Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk contract opzeggen ivm spijt

07-12-2023 09:08 270 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor een vriend (geen grap); Heeft vorige functie opgezegd en is een nieuw jaarcontract bij andere werkgever aangegaan. Contract heeft geen proeftijd. In de eerste werkweek al veel spijt van de overstap. Mist oude werk en collega's enorm en voelt geen aansluiting bij nieuwe werk. Hij wil dus stoppen bij de nieuwe werkgever. Vanwege groot personeelstekort is deze helemaal niet blij en wil vriend aan zn contract houden. Ik vraag me ondertussen af wat de nieuwe werkgever heeft aan een ongemotiveerde kracht ?! De oude werkgever heeft overigens aangegeven dat vriend terug mag. Wat zijn de opties?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
07-12-2023 09:30
Hoelang duurt zijn contract nog?

Ik herken het, ik heb wel een opzegtermijn maar ga volgende week ook in gesprek met mijn oude baas over een terugkomst.
nog 11,5 maand
Bergje65 schreef:
07-12-2023 10:23
nog 11,5 maand
Dat is dan een zure les.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het op ongemotiveerd gooien snap ik vak niet. Je gaat bewust een zakelijke overeenkomst aan, hier heb je je aan te houden. Als beide partijen dit willen veranderen kan dat, wil een van de partijen dat niet dan houdt je je aan het contract of koopt het af. En ja, dat is rot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
07-12-2023 10:27
Het op ongemotiveerd gooien snap ik vak niet. Je gaat bewust een zakelijke overeenkomst aan, hier heb je je aan te houden. Als beide partijen dit willen veranderen kan dat, wil een van de partijen dat niet dan houdt je je aan het contract of koopt het af. En ja, dat is rot.
Volgens mij gooit hij het niet op ongemotiveerd maar hij is het gewoon. De nieuwe baan voelt niet oke, voor zover je dat na 2 weken kunt voelen. De werkplek is onprettig, de collega's rondom hem klagen steen en been en roddelen bij het leven, de leidinggevende is erg onvriendelijk en hij voelt weinig aansluiting in de werkzaamheden. Hij gaat met lood in de schoenen. Hij appte mij zojuist dat hij er slecht door slaapt ivm overpeinzingen en piekeren,
Wat zegt het cao of is dat er niet? Indien wel, zou ik dat bekijken en zo nodig daar op terugvallen.
Heb dit net op internet gevonden op Indeed:
'Contract zonder proeftijd
Hoewel een proeftijd gebruikelijk is wanneer je in dienst treedt, is de werkgever niet verplicht om een proeftijd op te nemen in je arbeidscontract. Het komt ook regelmatig voor dat er geen proeftijd in je arbeidscontract staat vermeld, maar dat er wel sprake is van een proeftijd in je collectieve arbeidsovereenkomst (cao). In zo'n geval is de proeftijd dus gewoon geldig.'


Ik ken wel mensen die een (tijdelijk) 6 maanden contract hadden (met mogelijkheid tot verlenging), maar dan de proeftijd niet van toepassing was. Het was dan wel 6 maanden werken en niet opzeggen tussendoor.
Ik zelf heb altijd jaar contract gehad met een maand proeftijd (sommige rekenen ook 2 maanden).
Mariejan schreef:
07-12-2023 09:24
Het is heel gebruikelijk dat er in een (standaard)jaarovereenkomst geen proeftijd zit. Waarom zou dat een rode vlag zijn?
Zonder proeftijd heb ik zelf nog nooit gezien in een contract. Dit is mijn 4e baan en er was altijd een proeftijd in het contract. Proeftijd is voornamelijk voor de medewerker, de werkgever is over het algemeen altijd wel blij met een nieuw medewerker. Zelf heb ik 1 maal gebruik gemaakt van weggaan in de proeftijd en dat was een hele goede beslissing. Ik was er 1 dag langer gebleven om ze uit de brand te helpen, maar toen snel weg.
anoniem_658ddd77de0ef wijzigde dit bericht op 07-12-2023 10:45
Reden: Mariejan gequote
26.92% gewijzigd
Is er een cao?

Geen proeftijd in het contract
Een proeftijd hoeft niet per se in je arbeidsovereenkomst te staan. Als de proeftijd in je cao staat dan geldt hij ook. Als er niets over een proeftijd in je contract of cao staat, dan heb je ook geen proeftijd.
Oh kartonnendoos was me voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 09:25
Geen proeftijd en geen opzegtermijn. Hij voelde zich tijdens het gesprek ook ontzettend onder druk gezet. Moest binnen 24 uur beslissen. Vreselijke situatie.
Wat kan er gebeuren als hij, ook al staat er geen opzegtermijn vermeld, gewoon opzegt. Maand uitwerken en wegblijven?

Wat er dan kan gebeuren? Nou die lekker hoge boete dus, die werkgever dan van hem kan eisen. Dan werkt ie het komende jaar voor nop. Zou het hem niet aanraden, best een beetje heel erg dom.

Hij zal er toch echt met zijn huidige werkgever uit moeten zien komen middels een vso.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 10:32
Volgens mij gooit hij het niet op ongemotiveerd maar hij is het gewoon. De nieuwe baan voelt niet oke, voor zover je dat na 2 weken kunt voelen. De werkplek is onprettig, de collega's rondom hem klagen steen en been en roddelen bij het leven, de leidinggevende is erg onvriendelijk en hij voelt weinig aansluiting in de werkzaamheden. Hij gaat met lood in de schoenen. Hij appte mij zojuist dat hij er slecht door slaapt ivm overpeinzingen en piekeren,
Dit alles was op voorhand niet bekend, hij is niet ff koffie wezen drinken daar voordat hij tekende?

Hij klinkt een beetje als een impulsief persoon die dacht dat elders het gras groener was, en nu na een week helemaal in zak en as zit omdat het anders uitpakte.

Lullig maar kan gebeuren en soms zijn dit wel de levenslessen die we nodig hebben om volwassen te worden. Lief dat jij hem wil helpen, maar ik denk dat het geen kwaad kan als hij zelf leert om hiermee te dealen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oef, na 2 weken al dit gevoel. Dat is wel heel snel. Klinkt inderdaad niet heel doordacht, maar goed, daar heb je nu weinig aan. Enige oplossing is toch in gesprek, hopelijk lukt het er nog een deel van de tijd af te krijgen en anders een jaartje oog- en oorkleppen op en dit als een dure wijze les zien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
07-12-2023 10:43
Is er een cao?

Geen proeftijd in het contract
Een proeftijd hoeft niet per se in je arbeidsovereenkomst te staan. Als de proeftijd in je cao staat dan geldt hij ook. Als er niets over een proeftijd in je contract of cao staat, dan heb je ook geen proeftijd.
Hij valt nu onder de CAO voor gemeenteambtenaren CAO. Geen idee of daarin iets is opgenomen rondom proeftijd of opzeggen
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
07-12-2023 10:49
Dit alles was op voorhand niet bekend, hij is niet ff koffie wezen drinken daar voordat hij tekende?

Hij klinkt een beetje als een impulsief persoon die dacht dat elders het gras groener was, en nu na een week helemaal in zak en as zit omdat het anders uitpakte.

Lullig maar kan gebeuren en soms zijn dit wel de levenslessen die we nodig hebben om volwassen te worden. Lief dat jij hem wil helpen, maar ik denk dat het geen kwaad kan als hij zelf leert om hiermee te dealen.
Klopt helemaal. Maar die impulsiviteit is op dit moment in zijn leven ergens door ontstaan. Hij zit erg in het nauw en heeft een paar rare sprongen gemaakt.
Ik vraag me ondertussen af wat de nieuwe werkgever heeft aan een ongemotiveerde kracht ?!

Tja, lees wat je tekent. Hij zal, gemotiveerd of niet, zijn contract moeten uitzitten. En hij is een volwassen vent, dus hij zal zich gewoon netjes in moeten zetten. Flauw om er dan met de pet naar te gooien.

Er is ook echt jurisprudentie van mensen die toch eerder weggingen en wel degelijk boetes hebben moeten betalen voor het niet uitdienen van het contract.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 07-12-2023 11:04
20.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 10:56
Klopt helemaal. Maar die impulsiviteit is op dit moment in zijn leven ergens door ontstaan. Hij zit erg in het nauw en heeft een paar rare sprongen gemaakt.
We have all been there.

Nou niet iedereen misschien, maar mijn hele jonge leven zag er zo uit. Natuurlijk komt het door omstandigheden, het komt altijd ergens door. Het leven is niet eerlijk, voor niemand.

Maar toch zijn dit, gewoon domweg het deksel op de neus krijgen, de allerbeste levenslessen om te leren hoe je als individu met die oneerlijkheid van het leven omgaat. Hij gaat hier niet dood van en komt hier dus alleen maar sterker uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 10:54
Hij valt nu onder de CAO voor gemeenteambtenaren CAO. Geen idee of daarin iets is opgenomen rondom proeftijd of opzeggen
laat hem even bellen met een arbeidsrechtadvocaat
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-12-2023 09:12
Hij kan gewoon opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn. En de oude werkgever moet zolang even wachten. Wel contract tekenen alvast voor wanneer hij weggaat.

Natuurlijk is nieuwe werk niet blij. Dat snapt iedereen wel denk ik zo. Hij kan weigeren het ontslag te aanvaarden. Of dat ook werkelijk kán weet ik ook niet, maar ik snap wel deze eerste reactie van werkgever.
Dit. En tekenen bij oude werkgever! Opzegtermijn in acht nemen en wegwezen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
07-12-2023 11:11
Dit. En tekenen bij oude werkgever! Opzegtermijn in acht nemen en wegwezen…
Er is geen opzegtermijn..
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
07-12-2023 11:05
laat hem even bellen met een arbeidsrechtadvocaat
Lijkt me hiervoor wat overdreven.
Baggal schreef:
07-12-2023 11:11
Dit. En tekenen bij oude werkgever! Opzegtermijn in acht nemen en wegwezen…
De opzegtermijn moet dan nu nog wel onderhandeld worden met huidige werkgever, want staat nu niet in het contract. Misschien iets afspreken tot er vervanging is ofzo.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 07-12-2023 11:14
8.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Even in de cao gemeente gekeken. Helaas niks over opzegtermijn bij contract voor bepaalde tijd.
Dus uitzitten.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Bergje65 schreef:
07-12-2023 10:54
Hij valt nu onder de CAO voor gemeenteambtenaren CAO. Geen idee of daarin iets is opgenomen rondom proeftijd of opzeggen
De cao gemeenten is gewoon online te vinden. Ik zie daar niks in staan over een proeftijd. En als het ook niet in zijn contract staat, is er geen.

Dat mag. Net zoals geen opzegtermijn bij een tijdelijk contract.
Dure les. Maar dat moet je er altijd in laten zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 10:23
nog 11,5 maand
Ai! Ik zag dat mijn vorige reactie mosterd was…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
07-12-2023 11:12
Er is geen opzegtermijn..
Ja, ik lees het nu. Dan kijken of er iets in de CAO staat. Maar ik zie dat je dat al opperde.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 10:56
Klopt helemaal. Maar die impulsiviteit is op dit moment in zijn leven ergens door ontstaan. Hij zit erg in het nauw en heeft een paar rare sprongen gemaakt.
Dan gaat hij door schade en schande leren dat hij barrières in moet bouwen om zijn impulsiviteit te beteugelen.
Zoals eerst een nachtje ergens over slapen. Eerst een middag meelopen met werk. Eerst contract voorleggen aan iemand die er verstand van heeft. En doet hij dat niet, dan is dit de te leren les elke keer opnieuw.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik heb dit al eens meegemaakt als direct leidinggevende van een persoon die zich "vergist" had, en na de proeftijd van 1 maand toch wilde stoppen om persoonlijke redenen (helemaal stoppen met werken ivm heftige periode). Persoonlijk had ik er geen probleem mee, maar de directeur boven mij ging er niet mee akkoord. Het was namelijk een sales-medewerker die al kennis had genomen van onze klantgroep.

Ze besloot het contract uit te dienen, maar viel al na een week ziek uit door de druk. Dat sleepte zich 2 maanden voort, totdat toch besloten werd tot opzegging met wederzijds goedvinden. Een dag later was ze weer beter en werd één van de beste verkoopsters bij haar nieuwe werkgever. :|

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven