegt en wat vriendinnen, dus als ik zin heb in 'even' JFK, SIN, CUR, KUL of wat dan ook, dan ga ik gewoon IPB mee Wel de lusten niet de lasten...

Bij mij overheersen (nu althans) de negatieve dingen. Vermoeidheid, herrie, nachten doorhalen, tijdsverschillen, zeurpax,

vechten tegen de slaap, vermoeidheid, en had ik vermoeidheid al genoemd?... Na 17 jaar fulltime ben ik er echt wel klaar mee...

Gelukkig heb ik ook fotoalbi vol met heel veel leuke herinneringen en dan komen die momenten als een knuffel of een klapzoen van een passagier ook wel weer bovendrijven.

Mijn lichaam snakt naar regelmaat en ik ben daar maar eens naar gaan luisteren i.p.v. mij weer in dat smurfenpak te hijsen...

Of ik het ga missen? Ik denk het niet, maar ik kijk er wel met veel plezier op terug. Ik sluit een boek. Maar ik open een ander...
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 12 november 2008 @ 21:40:

[...]



Deze week ga ik opzeggen... Ik heb al een nieuwe baan.

Ik heb er ook lang over nagedacht hoor, maar na een burnout afgelopen zomer ben ik gruwelijk wakker geworden. Dit wil ik niet tot mijn pensioen blijven doen... Jaiks.

Ik heb het geluk dat een familielid vliegt en wat vriendinnen, dus als ik zin heb in 'even' JFK, SIN, CUR, KUL of wat dan ook, dan ga ik gewoon IPB mee

Wel de lusten niet de lasten...

Bij mij overheersen (nu althans) de negatieve dingen. Vermoeidheid, herrie, nachten doorhalen, tijdsverschillen, zeurpax,

vechten tegen de slaap, vermoeidheid, en had ik vermoeidheid al genoemd?... Na 17 jaar fulltime ben ik er echt wel klaar mee...

Gelukkig heb ik ook fotoalbi vol met heel veel leuke herinneringen en dan komen die momenten als een knuffel of een klapzoen van een passagier ook wel weer bovendrijven.

Mijn lichaam snakt naar regelmaat en ik ben daar maar eens naar gaan luisteren i.p.v. mij weer in dat smurfenpak te hijsen...

Of ik het ga missen? Ik denk het niet, maar ik kijk er wel met veel plezier op terug. Ik sluit een boek. Maar ik open een ander... ooh, ben benieuwd, mag ik vragen wat je nieuwe baan is? en die afkortingen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 12 november 2008 @ 21:40:

[...]



Deze week ga ik opzeggen... Ik heb al een nieuwe baan.

Ik heb er ook lang over nagedacht hoor, maar na een burnout afgelopen zomer ben ik gruwelijk wakker geworden. Dit wil ik niet tot mijn pensioen blijven doen... Jaiks.

Ik heb het geluk dat een familielid vliegt en wat vriendinnen, dus als ik zin heb in 'even' JFK, SIN, CUR, KUL of wat dan ook, dan ga ik gewoon IPB mee Wel de lusten niet de lasten...

Bij mij overheersen (nu althans) de negatieve dingen. Vermoeidheid, herrie, nachten doorhalen, tijdsverschillen, zeurpax,

vechten tegen de slaap, vermoeidheid, en had ik vermoeidheid al genoemd?... Na 17 jaar fulltime ben ik er echt wel klaar mee...

Gelukkig heb ik ook fotoalbi vol met heel veel leuke herinneringen en dan komen die momenten als een knuffel of een klapzoen van een passagier ook wel weer bovendrijven.

Mijn lichaam snakt naar regelmaat en ik ben daar maar eens naar gaan luisteren i.p.v. mij weer in dat smurfenpak te hijsen...

Of ik het ga missen? Ik denk het niet, maar ik kijk er wel met veel plezier op terug. Ik sluit een boek. Maar ik open een ander...



Gelijk heb je hoor Quinty. Ik kan me je gevoel zooooooo goed voorstellen! Ik was het op een gegeven moment ook helemaal zat om die nachten door trekken. Ik verlangde er ZO naar om iedere nacht in mijn eigen bed te liggen en gewoon een regelmatig leven te hebben! Ik was helemaal reismoe, wilde niet meer 'uit de koffer' leven. Ik was de mensen ook zat. (pax)



En hoewel ik soms nog dat melancholische gevoel heb zou ik echt nooooit meer terug willen keren. Die tijd is geweest. Ik moest laatst weer denken aan de OCR.............wat een ongelooflijk onnatuurlijk iets was dat eigenlijk. Dat geronk van die motoren.......helemaal kapot even proberen te slapen.................en dan balen als het licht aan ging en de hot towels tevoorschijn kwamen. Statisch haar........rode, droge ogen......haha.



Ik had het niet willen missen, het was een fantastische tijd, maar ik wil gewoon niet meer.



Wanneer ga je in je nieuwe baan beginnen?

Tof dat je straks ook nog lekker kunt ipb-en!



Groetjes,

Thcark
Alle reacties Link kopieren
quote:LolitaLempicka schreef op 12 november 2008 @ 21:49:

[...]





ooh, ben benieuwd, mag ik vragen wat je nieuwe baan is? en die afkortingen?



Die afkortingen zijn codes van luchthavens/bestemmingen

KUL - Kuala Lumpur

JFK - New York

enz.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
en wat is IPB?
Alle reacties Link kopieren
IPB is een ticket Indien Plaats Beschikbaar. Je krijgt tegen heel goedkoop tarief een ticket, maar bent niet altijd zeker of je mee kan op de vlucht. Indien je al langer bij maatschappijen werkt (tenminste, dat werd mij verteld toen ik een paar jaar geleden grondstewardess was) kan je ook met andere maatschappijen vliegen dan je eigen maatschappij, maar heb je wel een kleinere kans als er ook nog mensen meevliegen van die betreffende maatschappij zelf.



Wel leuk dus, kan je vrij goedkoop vliegen, maar naar sommige bestemmingen in bepaalde perioden ben je gewoon neit zeker of je meekomt en kan het dus izjn dat je aan het eind van de dag nog steeds met je koffertje op schiphol staat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven