Werk & Studie alle pijlers

Werken in de zorg, met verlof potjes

03-09-2009 11:53 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

ik heb een vraag.

ik werk in de zorg nu wilde ik mijn najaarsvakantie aan gaan vragen op de afdeling waar ik nu werk, toen zei mijn leidinggevende dat dit niet kon. ik zou geen vakantie dagen meer hebben. nu heb ik in april 1 week vakantie op genomen en in de zomer vakantie 3 weken. totaal dus 4 weken, verder heb ik 1 dag vrij genomen voor een bruiloft.

dus in totaal 4 weken en 1 dag, nu zegt ze dus, dat mijn dagen op zijn. ik heb niets meer . ik werk 32 uur en daarbij school dus een contract van 36 uur. nu heeft het uitgerekent dat ik 5 weken vakantie per jaar mag opnemen.

Alleeen.. ja nu komt het stuk wat ik niet snap. vroeger(tot vorig jaar)had je bijzonderverlof dagen. bijv, als je met kerst werkt of oud en nieuw. nu zitten die dagen bij je verlof dagen in. je moet er wat zelf aan spenderen en je hebt ook uren er bij gekregen voor die dagen als je ze niet werkt.

en nu zegt ze dus dat het komt omdat ik oud en nieuw niet gewerkt heb is 1 jan. een verlof dag en gaat die uit mijn "verlofmandje"ook met pasen zo 1 dag uit mijn "verlofmandje"nu ligt het misschien aan mij , maar ik snap er niets meer van.,

dus omdat ik met feestdagen niet werk, gaat dit van mijn vrije dagen af?wie kan mij helpen hierbij?

Groetjes Babbel.

hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is trouwens.
Waarom vraag je niet aan je leidınggevende of zij het je duidelijker uıt kan leggen, omdat eea je nu niet helemaal duidelıjk is?
Ik snap je verhaal in ieder geval, ik werk zelf 36 uur regelmatig. Alleen naast de ambulante regelmatige werkweek hebben wij ook collega's met klinische 24-uurs zorg.

Als ik mijn vakantieuren omreken kom ik uit op ongeveer uit op 4,5 weken vakantie per jaar. Daarbij komen nog een 50 uur feestdagencompensatie. Dat zou dus op 6 weken vakantie op jaarbasis neerkomen.

Maar ik lever dus inderdaad op 1 januari, pinksteren, hemelvaart, kerst etc uren in omdat ik op officiele feestdagen niet werk. Die uren feestdagencompensatie komen in mijn geval niet in de buurt van het aantal uur wat ik daadwerkelijk kwijt ben om vrij te zijn. Collega's in de klinische setting houden dus uren over omdat zij op bepaalde feestdagen wel werken.

Dit jaar heb ik maar liefst 7 dagen ingeleverd, ik werk 9 uur per dag, dus 63 uur ingeleverd, meer dus dan ik krijg. Houd ik dus 4,5 week vakantie over voor een fulltime werkweek. Jij moet dan nog even rekening houden met het feit dat je "maar" 32 uur werkt vanwege een opleiding.
goede tip van Sarafin. Ik kom zelf uit de luchtvaart en daar kregen de medewerkers die onregelmatige diensten hebben per jaar ook een gemiddeld aantal verlofdagen. Maar... deze dagen waren EXTRA. Bovenop de vakantiedagen waar ze volgens de wet recht op hebben. En als je vrij was op die dagen ging er idd van je EXTRA verlof een dag af. Werkte je kreeg je de dag gewoon op je saldo erbij.

Ik zou gewoon naar je chef gaan en vragen hoe het precies werkt. En check je contract hoeveel dagen je recht op hebt. Wettelijk is er eea bepaald. Volgens mij is dat 24 dagen bij een fulltime tewerkstelling.
Volg je hart. Dat klopt.
Hey, ik werk ook in de zorg en het verhaal klopt. Als je niet werkt met feestdagen gaan die dagen van je verlof af. Je hebt nu inderdaad een soort "mandje" met daar je dagen in, als er iemand overlijdt krijg je tegenwoordig ook geen bijzonder verlof meer. Het is nu wel weer veranderd wat dat verlof bij overlijden betreft, je krijgt nu volgens mij verlof tot aan de uitvaart, maar daarna gaat de rouw gewoon van je dagen af. Als je kerst vrij bent dan lever je daarmee vrije dagen is. Het is heel krom, maar helaas werkt het tegenwoordig zo in de zorg.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
quote:glitterzzzzzzzz schreef op 03 september 2009 @ 12:02:

Ik snap je verhaal in ieder geval, ik werk zelf 36 uur regelmatig. Alleen naast de ambulante regelmatige werkweek hebben wij ook collega's met klinische 24-uurs zorg.

Als ik mijn vakantieuren omreken kom ik uit op ongeveer uit op 4,5 weken vakantie per jaar. Daarbij komen nog een 50 uur feestdagencompensatie. Dat zou dus op 6 weken vakantie op jaarbasis neerkomen.

Maar ik lever dus inderdaad op 1 januari, pinksteren, hemelvaart, kerst etc uren in omdat ik op officiele feestdagen niet werk. Die uren feestdagencompensatie komen in mijn geval niet in de buurt van het aantal uur wat ik daadwerkelijk kwijt ben om vrij te zijn. Collega's in de klinische setting houden dus uren over omdat zij op bepaalde feestdagen wel werken.

Dit jaar heb ik maar liefst 7 dagen ingeleverd, ik werk 9 uur per dag, dus 63 uur ingeleverd, meer dus dan ik krijg. Houd ik dus 4,5 week vakantie over voor een fulltime werkweek. Jij moet dan nog even rekening houden met het feit dat je "maar" 32 uur werkt vanwege een opleiding.

Bedankt voor je antwoord, ik heb dit jaar geluk gehad dat ik met pasen en pinksteren vrij was, ook 1 jan, was ik vrij. kerst gewerkt en 5 mei etc ook. dus dat betekent dat ik ook dagen in heb geleverd. Toch is het raar dat het van je vakantie dagen afgaat, omdat je er zelf niet voor kiest.

ik ga het toch nog maar eens navragen hoe het nu precies zit. Als ik er zit en ze legt het uit snap ik het meestal alleen denk ik er later over na krijg ik ineens vragen in me op
quote:kookwekkertje01 schreef op 03 september 2009 @ 12:09:

Hey, ik werk ook in de zorg en het verhaal klopt. Als je niet werkt met feestdagen gaan die dagen van je verlof af. Je hebt nu inderdaad een soort "mandje" met daar je dagen in, als er iemand overlijdt krijg je tegenwoordig ook geen bijzonder verlof meer. Het is nu wel weer veranderd wat dat verlof bij overlijden betreft, je krijgt nu volgens mij verlof tot aan de uitvaart, maar daarna gaat de rouw gewoon van je dagen af. Als je kerst vrij bent dan lever je daarmee vrije dagen is. Het is heel krom, maar helaas werkt het tegenwoordig zo in de zorg.ja dat is toch raar!Mijn leidinggevende zei het ook ak over begravenissen etc. zelfs al zou mijn moeder/vader broer of zus overlijden dan gaat er een dag af uit mijn "mandje" je krijgt niets meer voor nop zeg maar....
quote:Pink2510 schreef op 03 september 2009 @ 12:04:

goede tip van Sarafin. Ik kom zelf uit de luchtvaart en daar kregen de medewerkers die onregelmatige diensten hebben per jaar ook een gemiddeld aantal verlofdagen. Maar... deze dagen waren EXTRA. Bovenop de vakantiedagen waar ze volgens de wet recht op hebben. En als je vrij was op die dagen ging er idd van je EXTRA verlof een dag af. Werkte je kreeg je de dag gewoon op je saldo erbij.

Ik zou gewoon naar je chef gaan en vragen hoe het precies werkt. En check je contract hoeveel dagen je recht op hebt. Wettelijk is er eea bepaald. Volgens mij is dat 24 dagen bij een fulltime tewerkstelling.Dit hadden wij eerst ook tot jan. 09. dan kreeg je compensatie feestdag als je een feestdag had gewerkt, en dit was dus een extra dag. maar nu als je dus 1 feestdag minder werkt, gaat er ook 1 dag uit je "verlofmandje" heel jammer dat het veranderd is, want daar gaat mijn vakantie..
Mısschien een idee om pen en papier mee te nemen. Dan kun je alles later op je gemak nog eens even terug lezen en kijken of het duıdelıjk ıs.
quote:Babbel88 schreef op 03 september 2009 @ 12:13:

[...]

ja dat is toch raar!Mijn leidinggevende zei het ook ak over begravenissen etc. zelfs al zou mijn moeder/vader broer of zus overlijden dan gaat er een dag af uit mijn "mandje" je krijgt niets meer voor nop zeg maar....

Nee, klopt. Ik vind het ook raar hoor. Je werkt zo hard en er gaat steeds meer personeel af. vrije dagen zitten in een mandje en valt er een dierbare dood neer mag dat van je vrije dagen af. Ik heb toen mijn moeder kanker kreeg ook vrije dagen opgenomen om mee te kunnen naar het ziekenhuis en naar de bestralingen. Toen ik een paar dagen vrij wilde nemen na alle hectiek was dat oh zo lastig... Ik wilde met Pasen en Pinksteren en Oud en Nieuw werken, maar ja.. dat ging dan ook weer niet. Gek word je er van!!

Maar werken jullie met 'vakantiekaarten'? Dat je zelf een beetje bij kan houden hoeveel uur je hebt staan? Dat zou ik vragen. Dat je zelf ook het overzicht houdt. Bloedirritant dit.
ja het is echt heel irritant, maar als ik dus op mijn loonstrook kijk staat er dan ik nog 33 uur over heb. dus dan zou je weer zeggen dat ik nog een week over heb. :S

Nou ik ga het nog maar eens navragen , en opschrijven inderdaad, maar wat baal ik ervan, daar gaat mn week vakantie!
vakantie kaarten?Wat is dat dan? hebben wij geloof ik niet hoor..
Officiele feestdagen mag men niet van je vakantiedagen inhouden. Althans, dat heb ik nog nooit eerder gehoord dat mensen zo genaaid worden door hun werkgever!
quote:elninjoo schreef op 03 september 2009 @ 12:44:

Officiele feestdagen mag men niet van je vakantiedagen inhouden. Althans, dat heb ik nog nooit eerder gehoord dat mensen zo genaaid worden door hun werkgever!En toch werkt het zo in de zorg. Geloof me, ik ben er ook niet blij mee. Maar het zal iets te maken hebben met het feit dat men in de zorg niet automatisch vrij is op feestdagen. Hoe het ook kan, het is bloedvervelend.
het is dus sinds begin dit jaar veranderd, en het is echt niet leuk., baal er echt van, en weet ff niet wat ik er van moet vinden....pfff......
elninjoo in de zorg mag alles. Wij hebben de slechtste cao die ik ken. Waar krijg je anders maar 40% compensatie voor een feestdag werken! Ik ben zelf gedoemd om in de zorg te werken maar het werk is zwaar en de secondaire arbeidsvoorwaarden zijn minimaal, ja behalve voor de managers die komen niet op feestdagen.

Maar het klopt inderdaad, scheiden, trouwen, rouwen en feestdagen gaan allemaal van je vakantiedagen af. Noemen ze met een mooi woord je verlofmandje.

Tel daarbij ziekenhuisbezoek enz. op en ook als er even geen werk voor je is bijv. als een klant overlijd oid dan kost mij dat vakantie. Ik heb het hier dan over de thuiszorg he.

Ik ben nu aan het nadenken over een omscholing, moet nog 20 jaar en dat trek ik niet.
Geldt dit ook voor de gehandicaptenzorg?

Ben ik zelf werkzaam in en ik probeer de CAO te vinden, maar tot nu toe zonder resultaat.

Ik vind het echt een belachelijke regeling en behoorlijk krom ook!

Echt balen van je vakantie, Babbel.
Hmm ik werk in de GGZ, volgens mij is dit bij ons niet zo... Maar toch maar ff checken. Heb nog nooit van een 'verlofmandje' gehoord. Wat een stomme term trouwens...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Even gegoogled en kwam dit tegen:

http://verlofmandje.nl/pages/inhoud.php

Welke vakbond accepteerd zoiets?!
CAO Gehandicaptenzorg
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Heel stomme, duffe term.

Van wat ik nu tegenkom op google gaat het inderdaad niet om de GGZ.

Gelukkig. (sorry Babbel )
Het verlofmandje komt uit de CAO VVT (verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg).

Ziekenhuizen, GGZ en gehandicaptenzorg hebben een andere CAO.

In de CAO VVT heb je sinds dit jaar een verlofmandje, van 224 uur per jaar als je fulltime werkt. Dat komt neer op 6,2 weken verlof.

Maar hier gaat inderdaad álles vanaf: feestdagen, begrafenissen, zelfs je eigen bruiloft!

Ik werk op een kantoorfunctie, en ben dus verplicht vrij met alle feestdagen. Daardoor hou ik per jaar nog maar 4 weken over om vakantie te nemen (of als ik pech heb, en er overlijden/trouwen een paar mensen in mijn omgeving, nog minder).

Deze kromme regeling zou voor mij de belangrijkste reden zijn om op zoek te gaan naar werk in een andere sector!
Thanks Vicky, deze was ik zelf ook al tegengekomen, maar het is die van 2007-2008 en omdat Babbel zei dat het verlofmandje per 01-01-2009 is ingegaan zocht ik een nieuwere versie. :-)
VivaFeelFree, dat zat ik me dus ook te bedenken. Het is al een stomme regel wanneer je onregelmatig werkt, maar met werk wat jij doet heb je niet eens de keus om met feestdagen te werken en moet je dus noodgedwongen je eigen vakantiedagen opmaken.

Echt bizar dit.

En met zoveel personeelstekorten... Ik kan me zo kwaad maken over dit soort stomme dingen!!!!
Aha het leek me al niet bijster ingewikkeld om dat te vinden...

Ik vond die info idd net ook Vivafeelfree, belachelijke regeling! Nog een reden om blij te zijn dat ik in de GGZ werk. Werk ook regelmatig (ambulant). En wat je zegt Wallace, achterlijk met deze personeelstekorten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven