Werk & Studie alle pijlers

Vader overleden, uitzendbureau harteloos

07-10-2025 13:13 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vader is nu een kleine 1,5 week geleden overleden. Dat is natuurlijk sowieso al een behoorlijke gebeurtenis, maar ik had al een dikke 15 jaar geleden geen contact meer. Ik ben een paar uur voor zijn dood nog langsgeweest om ‘afscheid’ te nemen toen hij al niet meer bij bewustzijn was. Enige reden dat ik überhaupt wist dat hij stervende was, was omdat mijn sibling waar ik ook al zo’n 10 jaar geen contact meer mee heb me ineens belde met het nieuws.
Ondanks het gebrek aan contact wel geholpen bij de uitvaart, omdat ik mijn sibling dat niet alleen wilde laten doen. De uitvaart zelf was ongekend belastend door dingen die daar gezegd en gebeurd zijn.

Mijn leidinggevende is niets dan begripvol geweest tijdens het organiseren van de uitvaart en nu ook erna en geeft vooral aan dat ik mijn tijd moet nemen om dit te verwerken. Gisteren ben ik even op werk geweest, met hem gesproken en samen tot de conclusie gekomen dat dit te vroeg was om weer aan het werk te gaan.
Mijn uitzendbureau daarentegen… De dag voor de uitvaart kreeg ik een belletje om te checken of ik wel daadwerkelijk meehielp met het organiseren, want anders had ik minder recht op bijzonder verlof. Ook werd direct vermeld dat dit natuurlijk geen geldige reden was om mezelf erna ziek te melden. Het was een bijzonder onprettig gesprek al met al.

En nu zit ik dus wel ziek thuis. Ik wil echt wel werken, maar het lukt gewoon weg niet. Mijn hoofd loopt over van alle gedachten en emoties. Mijn uitzendbureau wil mijn ziekmelding eigenlijk weigeren en stuurt aan op hier verlof voor gebruiken. Ik heb al contact gehad met de vakbond en weet dat ik volledig in mijn recht sta om mij wel gewoon ziek te melden.

Maar wat nu? Het uitzendbureau heeft al laten doorschemeren dat ik niet meer van contractverlenging hoef uit te gaan en met deze ervaring wil ik dat ook niet. Maar nu in deze staat solliciteren klinkt ook als een hel. Ik weet verder niet wat ik met dit topic wil. Ik geloof gewoon even stoom afblazen en misschien wat herkenning, al hoop ik natuurlijk dat dit niet vaak voorkomt.
Het is natuurlijk onmenselijk hoe het uitzendbureau zich opstelt.
Maar het uitzendbureau is jouw werkgever, niet het bedrijf waar je werkt.
Het uitzendbureau moet jou doorbetalen, de opdrachtgever niet.
En wij kennen natuurlijk de voorgeschiedenis niet, misschien heb je je vaker ziek gemeld. Het is zeker jouw goed recht om je ziek te melden wanneer je niet in staat bent om te werken, maar het uitzendbureau mag er ook voor kiezen jouw contract niet te verlengen. Fair of niet.
Jouw uitzendbureau gelooft niet in mentaal ziek zijn? Heel bijzonder… kan mij voorstellen dat je mentaal niet in staat bent te werken en je dus ziek bent. Wat ik trouwens wel aanraad is te spreken over je klachten en niet je situatie. Dus je bent niet ziek omdat je vader overleden is maar omdat je: de hele dag moet huilen, paniekklachten hebt/ niet slaapt/ hoge bloeddruk hebt/ hartkloppingen etc. Misschien voor jezelf een lijstje maken? Wat betreft contract weet ik niet of ze die kunnen stoppen terwijl je ziek bent, maar als je eenmaal weer beter bent kunnen ze je contract niet verlengen zonder reden.
Jemoederheethenk6 schreef:
07-10-2025 13:25
Jouw uitzendbureau gelooft niet in mentaal ziek zijn? Heel bijzonder… kan mij voorstellen dat je mentaal niet in staat bent te werken en je dus ziek bent. Wat ik trouwens wel aanraad is te spreken over je klachten en niet je situatie. Dus je bent niet ziek omdat je vader overleden is maar omdat je: de hele dag moet huilen, paniekklachten hebt/ niet slaapt/ hoge bloeddruk hebt/ hartkloppingen etc. Misschien voor jezelf een lijstje maken? Wat betreft contract weet ik niet of ze die kunnen stoppen terwijl je ziek bent, maar als je eenmaal weer beter bent kunnen ze je contract niet verlengen zonder reden.
ja hoor, kan ook tijdens ziek zijn.
Ik zou wel even langs de huisarts gaan . En sterkte 🧡
Contract eindigt vanzelf: Een tijdelijk contract loopt af op de afgesproken einddatum en hoeft niet verlengd te worden, zelfs niet als je ziek bent.

Aanzegverplichting: De werkgever moet je minimaal één maand voor het einde van het contract laten weten of het contract wel of niet wordt verlengd. Gebeurt dit niet op tijd, dan is de werkgever een aanzegboete verschuldigd.

Ziek uit dienst: Als je contract afloopt en je bent nog steeds ziek, dan ga je ziek uit dienst.

Ziektewet-uitkering: De werkgever moet je ziek uit dienst melden bij het UWV, en je hebt dan mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering.
Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar steekt, maar als het uitzendbureau jou geen contractverlening wil geven, mag jij dan boetevrij rechtstreeks bij de opdrachtgever in dienst?

Als de opdrachtgever zo meelevend is en tevreden is met jouw geleverde werk, zou je misschien rechtstreeks in dienst kunnen komen. Dat scheelt hen best geld.
Pelle schreef:
07-10-2025 13:28
Contract eindigt vanzelf: Een tijdelijk contract loopt af op de afgesproken einddatum en hoeft niet verlengd te worden, zelfs niet als je ziek bent.

Aanzegverplichting: De werkgever moet je minimaal één maand voor het einde van het contract laten weten of het contract wel of niet wordt verlengd. Gebeurt dit niet op tijd, dan is de werkgever een aanzegboete verschuldigd.

Ziek uit dienst: Als je contract afloopt en je bent nog steeds ziek, dan ga je ziek uit dienst.

Ziektewet-uitkering: De werkgever moet je ziek uit dienst melden bij het UWV, en je hebt dan mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering.
Je hebt gelijk ja, ziek uit dienst bedoelde ik inderdaad.
Wat een eikels zeg. Het uitzendbureau kan van alles roeptoeteren maar gaat helemaal niet over of jij je ziek mag melden of niet. Dat is helemaal niet aan hen maar aan de arboarts.

Ik kon na het overlijden van mijn ouders ook beide keren een tijdje niet werken. Zo gek of abnormaal is dat helemaal niet.

En gecondoleerd en heel veel sterkte!
Pelle schreef:
07-10-2025 13:20
Het is natuurlijk onmenselijk hoe het uitzendbureau zich opstelt.
Maar het uitzendbureau is jouw werkgever, niet het bedrijf waar je werkt.
Het uitzendbureau moet jou doorbetalen, de opdrachtgever niet.
Dat zijn toch geen redenen om niet menselijk te zijn?
Catan schreef:
07-10-2025 13:54
Dat zijn toch geen redenen om niet menselijk te zijn?
dat zeg ik nergens. ik zeg juist ook dat het uitzendbureau zich onmenselijk opstelt.
Maar ze zegt dat haar werkgever wel begripvol is. En ik geef aan dat het uitzendbureau haar werkgever is.
Is het voor jou mogelijk om rechtstreeks bij de begripvolle leidinggevende in dienst te komen?
Walgelijke reactie van het uitzendbureau. Zeker iemand die zelf nog nooit een overlijden van dichtbij heeft meegemaakt.
Gecondoleerd. Klinkt als een complexe situatie als je al zolang geen contact had.

Voor rouwverwerking bestaat er geen officieel verlof. Voor het organiseren van de uitvaart wel en daarom vroeg degene van het uitzendbureau ernaar. Dat is niet perse harteloos maar zakelijk en een uitzendbureau is nu eenmaal een bedrijf dat winst moet maken.

Als jij niet in staat bent te werken, dan kun je je inderdaad ziek melden. Maar dat het door rouw / verlies komt, daar is geen speciale regeling voor. Voor zover ik weet is Nederland daarin ook niet anders dan andere landen.

Ik begrijp beide kanten wel, jou dat je graag wat begrip wilt (en mogelijk erkenning zoekt voor onrecht uit het verleden) en het uitzendbureau dat jou in dienst heeft en jou moet doorbetalen terwijl jij nu niets oplevert.

Sterkte.
Allereerst gecondoleerd, Bla. Wat een verdrietige toestand: je vader overleden, gedoe in de familie en dan de houding van het uitzendbureau, die, zoals Pelle terecht schrijft, feitelijk de werkgever is.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Natuurlijk is het niet fijn voor het uitzendbureau, maar zij mogen zich simpelweg niet bemoeien met redenen waarom je je al dan niet ziek mag melden. Ze mogen daar niet over oordelen. Dat mag alleen een arts, die mogen ze wel inschakelen.
Mijn medeleven, TO. Ik sluit me grotendeels bij de reactie van Ravintola aan. Ik vraag me ook af of je contact hebt opgenomen met het uitzendbureau om calamiteitenverlof aan te vragen voor het regelen van de uitvaart? Dan is het inderdaad nogal raar om daarover nogmaals te bellen, maar dan kun je ze natuurlijk wijzen op de al gemaakte afspraak. De werkgever mag trouwens achteraf ook vragen aan te tonen dat het verlof nodig was, maar ik neem aan dat dat niet vaak gebeurt. Het is in ieder geval niet mijn ervaring.

In je cao zou moeten staan waar je recht op hebt, ook qua bijzonder verlof na het overlijden van een eerstegraad familielid. Volgens mij komt het bij elkaar, calamiteitenverlof en kort bijzonder verlof, meestal op ongeveer een week.

Ziekmelding kan ik op basis van je OP niet beoordelen, dat gaat over klachten en niet over rouw. Maar dat is aan de arboarts.

De uitspraak je tijd nemen zou ik trouwens interpreteren als begrip voor dat je nog even niet 100 procent kunt presteren in je werk en dat je misschien wat verlofdagen opneemt om uit te rusten. Excuus, niet helemaal goed onthouden, maar het is zoals anderen al schreven niet aan je leidinggevende om te beslissen of je kunt werken of niet.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Gecondoleerd to, wat een moeilijke situatie voor je!

Ze kunnen je ziekte idd niet weigeren maar contract laten verlopen is natuurlijk wel gewoon hun recht…
De dag voor de uitvaart kreeg ik een belletje om te checken of ik wel daadwerkelijk meehielp met het organiseren, want anders had ik minder recht op bijzonder verlof. Ook werd direct vermeld dat dit natuurlijk geen geldige reden was om mezelf erna ziek te melden.
Had je dan al vooraf door laten schemeren dat je je ziek wilde melden?
Wombat schreef:
07-10-2025 14:19
Natuurlijk is het niet fijn voor het uitzendbureau, maar zij mogen zich simpelweg niet bemoeien met redenen waarom je je al dan niet ziek mag melden. Ze mogen daar niet over oordelen. Dat mag alleen een arts, die mogen ze wel inschakelen.
Je werkgever mag alleen vragen of de klachten werkgerelateerd zijn. Alle andere medische redenen van ziekmelding mogen ze niet naar vragen en hoef je dus ook geen antwoord op te geven. Laat ze de bedrijfsarts inschakelen als ze je niet vertrouwen. Die arts is bevoegd om een oordeel te geven over je belastbaarheid en of je kunt gaan werken.

Gecondoleerd met het verlies van je vader. Gezien het ontbreken van contact met je vader en broer/zus zal dit veel waarschijnlijk veel bij je losmaken. Sterkte!
Toch die ziekmelding doorzetten, en vragen naar een consult bij een bedrijfsarts. Geef direct aan dat je zeker niet gaat werken zonder eerst een bedrijfsarts gesproken te hebben. Pas als de bedrijfsarts zegt dat je niet arbeidsongeschikt bent ga je weer werken, eerder niet.

En gecondoleerd, veel sterkte.
Ik weet niet wat de reden is dat je via een uitzendbureau werkt, maar werkgevers staan te springen om mensen, dus een nieuwe baan heb je zo weer.
Ziek=ziek, dat weet ik, maar realiseer je wat je op het spel zet. Dat is voor je werkgever net zo, zij zetten ook heel wat op het spel als ze dreigen met niet verlengen van je contract.
Mariana schreef:
07-10-2025 16:41
Toch die ziekmelding doorzetten, en vragen naar een consult bij een bedrijfsarts. Geef direct aan dat je zeker niet gaat werken zonder eerst een bedrijfsarts gesproken te hebben. Pas als de bedrijfsarts zegt dat je niet arbeidsongeschikt bent ga je weer werken, eerder niet.

En gecondoleerd, veel sterkte.
Dat vind ik best gek. Je hoeft natuurlijk niet te wachten op een bedrijfsarts om je beter te melden.
Niet als je nog ziek bent natuurlijk. Maar als je je weer beter voelt, hoef je natuurlijk geen consult met een bedrijfsarts af te wachten om je weer beter te melden.
Pelle schreef:
07-10-2025 13:57
dat zeg ik nergens. ik zeg juist ook dat het uitzendbureau zich onmenselijk opstelt.
Maar ze zegt dat haar werkgever wel begripvol is. En ik geef aan dat het uitzendbureau haar werkgever is.
Leidinggevende.
Jullie zijn het eens hoor Catan. Pelle gaf juist aan dat haar leidinggevende wel begripvol is, maar haar werkgever niet. Pelle parafraseerde blablabla, die een vergissing maakte.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven